خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » تاثیروالدین بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان

دانلود کتاب های امتحان شده

تاثیروالدین بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان

تاثیروالدین بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان

چرا برخی کودکان در تحصیل موفق و برخی مشکل دارند ؟ پاسخ آن تا بخشی به نگرش یادگیری در خانه و مدرسه مربوط است. یادگیری از خانه آغاز میشود ؛ و پدر و مادر نخستین آموزگارهای کودکان هستند.


تاثیروالدین بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان

موفقیت تحصیلی کودکان

بچه هایی که پدر و مادرشان به نوعی در زندگی تحصیلی آنها نقش داشته و دارند به دستاوردهای بیشتری می رسند ، تا کسانی که والدینشان هیچ نقشی در تحصیل آنها ندارند . مشارکت والدین در موفقیت های تحصیلی بچه ها ، یک عامل محافظتی نیز به شمار می آید و ترک تحصیل یا رفتارهای خشونت آمیز را در بچه ها کاهش می دهد .
 

نقش پدر و مادر بر موفقیت تحصیلی کودکان چیست ؟

 

افزایش موفقیت تحصیلی کودکان

مشارکت والدین در زندگی تحصیلی بچه ها ، سطح موفقیت آنها را افزایش می دهد . انتظار والدین از فرزند خود ، خانواده ساختار یافته ، احترام و قدردانی مشترک نسبت به یادگیری ، به دستاوردهای مثبت بچه ها منتهی می شود . علاوه بر این تامین منابع برای پیشرفت تحصیلی بچه ها وقتی به عهده ی مدارس است هزینه ی بیشتری را در بر می گیرد تا زمانی که خود والدین در خانه با فرزندانشان کار می کنند .
 

عزت نفس بالا در موفقیت تحصیلی کودکان

مشارکت والدین و قدردانی آنها از موفقیت های فرزندانشان این پیام را به همراه دارد که همه ی دستاوردها اهمیت دارند . این امر تاثیر مثبتی بر حس ارزشمندی بچه ها دارد . علاوه بر این عزت نفس والدین هم با مشارکت شان در موفقیت تحصیلی کودکان شان بیشتر می شود .
 

نتایج رفتاری بهتر در موفقیت تحصیلی کودکان

دانش آموزان ابتدائی که والدینشان فعالانه در زندگی تحصیلی آنان شرکت دارند ، مشکلات رفتاری کمتری در مدرسه از خود بروز می دهند . همچنین بچه ها از فعالیت های درسی لذت بیشتری می برند . که این امر می تواند به نتایج رفتاری بهتری منتهی بشود . دانش آموزان هم با دانستن این نکته که اگر رفتار بدی داشته باشند ، والدینشان را به مدرسه فرا می خوانند ، سعی می کنند رفتار بهتری از خود نشان بدهند .
 

مزایای موفقیت تحصیلی کودکان در طولانی مدت

بچه هایی که والدینشان در موفقیت های تحصیلی شان نقش دارند ، در بزرگسالی از سلامتی بیشتری برخوردار هستند ، تمایل بیشتری به ادامه تحصیل دارند و در آینده پدر یا مادر بهتری می شوند . پدر و مادرهایی که در زندگی تحصیلی فرزندشان شرکت دارند ، رفتار خود را الگوی فرزندشان قرار می دهند و به آنها می آموزند برای تحصیلات و یادگیری ارزش قائل باشند . بچه ها نیز به نوبه ی خود در آینده چنین الگویی برای فرزندان خود خواهند بود .
 

دوست داشتن فرزندان و موفقیت تحصیلی آنها

دوست داشتن فرزند به این مفهوم نیست که به تک تک خواسته هایش پاسخ مثبت دهید و او را لوس کنید . بلکه تربیت فردی شایسته که به مهارت های درست زندگی و مقابله با مشکلات معمول زندگی مجهز باشد ، نهایت عشق و علاقه ای است که می توانید نثار فرزندانتان کنید .

در ادامه ی مطلب تاثیر پدر و مادر بر موفقیت تحصیلی کودکان ، به چند مورد اشاره می کنیم :

تشویق برای کودکان لازم است اما بی مورد و بیش از حد از او تعریف نکنید زیرا ستایش بیش از حد ، او را از خود راضی بار می آورد .

در کنار آموزش جنسی به کودکان ، دستیابی به اهداف و موفقیت تحصیلی ، آداب اجتماعی و احترام به دیگران را نیز به او بیاموزید .

تنبیه بدنی را کنار بگذارید زیرا او را سرخورده می کند و نتیجه ای ندارد . تحقیر کردن ، بستن دستان او با جوراب زنانه ، ترساندن و مدام نهی کردن و فریاد زدن ، از تاثیر کلام شما در او می کاهد … بنابراین با صبر و حوصله ، از خطاها و اشتباهات او بگذرید و چیزهای خوب و بد را با تمثیل برایش شرح دهید . در یک عبارت ، با او دوست شوید !

اجازه دهید برخی مشکلات کوچک را خودش حل کند . با این کار به تدریج مهارت های حل مشکل را می آموزد . اگر او با ناکامی مواجه نشود ، هرگز با پیدا کردن راه حل منطقی آشنا نخواهد شد .
 

سخن پایانی

برخی والدین ، برای موفقیت تحصیلی کودکان خود از روش های غلطی بهره می گیرند که در طول زمان باعث ایجاد استرس و اضطراب در آنها می شود . والدینی که از روی چشم و هم چشمی و یا رسیدن به آرزوها و آمال خود ، به کودک فشار بیجا می آورند تا مثلا در کلاس زبان انگلیسی از همه بهتر باشد ، در آموختن ساز ویولن که اصلا علاقه ای به آن ندارد بهترین باشد ، و درس های مدرسه را بدون لحظه ای استراحت و تفریح نمره ی۲۰ بگیرد ! سخت در اشتباهند .

با این تفکر ، اعتماد به نفس او را می گیرند و از نظر روحی به او صدمه می زنند . این والدین ، گاهی فراموش می کنند که موفقیت تحصیلی کودکان ، تنها یکی از ارکان موفقیت آنها در زندگی فردی و اجتماعی ست !

منبع: سایت راستینه

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها