خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » برای داشتن محیط کاری شاد به این توصیه ها عمل کنید

دانلود کتاب های امتحان شده

برای داشتن محیط کاری شاد به این توصیه ها عمل کنید

برای داشتن محیط کاری شاد به این توصیه ها عمل کنید

این یک واقعیت است که کار، وقتی جذاب تر می شود که همکاران خود را دوست داشته و در یک محیط شاد توام با آرامش کیفیت بالایی از کار در انتظار شماست.


برای داشتن محیط کاری شاد به این توصیه ها عمل کنید

با اینکه ممکن است در شرکتی بزرگ کار کنید و کارفرمایی عالی داشته باشید، اما باز هم بهترین کارفرماها هم برای همه بهترین نیستند.بلکه این خود کارمندان هستند که با ایجاد روابطی شاد و در عین حال موفق با دیگران محیط کار را از حالت خسته کننده و تکراری خارج می کنند.گر افراد در یک روز کاری، دارای خلق و خوی شادی باشند، به احتمال زیاد نسبت به روزهای دیگر، خلاق تر هستند. از نظر فرآیند شناختی، افراد شاد به لحاظ روانی، منعطف و گشوده ذهن بوده و تفکر خلاق دارند. 

شاد بودن نه تنها مراحل زندگی هر فرد را تحت تاثیرات مثبت قرار می دهد بلکه در محیط کار نیز همین شاد بودن در جهت هر چه بهتر انجام شدن کار نقش بسزایی دارد. بطوری که انرژی مثبتی که از یک فرد شاد انتقال می یابد اثرات معجزه آسایی دارد.

پس پیشنهاد می کنیم که همیشه شاد باشید. البته برای شاد بودن و داشتن یک محیط کار شاد و هیجان انگیز، باید کارهای مختلفی انجام دهید. در این مطلب  راه های مختلفی برای داشتن یک محیط شاد را به شما معرفی می کنیم.

روز را بدون استفاده از تکنولوژی های مختلف شروع کنید

بیدار شدن بدون زنگ هشدار تلفن های همراه هوشمند به یک کار غیرممکن تبدیل شده است. سعی کنید بعد از خاموش کردن زنگ گوشی، آن را از خودتان دور کنید. در زمان صبحانه خوردن، ایمیل های خودتان را چک نکنید و قهوه یا چایی خود را بدون گوش کردن به پیام های صوتی بنوشید. اگر بتوانید صبح را با 30 دقیقه دوری از تکنولوژی آغاز کنید، قطعا یک شروع خوب خواهید داشت.

هر چند وقت یک بار از محیط کار خود خارج شوید

نور خورشید می تواند در روحیه ی شما تاثیرگذار باشد. سعی کنید هر چند ساعت یک بار از محیط کار خود خارج شوید و چند دقیقه ای را در فضای آزاد سپری کنید.

در لحظه روی یک کار تمرکز کنید

وجود شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و تلفن های همراه هوشمند باعث شده که تمرکز روی کارهای مختلف بسیار سخت باشد. باید سعی کنید در هر لحظه روی یک موضوع کار کنید. تمرکز داشتن روی یک فعالیت باعث می شود که دست به کارهای خلاقانه بزنید. فعال باشید
فعالیت فیزیکی هر کسی متفاوت است. سعی کنید به اندازه ی مناسب فعالیت فیزیکی داشته باشید. فعالیت های فیزکی مانند ورزش کردن باعث می شود روحیه ی شادی داشته باشیم.

برای داشتن محیط کاری شاد به این توصیه ها عمل کنید

در محیط کار مدیتیشن کنید 

در هر روز مدت زمان مشخصی را برای مدیتیشن کردن بگذارید. در این زمان هیچ کاری نکنید و ذهن خود را آزاد بگذارید. در ابتدا انجام دادن چنین کاری بسیار سخت خواهد بود، اما پس از مدتی باعث می شود که بتوانید به راحتی بسیاری از مشکلات را حل کنید.

منظم باشید

در طول روز 15 دقیقه زمان برای مرتب کردن محیط کار خود بگذارید. البته شاید این کار کمی بیشتر از 15 دقیقه یا حتی کمتر از آن زمان ببرد.1

برای خودتان پاداش‌های سرگرم‌کننده در نظر بگیرید

اگر از فهرست کارهایی که باید انجام بدهید خوش‌تان نمی‌آید، سعی کنید با جایزه دادن به خودتان، انگیزه پیدا کنید و اراده‌تان را تقویت کنید. مثلا به خودتان بگویید: «خوب اگه این کار رو تموم کنم، از فروشگاه اونور خیابون برای خودم یه کیک میخرم و موقع استراحتم با چای می‌خورم.» یا «اگه این گزارش رو به‌موقع تموم کنم، امشب با دوستام میرم بیرون.» حتی می‌توانید کمی خلاقانه‌تر عمل کنید و پاداشی را برای خودتان در نظر بگیرید که برای به انجام رساندن کارهای هفتگی شما هم انگیزه‌ی خوبی باشد.

برای شاد بودن در محیط کار باید گاهی کودک شوید

حواس‌تان باشد با مشاهده‌ی این تیتر جوگیر نشوید، چون هنوز هم لازم است رئیس‌تان شما را جدی بگیرد. اما چند دقیقه دور شدن از میز کار و بازی کردن مانند کودکان، می‌تواند فشار کاری‌تان را کم کند. می‌توانید واقعا مثل بچه‌ها از خمیرهای بازی استفاده کنید یا روی میزتان لگو یا پازل درست کنید. انجام این‌ کارها برای دقایقی به شما کمک می‌کنند یک ذهن آرام داشته باشید و از کار دور شوید، به این ترتیب خلاقیت شما هم خودی نشان خواهد داد و برای فعالیت کاری‌تان هم مفید خواهد بود. حتی می‌توانید با سه دقیقه تمرینات ورزشی ساده شروع کنید و ورزش در محل کار را هم تجربه کنید.

برای خودتان گل بخرید

گل‌ها علاوه بر اینکه زیبا هستند و رایحه‌ی شگفت‌انگیزی دارند، حال‌تان را هم خوب می‌کنند و به شما انرژی می‌دهند. پس همیشه یک شاخه یا یک دسته گل از هر نوعی که دوست دارید، روی میز کارتان بگذارید تا هم میزتان نمای زیباتری پیدا کند و هم با نگاه کردن به گل‌ها احساس شادی کنید.

به اینترنت سر بزنید

اشکالی ندارد اگر در خلال کار یا در زمان استراحت‌تان، برای آنکه روحیه‌تان تقویت شود و حوصله‌تان سر جایش بیاید، سری به اینترنت و سایت‌های موردعلاقه‌تان بزنید، اخبار را بخوانید یا ویدئو‌ها‌ی سرگرم‌کننده تماشا کنید.

قدم بزنید

سعی کنید در زمان‌ استراحت‌تان یا هر وقت که توانستید، از ساختمان محل کارتان بیرون بیایید و در محوطه قدم بزنید. قدم زدن نه‌تنها برای جسم مفید است بلکه روحیه‌ را هم تقویت می‌کند. می‌توانید با همکاران‌تان قدم بزنید. بعضی اوقات شاید بد نباشد همان‌طور که با یکی از همکاران‌تان درباره‌ی کار حرف می‌زنید، پیاده‌روی کوتاهی هم داشته باشید.

برای داشتن محیط کاری شاد به این توصیه ها عمل کنید

آب بنوشید

این مورد شاید کمی عجیب‌وغریب به نظر برسد، اما به شما اطمینان می‌دهم فواید نوشیدن آب از آنچه فکر می‌کنید، بیشتر است! پس همیشه یک بطری آب روی میزتان داشته باشید. حتی می‌توانید برای خودتان یک بطری مخصوص آب بخرید و آن را همیشه به‌همراه‌ داشته باشید. آب کمک می‌کند که بدن‌تان هیدراته باقی بماند، بنابراین دچار سردرد نخواهید شد پس فکرتان هم خوب کار می‌کند و می‌توانید بهتر روی کارتان تمرکز کنید. این توصیه را حتما امتحان کنید و ببینید چقدر احساس بهتری خواهید داشت.

لبخند بزنید

خیلی‌ها فکر می‌کنند خندیدن از جدیت کار می‌کاهد و مناسب فضای حرفه‌ای و جدی کاری نیست، تحقیقات دانشگاه استنفورد نشان می‌دهند خنده یکی از عوامل مؤثر در افزایش بهره‌وری است. لبخند زدن و خندیدن باعث می‌شوند به‌سادگی بتوانید احساس شادمانی را تجربه کنید. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده‌اند نشان می‌دهند لبخند چه طبیعی و واقعی باشد و چه مصنوعی و ساختگی، مغز این واکنش فیزیکی را به‌عنوان یک عکس‌العمل مثبت تلقی می‌کند و پس از آن هر فعالیتی را که انجام می‌دهید، لذت‌بخش تشخیص می‌دهد. یعنی حتی اگر واقعا خوشحال نباشید، فقط کافی است لبخند بزنید آن وقت مغز شما فکر می‌کند شاد هستید و احساس لذت می‌کند. بنابراین هنگام کار کردن اگر حتی مشغول تایپ کردن هم هستید، لبخند بزنید تا احساس بهتری داشته باشید.

به یکی از همکاران‌تان کمک کنید

تحقیقات نشان داده است که نوع‌دوستی و کمک به دیگران باعث ایجاد احساس خوشحالی در فرد کمک‌کننده می‌شود. پس درصورتی‌که یکی از همکاران‌تان نیاز به کمک داشت، حتما پیش‌قدم شوید. کمک به یک همکار ممکن است بیشتر از ۱۰ دقیقه طول نکشد، اما باعث می‌شود در طول هفته احساس خوبی داشته باشید.

به سه اتفاق خوبی که امروز برای‌تان افتاده است، فکر کنید

درباره‌ی چیزهایی که باعث رضایت خاطر شما می‌شوند فکر کنید و آنها را به‌وضوح برای خودتان تفکیک کنید؛ چیزهایی مثل مزیت‌های اجتماعی، روانی، جسمی و حتی عاطفی خودتان! چیزهایی مثل اینکه مشکل بی خوابی ندارید، سالم هستید و احساس خوشبختی می‌کنید. اینها مواردی هستند که شما بابت‌شان قدردان هستید و مهم است گاه‌گاهی آنها را به خودتان یادآوری کنید چون شما را خوشحال نگه می‌دارند.2

با همکاران‌تان برنامه بگذارید

با همکاران‌تان دورهمی‌هایی ترتیب بدهید و از اوقات خوشی که با هم سپری می‌کنید، لذت ببرید. مثلا قرار بگذارید جمعه‌ها یا آخر هفته‌ها با هم فوتبال بازی کنید یا به کوهنوردی بروید. این برنامه‌های خارج از فضا و زمان کاری، روحیه‌ی شما را تقویت می‌کنند و راندمان کاری‌تان را هم افزایش می‌دهند. پس پیش‌قدم شوید و با چنین برنامه‌‌هایی دیگران را هم هیجان‌زده کنید.

به‌اندازه‌ی کافی بخوابید

ساده است! هرچه بهتر استراحت کنید، آرامش بیشتر و تمرکز بهتری خواهید داشت. این بدان معناست که وقت کمتری را صرف جمع‌وجور کردن ذهن خود می‌کنید. بنابراین ذهن‌تان متمرکز‌تر خواهد بود و بیشتر درگیر موضوعات کاری و مهم می‌شود. پس بهتر است به‌اندازه‌ی کافی بخوابید. طبق تحقیقات انجام‌شده‌ توسط انجمن روان‌شناسی آمریکا، افرادی که روزانه حدود ۸ ساعت را به خواب و استراحت اختصاص می‌دهند، خوشحال‌تر و سالم‌تر هستند.علاوه بر تمام اینها، خواب کافی درمان پف زیر چشم هم هست

از آخر هفته‌تان بهتر استفاده کنید

این مورد در یک جمله‌ی ساده خلاصه می‌شود: «کارتان را به خانه نبرید.» آخر هفته، زمان استراحت شماست، پس هرطور که دوست‌ دارید از آن لذت ببرید. دلیلی ندارد برای ارتقای شغلی یا جلو افتادن کارها، از استراحت‌تان بزنید. آخر هفته‌ها استراحت کنید، چون صبح روز شنبه دوباره به‌اندازه‌ی کافی برای انجام کارهایتان زمان خواهید داشت.

نوآوری را فراموش نکنید

سعی کنید در زمینه‌ی شغلی‌تان چالش‌های تازه‌ای برای خود ایجاد کنید. به دنبال راحت‌‌طلبی نباشید. پروژه‌هایی را انتخاب کنید که شما را به چالش می‌کشند و وادارتان می‌کنند نوآوری و خلاقیت به خرج بدهید. این کار شما را هیجان‌زده و نسبت به کارتان امیدوار و دلگرم می‌کند و باعث می‌شود شغل‌تان جذابیت بیشتری برای‌تان پیدا کند.

ارتباطات مطمئن برقرار کنید

برقراری ارتباط یک مهارت ارزشمند است، ولی اغلبِ ما به این موضوع توجه زیادی نداریم. خواه این ارتباط مربوط به ارسال چند ایمیل اضافه باشد، خواه کمک به مدیرتان برای برنامه‌ریزی‌های کاری، درنهایت ارتباطات قطعا به پیشرفت کاری و کنترل استرس‌ شغلی شما کمک خواهند کرد.

از فرصت‌هایی که در اختیار دارید، استفاده کنید

اگر به خاطر داشته باشید، در دوران مدرسه همیشه وقتی به گردش‌های علمی می‌رفتیم، آموختن مطالب درسی برای‌مان جذاب‌تر می‌شد. پس اگر می‌توانید، گاهی از محل همیشگی کار خود خارج شوید یا جلسات کاری را در محیط‌های متفاوت‌تری برگزار کنید. این کار می‌تواند برای تجدید روحیه، بالا رفتن راندمان کاری و لذت بردن از کار مفید باشد. حتی می‌توانید دفتر کار خود را ترک کنید و زمان‌هایی را با همکاران و دیگر افرادی که در زمینه‌ی کاری شما فعالیت دارند، بگذرانید یا در کنفرانس‌های مرتبط با شغل‌تان شرکت کنید.این کار باعث می‌شود از روش‌های کاری آنها ایده هم بگیرید.

از مزایای کاری‌تان استفاده کنید

بسیاری از شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب‌وکارها، معمولا مزایایی مثل مسافرت‌های سالیانه یا بن استفاده از رستوران‌ها و مکان‌های تفریحی را برای کارمندان خود در نظر می‌گیرند. سعی کنید از این مزایای سالانه استفاده کنید چون باعث می‌شوند انرژی‌تان تجدید شود و با روحیه‌ی بهتری کارتان را انجام بدهید.

برای داشتن محیط کاری شاد به این توصیه ها عمل کنید

به تعطیلات بروید

دوستان عزیزم بهره بردن از تعطیلات و رفتن به سفر واقعا مهم است. تعطیلات نه‌تنها شما را خوشحال‌تر نگه می‌دارد و روحیه‌تان را تقویت می‌کند، بلکه برای پیشرفت کاری و بالا رفتن راندمان شغلی شما هم اهمیت دارد. تحقیقات نشان می‌دهند ۵۷ درصد آمریکایی‌ها از تعطیلات خود بهره نمی‌برند، بلکه یا خواب هستند یا بیشتر از خودشان کار می‌کِشند.

مقصدتان را انتخاب و برای رفتن به یک مسافرت مناسب و مقرون‌به‌صرفه برنامه‌ریزی کنید.

درخواست ترفیع بدهید

شاید حس می‌کنید کار زیادی انجام می‌دهید اما درآمد کمی دارید. وقت آن رسیده است که به فکر ارتقای شغلی باشید. درمورد درخواست افزایش حقوق و ارتقای شغلی خوب تحقیق کنید. حتما می‌توانید راهی برای تغییر اوضاع پیدا کنید و به رئیس‌تان ثابت کنید که شایسته‌ی ترفیع گرفتن هستید. با این کار رضایت شغلی بیشتری را تجربه خواهید کرد.

به فکر شغل جدیدی باشید

دوستان عزیزم هرچند شرایط کار در کشور ما به‌گونه‌ای نیست که هرکس به‌راحتی بتواند شغل مطلوبی مطابق با علایق شخصی‌اش برای خود دست‌وپا کند، اما کنار گذاشتن شغلی که دوستش ندارید، برای سلامت ذهنی و روانی شما بسیار مهم است. اگر احساس می‌کنید کارتان واقعا عذاب‌آور و غیرقابل‌تحمل است و با هیچ‌کدام از راهکارهای ارائه‌شده نمی‌توانید شاد بودن در محیط کار را تجربه کنید، شاید وقت آن رسیده است که شغل فعلی‌تان را کنار بگذارید و به فکر پیدا کردن شغل دلخواه‌ خود باشید.3

پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.chetor.com
3.www.mazvin.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها