خانه » همه » مذهبی » بزرگی گناه ربا و سهل ‌انگاری ما

دانلود کتاب های امتحان شده

بزرگی گناه ربا و سهل ‌انگاری ما

اين بنده خيلي تأكيد مي ‌كردم كه چرا بايد در بازار مسلمين اين مسأله‌ي به اين سنگيني اين چنين سبك شده باشد؟ تنها گناهي است كه خدا به مرتكب آن گناه اعلان جنگ كرده است كه:
{ …فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللهِ وَ رَسُولِهِ…}؛ «آگاه باشيد اي رباخواران،كه خدا و رسولش اعلان جنگ با شما كرده‌اند».
در روايات ما هم كه آمده است:
گناه يك درهم ربا سنگين ‌تر از گناه هفتاد زنا با محارم، آن هم در خانه‌‌ی كعبه است (نستجير بالله ). يكي از آقايان گفت: پذيرش اين مطلب براي من سنگين است. از طرز صحبتش فهميدم كه آن بيچاره خودش مبتلا به اين گناه است و وقتي اين حرف ‌ها را مي ‌شنود، وحشت مي ‌كند و جز انكار مطلب براي تسكين آلام قلبی‌اش راهي نمي ‌يابد؛ و لذا مي ‌گفت: من فكر نمي ‌كنم در اسلام اين قدر ربا را بزرگ كرده باشند كه شما بزرگش مي ‌كنيد و مي ‌گوييد: يك درهم ربا بدتر از هفتاد زنا با محارم در خانه‌ي كعبه است. 
گفتم : مگر ما نبايد دينمان را از صاحب شريعت بگيريم؟ مگر نبايد احكام خدا را از قرآن و روايات به دست آوريم ؟ آيا روايتي كه همه‌ي فقها در كتاب‌هايشان نقل می‌كنند و در آن خداوند آدم رباخوار را جنگنده با خود معرّفي كرده است براي اثبات بزرگي اين گناه بس نيست؟ و حال آن‌كه درباره‌ي هيچ گناهي اين‌گونه تعبير تندي نكرده و مثلاً نفرموده است شرابخوار يا زناكار طرف جنگ با خدا هستند.
تحمّل سخن حقّ بر هر كسی آسان نيست
آري، پذيرش اين مطلب براي شيفتگان پول بسيار سنگين است. خود قرآن هم مي ‌گويد:
{ كَبُرَ عَلَي الْمُشْرِكِينَ ما تَدْعُوهُمْ إلَيْهِ }
«[تحمّل] اين سخن بر كساني كه نمي‌ خواهند موحّد باشند سنگين مي ‌‌آيد».
تنها مطيع فرمان خدا بودن بر آن‌ها دشوار است، مي ‌خواهند فرمان هواي نفس را هم دخالت دهند، پول را كه محبوبشان است از خود جدا نكنند.
از بیانات حضرت آیت الله ضیاءآبادی

منبع: سایت امامت
برگرفته  از کتاب شرح ”زیارت جامعه کبیره”

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها