خانه » همه » مذهبی » با سلام من در جایی خواندم که از مولایم علی پرسیده بودن ایا افراد دیگری در دنیا زندگی میکنند حضرت فرموده بودن که بله در اسمانها موجوداتی هستند که شما انها را نمیبینید ما به انها هم ولایت داریم حالا سوال اینجاست که منظور حضرت مولا از این افراد زندگی در کرات دیگر است یا منظور حضرت اجنه یا ذرات معلق در هوا هستند؟

دانلود کتاب های امتحان شده

با سلام من در جایی خواندم که از مولایم علی پرسیده بودن ایا افراد دیگری در دنیا زندگی میکنند حضرت فرموده بودن که بله در اسمانها موجوداتی هستند که شما انها را نمیبینید ما به انها هم ولایت داریم حالا سوال اینجاست که منظور حضرت مولا از این افراد زندگی در کرات دیگر است یا منظور حضرت اجنه یا ذرات معلق در هوا هستند؟

در روایت است امام باقرعلیه السلام به جابر بن یزید فرمود: گویا گمان مى کنى که خداوند فقط این عالم را آفرید و بس. و گمان مى برى که خداوند بشرى غیر از شما نیافریده است؟ آرى به خدا قسم خداوند هزار هزار عالم و هزار هزار آدم آفرید و تو در آخر این عالم ها و آدم ها هستى. برخى از اندیشمندان اسلامى بر اساس این روایات معتقدند که »آدم علیه السلام« نخستین انسانى نبوده که گام بر روى کره خاکى نهاده است، بلکه قبل از او انسان نماها یا انسان هاى دیگرى بوده اند که به دلایل نامعلومى نسلشان منقرض گشته است. روایات سرنوشت زندگی انسان و سایر جانداران در زمین را به وجود امام بستگی دارد؛ یعنی از زمانی که در زمین حیات وجود داشته، امام نیز بوده است و تا هنگامی که زندگی جریان دارد، امام نیز وجود خواهد داشت. بر این اساس، امام در نظام خلقت نقش علیت دارد. علیت امام در نظام طبیعت و در سطحی فراتر در نظام خلقت، به دو گونه فاعلی و غایی امکان پذیر است؛ یعنی وجود امام در سلسله علل فاعلی و غایی جهان قرار دارد، هر چند علة العلل در هر دو سلسله خداوند متعال است. بدین جهت است که درباره امام عصر عجل الله تعالی فرجه آمده است: «الّذی ببقائه بقیت الدنیا وبیمنه رزق الوری وبوجوده ثبتت الأرض والسماء (دعای عدیله)؛ بقای دنیا به بقای امام عصر (عج) است، و به یُمن و برکت او موجودات روزی داده می‌شوند و به واسطه وجود او زمین و آسمان پابرجاست».
علمای شیعه برای دفاع از این اعتقاد مهم در همان قرن های اولیه، کتاب هایی نوشته اند، همچنان که مخالفان نیز آثاری در رد امامت تالیف کرده اند. علاوه بر وجود جریان های خوارج، سنی گرایی، وهابی گرایی و کسروی گرایی که با طرح شبهات و اشکالاتی ضرورت تحقیق پیرامون دکترین امامت را تقویت می کند . از نصوص دینی برمی آید که امامت از اصول بنیادین اسلام است. گستره مباحث امامت در دو ساحت امامت عامه و خاصه به سه عرصه تبیینی، اثباتی و دفاعی محدود می شود. جایگاه معرفتی امامت، از بحث های امامت شناسی به شمار می آید.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها