خانه » همه » خبر » این هشدار را جدی بگیرید

دانلود کتاب های امتحان شده

این هشدار را جدی بگیرید

به نظر می‌رسد فاصله بین کم آبی‌های خطرناک شهر تهران در هر سال بیشتر و بیشتر می‌شود و معنای این وضعیت، پاسخگو نبودن جیره بندی‌ها برای تامین آب منازل و در نتیجه، گام گذاشتن‌های آغازین در مسیر خالی از سکنه شدن تدریجی تهران است.” به گزارش ایرنا به نقل از شرکت آب و فاضلاب استان تهران، پایتخت در شرایطی به شروع سال آبی جدید وارد شده که با کسری ۳۱۴ میلیون مترمکعبی نسبت به سال گذشته مواجه است و ورودی سدهای تامین‌کننده آب تهران نیز کاهش ۴۰ درصدی داشته است.

بر همین اساس طبق آمار سازمان زمین‌شناسی به علت برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آبی زیرزمینی سالانه‌ در استان تهران بیش از ۱۸ تا ۲۵ سانتی‌متر فرونشست زمین اتفاق می افتد، در صورتی که استاندارد جهانی در خصوص فرونشست ۴ سانتی متر در سال است و این بحران، زندگی حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تهرانی ساکن در جنوب غربی پایتخت را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار داده است.

به اعتقاد کارشناسان راهی جز ارائه راهکارهای پایدار برای تامین منابع آب نیست و می بایست از روش‌های جدید در این خصوص استفاده کرد. در بخش شهری؛ با اصلاح الگوی مصرف و استفاده از تجهیزات مناسب، روش‌های تصفیه و استفاده مجدد از آب و در بخش کشاورزی؛ استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین و استفاده از پساب‌های تصفیه شده برای آبیاری، تدابیری است که اگر صورت نگیرد کلانشهر تهران با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. تا ۲۰ سال آینده ایران جزء پرتنش‌ترین مناطق دنیا با تنش آبی بالای ۸۰ درصد خواهد بود.

بحران کم‌آبی در ایران و به تبع آن تهران به صورت تصادفی برطرف نمی‌شود و حل آن نیازمند حضور کارشناسان مستقل در این حوزه و همدلی و همراهی تمامی شهروندان است. در شرایط کنونی، شهروندان با صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف، می توانند نقش بسزایی در این زمینه ایفا کنند.

۲۲۳۲۲۳

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها