خانه » همه » مذهبی » تاریخچه بیت المقدس

دانلود کتاب های امتحان شده

تاریخچه بیت المقدس


تاریخچه بیت المقدس

۱۳۹۸/۰۵/۲۱


۲۷۸ بازدید

سلام در قران و در روایات به صراحت ذکر شده که کعبه را حضرت ابراهیم و اسماعیل ساخته اند. بنده می خواهم خیلی کوتاه و مختصر بفرمایید بیت المقدس که قبله اول مسلمین می باشد توسط چه کسی ساخته شده است و منبع موثق تان را هم بفرمایید. ظاهرا بانی اولیه و کسی که خشت بنای اولیه این خانه را گذاشته مشخص نیست ؟ میشه بفرمایید چرا این موضوع مجهول می باشد ؟

سرزمین فلسطین که در قدیم کنعان نام داشت دارای 25000 کیلومتر مربع مساحت و در ساحل شرقی دریای مدیترانه و در مجاورت کشورهای مصر ، سوریه ، اردن و لبنان قرار دارد . فلسطین سرزمینی حاصلخیز و دارای آب و هوای معتدل است . این منطقه محل ظهور پیامبران بزرگی
چون عیسی (ع) موسی (ع) و محل عبور و زندگانی حضرت ابراهیم (ع) بوده است و از نظر موقعیت وژئوپلتیک نیز بسیار حساس و استراتژیک است . شهر اورشلیم یا بیت المقدس قدیم بر فراز تپه هایی بنا گردیده که با معبد یهود بر بالای کوه موریا قرار دارند . بیت المقدس از مکان های مهم فلسطین است که کوه صهیون و کوه زیتون از شرق و غرب آن را احاطه کرده اند در حدود هزار سال پیش از میلاد حضرت داوود توانست اورشلیم را از دست فلسطینیان خارج کند و بیت المقدس یا خانه خدا را در آن جا بنا کند که این بنا توسط حضرت سلیمان تکمیل شد . بیت المقدس حدود 1100 سال سپس از بنای کعبه در مکه به دست ابراهیم و 970 سال سال پیش از میلاد مسیح ساخته شد . بدین ترتیب مکه (کعبه) حرم اول و مسجد الاقصی (قدس) حرم دوم موخذان گردید . (1) بیت المقدس پس از اسلام پس از بعثت حضرت محمد (ص) در سیزده سال اول بعثت که پیامبر در مکه زندگی می کرد مسجدالاقصی در بیت المقدس قبله اول مسلمین بود و پس از مهاجرت به مدینه در سال دوم در مسجد نبی سلمه در شهر مدینه به فرمان خداوند ، قبله مسلمین از مسجدالاقصی بر مسجد الحرام و خانه کعبه در مکه تغییر یافت که شاید خلع سلاح کردن یهود به خاطر این که مسلمانان را به دلیل نمازگزاردن به قبله آنان تحقیر می کرد از مهمترین دلایل آن بوده است . پس از رحلت پیامبر ، در زمان خلیفه اول ، او سیاهی را روانه سوریه و فلسطین کرد که با درگذشت او در زمان خلیفه دوم سوریه و بیت المقدس به دست مسلمین افتاد و رومیان در آن جا شکست خوردند . و از آن سال (یعنی 15 هجری) فلسطین در دست مسلمانان بود . در معاهده صلح ، مسیحیان در اعمال مذهبی خود آزاد بودند . ساکنان این شهر را عمدتاً مسلمانان عرب تشکیل می دادند و برای مسلمانان نیز قدس به خاطر این که قبله اول بود بسیار معزز و مقدس شمرده می شد . (2) این مطالب مختصر از بیت المقدس و تاریخچه آن می باشد .
برای اطلاع بیشتر به کتاب فلسطین از دیدگاه امام خمینی ره بخش ضمایم از ص 179 الی 206 مراجعه کنید .
1-فلسطین از دیدگاه امام راحی ص 179 و 180
2-همان ماخذ ص 183
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها