خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » بی اشتهایی در نوزادان و درمان آن

دانلود کتاب های امتحان شده

بی اشتهایی در نوزادان و درمان آن

بی اشتهایی در نوزادان و درمان آن

در ماه‌های اول تولد نوزاد، آن‌ها رشد سریعی را تجربه می‌کنند. بیشتر نوزادان در سال اول تولد وزنشان سه برابر می‌شود. به دلیل نیاز بدن نوزاد به انرژی برای رشد، نوزادان معمولا اشتهای خوبی دارند. اما در برخی مواقع، آن‌ها اشتهایشان را از دست می‌دهند و دچار کاهش وزن و تاخیر در رشد می‌شوند.بی اشتهایی نوزاد ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد که برخی از آن‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم.


بی اشتهایی در نوزادان و درمان آن

بی‌اشتهایی در نوزادان

در ابتدا، به خاطر داشته باشید که اگر نوزاد شما از بی‌اشتهایی رنج ببرد، علائم زیر در بدن او ظاهر خواهد شد:

بی‌قراری

استفراغ مکرر

سرفه کردن

سوزش معده

همچنین، نوزادانی که به این مشکل مبتلا شده باشند، از خوردن غذاهای مورد علاقه خود خودداری می‌کنند.

اگر از علل بی‌اشتهایی نوزاد خود آگاه نباشید، بروز این مشکل می‌تواند شما را نگرانی کند. بنابراین، بسیار مهم است به عنوان یک مادر بدانید که چرا فرزند کوچک شما اشتهای خود را از دست داده است.2
 

در صورت بروز بی‌اشتهایی در نوزادان، چه زمانی باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کرد؟

به رغم توجه فوری و مراقبت از نوزاد، اگر هیچ بهبودی در اشتهای او مشاهده نشد، ممکن است مادر مجبور شود که با یک پزشک متخصص اطفال در مورد وضعیت سلامتی فرزند خود مشورت کند.

اما، به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه، قبل از مشورت با پزشک، برای چند روز متوالی روند غذا خوردن و عادات غذایی نوزاد خود را با دقت بررسی کنید؛ اگر فرزند شما تنها به مدت دو روز غذا نخورد، نگران نباشید.

اما اگر، بی‌اشتهایی او برای یک هفته یا بیشتر ادامه داشت، حتماً باید او را به دکتر متخصص اطفال نشان دهید.

همچنین، اگر بی‌اشتهایی نوزاد همراه با بثورات پوستی، تب یا تغییر رنگ مدفوع باشد، بلافاصله باید وضعیت بدنی فرزند خود را به کمک یک پزشک متخصص اطفال چک کنید.

علاوه بر این موارد، اگر در دوران بی‌اشتهایی، وزن فرزند شما به شدت کاهش یابد، بلافاصله باید شرایط سلامتی او را به همراه یک پزشک متخصص اطفال بررسی کنید.1

بی اشتهایی در نوزادان و درمان آن

دلایل بروز بی‌اشتهایی در نوزادان چیست؟

ممکن است بی‌اشتهایی فرزند شما تا حدودی به خلق و خوی او مربوط باشد، اما ممکن است از بروز مشکل اساسی دیگری در بدن او خبر دهد. یکی از دلایل اصلی بی‌اشتهایی نوزاد می‌تواند این باشد که او گرسنه نیست.

همچنین، جالب است بدانید که از دست دادن اشتها یکی از علائم طبیعی رشد نوزاد در برخی دوره‌ها است. با این حال، برخی دلایلی که می‌تواند موجب بروز بی‌اشتهایی در نوزادان شود، عبارتند از:
 

روند رشد نوزاد

نرخ رشد نوزاد شما تا شش ماه اول زندگی بالا می‌رود. اما پس از آن، در ماه 6 تا 12ام از زندگی، این نرخ کاهش یافته و از 12 تا 18 ماهگی نیز کم‌تر می‌شود. بنابراین، طبیعی است که فرزند 16 ماهه شما کمتر از آنچه که در 12 ماهگی می‌خورد، مواد غذایی را مصرف کند. در واقع، او به کالری زیادی نیاز ندارد.1
 

بروز مشکلات دندانپزشکی در نوزادان

از دست دادن موقتی اشتها در نوزادان، امری رایج است که معمولاً در دو هفته حل می‌شود. نوزاد شما ممکن است به خاطر درد ناشی از دندان‌ها یا پارگی لثه‌ها دچار بی‌اشتهایی شود؛ درد دهان او در هنگام غذا خوردن یا مصرف شیر افزایش می‌یابد.

حتی، دندان درآوردن نوزادان باعث ایجاد لکه‌های ملایم بر روی لثه‌های آن‌ها می‌شود؛ در چنین شرایطی، دندان‌های فرزند شما بسیار حساس خواهد بود که حتی کوچک‌ترین لمس نیز می‌تواند باعث درد شدید آن‌ها شود. اگر نوزاد شما به خاطر درد دندان نخوابد، ممکن است بر سلامت کلی بدن او تأثیر بگذارد.

پس، اطمینان حاصل کنید که او مقدار زیادی مایعات می‌نوشد و او را از برخی رفتارها دور نگه دارید. همچنین، قرار دادن میوه‌های سرد و نعناع یخی در برنامه غذایی نوزادان در حین درآوردن دندان می‌تواند ایده مناسبی باشد.

اگر نوزاد شما برای خوردن غذاهای جامد آماده باشد، می‌توانید از ماست و سیب‌زمینی در رژیم غذایی او استفاده کنید، زیرا جویدن این غذاها آسان‌تر از مواد غذایی دیگر است. اما اگر پس از دو هفته، اشتهای طبیعی فرزند شما برنگشت، باید در این مورد با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.1
 

مصرف مایعات زیاد

دلیل دیگر بی اشتهایی نوزاد، مصرف زیاد مایعات (آب و آبمیوه) است. نوزاد تا شش ماهگی تنها به شیر نیاز دارد تا بدنش هیدراته بماند. دادن مایعات اضافی در این زمان، باعث می‌شود بدن قادر به جذب مواد مغذی از شیر خشک یا شیر مادر نباشد. هم چنین موجب پر شدن معده و بی اشتهایی نوزاد می‌شود.2
 

عفونت و بیماری

نوزادان به دلیل کامل نبودن سیستم ایمنی، در برابر میکروب‌ها بسیار حساس هستند. عفونت‌های باکتریایی و ویروسی موجب بی اشتهایی نوزاد می‌شوند. سرماخوردگی، آنفولانزا، عفونت گوش و برونشیت موجب درد و نفس نفس زدن می‌شود که خوردن و خوابیدن را برای نوزاد دشوار می‌کند.

اگر نوزاد دچار عفونت شده است، حتما به پزشک مراجعه کنید و درمان مناسب را دریافت کنید. در این مدت از دادن پستانک به نوزاد خودداری کنید، زیرا احتمال ابتلا به عفونت را تا ۳۳% بیشتر می‌کند.

هم چنین ابتلای نوزاد به عفونت ادراری و گاستروانتریت (التهاب معدی – روده‌ای) نیز موجب بی اشتهایی نوزاد می‌شود.2
 

هوای گرم

گرما می‌تواند به مقاوم‌ترین ما اثر کند، و نوزادان ما نیز متفاوت نیستند. گرمازدگی می‌تواند باعث ایجاد حساسیت در کودک، ایجاد راش پوستی و افزایش مقاومت در برابر غذا شود. اگر گرمای بیش از حد کنترل نشود، حتی می‌تواند منجر به بی‌آبی شود.

شما باید اطمینان حاصل کنید که نوزاد شما از آب کافی برخوردار است بدن و همواره در طول تابستان در یک اتاق خنک قرار دارد.

به او لباس‌های نازک نخی بپوشانید که به بدنش نمی‌چسبد. اگر با وجود این اقدامات علائم باقی ماند، در اسرع وقت به پزشک کودک خود مراجعه کنید.3
 

عدم تحمل غذایی

آلرژی یا عدم تحمل غذاهای خاص مانند شیر، تخم مرغ، بادام زمینی و سویا ممکن است سبب شود که کودک شما علائمی از قبیل نفخ، خارش، استفراغ، اسهال و بی‌اشتهایی داشته باشد.

ضروری است که غذاهایی که کودکتان به آن حساسیت دارد را شناسایی کرده و کاملا از آنها اجتناب کنید. اگر فرزند کوچک شما به پروتئین شیر حساسیت دارد، سعی کنید به او شیر خشک‌های ضد حساسیت بدهید، که می‌تواند به کاهش علائم آلرژی کمک کند و اشتهای او را برگرداند.3
 

نوع غذا نوزادان

بعضی از غذاها زمان بیشتری را برای هضم شدن صرف می‌کنند؛ بنابراین ممکن است شکم نوزاد شما را برای مدت طولانی‌تری پر کنند. دانه‌های غلات یکی از مواد غذایی هستند که سبب سیری طولانی مدت نوزاد شما می‌شوند، زیرا محتوای فیبر بالایی هستند. این مواد غذایی می‌توانند سبب از دست دادن اشتهای نوزادان شوند.1
 

قرار دادن غذاهای جامد در برنامه روزانه نوزادان

 فرزند شما تاکنون تنها از شیر تغذیه می‌کرد؛ اکنون اگر شما به طور ناگهانی غذاهای جامد را به برنامه روزانه او اضافه کنید، بدن او نیاز به زمان بیشتری برای تطبیق خود با این مواد غذایی خواهد داشت.

از آن‌جایی که روند هضم مواد غذایی جامد طولانی‌تر است، ممکن است فرزند شما دچار بی‌اشتهایی شود. برای حل این مشکل، شما باید غذاهای تازه را در مقادیر کم به رژیم غذایی نوزادتان اضافه کنید تا او بتواند بدن خود را به مواد غذایی جامد عادت دهد.3

بی اشتهایی در نوزادان و درمان آن

چگونه می‌توان اشتهای نوزاد خود را افزایش داد؟

در ادامه این مقاله، روش‌هایی برای بهبود اشتهای نوزادان و تشویق آن‌ها به خوردن مواد غذایی جامد ارائه شده است. این موارد عبارتند از:
 

1-افزایش سطح روی در بدن نوزادان

در ابتدا، به خاطر داشته باشید که وجود روی کافی در بدن نوزادان به تولید اسید هیدروکلریک کمک می‌کند تا روند هضم مواد غذایی آسان‌تر انجام شود.

عدم وجود روی کافی در بدن نوزاد شما می‌تواند باعث بروز مشکل بی‌اشتهایی در او شود.

شما می‌توانید روی مورد نیاز بدن فرزند خود را با قرار دادن مرغ، تخم کدو و بادام زمینی در برنامه غذایی او، تأمین کرده و اشتهای او را افزایش دهید.
 

2- فاصله مناسب بین وعده‌های غذایی در نوزادان

نوزادان می‌توانند هر سه تا چهار ساعت یکبار غذا بخورند. اگر شما این فاصله را بین وعده‌های غذایی فرزند خود حفظ نکنید، ممکن است با بی‌اشتهایی او مواجه شوید.
 

3- از مواد غذایی که اشتهای نوزادان را افزایش می‌دهند، در برنامه روزانه فرزند خود استفاده کنید

در ادامه، مواد غذایی که می‌توانند اشتهای نوزاد شما را بهبود بخشند، معرفی خواهند شد. اما توصیه می‌شود که قبل از قرار دادن هر یک از این موارد در رژیم غذایی فرزند خود با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. این مواد غذایی عبارتند از:
 

1-ریحان برای نوزادان

 وقتی که فرزند شما هشت ماهه شود، می‌توانید ریحان را به برنامه غذایی او اضافه کنید. افزودن این گیاه مفید در رژیم غذایی نوزادان قابلیت هضم مواد غذایی جامد را در بدن آن‌ها افزایش داده و اشتها را بهبود می‌بخشد.
 

2-دارچین برای نوزادان

این ادویه مفید دارای  است که می‌تواند اشتهای نوزادان را افزایش دهد. هنگامی که فرزند شما حدود هفت تا هشت ماه شد، می‌توانید دارچین را به برنامه غذایی او اضافه کنید. برای تأثیر بهتر، پودر دارچین را به هر وعده غذایی نوزاد خود، از جمله فرنی یا کوکی‌ها، دسر، نان و کیک اضافه کنید.
 

3-زنجبیل برای نوزادان

زنجبیل یکی دیگر از مواد تقویت‌کننده اشتهای نوزادان است. شما می‌توانید مقداری زنجبیل را له کرده، آن را با مقداری آب، نمک و فلفل ترکیب نموده و به برنامه روزانه فرزند خود اضافه کنید.
 

4- نعنا برای نوزادان

جالب است بدانید که نعنا در ابتدا اشتهای فرزند شما را سرکوب می‌کند، اما بعد از مدتی گرسنگی شدیدی را برای او به ارمغان می‌آورد. شما می‌توانید مقدار کمی نعنا را به شیر نوزاد یا هر وعده غذایی او اضافه کنید.
 

5- بادام زمینی برای نوزادان

بادام زمینی دارای مقادیر زیادی روی است که به هضم مناسب مواد غذایی جامد در بدن نوزادان و بهبود اشتهای آن‌ها کمک می‌کند. اما، لازم است بدانید که برخی از نوزادان به بادام زمینی آلرژی دارند.

بنابراین، شما باید این ماده غذایی را با احتیاط به برنامه روزانه فرزند خود اضافه کنید. شما می‌توانید چند بادام زمینی بو داده را له کرده و کره آن را به نان یا کوکتل‌های شیری فرزند خود اضافه کنید.1

پینوشتها
1.www.mamanam.com
2.www.setare.com
3.www.drsheykholeslami.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها