خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » بالاخره دولت مجبور به صدور مجوز واردات خودرو خواهد شد؟

بالاخره دولت مجبور به صدور مجوز واردات خودرو خواهد شد؟

با حذف واردات خودرو‌های سواری از قانون بودجه سال جاری، واردات خودرو همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ گره‌ای که به گفته یکی از نمایندگان مجلس به دست دولت باز می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ در حالی که نمایندگان مجلس در زمان بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۱، واردات ۷۰ هزار دستگاه خودرو سواری را تصویب کرده بودند، این موضوع به دلیل ایراد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام حذف شد و اثری در قانون نهایی بودجه ۱۴۰۱ ـ که از سوی رئیس مجلس به رییس جمهور ابلاغ شد ـ دیده نمی‌شود.

حالا با شروع سال جدید، تعداد زیادی از نمایندگان بر لزوم واردات خودرو‌های سواری ولو محدود تاکید دارند؛ موضوعی که مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تابناک به آن اشاره کرد؛ او نتیجه واردات خودرو را وارد کردن شوکی به بازار خودرو دانست و گفت که دولت تا چند ماه آینده اقدام به واردات خودرو در حد محدود خواهد کرد.

طغیانی یادآور شد: مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به دنبال الزام دولت برای واردات خودرو به میزان ۵ درصد بود که این اتفاق رخ نداد و در نهایت پیشنهادهای ما در بودجه نیمه تمام ماند، اما همچنان صورت مساله باقی مانده است.

وی توضیح داد: مجلس برای شکستن بازار خودرو می‌خواست دولت را ملزم به واردات کند تا حباب موجود در بازار خودرو بشکند. علاوه بر این، به نوعی با دلال بازی مقابله کند، ولی این کار به معنای ایجاد رقابت و شکستن انحصار نیست، چون حتی با فرض دادن مجوز ۵ درصدی برای واردات، باز هم ۹۵ درصد بازار دست تولید کننده داخلی است و با این میزان رقابت ایجاد نمی‌شود. بیشتر می‌خواستیم فضای موجود در بازار خودرو را بشکنیم که عملا خودرو‌های خارجی با قیمت‌های گزاف پرچمدار بوده و بعد خودرو‌های مطلوب‌تر و با کیفیت‌تر داخلی دنبال آن‌ها می‌روند با قیمت بالا خرید و فروش می‌شوند.

این عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید دولت برای سامان دادن بازار خودرو تلاش کند که این کار را می‌تواند با واردات خودرو انجام داده یا اینکه به دنبال هر روش دیگری باشد؛ اتفاقی که در ماه‌های آینده رخ خواهد داد.

وی یادآور شد: ما در مجلس می‌خواستیم الزامی برای واردات تعیین کنیم که به سرانجام نرسید، اما دولت می‌تواند راسا این ممنوعیت را بردارد، چون مانعی بر سر راهش وجود ندارد؛ به عبارت دقیق‌تر اختیار و دست دولت برای واردات باز است و احتمالا این اتفاق هم به زودی رخ خواهد داد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مجددا تاکید کرد: واردات خودرو نه تنها به معنای شکستن انحصار نیست که بازار هم رقابتی نمی‌شود، چون با ۵ درصد واردات، ۹۵ درصد تولید در اختیار خودروساز داخلی است. فقط نتیجه همین میزان کم واردات، وارد شدن شوک و سر و سامان گرفتن بازار خواهد بود و نه چیز دیگری.

طغیانی در پایان وارد شدن شوک به بازار خودرو را اتفاق خوبی دانست و گفت: در علم اقتصاد، شاخص انحصار و رقابت پذیری بر اساس تعداد تولید کننده‌ها و یا مقدار واردات به نیاز کل بازار یا مصرف کل بازار سنجیده می‌شود. با در نظر گرفتن این شاخص، مقدار کم واردات خودرو رقابت ایجاد نکرده و انحصار را نمی‌کشند، اما مقداری بازار را سر و سامان دهد.

به هر حال با توجه به عدم تمدید ممنوعیت واردات خودرو و آزادسازی واردات از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، انتظار می‌رود تا در آینده نزدیک، شاهد واردات خودروی سواری به کشور باشیم تا شاید بتواند وضعیت آشفته بازار خودرو را سامان دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد