خانه » همه » مذهبی » تحقق جامعه منتظر

تحقق جامعه منتظر


تحقق جامعه منتظر

۱۳۹۸/۰۸/۰۴


۸۷۳ بازدید

باعرض سلام وخسته نباشید راه کار های تحقق جامعه منتظر ازدیدگاه رهبری چیست؟

در این رابطه توصیه می شود به کتاب ما منتظریم ( خورشید مهدویت در منظومه‌ی فکری امام خامنه‌ای) ، نشر مرکز تخصصی مهدویت قم مراجعه فرمایید.
از منظر مقام معظم رهبری ، هدف نهایی انقلاب اسلامی رسیدن به تمدن اسلامی در زنجیره ای منطقی و مستمر است که بر چهار رکن دین، عقلانیت، علم و اخلاق بنا شده است و برای تحقق آن بایستی پنج مرحله انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی در مسیر تمدن سازی پشت سر گذاشته شوند. پس از وقوع انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی (جمهوری اسلامی) که ارکان، عناصر و ابعاد آن در قانون اساسی متجلی است و البته هنوز به طور کامل تحقق پیدا نکرده است، عبور از سه گام دیگر در زنجیره تمدن سازی فرآیندی پیچیده است. بررسی بیانات ایشان نشان می دهد که برای تحقق این سه مرحله از زنجیره تمدن نوین اسلامی، پیمودن چهار گام لازم است که عبارتند از: تولید نظریه توسط حوزه علمیه؛ تولید علم توسط دانشگاه؛ کاربست در سطح خرد توسط گروه های خودجوش نخبگانی و گفتمان سازی که نهایتاً به تطبیق دولت و چارچوب های آن با چارچوب های دینی می انجامد؛ تفوق گفتمانی که منجر به ریل گذاری و تعیین مسیر حرکت می شود. با شکل گیری جامعه اسلامی اسوه، زمینه برای الگوگیری و آغاز تمدن اسلامی که تجلی کامل آن در عصر ظهور خواهد بود فراهم می گردد
به طور کلی برخی از امور لازم برای تشکیل جامعه منتظر و تقویت فرهنگ مهدوی در نگاه مقام معظم رهبری عبارت است از:
الف. بهره¬برداری از فرصت¬ها و درک لحظه¬ها
استفاده از فرصت های مناسب و بهره برداری از شرایط مساعد، پایه اساسی موفقیت و پیروزی بشر در همه شؤون مادی و معنوی است. رهبر انقلاب معتقد است که با هوشیاری، دقت و سنجیدگی باید از همه فرصت¬ها برای تعلیم عقاید دینی و مهدوی استفاده کرد و چنین معارفی را در روح متعلّم تثبیت نمود. البته لازم است که در ابتدا این عقاید را درست فهمید و سپس با با تدبّر و تأمّل در معارف، تعمق نمود و در مرحله آخر، آن¬ها را به درستی منتقل کرد.
ب. استفاده از مفاهیم فطری و عمیق و معتبر مهدوی
از منظر مقام معظم رهبری، حقیقت امام زمان دارای چنان ظرفیّتی است که قادر است پایه و پشتوانه‌ تشکیل جوامع آزاد و سرافراز و برخوردار از پیشرفت و عدالت گردد و همین حقیقت مشترک و همگانی است که می¬تواند شالوده‌ ‌ریز همکاری¬های برادرانه‌ ملّت¬هایی باشد که از نظر شکل ظاهری و سابقه‌ تاریخی و منطقه‌ جغرافیایی، شباهتی به یکدیگر ندارند. ضمنا سخن در مورد امام زمان در شکل¬های مختلف [ شعر، داستان، فیلم، مداحی و…] باید قوی و اسلامی باشد. عدالت حضرت مهدی ، نیاز عالم به آن حضرت، امید به آینده درخشان و ترسیم وضعیت بحرانی امروز، از مسائل مهم و بنیادی است که سخن گفتن در این باب ضروری می¬باشد. سخن منطقی، محکم، استدلالات عقلانی، اجتناب از نقل¬های ضعیف و استناد به روایات صحیح از بهترین راه¬های تقویت و ترویج اندیشه مهدویت است.
ج. لزوم به‌کارگیری شیوه‌های هنرمندانه در انتقال معارف مهدوی
«هنر، عزیز و والاست، هنر، جاودانه است. هنر، عمومی و جهانی است و به قطعه‌ای از زمین و زمان منحصر نمی‌شود». امروزه از ابزار فرهنگ و هنر بر ضد ارزشهای والای بشری و اعتقادات انسانی و ادیان آسمانی و خواست¬های انسانی، حداکثر استفاده می‌شود. بنابراین هنرمندان و اصحاب فرهنگ در زمینه معارف دینی و ارزش¬های انسانی، مسئولیت مهمی دارند. هنر دینی از نگاه رهبر انقلاب، «آن است که معارفی را که ادیان الهی و کامل‌تر از همه، دین مبین اسلام با هدف سعادت حقیقی بشر، به دنبال ترویج آن بوده‌اند، در جوامع انسانی منتشر کند و در افکار بشر، ماندگار و جاودانه سازد». مقام معظم رهبری معتقد است که عرصه محبّت اهل بیت عرصه‌‌ شایسته‌‌ای برای هنرنمایی است. لذا باید معرفت و عشق‌ و محبّت‌ و شور به امام زمان را با زبان هنرمندانهِ اثرگذار به عموم مردم، خصوصا جوانان منتقل نمود تا جزء باورهای زندگی¬شان شود و موجب تحوّل ‌عظیم ‌در زندگی آن¬ها گردد.
د. ضرورت مطالعه و تحقیق و پاسخگویی به شبهات و حمایت از مراکز پژوهشی مهدوی
تحقق نظام فکری کارآمد و راهبردی در حوزه دینی، نیازمند جهاد علمی و پژوهش¬¬های فکری همراه با برنامه¬ریزی فراگیر و جامع و دقیق می¬باشد. ظرفیت¬ها و قابلیت¬ها و تأثیرگذاری آموزه مهدوی، ضرورت تحقیق و پژوهش را در مباحث مهدوی دوچندان می¬کند و وظیفه دانشمندان و خواص را در این عرصه، سنگین می¬نماید. امروزه دفاع از آموزه مهدویت در قالب مطالعه، پژوهش، پاسخگویی، تولید کتاب و نشریات، فعالیت در رسانه¬ها و … از بزرگ¬ترین رسالت¬ها می¬باشد؛ زیرا گوهر تابناک مهدویت، به جهت سیطره نااهلان و ناآگاهان و دشمنان در معرض تهدید، آسیب، تحریف و اسطوره¬پردازی می¬باشد. از نگاه مقام معظم رهبری پرداختن به پژوهش¬ها و مطالعات مهدوی از اولویت¬های دین ما می¬باشد. و در این مسیر باید از کارهای جاهلانه و عامیانه و دور از معرفت به شدت پرهیز کرد و تخیلات و توهمات را جایگرین اصول و واقعیت¬ها ننماییم. مراکز و مؤسسات مختلف باید با بازتولید و بازاندیشی در محتواهای خاص کتب مهدوی به همراه انتشار با برنامه¬ریزی و هدف¬دار، فرهنگ انتظار و مهدویت را گسترش دهند و از سطحی¬نگری و قناعت به سطوح نازل چنین اندیشه پربرکتی، جلوگیری نمایند. فقدان سند چشم¬انداز و تعریف اهداف درازمدت و برنامه¬ریزی برای رسیدن به آن اهداف از نقص¬های بزرگ حوزه پژوهش و مراکز علمی ما می¬باشد. برنامه¬ها باید همه قلمروها، رسالت¬ها، و اهداف آموزه مهدویت را پوشش دهد و از تتبعات سطحی، عرفیات غلط و صرف ملاحظه ذائقه عوام در حوزه مطالعات و تهیه برنامه¬های مهدوی، به شدت پرهیز کرد. رهبر انقلاب بارها در دیدار با مراکز و مؤسسات تخصصی در این زمینه، ضمن تشکر و حمایت از چنین مراکز فرهنگی، بر فرهنگ صحیح انتظار و معارف مهدوی مستند و متکی به منابع معتبر در تمامی حوزه¬ها تأکید داشته-اند و آسیب¬ها و مشکلات این عرصه را گوشزد نموده¬اند.
از دیدگاه مقام معظم رهبری امروز به برکت انقلاب اسلامی ایران انگیزه اسلامى، تمایل به حاکمیت اسلام و نفرت از تسلّط استثمارگران و استعمارگران و ظالمان که از مهمترین شاخصه های مطرح شده در این نوشتار برای جامعه منتظر می باشد، در میان مردم بخصوص جوانان، نوجوانان و روشنفکران موج مى زند. ایشان می فرمایند: « امروز شما به هر کشور اسلامى در شرق و غرب دنیاى اسلام بروید – چه در خاورمیانه، چه در کشورهاى عربى، چه در شمال آفریقا و چه در کشورهاى شرق آسیا؛ در مناطقى که مسلمانان مجموعه هایى را تشکیل داده اند – خواهید دید انگیزه اسلامى، تمایل به حاکمیت اسلام و نفرت از تسلّط استثمارگران و استعمارگران و ظالمان، در میان مردم، بخصوص در میان جوانان، نوجوانان، نخبگان و روشنفکران موج مى زند.در دنیاى اسلام این خبرها نبود. اصول امام چه بود که توانست این موفقیت بزرگ را به وجود آورد؟ محور همه اصول و قواعد کار امام بزرگوار ما در دو چیز خلاصه مى شد: اسلام و مردم. اعتقاد به مردم را هم امام بزرگوار ما از اسلام گرفت. اسلام است که روى حقّ ملتها، اهمیت رأى ملتها و تأثیر جهاد و حضور آنها تأکید مى کند؛ لذا امام بزرگوار محور کار را اسلام و مردم قرار داد؛ عظمت اسلام، عظمت مردم؛ اقتدار اسلام، اقتدار مردم؛ شکست ناپذیرى اسلام، شکست ناپذیرى مردم. مهمترین کارى که امام بزرگوار ما در سطح دنیاى اسلام انجام داد، این بود که ابعاد سیاسى و اجتماعى اسلام را احیاء کرد. »
پیشنهادات:
بررسی شاخصه های جامعه منتظر ظهور ما را به این سوال اساسی سوق می دهد که برای تحقق چنین جامعه ای چه راهکارهایی باید مورد توجه قرار گیرند؟ موارد زیر برخی از این راهکارها را مطرح می کند:
۱. داشتن دیدگاه و نگرش سیستمی در فرآیند آماده‌سازی مقدمات ظهور؛
۲. تبیین معیار‌ها، ارزش‌ها و اهداف در مکتب مهدویت؛
۳. بحث گسترده در مورد امام زمان(عج) از طریق صدا و سیما و کتاب‌های درسی دبستان و دبیرستان‌ها؛
۴. گذاشتن حداقل دو واحد درسی در رشته‌های دانشگاهی؛
۵. تربیت نیروهای دانشگاهی متخصص در این زمینه؛
۶. ایجاد کرسی‌ها و واحد‌های تخصصی در دانشگاه‌ها؛
۷. برقراری سمینار‌ها و کنفرانس‌های تخصصی در این زمینه؛
۸. ایجاد مسابقات در صدا و سیما؛
۹. ایجاد مراکز پاسخ‌گویی به جوانان در دانشگاه‌ها؛
۱۰. مشخص کردن موضوعات تحقیقاتی مربوطه؛
۱۱. دسته‌بندی و اولویت‌بندی موضوعات تحقیقاتی در این زمینه؛
۱۲. خلاصه کردن تحقیقات دانش‌مندان بزرگ در این زمینه؛
۱۳. تغییر نگرش اساسی در توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی؛
۱۴. مشخص کردن اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت؛
۱۵. تدوین سیاست‌گزاری‌های مورد نیاز در فرآیند آماده‌سازی مقدمات ظهور؛
۱۶. بررسی راه‌های عملی و اجرایی این سیاست‌گذاری‌ها؛
۱۷. برنامه‌ریزی و تخصیص بودجه مورد نیاز طرح‌ها و فعالیت‌ها در فرآیند آماده‌سازی؛
۱۸. نظارت دقیق بر فعالیت‌ها و طرح‌ها؛
۱۹. گسترش مراکز آموزشی و تحقیقاتی در این زمینه؛
۲۰. گسترش فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر یا توسعه نظارت و کنترل عمومی؛
۲۱. نهادینه کردن فرهنگ مهدویت در دو بخش فرهنگ عمومی و فرهنگ جامعه علمی؛
۲۲. طرح بحث‌های مربوط به امام زمان(عج) در کتاب‌های دبستانی، دبیرستانی و دانشگاهی؛
۲۳. ایجاد رشته‌ای در حوزه و دانشگاه به نام مهدویت و زمینه‌سازی مقدمات ظهور؛
۲۴. تربیت مدرسان متخصص در زمینه‌های مختلف مهدویت متناسب با سن مخاطبان؛
۲۵. استفاده از هنر و فن‌آوری در گسترش آموزه‌های فرهنگ مهدویت؛
۲۶. ایجاد نظام ارزش‌یابی مدرسان و مبلغان فرهنگ انتظار و مهدویت؛
۲۷. استفاده مؤثر از مجالس و محافل مذهبی و تبیین درست فرهنگ مهدویت؛
۲۸. ایجاد معاونتی در ریاست‌جمهوری و وزارت‌خانه‌ها در این زمینه؛
۲۹. افزایش بحث‌های مربوط به امام زمان(عج) در مجلات و روزنامه‌ها؛
۳۰. بسیج شاعران و هنرمندان و جهت دادن و حمایت از آنها در زمینه امام زمان(عج) و انتظار؛
۳۱. بسیج و هم‌آهنگ کردن امامان جمعه برای خطبه‌های مؤثر؛
۳۲. بسیج جوانان و نیرو‌های مردمی در عرصه مهدویت؛
۳۳. درک نیاز واقعی جوانان و نوجوانان در این زمینه و دادن پاسخ مناسب به آنها؛
۳۴. خلاصه کردن تحقیقات بزرگان و نوشتن آنها به زبان نسل جوان؛
۳۵. ایجاد کتاب‌خانه و مراکز تحقیقی و تخصصی؛
۳۶. تهیه بروشورهای پرمحتوا، هنری و کم‌حجم برای دانش‌آموزان و دانش‌جویان؛
۳۷. ایجاد تشکیلات و مرکزی در شهرها برای پاسخ‌گویی به شبهات مردم؛
۳۸. بسیج پژوهشگران در زمینه‌های فوق‌ و مشخص کردن اولویت‌های تحقیقاتی؛
۳۹. تهیه دایرة‌المعارف جامع مهدویت و انتظار.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد