خانه » همه » مذهبی » برخورد با حسود

برخورد با حسود


برخورد با حسود

۱۳۹۷/۰۱/۱۹


۳۰۵ بازدید

سلام علیکم…..افرادی تو زندگیم هستن که فوق العاده بهم بدی کردن و حسادت خاصی هم بهم دارن..بااین افراد باید چیکار کرد؟من بخشیدمشون منتها نمیتونم بدیهاشونو فراموش کنم.دست خودم نیست همش یادم میاد.این درحالیه که اینا این بدیهاشونو ادامه هم میدن یعنی فقط ختم به یکی دو مورد نشده ممکنه پیوسته نباشه ولی باز هم این حسادت ها و بدیها رو درحقم انجام میدن.میخوام فراموش کنم ولی نمیتونم.چیکار کنم؟؟.

شیوه های برخورد با حسود
1 . عفو و گذشت
عفو و گذشت از نظر عقل و آموزه‌های وحیانی، رفتاری ارزشی و هنجار پسندیده و نیکو است. خداوند در آیات بسیاری بر ارزشمندی عفو و گذشت، تأکید کرده است و حتی از صاحبان حق خواسته است که از حق خویش درگذرند و خطا و اشتباه دیگران را نادیده بگیرند.
خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:
(((وَلَا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَلَا السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ))) [ فصلت (41)،‌ آیه 34.]؛
«هرگز نیکی و بدی در جهان، یکسان نیست؛ بدی را به بهترین روش نیک دور گردان».
امام خمینی(رحمت الله علیه) می‌فرمایند: «از بزرگ‌ترین کمالات انسانی، تجاوز (گذشت) اشخاصی است که به او بدی کردند و صفت عفو و تجاوز، از صفات جمالیه حق تعالی است که اتصاف به آن، تشبه به مبادی عالیه است و هر کس که در تحت تربیت رب العالمین واقع شد و مربوب ذات مقدس حق تعالی شد، باید در او از صفات جمال حق – جل و علا – جلوه [ای] حاصل شود، و مرآت جمال جمیل الهی گردد و از بزرگ‌ترین اوصاف حق، رحمت بر عباد و تجاوز از سیئات و عفو از خطیئات است و اگر در انسان حظی از این اوصاف نباشد، در جواب سؤال قبر – که وقت بروز سرایر است – نتواند گفت: «ربی الله» آنگاه که سؤال شود: «مَن رَبُّکَ»؛ زیرا که انتخاب این اسم در بین اسماء، اشارت به آن شاید باشد که در تحت تربیت کی بودی، و دست قدرت کی در تو متصرف بود در حیات دنیوی؟ پس اگر انسان در تحت ربوبیت ذات مقدس حق، تربیت شده باشد و ظاهر و باطنش مربی به آن تربیت باشد جواب می‌تواند دهد؛ و گر نه، یا جواب ندهد و یا ربی الشیطان و یا ربی النفس الاماره شاید بگوید».[ شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص 425 – 426.]با بیانات گهربار امام فرزانه، روشن شد؛ در حقیقت کسی که عفو می‌کند ابتدا در حق خویش لطف کرده و آراسته به صفتی از صفات پروردگار شده و به اسمی از اسماء الهی چنگ زده است.
پس اگر شما به آیات و روایات توجه بیشتری بفرمائید و بدانید که سکوتی که در برابر رفتار زشت حسودان می کنید مورد تأیید قرآن بوده , از صفات عباد الرحمن است نه تنها تاراحت نخواهید شد , از اینکه در این خصوص , اطاعت حق تعالی را کرده , ملبس به صفات حمیده شده اید , در عمق وجودتان لذت خواهید برد .
2. حفظ آرامش
به خاطر داشته باشید که واکنش شدید تنها کارها را بغرنج تر و وخیم تر میکند. انتقام گرفتن و برخورد متقابل نه تنها به حل مشکل کمکی نخواهد کرد بلکه روابط شما با دوستانتان را تیره تر کرده و ممکن است طرف مقابل به کاری اقدام نماید که ضربه بزرگی به شما و خودش وارد سازد. همچنین آرامش زندگی هر دو شما با مخاطره روبرو خواهد گشت. لبخند زده و سرحال نشان دهید (اما نه بیش از حد)، سخت کار کنید، و سعی کنید از هرگونه غیبت و بدگویی از طرف مقابل نزد سایرین اجتناب کنید. بر عکس سعی کنید پشت سر او از او و کارهایش تعریف کنید تا به گوشش برسد. در اینصورت احتمالا راجع به شما قضاوت بهتری خواهد داشت.
3. اصلاح رفتار نامناسب خود
آیا دیگران را تحقیر می کنید و موفقیت های خودتان را به رخ آنها می کشید؟ شما باید این سوال را از خودتان بپرسید، چون قصد ندارید که اسباب تنفر دیگران را از خودتان فراهم کنید. اگر متوجه شدید که خودتان رفتارها و برخوردهایی ناشایست و منفی داشته اید، باید هر چه سریعتر آنها را تغییر دهید. در واقع، تا می توانید صمیمی و فروتن باشید و ارزش دیگران را بالا ببرید. با تقسیم موفقیت هایتان با همکارانتان، اعتماد به نفس آنها را بالا ببرید و به آنها نیز درس موفقیت بدهید. اگر در گذشته بیش از حد متکبر و مغرور بوده اید، خود را تغییر دهید و سعی کنید با دشمنانتان صلح برقرار کنید. به خاطر کار، اعتبار، و سلامت روانیتان، باید تا می توانید از هرگونه مجادله یا احساس بد و منفی دوری کنید. اگر اینکار را به خاطر ترس از عکس العمل اطرافیان انجام دهید، مطمئن باشید که آنها متوجه این مسئله خواهند شد. پس باید این تغییر واقعی و مخلصانه باشد.
4. فرصت بدهید تا شاید اصلاح گردد
بلافاصله با دیدن رفتار ناشایست از دوست و همکارتان با او برخورد نامناسب نکنید. همیشه به فکر اصلاح دیگران باشید. شاید یک فرصت بتواند او را تغییر دهد. گاهی از اوقات صبر می تواند دشمنان را به دوست تبدیل کند و آرامشی برای انسان حاصل کند که ارزش صبر را داشته باشد. امام حسن عسگری (ع) می فرماید: کسی که پارسایی خوی او، بخشندگی طبیعت او، و بردباری خصلت او باشد دوستانش بسیار شوند.
5 . تواضع و فروتنی
همانطور که خاطر نشان کردیم یکی از عللی که برای حسادت می توان نام برد فخر فروشی فرد مورد حسادت می باشد بنابراین بهترین راه تواضع و فروتنی است. به وضوح می بینیم که افراد متواضع و فروتن کمتر مورد حسادت قرار می گیرند بلکه مورد احترام و محبت دیگران قرار دارند و همه آنها را دوست دارند. امام سجاد (ع) می فرماید: شرافت و برتری در فروتنی است.
6. دوستان و همکارانتان را به خاطر موفقیت هایشان تشویق کنید. سعی کنید خودتان حسود نباشید، و از موفقیت دیگران ناخوشنود نباشید، زیرا این نوع احساسات خیلی زود برملا می شوند. اگر در خودتان حسادت و رفتارها و عملکردهای منفی مشاهده می کنید، باید انتظار برخورد مشابه نیز از دیگران داشته باشید.
7 . شکر خداوند
یکی از کارهایی که باعث روحیه تواضع و فروتنی در فرد می گردد شکر دائم خداوند که بخشنده همه نعمتهاست و لحظه به لحظه نظر رحمت به بندگان خود دارد، می باشد. بنده ای که شکر گذار نعمات خداوند است و همه موفقیت ها و نعمت ها و محبوبیت را از ناحیه او و به خواست او می داند هر گز در دل به این موقعیت و ثروت فخر نمی فروشد و خود را پایین تر از دیگران می داند. بنابراین یکی از راههای جلوگیری از حسادت اطرافیان شکر نعمت دائمیست.
8 . پیش بینی کرده و پیشگیری کنید
بهترین درمان پیشگیری است اگر احتمال می دهید کسی از دوستانتان زمینه حسادت را دارد، از همین الان پیشگیری کنید، نگذارید آتش حسادت شعله ور گردد. از او تعریف کنید. حتی زمانی که حضور ندارد از او تعریف کنید. موفقیت هایش را بزرگنمایی کرده و سعی کنید عزت نفس را به او هدیه دهید.
9 . مهر ورزی به فرد حسود البته صادقانه: فرد حسود درحال از بین بردن خود است عذاب روحی زیادی را تحمل می کند و حتی به بیماری های جسمانی زیادی مبتلا می گردد و بدن خود را نیز از بین می برد، اینچنین شخصی بیشتر از آنکه نیازمند انتقام و برخورد متقابل باشد نیازمند ترحم و مهر و محبت و عطوفت است. زمانی بوده است که او دوست صمیمی شما بوده است و در حال حاضر بخاطر سوء تفاهمی که برایش حاصل شده است شما را رقیب خود می داند، شما می توانید با محبت خود او را از این اشتباه خارج نموده و او را از نابودی نجات دهید. هشام بن سالم از امام صادق (ع) نقل می کند که فرمودند: هرگاه مردی را دوست داشته باشی او را از دوستی خویش آگاه کنید زیرا این بیشتر مایه استواری محبت میان شماست. بله مهر و محبت و گفتن اینکه به آنها علاقه مند هستید باعث تحکیم روابط بین دوستان می گردد.
10 . کمک به رشد اعتماد به نفس فرد حسود بوسیله تایید مکرر او
افزایش اعتماد به نفس راهیست که می تواند فرد حسود را از احساس حقارت نجات داده و کمک کند تا ارزیابی بهتری از خود و توانمندی های خود داشته باشد و تا با تلاش و پشتکار به موقعیت هایی که فرد مورد حسادت دارد، دست یابد. برای اینکار شما باید کارهای فرد حسود را مورد تایید قرار دهید و عزت نفس او را بالا ببرید.9. تعریف و تمجید را فراموش نکنید: طبق آیه قران که می فرماید من احیا اگر بتوانید فرد حسود را نجات داده و حیات و آرامش دوباره به او ببخشید همانند این است که همه انسانها را نجات داده و آرامش بخشیده اید. فرد حسود را مورد تعریف و تحسین قرار دهید تا احساس کند توجهی را که نیاز دارد کسب کرده است و احساس نکند که مورد بی مهری و طرد مجموعه قرار گرفته است. در اینصورت خواهید دید که او نیز می تواند انسان خوبی باشد.
11. مشاوره مرتب با روانشناس مشاور
اگر مشکلات حل نگردید، چندین جلسه مشاوره متمرکز بر مشکل شما می تواند کمک بیشتری به شما کند.
12. ترک فرد حسود
اگر با همه این نکات و راهکارها بیماری فرد حسود درمان نشد بهترین راه ترک او و کم کردن رابطه با چنین فردی است زیرا با ادامه رابطه آرامش شما و او از بین خواهد رفت و ممکن است روابط شما از این نیز که هست بدتر گردد. و باقیمانده احترام بین شما از بین برود.
رعایت نکات ذیل برای دفع شر حسود موثر است : 1- خواندن سوره فلق و ناس 2- گفتن ذکر: ما شاء الله لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم 3-نوشتن و خواندن آیه الکرسی 4- خواندن و نوشتن آیه و ان یکاد 5- و مهمتر از همه توجه به قدرت الهی و پناه بردن به او از همه شرور و آفات است .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد