خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » اپل موزیک Lossless با پشتیبانی از صدای فراگیر و دالبی اتموس، به‌زودی در دسترس قرار قرار خواهد گرفت

دانلود کتاب های امتحان شده

اپل موزیک Lossless با پشتیبانی از صدای فراگیر و دالبی اتموس، به‌زودی در دسترس قرار قرار خواهد گرفت

اپل اعلام کرده است که از ماه جولای (خرداد) سرویس استریم موسیقی‌اش از محتوای با کیفیت بسیار بالا (Lossless و Hi-Res)، دالبی ویژن و صدای فراگیر پشتیبانی می‌کند. قابلیت‌های جدید هیچ هزینه اضافه‌ای برای مشترکان در بر نخواهد داشت و این می‌تواند یک برگ برنده برای غول دنیای فناوری در مقابل سایر سرویس‌های استریم موزیک باشد؛ زیرا قیمت اشتراک تایدل و آمازون موزیک برای ارائه‌ی محتوای Hi-Fi بیشتر از اشتراک استاندارد است.

قابلیت Apple Music Lossless نسخه‌های با بیت‌ریت بالا از تراک‌هایی که اکنون در سرویس موجود است، در اختیار کاربران قرار می‌دهد. نسخه‌های Lossless تقریبا تمام جزئیات ضبط موسیقی اصلی را حفظ می‌کنند که می‌تواند تجربه غوطه‌وری و به‌طور کلی بهتری به شنوندگان ارائه بدهد. الیور یوشر، معاون ارشد بخش اپل موزیک و بیتس در این باره می‌گوید:

اپل موزیک بزرگ‌ترین پیشرفت را در زمینه کیفیت صدا تجربه خواهد کرد. گوش دادن به آهنگ‌های دالبی اتموس مانند جادو است. موسیقی از اطراف شما می‌آید و باورنکردنی به نظر می‌رسد. اکنون ما با موسیقی‌هایی از هنرمندان مورد علاقه خود مانند جی بالوین، آریانا گرانده، گوستاو دودامل، کسی ماسگراویس، دِ ویکند و موارد دیگر، این تجربه واقعا نوآورانه و همه‌جانبه را برای شنوندگان خود به ارمغان آورده‌ایم.

گفته می‌شود در ابتدا حدود ۲۰ میلیون آهنگ با کیفیت Lossless در دسترس خواهد بود و تا پایان سال ۲۰۲۱، تمامی ۷۵ میلیون قطعه موسیقی اپل موزیک از این کیفیت پشتیبانی می‌کنند. Spotify HiFi به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب اپل موزیک فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) معرفی شد؛ اما تاکنون برای مصرف‌کنندگان در دسترس قرار نگرفته است.

برای دستیابی به این کیفیت بالا، آهنگ‌های Lossless با سرعت بسیار بالاتر از ۲۵۶ کیلوبیت بر ثانیه استاندارد که جریان‌های موسیقی اپل معمولا استفاده می‌کنند، رمزگذاری می‌شوند. به‌طورکلی، اعتقاد بر این است که اپل دو کیفیت جدید Lossless (بی‌انتها یا بدون افت کیفیت) و Hi-Res Lossless ارائه خواهد داد و امکان پخش موسیقی با نرخ بیت بسیار بیشتر از آهنگ‌های استاندارد فراهم می‌کند.

گفته می‌شود گزینه‌ی نخست موزیک کدگذاری‌شده در کدک ALAC اپل استاندارد صدا را ۲۴ بیت در ۴۸ کیلوهرتز ارائه می‌دهد؛ درحالی‌که دومی پا را فراتر گذاشته است و کیفیت پخش را تا ۱۹۲ کیلوهرتز بالا می‌برد. البته باید به این نکته توجه داشت که هر آهنگ هنگام ذخیره‌سازی در دستگاه‌های اپل فضای بیشتری اشغال می‌کند. برای مثال، با داشتن ۱۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی می‌توانید تقریبا ۳۰۰۰ آهنگ با کیفیت بالا، ۱۰۰۰ آهنگ Lossless یا ۲۰۰ آهنگ Hi-Res Lossless ذخیره کنید.

طبیعتا با پخش محتوای بسیار باکیفیت، مصرف دیتا افزایش خواهد یافت؛ از این‌رو یک آهنگ با کارایی بالا یا کیفیت بالا ممکن است از ۱٫۵ مگابایت یا ۶ مگابایت پهنای باند استفاده کند، یک نسخه استاندارد Lossless از ۳۶ مگابایت استفاده می‌کند؛ درحالی‌که مصرف دیتا نسخه با وضوح Hi-Res می‌تواند تا بیش از ۱۴۵ مگابایت برسد.

علاوه بر این، اپل صدای فراگیر (Spatial Audio) را با پشتیبانی از دالبی اتموس به اپل موزیک می‌آورد. این شرکت می‌گوید اپل موزیک به‌طور خودکار آهنگ‌های دالبی اتموس را در تمام هدفون‌های ایرپاد و بیتس مجهز به تراشه H1 یا W1 و همچنین بلندگوهای داخلی در آخرین نسخه‌های آیپد، آیفون و مک پخش خواهد کرد.

به‌ گفته‌ی اپل، هزاران آهنگ در آرشیو اپل موزیک وجود دارد که برای گوش دادن با قابلیت صدای فراگیر در دسترس خواهد بود و این تعداد با گذشت زمان افزایش می‌یابد. تصمیم غول دنیای فناوری برای معرفی اپل موزیک Lossless، تقریبا ۶ سال پس از معرفی این سرویس گرفته شده است. اپل موزیک رسما در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها