خانه » همه » مذهبی » تارک الصلاة در قرآن و روایات

تارک الصلاة در قرآن و روایات


تارک الصلاة در قرآن و روایات

۱۳۹۷/۰۲/۱۱


۷۴۱۰ بازدید

من سخنرانی از مرحوم مجتهدی تهرانی در مورد بی نمازان گوش داده ام و عین عبارت را با کمی حذف کردن مینویسم : « حدیث است که اینکه کسی که تارک نماز است از امت من نیست، بهشت بر او حرام است، مالش حرام است، فرزندانش حرامند، غذایش حرام، لباسش حرام، حیوانات او حرام، همنشینی با او حرام، نگاه کردن به او حرام، سلام کردن به او حرام، خوابیدن کنار او حرام است.»؛من قبلا این سوال را از شما پرسیدم که آیا چنین حدیثی وجود دارد و شما گفتید خیر وجود ندارد. با این حال اگر وجود ندارد پس سخن مرحوم مجتهدی چه؟ لطفا جواب سوال مرا بدهید. همچنین اگر چنین حدیثی وجود دارد آن را با ذکر منبع برای من بنویسید. من لینک آن سخنرانی را که دیده ام برای شما میفرستم :بسیار تکان دهنده -آیت الله مجتهدی تهرانی- تارک نماز
https://www.google.com/amp/s/www.aparat.com/v/ivN۶w/%D۸%A۸%D۸%B۳%DB%۸C%D۸%A۷%D۸%B۱_%D۸%AA%DA%A۹%D۸%A۷%D۹%۸۶_%D۸%AF%D۹%۸۷%D۹%۸۶%D۸%AF%D۹%۸۷-%D۸%A۲%DB%۸C%D۸%AA_%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۹%۸۴%D۹%۸۷_%D۹%۸۵%D۸%AC%D۸%AA%D۹%۸۷%D۸%AF%DB%۸C_%D۸%AA%D۹%۸۷%D۸%B۱%D۸%A۷%D۹%۸۶%DB%۸C-%D۸%AA%D۸%A۷%D۸%B۱%DA%A۹_%D۹%۸۶%D۹%۸۵%D۸%A۷%D۸%B۲%۳famp

مهمترین رکن و ستون دین اسلام، نماز است. و درآیات و روایات درباره اهمیت آن، وجوب نماز، ترک کننده نماز، کاهلی نسبت به نماز، ازدواج نکردن با تارک الصلاة، سلام نکردن به تارک الصلاة و … احادیث فراوانی از معصومین (علیهم السلام) نقل شده است. برای مطالعه بیشتر به منابع روایی، مانند اصول کافی، وسائل الشیعه و … مراجعه کنید. تعداد خیلی کمی از آن ها جهت نمونه، در ذیل می آوریم:ـ زراره از حضرت امام محمد باقر(علیه السلام) روایت کرده که فرمود:«ان تارک الفریضه کافر; به راستى کسى که نماز واجب را ترک مى کند کافر است».(1)
2ـ از حضرت امام صادق(علیه السلام) (در ضمن گناهان کبیره) نقل شده که فرمود:
«ان تارک الفریضه کافر (یعنى من غیرعله); کسى که نماز واجب را ترک کند، بدون علت کافر است».(2)
3ـ مردى خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله)آمد و گفت: اى رسول خدا مرا سفارش و نصیحتى بکنید. آن حضرت فرمود:
«لا تدع الصلاة متعمداً فان من ترکها متعمداً برءت منه امة الاسلام; نماز را عمداً ترک مکن. براى این که هر کسى عمداً نماز را ترک کند، آیین اسلام از او بیزار است».(3)
4ـ از حضرت امام محمدباقر(علیه السلام) روایت شده است که پیامبر خدا فرمود:
«ما بین المسلم و بین ان یکفران یترک الصلاة (الا ترک لصلوة) الفریضه متعمداً و یتهاون بها فلا یصلیها; میان مسلمان و کافر فرقى نیست مگر ترک نماز، و یا آنکه آنقدر در نماز سستى کند تا آن را ترک کند».(4)
5ـ زراره از حضرت امام محمدباقر(علیه السلام) روایت کرده است که امام فرمود:
«لا تهاون بصلاتک فان رسول الله(صلى الله علیه وآله) قال: عند موته لیس منى من استخف بصلاته و لیس منى من شرب مسکر الایرد على الحوض لاوالله; در نمازت سستى مکن، براى این که رسول خدا در وقت مردن فرمود: از من نیست کسى که نماز را سبک بشمارد و از من نیست کسى که شراب بخورد، و او لب حوض کوثر بر من وارد نخواهد شد نه والله».(5)
6ـ از حضرت امام جعفرصادق(علیه السلام) روایت شده است که فرمود:
«ان شفاعتنا لا تنال مستخفا بالصلاة; به راستى که شفاعت ما به کسى که نماز را سبک بشمارد نمى رسد».(6)
7ـ محمد بن فضیل مى گوید: از امام کاظم(علیه السلام) سؤال کردم که معناى این آیه شریفه در سوره ماعون که مى فرماید: (الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاَتِهِمْ سَاهُونَ) چیست؟ حضرت فرمود: «هو التضیع; همانا آن ضایع کردن نماز است».(7)
در تفسیر نمونه، ذیل آیه فوق آمده است: وقتى فراموش کنندگان نماز شایسته «ویل» هستند (آنها که به کلى ترک نماز گفته اند و تارک الصلاة هستند) چه حالتى خواهند داشت؟
8ـ سکونى از حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام) روایت کرده که رسول خدا فرمود:
«لا یزال الشیطان ذعراً من المؤمن ماحافظ على الصلوات الخمس لوقتهن فاذا ضیعهن تجرا علیه فادخله فى العظائم (اى الکبائر المعاصى); شیطان همواره از مؤمن مى ترسد تا آن هنگام که پنج نمازش را اول وقت بخواند، و اگر نماز را ضایع کرد، شیطان بر او جرأت پیدا مى کند و او را در گناهان بزرگ مى اندازد».(8)
9ـ حضرت امام رضا(علیه السلام) از پدرش موسى بن جعفر(علیه السلام)روایت نمود که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرمود:
«اذا کان یوم القیمه یدعى بالعبد فاول شیى یسئل عنه، الصلاة فاذا جاء بها تامه و الازخ فى النار; روز قیامت، بنده را مى خوانند (براى حساب) و اول چیزى که از او سؤال مى شود نماز است، اگر نمازش را کامل انجام داده; (بسیار خوب) والا او را در آتش مى افکنند».(9)
10ـ زراره از حضرت امام محمدباقر(علیه السلام) روایت کرده که:
«بینا رسول الله(صلى الله علیه وآله)جالس فى المسجد اذ دخل رجل فقام یصلى فلم یتم رکوعه و لا سجود. فقال(صلى الله علیه وآله): نقر کنقر الغراب لئن مات هذا و هکذا صلاته لیموتن على غیر دینى; پیامبر(صلى الله علیه وآله) در مسجد نشسته بود، مردى وارد شد، به نماز ایستاد و رکوع و سجده نمازش را کامل انجام نمى داد، پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: این مرد مانند کلاغ نوک خود را به زمین مى زند، اگر بمیرد و نمازش این چنین باشد به دین من نمرده است».(10)
اکنون عزیزانى که اصلا نماز نمى خوانند، فکر کنند در صورتى که این آدم نماز مى خوانده ولى نمازش کامل نبوده، پیامبر مى فرمایند: به دین من نمى میرد; (یعنى کافر از دنیا مى رود) پس کسانى که یک عمر نماز نمى خوانند و بى نماز از دنیا مى روند چه حالى خواهند داشت؟
11ـ از حضرت امام جعفرصادق(علیه السلام) روایت شده است:
«امیرالمؤمنین(علیه السلام) مردى را دید که سجده نمازش را کامل انجام نمى داد فرمود: از چه مدتى نمازت را این گونه مى خوانى؟ آن مرد جواب داد: از فلان زمان تاکنون، حضرت فرمود: مثل تو; مانند کلاغى مى ماند که نوک خود را به زمین مى زند و اگر بمیرى و نمازت این گونه باشد. به دین امت ابوالقاسم محمد(صلى الله علیه وآله) نمى میرى، بعد حضرت فرمود: به راستى دزدترین مردم آنهایى هستند که از نمازشان مى دزدند».
12ـ حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام) روایت نموده که:
«رسول الله(صلى الله علیه وآله) فى مرضه الذى توفى و اغمى علیه ثم افاق فقال: لا ینال شفاعتى من اخر الصلاة بعد وقتها; پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) در وقت مرگش بیهوش شد بعد به هوش آمد فرمود: شفاعت من به کسى که نمازش را بعد از وقت بخواند نمى رسد».(11)
13ـ از پیامبر(صلى الله علیه وآله) روایت شده است:
«من ترک الصلاة متعمداً فقد کفر; کسى که به عمد نماز را ترک کند کافر است».(12)
نتیجه بحث این شد که هر کس نماز را از روى عمد ترک کند یا کافر است، یا فاسق و اگر انکار نماز کند و بداند که نماز از ضروریات دین اسلام است و بداند
که انکار نماز به انکار رسالت و نبوت پیامبر(صلى الله علیه وآله)برمى گردد این آدم کافر و نجس است، و اگر انکار وجوب نماز نکند بلکه براى راحت طلبى و تنبلى نماز را ترک کند آدم فاسقى است.
________________________________________
(1). وسائل الشیعه، ج 3، ص 28.
(2). وسائل الشیعه، ج 3، ص 68.
(3). همان مدرک، ص 29.
(4). وسائل الشیعه، ج 3، ص 29.
(5). اصول کافى، ج 3، ص 269 و سفینه البحار، ج 2، ص 43.
(6). وسائل الشیعه، ج 3، ص 16.
(7). وسائل الشیعه، ج 3، ص 16.
(8). اصول کافى، ج 3، ص 269.
(9). وسائل الشیعه، ج 3، ص 19.
(10). اصول کافى، ج 3، ص 268.
(11). موسوعه شهادة المعصومین، ج 1، ص 45.
(12). گناهان کبیره، ج 2، ص 245.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد