خانه » همه » مذهبی » تار عنکبوت و فقر

تار عنکبوت و فقر


تار عنکبوت و فقر

۱۳۹۸/۰۳/۱۴


۶۲۴۴ بازدید

اسلامی که ادعا مبارزه با خرافات را دارد چگونه خود خرافات میسازد . مثلا حدیث از امام علی داریم خانه خود را از عنکبوت پاک کنید که باعث فقر میشود چه ارتباطی بین تار عنکبوت و پول توی جیب من وجود دارد؟

مفاد روایات ما بیش از پنجاه مورد از عوامل فقر را متذکر میشوند . از جمله آنها وجود تار عنکبوت در منزل است. دو تعبیر وارد شده :1. «عَنْ جَعْفَرٍ، عَنْ أَبِیهِ، عَنْ عَلِیٍّ عَلَیْهِم السَّلَامُ قَالَ: «نَظِّفُوا بُیُوتَکُمْ مِنْ حَوْکِ الْعَنْکَبُوتِ، فَإِنَّ تَرْکَهُ فِی الْبَیْتِ یُورِثُ الْفَقْرَ»؛[1] امام صادق علیه السلام از پدرش و او از امام علی علیه السلام نقل می‌کند: خانه‌هایتان را از تار عنکبوت پاک کنید که تار عنکبوت در منزل باعث فقر خواهد شد.2. «عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام نَظِّفُوا أَفْنِیَتَکُمْ مِنْ حَوْکِ الْعَنْکَبُوتِ فَإِنَّ تَرْکَهُ فِی الْبُیُوتِ یُورِثُ الْفَقْر»؛[2] پیرامون خانه‌های خود را از تار عنکبوت پاک کنید که وجود آن در منازل باعث فقر می‌شود.
[1]. حمیرى، عبد الله بن جعفر، قرب الإسناد، متن، ص 53، قم، مؤسسة آل البیت علیهم السلام، چاپ اول، 1413ق .
[2]. برقی، احمد بن محمد بن خالد، محاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین، ج 2، ص 624، قم، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1371ق.
مدعای پرسش مبنی بر ترویج خرافه توسط اسلام ،ادعایی بی دلیل و مدرک و ناشی از عدم آشنایی با اسلام است. هنوز هیچ دانشمندی در عالم نحوه ارتباط پدیدهها را بصورت انحصاری در یک قالب پذیرفته شده علمی بیان ننموده است. مباحث فیزیک کوانتوم نیز بر مبنای احتمالاتی تجربی و عقلایی تا کشف حقیقت و محض نیاز به کاربرد علمی آنها مورد قبول قرار دارند. حتی اگر اهل فن و متخصصین بتوانند نسبت بین این دو پدیده وجود تار عنکبوت در منزل با حدوث یا امتداد فقر را توجیهی علمی نمایند. باز نمیتوان آن نظر را مطابق منظور دین تلقی نمود بلکه باید تصریحی در این زمینه از خود دین یافت که منابع مشهور در دسترس چنین نکته ای را متذکر نشده اند . علاوه بر مسلمات کلی لزوم نظافت از نظر دین و خروج انسان از دین بدون رعایت آن (النظافه من الایمان ) و نیز به دلیل کلی رعایت امور پسندیده بدون هر گونه استدلال و نیاز به هر گونه بحث ، چنین روایاتی مورد قبول قرار دارند . ولو خدشه در استناد آن نیز وجود داشته باشد.
فقر و بینوایی پدیده ای با تعاریف گسترده و از یک سو معلول عواملی متعدد که خود گاهی عامل بروز پیامدهای خطرناکی مانند دغدغه خاطر، فساد، اعتیاد و . . . نیز خواهد شد. پرسشهای فراوانی نیز در اینخصوص هست مانند اینکه فقر چیست؟ معیار فقر و بینوایی چه می باشد؟ فقر و بینوایی با کدام خط کش درجه بندی می شود؟ عامل یا عوامل فقر و بینوایی کدام است؟ چگونه می توان این پدیده شوم را ریشه کن کرد؟ تدابیر و آموزه های اسلام و حکومت اسلامی در این زمینه چیست و سؤالاتی از این دست می تواند هر یک موضوع نوشتاری مستقل قرار بگیرد .
نتیجه هم اینکه آموزه های اخلاقی اسلام عموما در امتداد نگرش اجتماعی این دین الهی معنا می گیرد، حداقل میتوان وجود تار عنکبوت در منزل را نشان بی توجهی به نظافت یا فقر فرهنگی یا اثر افسردگی و تنبلی و ناتوانی ساکنان چنین منزلی دانست . البته نشان متروک بودن ( بی توجهی به سرمایه ) یا فرسودگی محل سکونت بوده و شاید افسردگی ناشی از آن، فعالیت و تلاش انسان را در کسب روزی کاهش دهد. پاک کردن تار عنکبوت از باب وجوب نظافت بخصوص اینکه بعضی از آنها دارای سم هستند،خوب است .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد