خانه » همه » مذهبی » با عرض سلام آیا تا کنون اتفاق افتاده است که پیامبر-صلی الله علیه و اله- یا امامان معصوم-علیهم السلام- بنا به هر دلیلی جواب سلام کسی را ندهند؟

دانلود کتاب های امتحان شده

با عرض سلام آیا تا کنون اتفاق افتاده است که پیامبر-صلی الله علیه و اله- یا امامان معصوم-علیهم السلام- بنا به هر دلیلی جواب سلام کسی را ندهند؟

در اسلام سلام کردن مستحب است اما چواب سلام واجب است وَإِذَا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا ۗ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ حَسِیبًاسوره النساء (86) :پیامبر و اهل بیت ع که اسوه و الگو بودند در سلام کردن نیز مقدم بر دیگران بودند.
گزارشی از عدم سلام از طرف پیامبر و اهل بیت ع گزارش نشده است اما در روایاتی آمده که به برخی سلام نکنید .

در فرهنگ اسلامی سلام کردن به چند طایفه ممنوع شده است:( گفتنی است که منظور از این ممنوعیت، کراهت است.)
۱ ـ کـسـانـی کـه بـه خـاطر انجام کارهای ناشایست و نامشروع، لیاقت دوستی، سلام و صفای بـرادران دیـنی خود را ندارند، مانند افراد شرابخوار، قمار باز، ربا خوار، متجاهر به فسق و کسانی که بطور آشکار، مرتکب کارهای خلاف می شوند و …بحارالانوار، ج ۷۶، ص ۹.
شـایـد سـلام و احـوالپـرسـی بـا ایـن گـونـه افـراد نـوعـی تـأیـیـد و صـحـّه گـذاشـتن بر اعـمـال زشتشان محسوب شود؛ از این رو، شایسته است که هر مسلمانی برای جلوگیری از فساد، گناه و اعمال زشت و نامشروع، از سلام کردن به این افراد خودداری کند و با چهره ای گرفته و نـگـاهـی نـامـهـربان با آنها برخورد کند.
این کمترین کاری است که در حق تبهکاران می توان انـجام داد. مگر اینکه شیوه سلام و احوالپرسی در هدایت آنها مؤثر باشد و انسان بخواهد آنها را با این شیوه امر به معروف و نهی از منکر کند.

۲ ـ سـلام کـردن بـه بعضی به جهت اشتغال به برخی کارها و دشوار بودن جواب سلام در آن حـال مـورد نـهـی قـرار گرفته است، مانند سلام کردن به نمازگزار. بحارالانوار، ج ۷۶، ص ۹. چون جواب سـلام، واجـب اسـت و افـرادی کـه مـشـغـول نـمـاز هـسـتـنـد، بـه مـشـکل می افتند و حداقل این است که موجب حواس پرتی آنها شده و حضور قلب آنها را از بین می بـرد. از ایـن رو، مـمـنـوع شـده اسـت. هـمـچـنـیـن سـلام کـردن در حـال اسـتـحـمـام، تـخـلّی و یـا هـر کـار دیـگـری چـون مـسـواک زدن کـه جـواب سـلام، مشکل یا مناسب وضعیّت جواب دهنده نیست.

۳ ـ کـسـانـی کـه از جـرگه دین و ملت اسلام و مسلمانان، خارج هستند، زیرا سلام کردن به آنها مـمـکن است به معنای تأیید دین و آیین نادرست آنها بوده و آنها را در پافشاری و دلخوشی به آیین انحرافی خود، پایبندتر کند. البته اگر آنها در وضعیّتی قرار داشتند که انسان بتواند بـا سـلام کـردن و ابراز محبّت، آنها را به راه راست هدایت کند، چنان که در سیره اولیای دین، چنین مواردی دیده می شود، شایسته است در هدایت آنها کوتاهی نکند.

بـایـد تـوجـه داشـت کـه در حـالت عـادی، نـبـایـد به غیر مسلمانان سلام کرد و با آنها رابطه دوستی برقرار نمود، مگر اینکه آنها خود ابتدا سلام کنند که در این صورت پاسخ آن لازم است، لیکن در جواب هم (سلام) گفته نمی شود و به (علیکم) اکتفا می گردد.

رسول گرامی اسلام (ص) فرمود:
(لا تَبْدَؤُا اَهْلَ الْکِتابِ بِالسَّلامِ فَاِنْ سَلَّمُوا عَلَیْکُمْ فَقُولُوا عَلَیْکُمْ) بحارالانوار، ج ۷۶، ص ۹.
با اهل کتاب ابتدا به سلام نکنید، اگر آنها به شما سلام کردند، در پاسخ بگویید: (بر شما باد).

۴ ـ گاهی مخاطب انسان، فردی است که سلام کردن به او ممکن است برای انسان مفسده آمیز باشد و یـا تأثیر ناخوشایندی بر روحیه معنوی او بگذارد، مانند سلام کردن به زن جوان. امیرمؤمنان صلوات الله علیه از سلام کردن به زنان جوان پرهیز می کرد و می فرمود:
(اَتَخَوَّفُ اَنْ تُعْجِبَنی صَوْتُها فَیُدْخِلَ عَلَیَّ اَکْثَرَ مِمّا اَطْلُبُ مِنَ الاَْجْرِ) – اصول کافی، ج ۲، ص ۶۴۸.
می ترسم، صدای او برایم خوشایند باشد و بیش از آنچه امید اجر دارم، زیان کنم.

گـرچـه سـاحـت مـقـدس آن حـضـرت، بـسـی بـرتـر از وهـم و انـدیـشـه مـاسـت و حـتـی خیال گناه در ذهن چنین انسان بلند مرتبه ای خطور نمی کند، اما برای حفظ آن مقام معنوی و توجه شـدیـد بـه حـضـور خـدا و نـیـز توجه به وسوسه های شیطان و از همه مهمتر، تذکر دادن به دیـگـران که بطور قطع، چنین موقعیّتی برای آنها می تواند خطرآفرین باشد، چنین شیوه ای را برگزیده و آن را مطرح می سازد؛ امید آنکه مؤ منان نیز از او پیروی کنند و خود را از خطرات نفسانی دور نگه دارند.

https://www.hawzahnews.com/news/884495/%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها