خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » بایدن: سپاه را از لیست تروریستی خارج نمی کنیم حتی اگر برجام از بین برود!/ رونمایی از سلاح لیزری برای مقابله با پهپادهای ایرانی/ صدور بیانیه قدس میان آمریکا و اسرائیل

دانلود کتاب های امتحان شده

بایدن: سپاه را از لیست تروریستی خارج نمی کنیم حتی اگر برجام از بین برود!/ رونمایی از سلاح لیزری برای مقابله با پهپادهای ایرانی/ صدور بیانیه قدس میان آمریکا و اسرائیل

بایدن: سپاه را از لیست تروریستی خارج نمی کنیم حتی اگر برجام از بین برود!/ صدور بیانیه قدس میان آمریکا و اسرائیل

بین الملل تابناک: جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در دومین روز حضورش در اسرائیل به گفت‌وگوهای خود با مقامات عالی این کشور ادامه می‌دهد و قرار است ضمن بحث درباره چگونگی مواجه با تهدید ادعایی ایران، «بیانیه قدس» درباره همکاری‌های راهبردی میان واشینگتن و تل‌آویو را امضا کند.

 بایدن که روز چهارشنبه ۱۳ ژوئیه وارد اسرائیل شده، قرار است تا روز جمعه در سرزمین های اشغالی بماند. سفر روز چهارشنبه آقای بایدن به اسرائیل، دهمین سفر او به تل آویو و نخستین سفر به عنوان رئیس جمهوری آمریکا است.

ایران و اسرائیل در مسیر برخورد
۱۴۰۱/۰۴/۲۳ – ۱۲:۴۴

مقامات سابق آمریکایی گفتند که در طول سفر رئیس جمهور به خاورمیانه، انتظار می رود که اسرائیل و دیگر دولت های عربی بایدن را تحت فشار قرار دهند تا در صورت شکست کامل تلاش‌های دیپلماتیک، استراتژی واشنگتن را برایشان توضیح دهد.

به گفته آرون دیوید میلر، یکی از اعضای ارشد بنیاد صلح کارنگی و دیپلمات ارشد آمریکایی سابق که به شکل‌گیری سیاست ایالات متحده در خاورمیانه کمک کرد: اسرائیل در مورد پلن B تضمین می‌خواهد.

یک مقام ارشد اسرائیلی پیش از این سفر به خبرنگاران گفت که ایالات متحده باید “یک راهبرد منسجم” را در مورد چگونگی بازدارندگی ایران، صرف نظر از اینکه آیا توافق هسته ای نجات می‌یابد، ترسیم کند.

اسرائیل و کشورهای خلیج فارس که زمانی دشمنان سرسخت بودند، اکنون خواهان مقابله با ایران شده‌اند و نسبت به برنامه هسته‌ای، زرادخانه موشکی و پهپادی و نفوذ منطقه‌ای تهران حساس هستند.

به عقیده دیوید میلر، اسراییل به طور خاص نسبت به این که رویکرد فعلی دولت آمریکا برنامه هسته‌ای ایران را محدود کند و این‌که این توافق به ناوگان در حال گسترش هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های ایران نمی پردازد، تردید دارد. مقامات اسرائیلی احتمالاً از تیم بایدن خواهند پرسید که آیا در صورت توسعه سریع برنامه اتمی ایران برای هرگونه حمله احتمالی به سایت‌های هسته‌ای ایران، آماده است اقدامات خاصی انجام دهد یا نه.

سفر بایدن در پس زمینه جنگ سایه خشونت آمیز بین ایران و اسرائیل انجام می شود که شامل ترورهای وقیحانه، حملات موشکی و حمله به کشتی‌ها و شناورهاست است. تهران که برنامه هسته‌ای خود را صلح آمیز می‌داند، اسرائیل را به سازماندهی عملیات خرابکارانه علیه برنامه هسته‌ای خود و ترور دانشمندان هسته‌ای و نظامی خود همچنین یک سرهنگ سپاه پاسداران در ماه مه متهم کرده است. اسرائیل این رویدادها را نه تایید و نه رد کرده است، اما نفتالی بنت، نخست وزیر سابق، اخیراً ادعا کرده اسرائیل آماده است مستقیماً به ایران حمله کند. ایران نیز به طور رسمی متعهد شده که حملات به شخصیت‌ها و تأسیسات هسته‌ای خود را تلافی کند.

به گفته کارشناسان، اگر روند فعلی تا سال آینده ادامه یابد، با برنامه هسته ای ایران که به طور پیوسته پیشرفت می کند، به نظر می رسد اسرائیل و ایران در مسیر برخورد قرار دارند.

به گفته میلر: «من نمی‌دانم با توجه به مسیری که ایران و اسرائیل در حال حاضر در آن قرار دارند، چگونه از چشم‌انداز رو به رشد رویارویی اجتناب می‌کنند. فقط به نظرم می‌رسد که همه عناصر وجود دارند و برای جلوگیری از درگیری نیاز به احتیاط و خویشتن داری از سوی دو طرف است.

رونمایی از سلاح لیزری برای مقابله با پهپادهای ایرانی
۱۴۰۱/۰۴/۲۳ – ۱۲:۳۸

با ورود «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به فلسطین اشغالی، ارتش رژیم صهیونیستی از سلاح جدیدی که یک سامانه لیزری ضد پهپادی موسوم به «شعاع آهنین» است، رونمایی کرد.

خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر گزارش داد که این سامانه مشتمل بر فنآوری رصد هوایی و هدف قرار دادن اجسام پرنده است و گفته می‌شود که هدف اصلی این سامانه، مقابله با ایران است.

بایدن: سپاه را از لیست تروریستی خارج نمی کنیم حتی اگر برجام از بین برود!/ صدور بیانیه قدس میان آمریکا و اسرائیل

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین تصاویری از پهپادهایی که این سامانه و سامانه گنبد آهنین قادر به رهگیری آن هستند، در برابر بایدن به نمایش گذاشتند.

در همین ارتباط «دانیال گولد» رئیس تحقیقات وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت که شعاع آهنین تا چند سال آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و در کنار گنبد آهنین مستقر خواهد شد.

به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، گولد افزود که این دو سامانه مکمل یکدیگر هستند و در کنار یکدیگر فعالیت خواهند داشت.

«عوزی روبین» کارشناس سیستم‌های ضد موشک در مرکز راهبردی بیت‌المقدس نیز گفت: «تکنولوژی لیزر از توان بسیار بالایی نسبت به موشک‌ها برای رهگیری پهپاها برخوردار است».

چرا بیانیه اورشلیم {قدس} صادر می شود؟

اگرچه بیانیه قدس تا این لحظه منتشر نشده است اما یک دیپلمات اسرائیلی به جروزالم‌پست گفت که این بیانیه، «گواهی زنده بر کیفیت، عمق و دامنه منحصر به فرد روابط آمریکا و اسرائیل خواهد بود.»

بنا به این گزارش، بیانیه اورشلیم همچنین مذاکرات جدید اسرائیل و کشورهای عربی را که در ماه‌های اخیر با مشارکت آمریکا انجام شده است، به رسمیت می‌شناسد.

به گزارش جروزالم‌پست، طرح «همکاری استراتژیک» شامل اعلام موضع مشترک علیه «برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت های منطقه‌ای» آن است. بنا به این گزارش، واشنگتن و تل آویو می‌گویند که از «همه توان ملی» خود استفاده خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت. همچنین آقای بایدن بر تعهد خود برای حفاظت از امنیت اسرائیل، از جمله برتری نظامی و توانایی دفاعی تل‌آویو تاکید خواهد کرد.

بایدن: سپاه را از لیست تروریستی خارج نمی کنیم حتی اگر برجام از بین برود!

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، پس از ورود به اسرائیل در مصاحبه‌ای با کانال ۱۲ این کشور گفت به‌منظور جلوگیری از دسترسی جمهوری اسلامی ایران به بمب اتمی اگر لازم باشد از «زور»، به‌عنوان آخرین راه‌حل استفاده خواهد کرد.

به‌گزارش جروزالم پست، بایدن در پاسخ به این پرسش که چرا دولت آمریکا از احیای برجام حمایت می‌کند؟، گفت:«ایران دارای بمب اتمی، تنها چیزی است که در حال حاضر از خودِ ایران بدتر است.» او در ادامه این بخش از صحبت‌هایش با اشاره به تصمیم دولت دونالد ترامپ در مورد خروج از برجام تاکید کرد که نتیجه تصمیم چهل‌وپنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا نزدیک شدن حکومت ایران به ساخت بمب اتمی بود؛ ادعایی که دموکرات‌ها بارها آن را علیه دولت ترامپ تکرار کرده‌اند.

دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و دولتش تحریم‌های سختگیرانه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد. دولت ترامپ معتقد بود که برجام دست ایران را برای غنی‌سازی اورانیوم و همچنین حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی‌اش در منطقه باز گذاشته است.

بایدن در بخش دیگری از گفتگوی فوق، ضمن اشاره به خطر نیروی قدس (شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)، گفت گمان می‌کند می‌توان هم خطر این نیروی نظامی را کنترل کرد و هم به‌واسطه احیای برجام از هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی ایران جلوگیری کرد.

با این‌وجود بایدن در پاسخ به این سئوال که آیا گزینه استفاده از زور نظامی علیه ایران همچنان جزو گزینه‌های روی میز هست یا نه؟ چنین پاسخ داد:«بله؛ به‌عنوان آخرین راه‌حل.»

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در ادامه این گفتگو تاکید کرد که سپاه پاسداران سپاه انقلاب اسلامی را در فهرست نیروهای تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا نگه خواهد داشت، ولو اگر چنین اقدامی باعث شود که جمهوری اسلامی حاضر به امضای توافق احیای برجام نشود. او همچنین در مورد تلاش حکومت ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای گفت:«در این مورد گمانه‌زنی نمی‌کنم، اما [حکومت] ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

چهل‌وششمین رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه، ۱۳ ژوییه ۲۰۲۱، به بیت المقدس وارد شد و پس از ورودش بر روابط گسترده آمریکا و اسرائیل و همچنین اراده واشنگتن به گسترش مناسبات دو جانبه بین دو دولت تاکید کرد.

ضرورت تقویت سپر دفاع موشکی، دفاع پدافند هوایی مشترک در خاورمیانه، گسترش روابط اسرائیل با دیگر کشورهای منطقه و همچنین بررسی فعالیت‌های هسته‌ای و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران جزو اهداف سفر اخیر بایدن به منطقه خاورمیانه به‌حساب می‌آید.

بایدن روز جمعه، ۱۵ ژوییه، با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار می‌کند و پس از آن با پروازی مستقیم از اسرائیل خود را به شهر جده در عربستان سعودی می‌رساند تا، به همراه پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی، در اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شرکت کند.

لاپید خواهان ائتلاف جهانی علیه ایران

یائیر لاپید که به تازگی و پس از کناره‌گیری نفتالی بنت به عنوان نخست وزیر اسرائیل کار خود را آغاز کرده، سفر بایدن به تل‌آویو را تاریخی خواند. او تاکید کرد که ایالات متحده و اسرائیل باید یک ائتلاف جهانی قوی علیه برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کنند.

نخست وزیر اسرائیل همچنین اضافه کرد که حضور بایدن در اسرائیل نشانی از پیوند ناگسستنی میان آنها به شمار می‌رود.

لاپید هم در سخنرانی خود هنگام ورود بایدن او را یک صهیونیست بزرگ و یکی از بهترین دوست‌هایی که اسرائیل تاکنون داشته برشمرد و افزود: «روابط شما با اسرائیل همواره شخصی بوده است.»

 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها