خانه » همه » مذهبی » تاج زاده- سوریه شدن ایران – اصلاحات

تاج زاده- سوریه شدن ایران – اصلاحات


تاج زاده- سوریه شدن ایران – اصلاحات

۱۳۹۸/۰۳/۱۷


۵۱۱ بازدید

لطفا جملات زیر از سید مصطفی تاجزاده را نقد بفرمایید
هنگامی که اقتدارگراها می‌گویند نباید کاری کرد که کشور ما سوریه شود و من هم می‌گویم باید مواظب باشیم ایران نباید سوریه شود، دو سخن بظاهر یکسان اما در حقیقت کاملا متفاوت می‌گوییم.
منظور صدا و سیما از اینکه کشور سوریه نشود، این است که هرچه حکومت می‌گوید گوش کنید و تن به هر خفتی بدهید و دم نزنید، تا ایران سوریه نشود. من عکس ان را می‌گویم. مقصر اصلی نابودی سوریه حکومت ان بود.
دوم اپوزیسیون کوته‌نظری بود که به خارجی متوسل شد و دست به اسلحه برد.
سوم دخالت بیگانگان بود.
سوریه نابود شد چون اسد ابتدا نپذیرفت که قانون اساسی اصلاح شود اما ۶ سال بعد و پس از نابودی سوریه ان را پذیرفت. اگر همان اول به اصلاحات اساسی تن داده بود وضعیت کشورش به اینجا نمی‌رسید.
صدها هزار کشته و میلیون ها مجروح و اواره و نابودی زیر ساخت های سوریه در درجه اول به این دلیل بود که حزب بعث تن به انتخابات ازاد، مطبوعات ازاد و احزاب ازاد نداد. اگر این اصلاحات را انجام داده بود، سوریه نابود نمی‌شد. .
سوریه نابود شد چون حکومت با مردم لجبازی کرد. پس من در سوریه نشدن روی سخنم در درجه اول با حکومت است. بعد با مخالفان جمهوری اسلامی است و سپس با مردم.
اگر نظام نمی‌خواهد ایران سوریه شود، باید دست به اصلاحات گسترده بزند. نه اینکه هر بلایی خواست سر مردم بیاورد و انها باید سکوت کنند. این معامله نابرابر و یکطرفه یکجا بهم می‌خورد.
حکومت نباید بگوید من هرکاری کردم، حتی اگر جنگ شد، مردم هیچ اعتراضی نکنند، چون سوریه می‌شویم.
به باور من برای انکه سوریه نشویم اول از همه حکومت باید تن به اصلاحات اقتصادی و سیاسی و دیپلماتیک بدهد. از ان سو اگر ایران سوریه شود، مقصر اول و اصلی حکومت است. بعد از ان باید ببینیم اپوزیسیون چه اشتباهی کرده است.
اگر بشار اسد حقوقی را که امروز برای مخالفان خود به‌رسمیت می‌شناسد، پیش از خشن شدن اعتراضات پذیرفته بود، داعش یا پدید نمی‌امد یا قدرت نمی‌گرفت و خود مردم سوریه با ان مقابله می‌کردند.
جامعه ما به شدت ملتهب است. کاهش این التهاب در درجه اول به عهده حکومت و با انجام اصلاحات جدی در حد اصلاح قانون اساسی ممکن است.

از آقای تاج زاده و همفکران وی چنین اظهار نظرهای سطحی و نسنجیده و دور از واقعیت و برآمده از توهمات ذهنی و گرایشات جناحی و سیاسی،چندان دور از انتظار نیست.
1. تصور سوریه سازی شرایط کشور تنها از ذهن آشفته چنین افرادی بر می آید که با بستن چشم خود بر روی واقعیت ها به دنبال پیشبرد اهداف خود هستند و در نقش اپوزیسیون ظاهر شده و با سخنان خود ،زمینه ساز نقش آفرینی جریانی است که آن را اپوزیسیون کوته نظر خوانده است . وی با فرار به جلو نمی گوید که به چه استناد عقلی و منطقی نظام را به تقلب و دروغ در انتخابات متهم کرد و خود صحنه گردان فتنه ای شد که با هدایت همین اپوزیسیون کوته نظر به تعبیر وی و خائنان به ملت و کشور به تعبیر درست و حمایت دشمنان نظام شد؟آیا در کشورهای مدعی آزادی اجازه چنین اقداماتی را می دهند؟مقایسه وضعیت کشور ما با سوریه مقایسه درستی نیست در کشور ما مشکلات زیاد است اما در عین حال پیشرفت در زمینه های مختلف بسیار بوده و مردم با وجود مشکلات ، نشان داده اند در صحنه دفاع از ارزش های نظام حضور دارند حضور پر شور مردم در راهپیمایی بیست و دوم بهمن سال گذشته و راهپیمایی روز قدس گوشه ای از این حضور را به نمایش گذاشت.
کجا صدا وسیما مردم را به پیروی بدون چون و چرا از حکومت فرا خوانده است و کجا نظام مردم را به پذیرش ذلت دعوت کرده است؟دعوت نظام همواره به ایستادگی در برابر نظام سلطه و نفی سلطه و حمایت از مظلومان بوده است.
2. آقای تاج زاده و همفکران وی صرفا به بعد داخلی بحران سوریه توجه داشته و به نقش آمریکا و رژیم صهیونیستی و چند کشور واپسگرای منطقه در ایجاد داعش برای اجرای نقشه خاور میانه بزرگ به صورت بسیار کمرنگ و دست چندم توجه دارند در حالی که عامل اصلی بحران در سوریه دخالت خارجی در این کشور بود. مشکلات داخلی و برخی نارضایتیها در سوریه قابل انکار نیست اما اگر دخالت های خارجی و بحران آفرینی آنها نبود امروز سوریه با این بحران و خسارت های فراوان آن مواجه نبود و با اصلاحات و سازو کارهای قانونی می توانست بر مشکلات فائق آید.
3.خسارتهای جانی و مالی و زیر ساخت های سوریه صرفا به دلیل عدم انجام اصلاحات نبود ،بلکه به دلیل دخالت خارجی در این کشور و از بین بردن محور مقاومت در منطقه بود.
آزادی مطبوعات و احزاب و انتخابات در جای خود لازم است اما آقای تاج زاده باید منظور خود را از آزادی انتخابات و آزادی مطبوعات و احزاب به طور شفاف بیان کند ،آیا همان آزادی ای را مد نظر دارد که پس دوم خرداد در سایه دولت اصلاحات شکل گرفت و بنیان های اعتقادی و ملی و چارچوب های نظام را زیر سوال برد و به افسار گسیختگی در پوشش آزادی انجامید؟آیا در هیچ نظام سیاسی مدعی دموکراسی اجازه داده می شود که مطبوعات و احزاب به آسانی چارچوب های آن نظام را زیر سوال ببرند؟
همچنین آقای تاج زاده مقصود خودشان از انتخابات آزاد را باید مشخص کنند و پاسخ دهند که مگر در کشور ما انتخابات تا کنون آزاد نبوده است؟اگر منظور نظارت شورای نگهبان است که در همه کشورها نهادهای نظارتی در انتخابات به منظور تایید صلاحیت افراد برای عهده دار شدن مسئولیت های مهم وجود دارد و عقل و منطق هم حکم می کند که کسی که مسئولیتی در کشوری را می پذیرد به چارچوب ها و اصول آن نظام پایبند باشد و شورای نگهبان در کشور ما چیزی فراتر از این مساله را نمی گوید. سوال از آقای تاج زاده و همفکران وی این است که آیا در آمریکا اجازه داده می شود که فردی مسئولیت مهم دولتی را بپذیرد و در عین حال با چارچوب های اساسی نظام سیاسی آمریکا مخالف باشد؟امروز در آمریکا پایبندی به اسرائیل از اصول این کشور است و هیچ فرد و یا مجموعه ای بدون این اصل نمی تواند در آمریکا سر کار بیاید.
4.سوریه نابود شد چون قدرتهای استعماری به دنبال پیشبرد اهداف شوم خود در منطقه از طریق از بین بردن محور مقاومت در منطقه بودند و مخالفان حکومت نیز بدون توجه به شرایط کشور و کنار گذاشتن مسائل حزبی در پازل دشمنان حرکت کردند و شد آنچه شد.
5.جمهوری اسلامی ایران ،سوریه نخواهد شد زیرا مردم در دفاع از ارزش های اسلامی و انقلابی همواره در صحنه هستند و هیچ مانعی برای انجام اصلاحات حقیقی در کشور وجود ندارد . بخش عمده ای از مشکلات کشور ناشی از ضعف دولتی است که همفکران آقای تاج زاده برای رای آوردن آن بیشترین تلاش ها را کردند و خود را حامی و همراه آن دانستند اما با بروز ضعف های آن بدون پذیرش مسئولیت خویش ،نظام را متهم می کنند البته متهم کردن نظام به بهانه های واهی از آقای تاج زاده و همفکران وی هیچ تعجبی ندارد. آقای تاج زاده و همفکران وی باید پاسخگو باشند که چرا از آقای روحانی در انتخابات حمایت کردند و امروز مشکلات را پای نظام و نه دولت می گذارند. اگر اعتقاد به اصلاحات دارند چرا اصلاحات را از درون حزب و دولت مورد حمایت خویش آغاز نمی کنند؟
6.حکومت هیچگاه نگفته است که هر کاری کردم مردم اعتراض نکنند ،حکومت انتقاد و اعتراض را حق مردم دانسته اما در عین حال نسبت به هر گونه سوء استفاده از اعتراضات در جهت به هم زدن امنیت و آرامش کشور هشدار داده و همواره صف مردم را از اغتشاشگران جدا نموده است.
7.با وجود تصریح مقامات آمریکایی در به وجود آوردن داعش جایی برای این اظهارات باقی نمی ماند . داعش با هدف پیشبرد اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی با همراهی حماقت آمیز و ذلت بار برخی از کشورهای عربی منطقه به وجود آمد و تلاش کرد با سوء استفاده از اعتراضات مخالفان سوری و با استفاده از آنان در راستای اهداف خود ،نقشه شوم خود را به اجرا در بیاورند و اگر مقاومت و مجاهدت نیروهای مردمی و ارتش و مدافعان حرم نبود معلوم نبود چه سرنوشتی در انتظار این کشور و منطقه بود.
8.جامعه ما با مشکلات عدیده ای روبروست که عامل اصلی آن جریانی است که اکثریت مراکز اداری و اجرایی کشور پس از انقلاب را در دست داشته و در شزایط حاضر نیز دولتی است که مورد حمایت آقای تاج زاده و همفکران وی بوده و به جای تکیه بر ظرفیت های داخلی ،چشم به بیرون دوخته و با وجود خروج آمریکا از برجام و از بین رفتن آن در عمل ،حل مشکلات کشور را به بیرون از کشور گره زده است.
امروز آقای تاج زاده و همفکران او باید پاسخگوی رفتار خود باشند نه با فرار به جلو مطالبه گر باشند.
آقای تاج زاده به جای ارایه نسخه برای نظام ،بهتر است فکری برای جریان اصلاحات بکند که برای حیات سیاسی خود را به دولت آقای روحانی پیوند زد و امروز تلاش می کند خود را از دولت جدا بداند. لجن پراکنی و اتهام زنی و رسوایی این جریان در ماجرای آقای نجفی به خوبی ماهیت غیر اخلاقی این جریان و فاصله گرفتن از ارزش ها را به خوبی آشکار ساخته است. نسخه ای که وی برای اصلاحات در کشور ارایه نموده در دولت اصلاحات بدون توجه به اصلاحات حقیقی کشور ، در قامت اصلاحات آمریکایی ظاهر شد و تفکر لیبرال و سکولار همفکران وی به سقوط این جریان انحامید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد