خانه » همه » مذهبی » اولین بار در اسلام چه کسی حد را جاری کرد؟ و چرا قبل از انقلاب فقها خواندن نمازجمعه را جایز نمی دانستند و چرا خطبه ای از ائمه در نماز جمعه موجود نیست؟

دانلود کتاب های امتحان شده

اولین بار در اسلام چه کسی حد را جاری کرد؟ و چرا قبل از انقلاب فقها خواندن نمازجمعه را جایز نمی دانستند و چرا خطبه ای از ائمه در نماز جمعه موجود نیست؟

با توجه به پرسشتان، پاسخ را در سه بخش بیان می نماییم.

1. با توجه به این که نخستین حکومت اسلامی در زمان پیامبر (ص) و توسط آن حضرت ایجاد شد، طبعاً حدود الاهی نیز توسط آن حضرت اجرا شده است که روایات زیادی این سخن ما را تأیید می کند.

2. در مورد جواز و عدم جواز نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان (ع) از دیرباز دیدگاه هایی وجود داشت که تعدادی بر جواز آن و بعضی بر وجوب تخییری و برخی دیگر بر عدم جواز آن معتقد بودند، حتی پیش از انقلاب اسلامی ایران، در بسیاری از شهرهای ایران و دیگر کشورها، نماز جمعه برگزار می شد.

3. با توجه به این که بیشتر امامان (ع)، حکومت ظاهری نداشته و همیشه تحت نظر حکّام جور بودند، از این رو برگزاری نمازجمعه و ایراد خطبه توسط آن عزیزان ممکن نبود؛ امّا با توجه به این که امام علی (ع) موفّق به برقراری حکومت اسلامی شدند در نتیجه می بینیم که آن حضرت نماز جمعه برگزار نموده که برخی از خطبه های آن حضرت در کتاب های روایی ما نیز آمده است.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها