کرمها اصولاً ویروس نیستند. با این وجود تفاوت بین آن‌ها بسیار اندک است و معمولاًً در اخبار روزمره آن‌ها را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. ویروس‌ها یک کامپیوتر منفرد را آلوده می‌کنند و سعی نمی‌کنند به کامپیوتر دیگری راه پیدا کنند اما کرم‌ها بسیار شرورترند چرا که سعی می‌کنند به کامپیوترهای دیگر انتقال پیدا کنند (مثلاً با اشتراک گذاشتن فایل‌ها به وسیله Email یا به وسیله فلاپی دیسک‌ها). کرم‌ها به شدت علاقه‌مندند که فقط خود را در میان یک شبکه گسترش دهند. آن‌ها به طور خودکار خودشان را به کامپیوترهای دیگر انتقال می‌دهند. به علت این که انتقال آن‌ها بین کامپیوترها به طور خودکار انجام می‌پذیرد سرعت گسترش آن‌ها بسیار سریع‌تر از ویروس‌ها است. اما همیشه ما زرنگ‌تر بوده‌ایم. در این ترفند قصد داریم راه‌هایی را به شما معرفی کنیم که می‌توانید از ورود کرم‌ها به سیستم‌تان جلوگیری کنید.

معمول‌‌ترین راه گسترش یک کرم این است که خود را به همه آدرس‌های ایمیلی که شما در Address Book خود لیست کرده‌اید برساند، یا Outlook شرکت مایکروسافت برنامه مدیریت ایمیلی است که بیش‌‌ترین آسیب‌پذیری را در برابر حمله کرم‌ها دارد، فقط به این دلیل که عمومی‌ترین برنامه است. برای کاهش دادن احتمال آلوده شدن به کرم‌ها شما می‌توانید مراحل زیر را اجرا کنید:
1- هیچ فایل الصاقی (Attachment) غیر منتظره‌ای را در Email‌های خود باز نکنید (به خصوص آن‌هایی را که شامل پیغام‌های معمول مانند در این جا فایلی که شما درخواست کرده‌اید وجود دارد). هر چند آن‌ها از منابع مطمئنی برای شما ارسال شده باشند. برای فرستنده ایمیلی بفرستید (Reply) و از او سوال کنید او واقعاً چنین فایلی برای شما فرستاده است یا نه؟
2- یک آنتی‌ویروس نصب کنید و آن را مرتباً آپدیت کنید.
3- اگر ممکن است از نرم‌افزار ایمیلی به غیر از Outlook Express استفاده کنید.

اولین نمونه‌های کرمی که به خوبی منتشر شده Love Letter نام دارد که با فرستادن خود به آدرس ایمیل که در Address Book نرم‌افزار Outlook Express وجود دارند منتشر می‌شود (ترفندستان) به راحتی کپی کردن فایل در کامپیوتر قربانی خود را وارد می‌کند و با یک عنوان به صورت I Love You وارد می‌شود و پیغام آن به صورت زیر است:

"Rindly Chek The Attached Love Letter Coming From Me"

بدلیل این که Email از یک فرد شناخته شده برای گیرنده ارسال شده است بسیاری از مردم گول می‌خورند و کرم در حجم وسیع گسترش پیدا می‌کند. اگر چه به کامپیوتر قربانی آسیب وارد می‌شود ولی آسیب اصلی به کل شبکه وارد می‌شود و همه‌ی آن را آلوده می‌کند.

اسب تراوا چیز جالبی به نظر می‌رسد اما چیزهای آسیب‌رسان و کثیفی دربردارد. و در لباس خدمات مفید یا پیوست‌های (Attachments) جذاب در ایمیل مثلاً یک Screen Saver پخش می‌شود. آن‌ها فایل‌های الصاقی برای شما می‌فرستند که آن‌قدر برای شما جالب است که آن‌ها را برای دوستانت‌ان می فرستید. در حالی که آثار مخرب آن پنهان بوده با تأخیر عمل می‌کند. بنابراین شما نمی‌دانید چیزی که در حال فرستادن آن هستید یک فایل خطرناک است.
در مواقع دیگر این کرم‌ها تکثیر می‌شوند مانند یک کرم اینترنتی و خود را به صورت اتوماتیک به کامپیوترهای دیگر می‌رسانند و معمولاًً از Outlook Express استفاده می‌کنند.