خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » بررسی برخی علل بوی بد دهان

دانلود کتاب های امتحان شده

بررسی برخی علل بوی بد دهان

بررسی برخی علل بوی بد دهان

بوی بد دهان در مقاطعی از زندگی برای هر شخصی اتفاق می‌افتد و افراد زیادی را آزار می‌دهد. در اصطلاح پزشکی به بوی بد دهان هالیتوز یا (halitosis) یا فتوراوریس (fetor oris)نیز گفته می‌شود. هالیتوز می‌تواند از دهان، دندان ها یا نتیجه یک بیماری و مشکل اساسی باشد. این بوی بد می‌تواند یک مشکل موقتی یا حتی یک بیماری مزمن باشد.


بررسی برخی علل بوی بد دهان

بوی بد دهان

بوی بد دهان یا هالیتوزیس، مشکلی است که باعث خجالت کشیدن انسان از معاشرت می‌شود. دندانپزشک با انجام معاینات دوره‌ای مشکلات و بیماری‌هایی مانند بیماری‌ لثه ، خشکی دهان یا اختلالات دیگر که باعث بوی بد دهان می‌شود را مشخص می‌کند. رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان، درمان بیماری‌ لثه و جرمگیری ‌های دوره‌ای می‌توانند به کاهش بوی بد دهان کمک کنند.

اگر شما نگران بوی بد دهان خود هستید و در هنگام صحبت کردن و برقراری ارتباط با دیگران احساس خجالت می‌نمایید زمان آن فرا رسیده است که این معضل را درمان نمایید. با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توانید از علت بوی  بد دهان خود بکاهید ولی در صورتی که با به کار بردن روش‌های خانگی نتوانستید بوی دهان را رفع کنید بهتر است به یک دندانپزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است این بوی نامساعد دهانی نشانه ابتلا به یک بیماری در داخل بدن باشد.1
 

علل بوی بد دهان

 

1. بهداشت نامناسب و دندان خراب

شایع‌ترین علت بوی بد دهان بهداشت دهان نامناسب است. اگر در دهان شما، مقدار زیادی جرم دندان و پلاک دندان وجود داشته باشد، یا دندان خراب ، ریشه‌های باقی مانده داشته باشید در معرض بوی بد در دهان هستید. علاوه بر این دندان‌های پوسیده و پر کردگی های نامناسب هم آن را تشدید می‌کند.

بوی بد روکش دندان هم از مشکلات شایع است. در صورتی که روکش مناسبی گذاشته نشود، لبه‌های روکش صاف و یکپارچه نباشند، یا پوسیدگی و تحلیل لثه مجاور روکش وجود داشته باشد، بوی بدی به مشام می‌رسد.

بررسی برخی علل بوی بد دهان
 

2. جرم دندان مهمترین علت بوی بد دهان است!

ممکن است بپرسید: “بعد از نخ دندان کشیدن، نخ بو می دهد. چرا اینطور است؟”

جرم دندان باعث می شود لثه ها ملتهب و قرمز شوند . این حالت ممکن است که به صورت کلی در تمام نقاط دهان وجود داشته باشد که خود را به صورت بوی بد ، خونریزی لثه هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن یا به صورت خود به خودی نشان می‌دهد.

گاهی ممکن است فقط در نواحی محدودی از دهان بوی بد وجود داشته باشد، و بیمار بیان می‌کند که” وقتی نخ دندان می‌کشم، نخ بو می‌دهد”. در این شرایط با اصلاح ترمیم‌های موجود و یا بستن فاصله دندان‌ها بعد از چند روز این مشکل حل می‌شود.

در افرادی که درمان ارتودنسی انجام می‌دهند، خصوصا در ارتودنسی ثابت ، به علت گیر غذایی محیط مستعدی برای پوسیدگی دندان و بیماری لثه دارند. در این افراد باید مسواک و نخ دندان بسیار بهتر و دقیق‌تری انجام شود تا از بیماری‌های دهان جلوگیری شود.
 

3. بوی بد سیر با مسواک هم از بین نمی رود!

علت مهم دیگر استفاده از مواد غذایی دارای بوی شدید مثل سیر ،پیاز، نوشیدنی‌های حاوی الکل یا … است. این بوی نامطلوب موقتی است اما در بسیاری از این موارد حتی با مسواک زدن هم این بوی دهان نامطلوب از بین نمی رود و لازم است که از خوشبو کننده‌های دهان یا آدامس‌های دارای طعم تند استفاده شود.
 

4. بوی بد دهان ناشی از معده

اگر شما دچار ریفلاکس یا ترش کردن هستید، احتمالا دهانتان هم بو می دهد. در ریفلاکس، اسید معده به دهان بر می گردد. برای درمان بوی بد دهان ناشی از مشکلات گوارشی ، پیش از هرچیز به یک متخصص گوارش مراجعه کنید.شما می توانید با یک رژیم غذایی مناسب و مصرف چند داروی ساده به راحتی از این مشکل خلاص شوید.
 

5. بوی بد دهان ناشی از سینوزیت

سینوس ها حفره هایی پر از هوا هستند که هوا را گرم و مرطوب می کنند. اگر به دلیل عفونت یا آلرژی التهاب پیدا کنند، می توانند باعث بوی بد و درد پراکنده در تمام دندان های فک بالا بشوند. درمان بوی بد دهان ناشی از سینوزیت در دست یک متخصص گوش و حلق و بینی است.
 

6. بوی بد دهان در صبح

ممکن است شما هم صبح ها که بیدار می شوید متوجه بوی بد دهان تان شوید. این حالت طبیعی است. چرا که در طول خواب جریان بزاق کم می‌شود و باکتری ها بوی نامطلوب تولید می کنند.رفع بوی بد دهان بعد از خواب با انجام مسواک زدن روی دندان‌ها و همچنین مسواک زبان به راحتی ممکن است.
 

7. مصرف سیگار و دخانیات

سیگار و دخانیات علاوه بر این که خود دارای بوی تندی هستند که برای بسیاری افراد ناراحت کننده و آلرژی زاست، خودشان هم باعث ایجاد خشکی دهان، بیماری لثه و عفونت لثه می‌شوند.

در افراد سیگاری بهبود التهاب لثه، خونریزی لثه، تحلیل رفتن لثه و بیماری‌های مربوط به آن به کندی صورت می‌گیرد. علاوه بر این درمان التهاب لثه، درمان عفونت لثه ، درمان تحلیل لثه، جراحی لثه و ایمپلنت هم در این افراد نتیجه ایده‌آل را ندارد و احتمال شکست درمان بالاست.
 

8. بعضی داروها عامل خشکی دهان هستند

خشکی دهان و کمبود جریان بزاق هم می توانند علت بوی دهان باشند. روزه داری و کمبود آب بدن هم ممکن است این حالت را تشدید کنند.

بعضی بیماری‌ها مثل دیابت و بعضی داروها از جمله داروهای کاهش دهنده فشارخون، داروهای شیمی درمانی و .. علت خشکی دهان هستند ایجاد می کنند و علاوه بر بوی بد دهان احتمال پوسیدگی را هم بالا می برند.
 

9- ترشحات پشت حلق و بوی بد دهان

بوی بد دهان می تواند علت خارج دهانی داشته باشد. از جمله ناراحتی های گوارشی، ریفلاکس معده، سینوزیت یا ترشحات پشت حلق. در این موارد درمان مشکلات زمینه ای می تواند بوی بد دهان را از بین ببرد.2

بررسی برخی علل بوی بد دهان

چگونه از بوی بد دهان جلوگیری کنیم؟

حداقل هر سه ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید.

حداقل 5 دقیقه پس از غذا آدامس بدون قند بجوید تا تولید بزاق تقویت شود.

از دهان شویه ای استفاده کرده که باعث از بین رفتن باکتری های بوی نامطبوع نفس شما می شود.

میان وعده غذاهای غنی از ویتامین C را بخورید تا محیطی مناسب برای باکتری های دهان ایجاد کند.

آب تکه های غذا و باکتری را از دهان خارج می کند و باعث تولید بزاق می شود. بنابراین، سعی کنید در فواصل منظم آب بنوشید.

بهداشت دهان و دندان را با مسواک زدن روزانه و دو بار استفاده از نخ دندان حفظ کنید. همچنین، حتما زبان خود را تمیز کنید.3

پینوشتها
1.www.dencareclinic.com
2.www.drgarshasb.com
3.www.pezeshket.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها