خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » به چه علت پدران باید برای فرزندان خود وقت بیشتری بگذارند؟

دانلود کتاب های امتحان شده

به چه علت پدران باید برای فرزندان خود وقت بیشتری بگذارند؟

سؤال روز سیصد و هفدهم تولد

به چه علت پدران باید برای فرزندان خود وقت بیشتری بگذارند؟

در این مقاله رابطه پدر و فرزندی و نحوه استحکام این رابطه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.


به چه علت پدران باید برای فرزندان خود وقت بیشتری بگذارند؟

در صورت برقراری رابطه پدر و فرزندی و گذاشتن وقت بیشتر برای فرزندان خود می توانید به اهداف زیر دست یابید.
 

قابلیتها و توانایی های فرزندان خود را بهتر خواهید شناخت

هر اندازه زمان بیشتری را با فرزندان خود سپری کنید، توانایی های نوظهور آنها را بهتر خواهید شناخت. آندسته از پدرانی که وقت اندکی را با فرزندان خود می گذرانند، پیشرفت های رشدی دختران و پسران خود را یا دست کم گرفته یا دست بالا می گیرند. در صورتی که شایستگی و مهارت فرزند خود را دست کم بگیرید، چالش یا انگیزه کافی برای او فراهم نخواهید ساخت و فرزند شما خسته شده و حوصله اش سر خواهد رفت. چنانچه مهارتهای کودک خود را دست بالا بگیرید، انتظارات غیر واقعی از او خواهید داشت و ثابت شده است که این کار تجربه ای ناخوشایند و ناامید کننده هم برای خودتان و هم  او در پی خواهد داشت. در هر دو حالت، فرزند شما انگیزه کمتری برای تعامل با شما در آینده خواهد داشت.
 
هر اندازه زمان بیشتری را با فرزندان خود سپری کنید، به طور واقع بینانه تری قادر خواهید بود ظرفیت ها و توانایی های آنها را ارزیابی کنید و نسبت به استعدادها و حساسیت های خاص آنها آگاهی بیشتری بدست خواهید آورد. بنابراین فرصت خوبی جهت فراهم ساختن تعاملات چالش برانگیز و مهیج خواهید داشت. شما نه تنها به آنچه انجام آن برای آنها لذت بخش است پی خواهید برد، بلکه از نحوه لذت بردن از انجام آن نیز اطلاع می یابید. (به عنوان مثال، پیروی از قوانین بزرگسالان به هنگام بازی با یک کودک 6 ساله ممکن است درست نباشد. بنابراین می تواند صد روش مختلف برای انجام بازی بسکتبال وجود داشته باشد).
 
و فراموش نکنید که حداقل بعضی مواقع اجازه دهید فرزندانتان از شما ببرند. هیچ کس از بازی و مسابقه ای که همیشه در آن بازنده است خوشش نمی آید.
 

عزت نفس فرزندان خود را افزایش خواهید داد

وقت شما هم برای خودتان و هم فرزندتان با ارزش است. تمایل شما به صرف وقت با او این پیغام را به فرزندتان می رساند که برای شما اهمیت دارد. پدری که از خودش می گذرد به طور ضمنی عشق و احترام خود را نسبت به فرزندش می رساند و اگر شما شخصی باشید که فرزندتان بیش از همه در این دنیا برایتان احترام قائل است و باور داشته باشد او شایسته توجه بی چون و چرای شما است، به اهمیت وجودی خود پی خواهد برد.
 
شاید نیازی به ذکر این بدیهیات نباشد که هیچ چیزی با ارزش تر از عزت نفس سالم به منظور برخورداری از سلامت روانی ما وجود ندارد. شما می توانید به کودک خود در رسیدن به این مهم کمک کنید. و هنگامی که کودکتان بزرگ می شود از سهمی که در پرورش شخصیت او داشته اید احساس غرور خواهید کرد.
 

شاید بتوانید از مشکلات دوران کودکی جلوگیری کنید

 ما والدین آن اندازه که می خواهیم نمی توانیم بر زندگی فرزندانمان کنترل داشته باشیم. آرزو می کنیم که ای کاش فرزندانمان از شهرت بیشتری برخوردار بودند. آرزو داریم آنها کمتر خجول و بی دست و پا می بودند. دردناک است که اذیت شدن و مورد پذیرش همسالان خود قرار نگرفتن آنها را ببینیم. آرزو می کنیم می توانستیم از آنها در برابر تمامی این ناملایمات محافظت کنیم. اما می دانیم که نمی توانیم.
 
با این حال، هر چقدر رابطه ما با فرزندانمان نزدیکتر و صمیمی تر باشد، فرصت بیشتری خواهیم داشت برای آنها اعتماد به نفس و خودباوری را فراهم سازیم. پدرانی که کمتر خود را درگیر مسائل فرزندانشان می کنند، ممکن است راه را برای بروز عکس العمل های خلاف آن هموار سازند. به عنوان مثال در مقاله منتشر شده از دکتر لوئیز سیلوراستین (Louise Silverstein) در مجله American Psychologist آمده است که: «تحقیقات انجام شده به وضوح ارتباط مستقیم بین عدم حضور پدر و افزایش رفتارهای پرخاشگرانه در پسران، رفتارهای جنسی زودرس در دختران و نگرش های سفت و سخت جنسی در کودکان را نشان می دهد».
 

تأثیر بیشتری بر روی آنها خواهید داشت

کودک شما در معرض تأثیر پذیری های بی شماری قرار دارد. و هر اندازه بزرگتر می شود، احتمال تأثیر پذیری از گروه همسالان خود در او بیشتر می شود. اما هر  چقدر رابطه شما با فرزندتان نزدیکتر باشد، احتمال آنکه فرزندتان با شما همزاد پنداری کند بیشتر خواهد شد. بنابراین در القاء ارزشهای مثبت خود و افزایش احتمال پذیرش آن توسط او در موقعیت مطلوبی قرار خواهید داشت. هر اندازه فرزندتان شما را دوست داشته باشد و برایتان احترام قائل باشد (در مقابل ترس و عصبانیت)، احتمال آنکه شخصیت خود را همانند شما سازد بیشتر می شود و اعمال او بیشتر شبیه شما خواهد شد.  انتظار می رود که پسرتان بیشتر از دخترتان به شخصیت شما نزدیک شده و احساس نزدیکی بیشتری به شما داشته باشد. با این حال، دخترتان اگر رابطه دوست داشتنی بین خود و شما احساس کند، همچنان یک الگوی بسیار مهم برای او خواهید بود. و او به احتمال زیاد همسری را انتخاب خواهد کرد که ویژگی های مثبت شما را در زندگی او منعکس سازد. این امر موجب افزایش عزت نفس شما می شود.
 
هر قدر زمان بیشتری با کودک یا فرزند 5 ساله تان بگذرانید، در وظائف پدرانه بهتر عمل خواهید کرد. بایستی این واقعیت را در نظر گرفت که پدری کردن برای فرزند خود به طور طبیعی حاصل نمی شود و در عوض آموختنی است و هرچه در این کار مهارت بیشتری کسب کنید، احساس رضایت شما از خود نیز بیشتر خواهد شد.
 
اصطلاح قدیمی «هر چه بیشتر بگذاری بیشتر هم بدست خواهی آورد» در اینجا یعنی رابطه پدر و فرزندی صدق می کند. زیرا همانطور که فکر می کنید چقدر اهمیت دارد که فرزندتان وجود شما را احساس کند، شما نیز به نوبه خود به اهمیت وجود خود پی خواهید برد.
 

حس رضایت در خود احساس خواهید کرد

فرزندانتان زودتر از آنچه فکر می کنید بزرگ شده و شما را ترک می کنند. همانطور که آنها به مراحل انتهایی رشد خود می رسند، با تعجب و اشتیاق به اینکه  چقدر همه چیز زود گذشت و با چه سرعتی وابستگی کودکانه و معصومانه آنها به شما از بین رفته نگاه خواهید کرد. پدران از خود می پرسند: «کجا بودم که آنها انقدر بزرگ شدند؟» «چرا آن موقع نفهمیدم که چقدر برای من مهم بودند؟»
 
متأسفانه با نگاه به زندگی گذشته خود بازتاب رضایت بخشی از آن حاصل نمی شود. سؤالاتی از جمله «با زندگی خودم چه کردم؟ آیا واقعاً به اولویت های زندگی خود دست یافتم؟» پاسخ های ناراحت کننده ای در پی دارند. در مقابل سؤالاتی از جمله «دستاورد مهم من در زندگی چه بوده است؟» بسیاری اوقات پاسخ های شما پوچ و مبهم هستند. زمانی که به مرحله ای از زندگی رسیدید که به ارزیابی انتخابهای خود پرداختید، دوست دارم پاسخ شما بسیار رضایت بخش تر باشد.
 

می توانید این کار را درست انجام دهید

اگر به پدر شدن به عنوان یک وظیفه یا کار شاق نگاه کنید، مطمئناً برایتان لذت بخش نخواهد بود. چنانچه از فوائدی که می توانید خود و فرزندتان از برقراری ارتباط دوستانه با یکدیگر نصیبتان شود فکر کنید، با اشتیاق و امید عمل خواهید کرد. اشتیاق شما کودک تان را تحت تأثیر قرار داده و هر دو متوجه خواهید شد که دیگری به شما اهمیت می دهد و دیگری عاشق شما است.
 
هرچه بیشتر فرزندانتان از شما جدا باشند، احتمال شکل گیری شخصیت آنها توسط همسالان و فرهنگ آنها بیشتر می شود. زمانی که از سپر حفاظتی ما دور می شوند، به طور فزاینده ای در خصوص حال آنها نگران می شویم. اما می توانیم بنیاد یا پایه ای را شکل دهیم که آنها را قادر سازد انتخاب های صحیحی داشته باشند. می توانیم این اطمینان را به وجود آوریم که آنها احساس کنند دوستشان داریم بنابراین به دنبال شناخت از راه های مخرب نمی روند. و زمانی که در کشمکش تصمیم گیری قرار گرفته و نمی توانند به خوبی تصمیم بگیرند، می توانیم رابطه ای ایجاد کنیم که سر صحبت و راهنمایی خواستن را باز کند.
 
شما نمی توانید دوران کودکی خود را پاک کنید. هرگز نمی توانید آنچه سزاوار آن بودید را از پدر خود دریافت کنید. اما اکنون خوش شانس هستید که می توانید ببینید فرزندتان به حق خود یعنی داشتن پدر و مادری مهربان دست یافته است. به شما این فرصت داده شده است که این کار را به طور متفاوت، بهتر و درست تر انجام دهید. فهرستی از کارهایی که تصمیم دارید بیشتر با فرزندتان انجام دهید را تهیه کنید.
 
ما بیشتر تمایل داریم که از آنچه در پدران خود دیده ایم تقلید کنیم و انتظارات خود را بر اساس آنها قرار دهیم. اشتباهاتی که پدر شما مرتکب شده است را تکرار نکنید. پدر بهتری بودن برای فرزندانتان می تواند به درمان ناامیدی و سرخوردگی های دوران کودکی تان کمک کند. هر چه زندگی شما رضایت بخش تر و سرشارتر از عشق شود، متوجه خواهید شد که کینه های قدیمی و تألم آور نسبت به پدرتان بیشتر رنگ می بازند. دیگر نیازی به عصبانیت از پدرتان نخواهید داشت چرا که زندگی شما بر وفق مرادتان است.
 
وقت خود را برای سرزنش خود برای آنچه تاکنون برای فرزندانتان انجام داده اید یا نداده اید نکنید. قابل درک است که به دلیل عدم برقراری رابطه نزدیک با کودک خود، اکنون احساس غربیه گی و شاید درماندگی بیشتری خواهید کرد. خبر خوب آنکه هنوز خیلی دیر نیست.
 
مسئولیت شما به عنوان پدر و مادر پرورش فرزندتان و کمک به او برای رسیدن به حداکثر قابلیتهای وجودی خود است. فرزند شما همچنین فرصتی برای رشد به شما می دهد. این موهبت را غنیمت شمرید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها