خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » اولین اقدام پس از بروز سوختگی‌ها

دانلود کتاب های امتحان شده

اولین اقدام پس از بروز سوختگی‌ها

اولین اقدام پس از بروز سوختگی‌ها

تا به حال با فردی که دچار سوختگی شده است، برخورد کرده اید؟ آیا می دانید آگاهی شما از انواع سوختگی و انجام کارهای ساده در همان موقع چه قدر می تواند مفید باشد؟سوختگی ها، ضایعات بافتی هستند که به علت های متعدد از جمله حرارت زیاد، مواد شیمیایی سوزاننده و جریان الکتریسیته ایجاد می شوند.


اولین اقدام پس از بروز سوختگی‌ها

بهترین برخورد با سوختگی

سوختگی در اثر تماس مستقیم یا غیر مستقیم با یک جسم یا بخار داغ ، مواد شیمیایی و اصطکاک ایجاد می شود. درد ناشی از سوختگی به گونه ای است که حتما فرد را به فکر راه های التیام دهنده می اندازد .اغلب راه های التیام بخش سوختگی خانگی هستند .آنچه که از مادر و مادربزرگ ها آموخته ایم .

قرار دادن سیب زمینی روی محل آسیب دیده ، بردن محل سوختگی زیر آب سرد ، زدن سفیده تخم مرغ جزو درمان های خانگی هستند که ظاهرا کاربرد خوبی هم دارند .

چندی پیش در تلگرام راه جدیدی هم ارائه شد .در این پیام کوتاه آمده بود که در صورت ایجاد سوختگی می توان با ریختن آرد خنک روی ضایعه به سرعت سوختگی را محو کرد و کاملا بهبود بخشید.
 

زمانی که دچار سوختگی می شویم اولین و بهترین اقدام چیست؟

سوختگی انواع مختلفی دارد . معمولا افراد هنگام سوختگی خودشان تا حدود زیادی نسبت به شدت آن واقف هستند و از میزان درد و ظاهر سوختگی تا حدود زیادی پیامد آن را حدس می زنند.

اگر سوختگی عمیق باشد، حتما خود را به درمانگاه یا بیمارستان می رسانند و در صورتی که سوختگی خفیف باشد اقداماتی انجام می دهند، گرچه بسیاری از آنها هم اقدامات اشتباهی هستند که ممکن است باعث عفونت و وخامت وضعیت شود. سوختگی به ۳ درجه تقسیم می شود. سوختگی نوع یک را می توان با روش های ساده تسکین داد.

اولین اقدام پس از بروز سوختگی‌ها
 

در سوختگی نوع اول ظاهر پوست چگونه است؟

در سوختگی های معمولی و خفیف ناشی از تماس یک جسم داغ با پوست یا سوختگی در اثر بخار آب ، فرد دچار قرمزی پوست و گاهی تورم می شودکه معمولا دردناک و آزاردهنده است .اغلب افراد اولین چیزی که به ذهنشان می رسد ، استفاده از آب سرد است که این روش بهترین و مفیدترین راه برای التیام است .

استفاده از کیسه یخ روی ناحیه سوختگی هم مفید است .در سوختگی درجه یک ، لایه رویی پوست صدمه دیده است و تا بهبود آن حدود یک هفته طول می کشد و اثر سوختگی هم برجای نمی ماند .اغلب بعد از چند روز ناحیه پوسته پوسته می شود و به تدریج پوسته ها می ریزند. در واقع استفاده از آب سرد و کیسه یخ کفایت می کند . 

در سوختگی نوع دوم چطور؟

در سوختگی نوع دوم که سطح آسیب از لایه رویی پوست عمیق تر می رود علاوه بر تورم ، قرمزی و درد ، تاول نیز دیده می شود و احتمال زخم و عفونت هم وجود دارد چون لایه محافظ پوست از بین رفته و پوست بدون حفاظ می ماند.

در صورتی که عامل میکروبی در اطراف ضایعه وجود داشته باشد خیلی راحت به لایه های زیرین پوست نفوذ می کند. بنابراین برای کاهش درد و عوارض ناشی از سوختگی نباید هر جسم خارجی را روی سطح آن قرار داد.
 
اولین اقدام پس از بروز سوختگی‌ها
 

اشتباهات مردم در برابر سوختگی کدامند؟

فرض کنید سیب زمینی را روی زخم قرار می دهند. روی آن آرد می پاشند یا از خمیردندان استفاده می کنند . زخمی که سطح آن باز است خیلی زود میکروب محیط را جذب می کند. در زخم باز، پوست دچار از هم گسیختگی شده است. حال فرض کنید فردی روی آن آرد بپاشد یا خمیردندان قرار دهد. این کار باعث می شود ذرات آرد یا ماده خمیردندان داخل بافت نفوذ و مانند یک جسم خارجی عمل کند.

همانطور که می دانید بدن به جسم خارجی واکنش نشان می دهد و برای بیرون کردن آن تلاش خود را آغاز می کند .این کار باعث تجمع عفونت و تاخیر در بهبود می شود. تاکید می شود در این مواقع از اقدامات خانگی و سنتی خودداری شود. راه های علمی بهترین مقابله با سوختگی است .شاید زمان درد کمی بیشتر طول بکشد ولی لااقل ایمن هستند و مشکل جدیدی به سوختگی اضافه نمی کنند.
 

برای سوختگی نوع ۲ هم همان آب سرد و کیسه یخ را پیشنهاد می دهید ؟

در این مواقع که سوختگی شدیدتر است فرد باید حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ناحیه سوخته را زیر آب سرد نگه دارد یا از کیسه یخ استفاده کند .اگر درد زیاد باشد، مسکن های ساده می توانند تا حد زیادی باعث کاهش درد شوند. به خصوص در سوختگی هایی که با یک ماده شیمیایی مانند اسید ایجاد می شود استفاده از آب سرد بهترین اقدام است.
 
اولین اقدام پس از بروز سوختگی‌ها
 

اولین اقدام در سوختگی شدید چیست؟

افراد دقت کنند اگر سوختگی شدید است حتما باید به مراکز معتبر مراجعه کنند .گاهی دیده می شود شدت سوختگی به گونه ای است که باعث چسبیدن لباس به پوست می شود .در این مواقع ممکن است فرد دستپاچه شود و سعی در جداکردن لباس از پوست کند. این کار باعث کنده شدن سطح رویی پوست می شود.

بهترین راه مراجعه به درمانگاه است. در درمانگاه روش هایی وجود دارد که می توان با حداقل آسیب به پوست این کار را انجام داد . البته در سوختگی های شدید ، عضله و اعصاب گرفتارند و گاهی بیمار درد هم احساس نمی کند. در این مواقع نیاز به درمان های تخصصی و حتی پیوند است.
 

آیا برای هر تاولی باید به درمانگاه مراجعه کرد ؟

در مواقعی که تاول و ازهم گسیختگی پوستی دیده می شود، استفاده از دارو ضرورت می یابد. امروزه پمادهای ضدسوختگی حاوی آنتی بیوتیک وجود دارد که جلوی عفونی شدن ضایعه را می گیرد.

ضایعات عفونی باعث افزایش مدت التیام زخم می شوند. در این موارد احتمال برجای گذاشتن جوشگاه در پوست نیز بیشتر می شود ولی اگر فرد بهداشت فردی خود را رعایت کند و پوست تاول را جدا نکند شاید نیازی به درمان های کمکی نداشته باشد.

دقت کنید پوست تاول مانند یک پانسمان استریل عمل می کند. سعی کنید تا بهبود کامل زخم پوست تاول را حفظ کنید. اگر تاول بزرگ باشد پزشک می تواند آن را با سوزن تخلیه کند و لایه محافظ تاولی را دوباره روی پوست بخواباند.
 
اولین اقدام پس از بروز سوختگی‌ها
 

آیا استفاده از ویتامین ها برای ترمیم سوختگی مفید است؟

بهتر است افرادی که دچار سوختگی می شوند از همان روز اول از ویتامین های خوراکی مانند زینک ، ویتامین C ، ویتامین D استفاده کنند که کمک زیادی به ترمیم پوست می کند.
 

عسل برای زخم سوختگی تاثیر دارد؟

در بسیاری از کتابها بر تاثیر عسل تاکید می کنند. تاثیر مفید عسل روی ترمیم زخم و جلوگیری از عفونت یا بهبود عفونت ثابت شده است. مثلا در زخم بستر موثر عمل می کند ولی برای ترمیم سوختگی در مراحل اولیه پیشنهاد نمی شود. در صورتیکه سوختگی با زخم توام باشد می توان از عسل استفاده کرد.

منبع: سایت راستینه

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها