خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » برگزاری نشست روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه/ رئیسی: آمریکا فورا از سوریه خارج شود

دانلود کتاب های امتحان شده

برگزاری نشست روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه/ رئیسی: آمریکا فورا از سوریه خارج شود

استقبال رئیسی از اردوغان در کاخ سعدآباد

 

بین الملل تابناک: رؤسای جمهور روسیه و ترکیه برای نشستی سه‌جانبه با ابراهیم رئیسی به تهران سفر کرده اند. سفری با محوریت سوریه که توجهات منطقه ای و بین المللی زیادی را به خود جلب کرده است. قرار است در این سفر پوتین با رهبر معظم انقلاب نیز دیدار کند. رسانه‌ها همچنین از سفر وزیر امور خارجه سوریه به تهران خبر داده‌اند.

رئیسی: آمریکا فورا از سوریه خارج شود
۱۴۰۱/۰۴/۲۸ – ۲۲:۴۶

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در هفتمین نشست سران کشورهای ضامن روند آستانه، این روند را روندی موفق در تقویت صلح در سوریه خواند و گفت: تحریم‌های یکجانبه امریکا فشار مضاعفی بر مردم سوریه وارد آورده است و کسانی که در جنگ نتوانستند به اهداف خود دست یابند، اکنون از طریق تحریم مردم سوریه را تحت فشار گذاشته اند.

وی خاطرنشان کرد: جامعه بین المللی باید به بازگشت آوارگان سوریه کمک کند. ایران از هر گونه تلاش در این زمینه حمایت می کند. ما در ای زمینه خواستار توجه مجامع بین المللی هستیم.

رئیسی افزود: نقض تمامیت ارضی سوریه هیچ کمکی به برقراری امنیت نکرده است. سوریه مستقل نه تنها موجب بازگشت ارامش میشود، بلکه به ثبات در این کشور و منطقه کمک می کند.

رئیس جمهور گفت: ضروری است هر چه سریعتر نیروهای امریکا از سوریه خارج شوند.

آغاز نشست روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه
۱۴۰۱/۰۴/۲۸ – ۲۱:۳۵

هفتمین اجلاس آستانه شامگاه سه شنبه (28تیر) با میزبانی آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان و با حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در محل سالن اجلاس سران آغاز شد.

دیدار مهم سرلشکر باقری با وزیر دفاع ترکیه
۱۴۰۱/۰۴/۲۸ – ۲۰:۱۶

ارتشبد حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه که شب گذشته همراه هیئت عالی‌رتبه سیاسی وارد تهران شده بود، دقایقی پیش با سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، طرفین بر همکاری‌های نظامی، آموزشی و امنیتی نیروهای مسلح دو کشور تأکید کردند.

بررسی زمینه‌های همکاری دفاعی، تعامل و تبادل نظر درباره مهمترین مسائل منطقه از جمله مقابله با تروریسم از محورهای نشست عالی‌ترین مقامات نظامی دو کشور خواهد بود.

تلاش در راستای کاهش تنش در سوریه و بررسی چگونگی ایجاد امنیت پایدار در منطقه از دیگر شاخص‌های این نشست محسوب می شود.

پیش از این ارتشبد حلوصی آکار در سال ۱۳۹۶ در صدر هیئتی عالی‌رتبه نظامی جهت گسترش مناسبات نظامی و همکاری های منطقه ای وارد تهران شده و با رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان دیدار کرده بود.

سخنگوی کرملین: رابطه با ایران دارای سابقه طولانی و آینده درخشان است
۱۴۰۱/۰۴/۲۸ – ۲۰:۱۳

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین در سخنانی روابط دو جانبه با ایران را دارای سابقه طولانی و آینده‌ای درخشان توصیف کرد که در جهت منافع هر دو کشور خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه گفت که تماس‌های روسیه با ایران پراکنده نبوده، بلکه مسیر بلندمدت سیاست خارجی این کشور است.

پسکوف در گفتگو با کانال یک روسیه اظهار داشت: همکاری با ایران ماهیت پراکنده ندارد، بلکه مسیر بلندمدت سیاست خارجی ما بوده است. ما مدت‌هاست که به دنبال روابط اقتصادی با ایران بوده‌ایم و این روابط تاریخی بسیار طولانی و پایه محکمی دارد.

وی برای توضیح روابط طولانی کشورش با ایران به پروژه مشترک نیروگاه اتمی بوشهر اشاره کرد که با همکاری دو کشور ایران و روسیه آغاز شد.

پسکوف در پایان گفت: همکاری دو کشور آینده محور است و این درحالی است که این رابطه دارای سابقه طولانی و آینده درخشان در جهت منافع دو طرف خواهد داشت.

دیدار رئیسی و پوتین
۱۴۰۱/۰۴/۲۸ – ۲۰:۱۰

آخرین وضعیت روابط دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در دیدار روسای جمهور دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر توسعه مناسبات دو کشور در عرصه‌های مختلف تاکید شد.

ولادیمیر پوتین که برای شرکت در اجلاس سه جانبه کشورهای ضامن روند آستانه به ایران سفر کرده، پس از ورود به تهران، با حضور در نهاد ریاست جمهوری اسلامی ایران، با آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان دیدار کرد.

در این دیدار دو طرف ضمن مرور آخرین وضعیت مناسبات میان دو کشور که در دوره اخیر رشد قابل توجهی داشته است، از جهش در روابط دوجانبه به خصوص در حوزه اقتصادی، امنیتی، زیرساختی، انرژی، تجارت و صنعت ابراز خشنودی کرده و اراده خود را تداوم این مسیر و تقویت آن ابراز کردند.

دیدارهای جداگانه ابراهیم رئیسی با پوتین و اردوغان / پوتین وارد تهران شد+عکس/دیدار مهم سرلشکر باقری با وزیر دفاع ترکیه

در عین حال دو طرف ضمن یادآوری موفقیت‌های مشترک در مقابله با تروریسم، بر ضرورت توسعه همکاری‌ها در عرصه‌های جدید منطقه‌ای و فرامنطقه تاکید کردند و از اراده جدی خود را برای تقویت امنیت کشورهای مستقل در منطقه خبر دادند.

رئیسی در این دیدار اراده دو کشور بر توسعه مناسبات دوجانبه را قابل توجه خواند و گفت: پس از دیدار در مسکو و عشق‌آباد، روند همکاری‌ها رو به رشد بوده و این روند همچنان باید تقویت شود.

رئیس جمهور با اشاره به سابقه همکاری موفقیت‌آمیز دو کشور در مبارزه با تروریسم در سوریه، این همکاری را زمینه‌ساز تقویت امنیت و ثبات در منطقه دانست و افزود: کشورهایی که در منطقه غرب آسیا مدعی مبارزه باتروریسم بودند، هیچ گام موثری در این زمینه برنداشتند اما این جمهوری اسلامی ایران و روسیه بودند که با همکاری جدی در بحث مبارزه با تروریسم، صداقت و اراده جدی خود را در این زمینه نشان دادند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در سرزمین میهمان‌نواز ایران، از افزایش همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف بویژه در حوزه امنیت بین‌المللی خبر داد و گفت: ایران و روسیه سهم بسیار بزرگی در حل‌ و فصل بحران سوریه دارند.

 

دیدارهای جداگانه ابراهیم رئیسی با پوتین و اردوغان / پوتین وارد تهران شد+عکس/دیدار مهم سرلشکر باقری با وزیر دفاع ترکیه

اردوغان: مبارزه با تروریسم برای دو کشور اهمیت دارد
۱۴۰۱/۰۴/۲۸ – ۱۶:۳۲

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه صبح امروز سه شنبه (28تیر) در نشست خبری مشترک با آیت الله رئیسی رئیس جمهور، اظهار داشت: همراه برادر عزیزم نشست دو جانبه داشتیم و هفتمین نشست شورای همکاری‌های عالی ترکیه و ایران را با موفقیت برگزار کردیم و آن را به پایان رساندیم. معتقد هستیم رایزنی‌ها باعث جهش در ارتقا روابط می‌شود.

وی با بیان اینکه چشم انداز آیت‌الله رئیسی از روابط ایران با همسایگان را بسیار ارزشمند ارزیابی می‌کند، افزود: در موارد سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی وزرای مربوطه دو کشور و همچنین در نشست دو جانبه رایزنی شد.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: هدف ما رسیدن به حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری است. متأسفانه به دلیل بیماری کرونا این حجم تجارت به شکل معناداری کاهش پیدا کرد و این حجم هم اکنون به ۷ میلیارد دلار رسیده است از این رو باور دارم با عزم راسخ دو کشور خواهیم توانست به حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری برسیم. همچنین با برداشتن گام هایی در حوزه نفت و گاز طبیعی می‌توانیم به این امر سرعت ببخشیم.

اردوغان با بیان اینکه با برداشتن گام‌هایی در حوزه صنایع دفاعی می‌توانیم به این هدف نزدیک شویم، تصریح کرد: همانطور که می‌دانید ما در زمینه صنایع دفاعی در سال‌های اخیر اقدامات جهش گونه داشتیم و بر همبستگی خود در این موضوع بسیار اهمیت قائل هستیم.

وی ادامه داد: طبق تاکید رئیس جمهور ایران مبارزه با سازمان‌های تروریستی برای هر دو کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ما آنها را که بلای هر دو کشور هستند در لیست سازمان‌های تروریستی ناتو هم وارد کردیم زیرا این سازمان‌ها در هر کشوری که موجودیت داشته باشند موجب برهم خوردن ثبات و آرامش در آن کشور می‌شوند، بنابراین ما باید با همبستگی کامل با این سازمان‌های تروریستی مقابله کنیم.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: امروز در کنار این نشست، نشست مهم دیگری را نیز خواهیم داشت و در چارچوب اجلاس سه جانبه آستانه همراه با رئیس‌جمهور روسیه موضوعات و تحولات اخیر منطقه را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. این نشست ارزیابی مجدد روند آستانه و به نحوی احیای روند آستانه خواهد بود.

ایران و ترکیه هشت سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند
۱۴۰۱/۰۴/۲۸ – ۱۶:۲۸

مقامات ایران و ترکیه در حضور روسای جمهور دو کشور هشت سند و یادداشت تفاهم همکاری در موضوعات متنوع سیاسی، اقتصادی، ورزشی و فرهنگی امضا کردند.

 در ادامه برنامه‌های سفر رسمی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به کشورمان، هشت سند و یادداشت تفاهم همکاری در عرصه‌های مختلف میان مقامات و مسئولان دو کشور به امضا رسید.

طرح جامع همکاری بلندمدت میان ایران و ترکیه، موافقتنامه در زمینه های توسعه تامین اجتماعی و ورزش، حمایت از بنگاه های کوچک اقتصادی، همکاری‌های رادیو و تلویزیونی و همکاری میان سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و دفتر سرمایه‌گذاری ریاست جمهوری ترکیه از اسناد و یادداشت تفاهم نامه هایی است که به امضای مسئولین دو کشور رسید.

ابراهیم رئیسی: امیدوارم آینده درخشانی در انتظار روابط دو کشور باشد
۱۴۰۱/۰۴/۲۸ – ۱۶:۲۲

رییس جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با رجب طیب اردوغان با تاکید بر اینکه این سطح از روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور حتماً کافی نیست و می‌تواند به سطح بالاتری حرکت کند گفت: در این روند به سطحی تا سه برابر بالاتر از میزان فعلی توجه داریم.

آیت‌الله ابراهیم رئیسی در نشست خبری امضای اسناد مشترک همکاری بین ایران و ترکیه با تبریک ایام عید قربان و غدیر، اظهار کرد: بدون تردید سفر آقای اردوغان به ایران نقطه عطفی برای ارتقای سطح همکاری دو کشور خواهد بود.

وی افزود: در مذاکرات، اراده جدی دو کشور برای این امر و ارتقای سطح روابط حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی و اقتصادی و دیگر حوزه‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

رییس جمهوری یادآور شد: این سطح از روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور حتماً کافی نیست و می‌تواند به سطح بالاتری حرکت کند و در این روند به سطحی تا سه برابر بالاتر از میزان فعلی یعنی تا سی میلیارد دلار را هدف گذاری کرده ایم  که پتانسیل آن در هر دو کشور وجود دارد.

رئیسی ادامه داد: تاسیس شهرک‌های صنعتی بین دو کشور که به صورت مشترک دنبال می‌شود در این مذاکرات مطرح شد. همچنین تاسیس پارک‌های علم و فناوری که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان دو کشور باشد هم مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به تمدید قرارداد انتقال گاز به ترکیه اظهار کرد: این امر قبلاً هم مورد تاکید بود امروز هم بر آن تاکید مجدد شد تا انتقال گاز شکل فعال‌تری به خود بگیرد.

رییس جمهوری همچنین تاکید کرد: توسعه سرمایه‌گذاری بین دو کشور از دیگر نکات مورد تأکید در این نشست بود. فعالیت شرکت‌های که در ترکیه و ایران فعال هستند و دنبال کردن فعالیت مشترک آنها در هر دو کشور می‌تواند منجر به توسعه روابط ایران و ترکیه شود.

رئیسی همکاری دو کشور در مسائل امنیتی را بسیار مهم دانست و گفت: دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی دو کشور می‌توانند در جهت امنیت دو کشور فعالیت کنند. همچنین مبارزه با تروریسم، مواد مخدر، جرایم سازمان‌یافته هم از نکات مورد تأکید هر دو کشور در این نشست بود.

وی تصریح کرد: تروریسم ممکن است اسامی مختلفی داشته باشد، اما تروریسم از سوی هر کسی که امنیت منطقه را به خطر می‌اندازند باید مورد توجه باشد. به ویژه که ما به برخورد با تروریسم تحت هر عنوانی تاکید داریم و در این زمینه دیدگاه غربی‌ها که تناقض آمیز است را رد می‌کنیم.

رییس جمهوری ادامه داد: همکاری دو کشور در مسائل منطقه‌ای از مواردی بود که مورد تأکید قرار گرفت و هر دو کشور بر حفظ تمامیت ارضی کشور سوریه تاکید دارند. روابط خوب دو کشور می‌تواند منتهی به روابط منطقه‌ای و بین‌المللی بهتر شود که این دو کشور هم در امنیت منطقه و هم امنیت بین‌المللی می‌توانند نقش داشته باشند و معتقدم مذاکرات انجام شده امروز به این مهم و اهداف در جهت آن، کمک می‌کند.

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم سند راهبردی امروز، منتهی به روابط گسترده بین دو کشور شود و چشم‌انداز روشن و آینده درخشان در روابط میان دو کشور را به همراه داشته باشد.

بازتاب گسترده سفر پوتین به ایران در رسانه های انگلیسی
۱۴۰۱/۰۴/۲۸ – ۱۵:۱۷

خبر سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به ایران در بحبوحه جنگ اوکراین، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های انگلیس داشته و از آن به عنوان نقطه عطف تشکیل ائتلاف ضد غرب یاد شده است.

 روزنامه تایمز چاپ لندن روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی، این سفر را تلاش برای شکل‌دهی یک ائتلاف ضد غرب توصیف کرد و نوشت که رهبران روسیه و ایران، غرب را بعنوان یک نیروی شرور و فاسد تلقی می‌کنند.

این گزارش، ایران را «دومین مقصد سفر رئیس جمهوری روسیه پس از آغاز درگیری‌های نظامی در اوکراین» اعلام و عنوان کرد که تحریم‌های غرب دو کشور را بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک کرده است. آندری کورتونوف، رئیس شورای امور بین‌الملل روسیه که به وزارت امور خارجه مشاوره می‌دهد، می‌گوید: «این یک سفر مهم برای شخص پوتین است چراکه کرملین نمی‌خواهد اجازه دهد در سطح بین‌المللی منزوی شود.»

در ادامه گزارش این روزنامه آمده است که پوتین در این سفر از کشوری دیدار می‌کند که تحت فشار تحریم‌های غرب به حیاتش ادامه داده و «بسیاری در داخل معتقد هستند که او در بازگشت بتواند طرحی برای زندگی در روسیه تحت تحریم‌های سخت غرب» تهیه کند.

این درحالیست که به نوشته این نشریه انگلیسی، نزدیک به ۹۰۰ شرکت غربی فعالیت خود را در روسیه از آغاز جنگ اوکراین پایان داده‌ اند و ممنوعیت پروازهای بین المللی، این کشور را بیش از پیش منزوی کرده است.

تایمز نوشت: دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، تحریم‌های اقتصادی را هزینه اجتناب‌ناپذیر امتناع از تسلیم شدن در برابر غرب توصیف کرده و به رسانه های ایران گفته این بهایی است که کشور ما و ایران برای استقلال و حاکمیت خود می پردازند.

شبکه خبری اسکای هم با انتشار گزارشی در تارنمای خود نوشت که ایران دومین مقصد پوتین به خارج از مرزهای اتحاد جماهیر شوری سابق، بشمار می‌رود تا پس از جنگ در اوکراین، اتحاد با شرکای معدودی را که مسکو هنوز از آن برخوردار است تقویت کند.

این شبکه خبری افزود: پوتین تحریم های غرب علیه مسکو را اعلان جنگ اقتصادی توصیف کرده و تلاش های خود را برای دیپلماسی بین المللی روی چین، هند و تهران متمرکز کرده است.

در ادامه این گزارش به نقل از یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی پوتین آمده است: تماس با رهبر ایران بسیار مهم است. یک گفت و گوی قابل اعتماد بین رهبران دو کشور در مورد مهمترین موضوعات در دستور کار دوجانبه و بین المللی شکل گرفته است.

در همین حال روزنامه گاردین با انتشار گزارشی به حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در ایران و جلسات سران سه کشور، در خصوص آخرین تحولات اوکراین، حل بحران سوریه و همچنین توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد.

این گزارش می‌افزاید: مذاکرات سه جانبه رئیس جمهور روسیه با ابراهیم رئیسی از ایران و رجب طیب اردوغان از ترکیه پس از سفر اخیر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه، به عنوان نشانه ای از تداوم نفوذ پوتین در منطقه دیده می شود.

گاردین افزود: انتظار می رود رهبران سه کشور به صورت دوجانبه و همچنین در چارچوب روند آستانه با یکدیگر دیدار کنند. این گفتگوها همچنین ممکن است به تجربه طولانی ایران در دور زدن تحریم‌های آمریکا و اینکه آیا فضایی برای همکاری بین مسکو و تهران برای شکست اقدامات ایالات متحده وجود دارد یا خیر، اشاره کند.

این نشریه انگلیسی افزود که رهبران روسیه و ایران به دنبال کاهش وابستگی کشور به دلار آمریکا هستند. این درحالیست که سفیر روسیه در تهران، شنبه گذشته در مصاحبه با روزنامه شرق گفت که ایران و روسیه اکنون در یک “قلعه واحد” قرار دارند.

سایر رسانه‌های انگلیس نیز ضمن بازتاب این سفر، جنگ در اوکراین را مهم‌ترین محور مذاکرات سران سه کشور در تهران تلقی کرده‌اند.

سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز در مجموعه کاخ سعدآباد تهران از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه استقبال رسمی بعمل آورد.

این مراسم استقبال با نواخته شدن سرود ملی دو کشور ایران و ترکیه همراه بود.

اردوغان از شب گذشته وارد تهران شده و امروز علاوه بر دیدار رسمی و دوجانبه با رئیسی، در هیئت عالی دو کشور و جلسات کمیسیون مشترک حضور می‌یابد و ضمنا در هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه که عصر امروز با حضور روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه برگزار می‌شود، حضور خواهد یافت.

همچنین حضور رییسان جمهوری ایران و ترکیه و روسیه در هفتمین اجلاس روند صلح آستانه از دیگر برنامه‌های اردوغان به تهران است. 

در این نشست سه جانبه آیت الله رئیسی، اردوغان و ولادیمیر پوتین درباره تحولات اخیر در سوریه و مبارزه با تروریسم گفت‌وگو می‌کنند. اردوغان قرار است در حاشیه این نشست، دیداری دوجانبه با همتای روسی خود داشته باشد. رییس جمهور روسیه هم امروز به تهران سفر می‌کند.

نشستی برای جلوگیری از حمله به خاک سوریه

نشست تهران در حالی برگزار می‌شود که تنش‌ها با ترکیه در یک سو و روسیه و ایران از سوی دیگر در حال شدت گرفتن است. در اول ژوئن، ترکیه اعلام کرد که به زودی عملیات نظامی جدیدی را در حداقل دو شهر شمالی سوریه برای هدف قرار دادن گروه‌های مسلح کرد که آنها را «تروریستی» می خواند، آغاز خواهد کرد.

روسیه و ایران بزرگ‌ترین حامیان دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه هستند که در طول جنگ داخلی در این کشورش که بیش از 10 سال پیش آغاز شد، توانسته قدرت را حفظ کند.

در حالی که اردوغان از ایجاد یک «منطقه امنیتی» 30 کیلومتری با «پاکسازی» دو شهر تل رفعت و منبج صحبت می کند، مسکو و تهران از آنکارا خواسته اند تا از شروع حملات جدید خودداری کند. این در حالی است که واشنگتن هم با اقدام برنامه ریزی شده آنکارا مخالف است.

اخیرا اردوغان هم اهرم خود را در ناتو در تلاش برای تقویت موقعیت خود در قبال کردها در سوریه آزمایش کرد. در اواخر ماه ژوئن، او در نهایت پس از مخالفت اولیه خود با پیوستن فنلاند و سوئد به این ائتلاف را پس از موافقت این کشورهای شمال با توقف حمایت از گروه‌های کرد و استرداد ده‌ها نفر از افرادی که ترکیه آنها را «تروریست» می‌داند، کنار گذاشت.

از سوی دیگر هم روسیه در اوایل این ماه (جولای) قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را برای تمدید کمک های فرامرزی به مردم سوریه به مدت یک سال وتو کرد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها