خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » باز شدن حریم هوایی عربستان به روی هواپیماهای اسرائیل برای اولین بار/ استقبال بایدن از تصمیم سعودی ها/نامزد خاشقجی: سفر بایدن به عربستان فاجعه بار است

دانلود کتاب های امتحان شده

باز شدن حریم هوایی عربستان به روی هواپیماهای اسرائیل برای اولین بار/ استقبال بایدن از تصمیم سعودی ها/نامزد خاشقجی: سفر بایدن به عربستان فاجعه بار است

باز شدن حریم هوایی عربستان به روی هواپیماهای اسرائیل برای اولین بار/ استقبال بایدن از تصمیم سعودی ها

بین الملل تابناک: «جو بایدن»، رئیس جمهوری آمریکا که روز چهارشنبه وارد سرزمین های اشغالی شد، قرار است تا ساعاتی دیگر در پروازی مستقیم از تل آویو به جده، وارد عربستان شود.

موافقت اسرائیل با واگذاری جزایر مصری به عربستان
۱۴۰۱/۰۴/۲۴ – ۱۲:۵۲

رژیم صهیونیستی با کلیات توافق با آمریکا، عربستان و مصر درباره جزایر تیران و صنافیر موافقت کرد.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، دو مسئول ارشد اسرائیلی اعلام کردند: اسرائیل به آمریکا برای پیشبرد توافق جزایر تیران و صنافیر چراغ سبز نشان داده است. این اقدام راه را برای اقدامات عادی سازی روابط میان اسرائیل و عربستان طی سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به ریاض هموار خواهد کرد.

این توافق‌ اجازه می‌دهد تا آمریکا و عربستان توافق‌نامه‌ای را امضا کنند که اجازه استفاده شرکت‌های هواپیمایی اسرائیلی از حریم هوایی عربستان برای سفر به آسیا به ویژه هند و چین و پروازهای مستقیم از اسرائیل به عربستان برای حجاج اسرائیلی را می‌دهد.

منابع آگاه نیز اعلام کردند که رژیم صهیونیستی اعتراضی به انتقال حاکمیت جزایر تیران و صنافیر به عربستان ندارد.

جو بایدن چهارشنبه و پنجشنبه در جریان سفر به اراضی اشغالی با رهبران اسرائیلی در قدس دیدار کرد. وی قرار است امروز(جمعه) به عربستان برود.

رژیم صهیونیستی طی سفر بایدن می‌توانند موضوع سرنوشت جزایر تیران و صنافیر در دریای سرخ را حل کنند که اجازه نظارت و رسیدن به بندر ایلات را می‌دهد.

مصر پیشتر با تحویل این دو جزیره به عربستان موافقت کرده بود اما باید اسرائیل نیز به موجب شروط توافق صلح ۱۹۷۹ بین قاهره و تل آویو با آن موافقت کند.

نامزد خاشقجی: سفر بایدن به عربستان فاجعه بار است
۱۴۰۱/۰۴/۲۴ – ۱۲:۵۰

نامزد جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای سفر به عربستان را “فاجعه بار” خواند و گفت که بایدن تعهداتش درباره دادن اولویت به حقوق بشر را زیرپا گذاشته است.

خدیجه جنگیز، نامزد جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس در استانبول قبل از سفر امروز جمعه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان برای دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور گفت: بایدن باید بر ریاض برای تضمین حقوق بشر در دستورکار خود فشار بیاورد.

جنگیز از بایدن خواست که از مقامات سعودی بخواهد توضیح بیشتری درباره جزئیات پرونده خاشقجی بدهند.

وی درباره تصمیم بایدن برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با عربستان گفت:” این یک عقب نشینی بسیار بزرگ و یک مسئله فاجعه بار و ناامیدکننده است. بایدن با ترجیح دادن نفت و منفعت بر ارزش‌ها و اصول، ارزش‌های اخلاقی خود را از دست خواهد داد.”

بایدن پنجشنبه در دیدار با یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در قدس گفت: من همواره درباره حقوق بشر صحبت می‌کنم اما موضعم درباره جمال خاشقجی واضح است اگر هیچ شخصی این مسئله را درک نکرده است چه در عربستان و چه هر مکان دیگری پس معنایش این است که موضع مرا نفهمیده است.

بایدن گفت که هدف از سفرش به عربستان بسیار وسیعتر است و هدف تأکید مجدد بر نفوذ آمریکا در خاورمیانه است. وی قرار است در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس حاضر شود.

جنگیز از این موضع بایدن ابراز ناامیدی کرد و گفت: یکی از وعده‌های بایدن کاملا متفاوت بود. من بسیار امید داشتم که بایدن به خاطر من کاری می‌کند. بایدن باید بپرسد جسد خاشقجی کجاست؟ ما جوابی دریافت نکردیم. مردم نیاز دارند حقیقت را بدانند.

 بایدن که در حال آماده شدن برای سفر به عربستان می شود، از تصمیم مقام های سعودی در بازکردن حریم هوایی این کشور به روی همه پروازهای غیرنظامی به ویژه پروازهای رژیم صهیونیستی استقبال کرد.

اداره کل هوانوردی غیرنظامی عربستان بامداد امروز(جمعه) اعلام کرد حریم هوایی این کشور به روی تمامی پروازهای غیرنظامی که الزامات لازم را رعایت کنند (از جمله هواپیماهای اسرائیلی) باز است. این تصمیم ریاض استقبال جو بایدن را به دنبال داشت.

به گزارش روسیا الیوم، اداره کل هوانوردی غیرنظامی عربستان در نخستین ساعات بامداد امروز (جمعه)، در پیامی در توییتر اعلام کرد: در چارچوب تمایل عربستان به انجام تعهدات خود تحت کنوانسیون ۱۹۴۴ شیکاگو، که مستلزم عدم تبعیض بین هواپیماهای غیرنظامی مورد استفاده در ناوبری هوایی بین‌المللی و تکمیل تلاش‌ها با هدف تثبیت موقعیت ریاض به عنوان یک پلت فرم جهانی که سه قاره را به هم پیوند می‌دهد و همینطور تقویت ارتباط هوایی بین‌المللی، اداره کل هوانوردی غیرنظامی تصمیم گرفته است حریم هوایی خود را به روی همه شرکت‌های هواپیمایی که الزامات لازم را برای عبور از حریم هوایی عربستان برآورده می‌کنند، باز کند.

این تصمیم شامل هواپیماهای رژیم صهیونیستی نیز می شود.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قرار است سوار هواپیمای از تل آویو وارد جده شود که اولین پرواز مستقیم و رسمی برای عبور از حریم هوایی عربستان از اراضی اشغالی به حساب می‌آید.

بایدن پیشتر در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست اعلام کرده بود که اولین رئیس جمهور آمریکایی خواهد بود که از تل‌آویو مستقیم به جده عربستان می‌رود.

در همین راستا رئیس جمهور آمریکا نسبت به تصمیم عربستان مبنی بر بازکردن حریم هوایی عربستان بر روی تمامی هواپیماهای غیرنظامی واکنش نشان داد و این اقدام را ستود.

در همین راستا جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ منتشر شده از کاخ سفید گفت که اعلام این تصمیم به دنبال تلاش‌های دیپلماتیک رئیس جمهور آمریکا با عربستان طی ماه‌های گذشته صورت گرفته است.

وی افزود: این تصمیم راه را برای تقویت امنیت و ثبات در منطقه هموار می‌کند.

سایه سنگین قتل خاشقچی بر سفر بایدن به عربستان

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه حاضر نشد مستقیما اعلام کند که مساله قتل جمال خاشقچی ستون نویس واشنگتن پست را در سفر خود به عربستان سعودی مطرح خواهد کرد.

به گزارش سی ان ان، رئیس جمهوری آمریکا که در سرزمین های اشغالی به سر می برد و قرار است به عربستان سعودی سفر کند، گفت که همیشه مساله حقوق بشر را مطرح کرده و نظر او در مورد قتل خاشقچی به صورت کاملا مشخص مطرح شده است.

وی روز پنجشنبه هنگامی که خبرنگاران از او پرسیدند آیا مساله خاشقچی را در طول دیدار خود با رهبران عربستان مطرح خواهد کرد یا خیر، گفت: نظر من در مورد خاشقچی کاملا واضح بیان شده و من هیچگاه در مورد مطرح کردن مساله حقوق بشر سکوت نکرده ام.

شبکه خبری فاکس نیوز وابسته به جمهوریخواهان آمریکا نیز روز پنجشنبه به وقت محلی در گزارشی اعلام کرد: به رغم آنکه همسر جمال خاشقچی ستون نویس نشریه واشنگتن پست اعلام کرده که دولت آمریکا به او قول داده مساله قتل این روزنامه نگار را در سفر به عربستان مطرح کند، اما کاخ سفید از پاسخ به سوالات در این زمینه طفره می رود.

بایدن در اواخر این هفته پس از پایان سفرش در اسرائیل با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار خواهد کرد.

حنان العتر همسر جمال خاشقچی، هفته گذشته با مقامات کاخ سفید دیدار و اکنون اعلام کرده که دولت آمریکا به او اطمینان داده است که مساله خاشقچی مطرح خواهد شد.

کاخ سفید روز پنجشنبه به فاکس نیوز گفت: ما جزئیات گفتگوهای خصوصی با سایر رهبران را پیش از وقوع آنها اعلام نمی کنیم اما جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پس از انتخاب خود اقداماتی را در رابطه با قتل خاشقچی انجام داده است.

کاخ سفید مدعی شد: دیدگاه های رئیس جمهوری آمریکا در مورد حقوق بشر روشن و دیرینه است و همیشه در سفرهای خارجی، آزادی های اساسی در دستور کار قرار دارد، همانطور که در این سفر نیز این مساله در دستور کار قرار خواهد داشت.

 پایگاه خبری بریت بارت روز سه شنبه به وقت محلی نوشت: حنان العتر، بیوه خاشقچی در ماه ژوئن نامه ای به رئیس جمهوری آمریکا ارسال کرده و از او درخواست ملاقات کرده بود، اما کاخ سفید با این درخواست مخالفت کرده است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن به خبرنگاران گفت که اگرچه کاخ سفید با اعضای خانواده خاشقچی در تماس بوده است، اما رئیس جمهوری این ارتباط را نداشته است.

سالیوان گفت: رئیس‌جمهوری خودش با خانواده خاشقچی گفتگو نکرده، اما از ابتدا روی این موضوع تمرکز داشته است.

سفر بایدن به عربستان سعودی و دیدار وی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، همه توجه ها را به خود جلب کرده است. این درحالی است که بایدن در طول مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که عربستان را طرد کند.

بایدن در مقاله ای در واشنگتن پست اذعان کرد که تعداد زیادی از افراد با تصمیم وی برای سفر به عربستان سعودی مخالف هستند و قول داد که در طول این سفر موضع خود در مورد حقوق بشر را به صورت “روشن ” بیان کند.

بایدن نوشت که رابطه با عربستان سعودی را برای آینده منطقه و منافع آمریکا مهم می داند.

وی گفت: از ابتدا، هدف من این بود که روابط را با کشوری که ۸۰ سال یک شریک راهبردی آمریکا بوده، تغییر دهم، نه اینکه این روابط را قطع کنم.

جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف بن سلمان که در واشنگتن پست قلم می‌زد مهر ماه سال ۹۷ پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ربوده شد و به طرز فجیعی به قتل رسید.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها