خانه » همه » مذهبی » اولین بیعت کنندگان با امام زمان

دانلود کتاب های امتحان شده

اولین بیعت کنندگان با امام زمان

در روایات نام شخص خاصی از انسانها به عنوان اولین بیعت کننده نام برده نشده است ؛ بلکه تصریح شده که نخستین بیعت کنندگان ، 313 تن یار خاص ایشان خواهند بود؛ پس از آنها ده هزار تن از نیروهای رزمنده حق طلب با ایشان بیعت خواهند کرد. در تفسیر آیه «و لَئِن أخّرنا عَنهُمُ العَذابَ إلی اُمّةٍ مَعدُودَة» از امام‌ باقر و امام‌صادق (علیهمالسلام) نقل شده که فرمودند: «همانا امت معدوده ۳۱۳ نفر از اصحاب مهدی در آخرالزمان است همانند عدد اهل بدر، که در یک ساعت اجتماع می‌کنند…»( ینابیع‌الموده، ص ۵۰۹، چاپ نجف). بر طبق روایات اینان اولین بیعت کنندگان با امام زمان خواهند بود: محمّد بن ‌مسلم از امام ‌باقر علیه ‌السلام روایت کرده که فرمود: «پس اول کسی‌که از طرف خدا با او بیعت می‌کند جبرئیل است و نیز از مردم ۳۱۳ نفر با او بیعت خواهند کرد…» و نیز از امام‌ باقر علیه ‌السلام روایت کرده که فرمود: «قائم از ما با ترس یاری شده و با نصرت تأیید خواهد شد. تا آنکه فرمود: پس هنگامی‌که خروج می‌کند بر کعبه تکیه می‌دهد و ۳۱۳ نفر به دور او گرد آیند…»( اعلام الوری، ص ۴۳۳)

مفضّل بن عمر از امام صادق(ع) روایت کرده که فرمود: آنگاه که خداوند به حضرت قائم اجازه خروج دهد، آن حضرت به منبر رود، پس مردم را به سوی خویش دعوت کند و به خداوند سوگندشان دهد و به حق خویش آنها را بخواند و به این که بین ایشان و روش رسول خدا(ص) رفتار کند و به کردار آن حضرت عمل کند. آنگاه خداوند جبرئیل را می فرستد که نزد او بیاید، جبرئیل در حجر اسماعیل نزد آن حضرت می آید و می گوید: به چه چیز مردم را می خوانی؟ حضرت قائم(ع) دعوت خود را به او خبر دهد. جبرئیل می گوید: من نخستین کسی هستم که با تو بیعت می نمایم، دست خویش را برای بیعت باز کن، پس دست به دست آن حضرت گذارد و متجاوز از سیصد و ده مرد نزد او بیایند و با او بیعت نمایند و در مکه می ماند تا یارانش به ده هزار نفر برسد، سپس از آنجا به مدینه رهسپار گردد.(مهدی موعود، ترجمه و نگارش علی دوانی، ص1154)
همچنین نقل شده است که حضرت قائم(عج) پشت به حرم(خانه کعبه) می دهد و دست خود را دراز می کند مثل دست موسی … آنگاه می فرمایند: این دست خداست و از جانب خداست و به امر خدا کشیده شد و این آیه را تلاوت می کند :”ان الذین یبایعونک انما یبایعون الله یدالله فوق ایدیهم، فمن نکث فانما ینکث علی نفسه …”. پس اول کسی که دست آن حضرت را می بوسد جبرئیل است و با آن جناب بیعت می نماید و پشت سر او فرشتگان و نجبای جنّ و نقیبان آن حضرت بیعت می کنند. (اسرار العقائد، ج 2، ص 100 )

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها