خانه » همه » مذهبی » تحمل شرایط تحصیل در دانشگاه های امروزی

تحمل شرایط تحصیل در دانشگاه های امروزی


تحمل شرایط تحصیل در دانشگاه های امروزی

۱۳۹۷/۰۹/۱۹


۷۰۱ بازدید

ازنظرامام خامنه ای تحصیل دراین شرایط فرهنگی وبااوضاع دانشگاهاچه حکمی دارد؟ایاادامه تحصیل خوب است یانه به دنبال کلاس های قرانی برویم؟لطفاپاسخ کامل بدهید

باسلام واحترام حضورپرسشگرگرامی؛ به طور کلی دو تفکر الهی و مادی به صورت دو جریان مکتبی همواره در جهان تسلط داشته است و امروزه در دانشگاه های ما به دلیل اسلامی نبودن نیز هر دو جریان وجود دارد. به این دو جریان مکتبی به صورت دو سیستم فکری انسان سازی و اداره جامعه نگاه می شود.
مروج اندیشه الهی انبیای الهی بوده اند و اشاعه دهنده تفکر مادی، ملحدان، دهریون، کافران و کسانی بوده اند که به پیامبران ایمان نیاورده اند و جهان را منحصر در ماده می دانند.
اینکه گفتیم سیستم به خاطر آن است که هر جهان بینی، ایدئولوژی خاص خود را می سازد و بدون آن نخواهد بود، جهان بینی و ایدئولوژی روی هم مکتب کاملی برای اداره انسان و جامعه است.
البته مشکل اینجا است که هر دو سیستم حق و مثبت ارزیابی نمی شود، اگر اینطور بود انتخاب ما سلیقه ای بود و نه بنیادین.
انتخاب ما میان دو سیستمی است که یکی حق و دیگری باطل است، یعنی یکی هدایت گر و دیگری گمراه کننده می باشد و ثمرات ارزنده ای برای بشر ندارد.
هر دو سیستم فکری دارای طرفداران فراوانی است که با انگیزه های درست و یا غلط خود به آن گرویده اند و بر اساس آن زندگی فردی و اجتماعی خود را در طول تاریخ سامان داده اند.
روی این حساب ما دو نوع دین وعقلانیت دینی بیشتر نداریم همه ادیان تابعی از این دو دین هستند. دو روش زندگی مادی و معنوی. شرکی و توحیدی.
البته ادیان و مذاهب فراوانی در جهان وجود دارد، اما تمامی آنها به دین توحیدی یا مادی تقسیم می شوند و تابع یکی از این دو نوع عقلانیت هستند.
اینکه شما عملا راه دین توحیدی را در زندگی خود انتخاب می کنید یا دین مادی و شرک را، بستگی تام به این دارد که چه نوع عقلانیتی در شما شکل گرفته است.
بر این اساس، اصلی ترین خطری که دانشجویان مسلمان را بعد از ورود به دانشگاه تهدید می کند، انحراف فکری به سمت تفکر مادی و سکولار و لیبرال است.
ما از رفتن دانشگاه و کسب علم روز منع نمی کنیم و نیازداریم که در پیشرفت مادی کشور به علم و فن آوری مجهز شویم، اما باید مواظب افکار و شخصیت و سلامت عقلانی و روحی خود نیز باشیم و سعادت و عاقبت و آخرت خود را پیش پای پیشرفت قربانی نکنیم.
جوانان مسلمانی که وارد دانشگاه می شوند، باید با مطالعات دینی اندیشه و عقلانیت دینی خود را مستحکم نمایند وگرنه قادر نخواهند بود در مقابل موج هجوم اندیشه های مادی موجود دوام بیاوردن و امکان انحراف بسیار زیاد است.
حکم تحصیل در دانشگاه باوجود عدم تفکیک جنسیتی:
همه مراجع عظام (به جز بهجت و صافی): اگر نگاه گناه آلود انجام نشود و ترس افتادن به حرام نباشد، اشکال ندارد؛ ولی با وجود آن سزاوار است که مسئولان کشورهای اسلامی، برنامه ای برای جدا ساختن مراکز تحصیلی پسران و دختران تنظیم کنند.[ آیت‌الله خامنه اى، استفتاء، س 646 و 638؛ آیت‌الله تبریزى، استفتاءآت، س 1592 و 1623؛ آیت‌الله مکارم، استفتاءآت، ج1، س 813؛ امام خمینى، استفتاءآت، ج3، (وظایف اجتماعى زنان)، س 19؛ دفتر آیات عظام نورى، وحید، فاضل و سیستانى.] آیات عظام بهجت و صافی: با توجه به این‌که اختلاط دختر و پسر، در معرض فساد است، جایز نیست.[ آیت‌الله صافى، جامع الاحکام، ج2، س 1656 و 1657 و 1658 و دفتر آیت‌الله بهجت.
اهتمام شما به الگوگیری از آموزه‌های قرآنی در روابط خود با دیگران در محیط دانشگاه ستودنی است؛ زیرا امام علی(علیه السلام) می‌فرماید: «لا یَسْعَدُ أحدٌ إلاّ بإقامَةِ حُدودِ اللّهِ، ولا یَشْقی أحَدٌ إلاّ بإضاعَتِها؛
عبدالواحد بن محمد تمیمى آمدى، غرر الحکم و درر الکلم، ص 167، ش 3294. ] هیچ کس خوشبخت نشود مگر با اقامه حدود خداوند و هیچ کس به بدبختی نیفتد مگر به سبب فرو گذاشتن آن حدود» .
اوّلین چیزی که به عنوان سفارش قرآنی در برخورد و تعامل با نامحرم به ذهن می‌آید، رعایت «حجاب» به معنایی فراتر از آن‌چیزی است که تنها به بُعد ایجابی (وجوب پوشش بدن) و بُعد سلبی آن (حرام بودن خودنمایی به نامحرم) اشاره داشته باشد. توضیح این‌که حجاب در معنای عام خود هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را شامل گشته و می‎تواند انواع متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال یک نوع از حجاب، حجاب ذهنی، فکری و روحی نظیر اعتقاد به معارف اسلامی، توحید و نبوت است که می‌‌تواند از لغزش‌‌ها و گناه‎‌های روحی و فکری، مثل کفر و شرک افراد جلوگیری نماید. نوع دیگری از حجاب نیز وجود دارد که از سفارشات قرآنی بوده و تجلّی آن در رفتار خارجی انسان نمود می‌یابد. نظیر: حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شده‎اند. به هر حال از قرآن کریم استفاده می‎شود که هدف از تشریع وجوب حجاب، دست‌یابی به تزکیه‌ نفس، طهارت، عفّت و پاکدامنی است که پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، نگاه، ‌حرف زدن و راه ‎رفتن راهکارهایی برای دستیابی به این هدف مهم‌اند. نمونه‌هایی از آموزه‌های اسلامی و قرآنی در روابط با دیگران که در محیط اجتماعی و دانشگاهی ، شایسته است بدان توجه فرمایید، عبارتند از: در محیط دانشگاه از پوشش مناسبی برای حجاب استفاده نمایید: یک زن مسلمان همانند گلی لطیف است که شایسته است با پوشاندن همه اندامش هم خود از دسترس هوس‌رانان مصون و محفوظ بماند و هم به ابزاری برای انحراف دیگران تبدیل نشود. در محیط‌های مختلط سعی نمایید «حجاب چشم» داشته باشید؛ زیرا قرآن کریم خطاب به رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید: (((وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ)))؛[ نور، آیه 31.]«ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند». در گفت و گوها «حجاب گفتاری» داشته باشید؛ اختصار و اکتفا به حد ضرورت،‌ به‌کارگیری محتوای پسندیده و اجتناب از شوخی با نامحرم از جمله آداب اسلامی در گفت‌وگو با نامحرم می‌باشند. قرآن کریم می‌فرماید: (((فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَض )))؛[ احزاب، آیه32.]پس به گونه ای هوس انگیز (نازک و نرم )سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند».در راه رفتن خود در محیط دانشگاه نیز «حجاب رفتاری» داشته باشید تا باعث جلب توجه نامحرم نشوید. قرآن کریم در این باره می‌فرماید: (((وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ)))[ نور، آیه 31.]«و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانی‌شان دانسته شود». به «موقعیت ها» توجّه داشته باشید؛ ‌ زیرا خلوت‌گزینی با جنس مخالف، موقعیت را برای تحقق گناه فراهم می‌سازد‎.‎
نکات ضروری : دوست گرامی؛ به خاطر داشته باشید که بین پوشش ظاهری و عفّت باطنی، رابطه‌ وجود دارد و در واقع مقدار حجاب ظاهری، نشانه‎ای از عفّت باطنی صاحب حجاب است. توضیح این‌که «حجاب» و «عفّت» در اصل معنای منع و امتناع مشترک هستند، امّا منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است و منع و بازداری در عفّت، مربوط به باطن و درون افراد می‌باشد؛ زیرا عفّت یک حالت درونی است. با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و بالعکس، یکی از ویژگی‌های عمومی انسان‌هاست؛ بنابراین بین حجاب (پوشش ظاهری) و عفت (بازداری باطنی) تأثیر و تأثّر متقابل وجود دارد. بدین‌گونه که هرچه حجاب (پوشش ظاهری) بیش‌تر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه‌ باطنی و درونی (عفّت)، تأثیر بیش‌تری خواهد داشت و هر چه عفت باطنی بیش‌تر گردد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتری در مواجهه با نامحرم خواهد گردید. با توجّه به مطالب فوق نمی‌توان گفت که هر زنی حجاب و پوشش ظاهری داشته باشد، لزوماً از همه‌ مراتب عفت و پاکدامنی نیز برخوردار است؛ ولی مسلّم است که عفاف، بدون رعایت پوشش ظاهری قابل تصور نیست.
همانطور که خودتان می‌دانید در مورد راهنمایی تحصیلی، به شناخت بیشتر روحیات و شرایط افراد نیاز است. زیرا یکی از مهم‌ترین ارکان مشاوره مخصوصاً در زمینه راهنمایی تحصیلی که باعث می‌گردد نتیجه مطلوبی از آن حاصل گردد، میزان اطلاعاتی است که باید در اختیار مشاور قرار گیرد؛ زیرا به هر حال تفاوت های فردی افراد در وضعیت و شرایط خانوادگی، محیطی، شخصیتی، جنسیتی، تحصیلی و … ایجاب می‌کند که مشاوره ها با فرد مورد نظر و شرایط وی مطابقت داشته باشد، لذا می‌توانید به صورت مراجعه حضوری به یک مشاور از مشاوره تحصیلی استفاده نمایید. در اینجا به برخی از نکات در این زمینه اشاره می‌شود. تمام انسان ها اغلب با شروع رشد و بالندگی، دو نوع هدف را دنبال می کنند: 1. هدف فردی: امیال و آرزوهای فرد. 2. هدف اجتماعی و آرمان گرایانه: در برگیرنده رشد و شکوفایی جامعه و خدمت به مردم . فرد موفق کسی است که بتواند طوری این دو هدف (فردی ـ اجتماعی) را ادغام کند که در نهایت نتیجه ای رضایت بخش به دست آید. خودتان را ارزیابی کنید و متوجه شوید که اگر از حافظه خوبی برخوردار هستید؛ لذا می‌توانید در زمینه درسی هم از این توانمندی استفاده نمایید. اگر شرایط برایتان مهیا می‌باشد ادامه تحصیل در کنار حفظ قرآن بسیار خوب و ارزنده می‌باشد. البته برای اینکه از این فضا کمتر فاصله بگیرید می‌توانید بصورت غیر حضوری و یا حضوری از تحصیلات حوزه علمیه خواهران هم استفاده نمایید. همچنین شک شما در مسیر حفظ قرآن یا تحصیل باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. لذا لازم است دوباره علاقه خود را به این موضوع مورد ارزیابی قرار دهید یعنی علل انتخاب این مسیر را برای خود فهرست نمایید و ببینید آیا تنها راه رسیدن به هدف شما همین مسیر است و یا اینکه از طریق مسیرهای دیگر هم قابل دسترسی می‌باشد.
علم آموزی و تحصیل معارف اسلامی، یکی از توصیه های همیشگی رهبر معظم انقلاب به جامعه زنان بوده است
ضرورت یادگیری معارف دینی و تحصیل بانوان در این عرصه که چندین بار از سوی رهبر انقلاب حفظه الله مورد تاکید قرار گرفته است، پایه های آن در آموزه های دینی نهفته است و ضرورت این یادگیری ظاهراً از صدر اسلام وجود داشته است؛ یعنی وقتی پیامبر خدا(ص) مبعوث به رسالت شدند، مخاطب ایشان در بخش هایی از آموزه های دینی خانم ها بودند. بنابراین خانم ها هم باید در زمینه معارف دین و فهم قرآن کریم و دستورات دینی آشنا باشند.
پرسش و پاسخ های اسماءبنت عمیس با پیامبر (ص)که در تاریخ ثبت شده است بیانگر این است که پیامبر زمینه را برای خانم ها فراهم کرده بودند تا آن ها به محضر ایشان بیایند و به شکل مستقیم سؤالات خود را مطرح کنند. همچنین برخی احکام و دستورات دینی از طریق برخی همسران پیامبر (ص) به بانوان منتقل می شد که همه این ها بیانگر توجه پیامبر گرامی اسلام به موضوع یادگیری بانوان در زمینه علوم و معارف اسلامی است. فارغ از این مسائل، بزرگ ترین شخصیتی که در دامن خاندان نبوت پرورش یافت، وجود صدیقه طاهره(س) بود که این وجود مقدس در حقیقت پیوند دهنده بین نبوت و امامت بودند و درحقیقت ظرف فهم معارف دین و قرآن کریم از طریق ایشان به همه جهان اسلام منتقل شد که البته ما کمتر به این پرداختیم. دخترانی هم که فاطمه زهرا(س) تربیت می کند، یعنی حضرت زینب(س) و حضرت ام کلثوم(س)، به خصوص حضرت زینب درخشش ویژه ای در همین زمینه داشتند.
در طول تاریخ هم بانوان برجسته و مهمی بودند که این ها هرکدام در عصرخودشان درخشش ویژه داشتند. به عنوان مثال هردو دختر شیخ طوسی محدث بودند و فهم نسبت به قرآن و روایات داشتند و از طرف پدرشان اجازه روایت داشتند و هم صاحب نظر در فقه بودندکه یکی از این ها همسر ملاصالح مازندرانی است و معروف است که در استنباط برخی از احکام فقهی با ایشان مشورت می کردند. همه این ها حکایت از این دارد که بانوان از صدر اسلام تا عصر حاضر که باید بگویم عصر بیداری اسلامی است، در عرصه علم و معارف اسلامی نقش داشته اند.
با پیروزی انقلاب اسلامی، زمینه برای فراگیری بانوان در عرصه های مختلف از جمله علوم دینی ایجاد شد و انقلاب به معنای دقیق کلمه در این بخش ها صورت گرفت. امام راه حل(ره) فرمودند که ما باید مدرسه ای را برای خانم ها تأسیس کنیم که در شأن خانم ها و درشأن این انقلاب باشد. بعد از ایشان نیز رهبر معظم انقلاب همان مسیر را ادامه دادند و فضا را به گونه ای فراهم کردند تا زنان، خودشان را بشناسند و بتوانند ادای وظیفه کنند. ایشان حتی مطالباتی دارند که خانم ها باید در مسیر معارف دین، فهم کتاب و سنت، قدم های ارزنده ای بردارند.
آثار و برکات تحصیل بانوان در علوم معارف:
در مرحله اول برای خود این افراد و خانواده ها مفید است؛ زیرا خانواده های این افراد سمت و سوی دینی و قرآنی و جهت گیری الهی پیدا می کنند. در وهله بعد، به جامعه نوپای و در حال رشد، بالندگی و پویایی ما کمک می کند. تدوین چشم انداز بیست ساله و دستور حضرت آقا به ترسیم نقشه جامعه علمی کشور، بیانگر تأکید ایشان بر بالندگی و پویایی علمی در همه عرصه ها است و تحصیل بانوان در عرصه علوم اسلامی نیز در همین راستا تعریف می شود. من با جرأت اعلام می کنم که هر چه رونق تحصیل بانوان در زمینه علوم و معارف اسلامی بالاتر رود، مشکلات اخلاقی، رفتاری و خانوادگی ما در سطح جامعه کمتر خواهد شد.
نظر اسلام در مورد اشتغال و تحصیل زنان:
رهبر انقلاب در سفر به قم، در فرازی از سخنانشان در دیدار طلاب تأکید داشتند که حضور دانشمندان اسلامی زن در عرصه های مختلف دارای اثرات عظیم در دنیا و آبرو برای انقلاب خواهد بود. شما اثرات بین المللی تحصیلات معارف دینی بانوان را چگونه می بینید؟
بُعد بین المللی آن نیز بسیار مؤثر خواهد بود. البته مشروط به این که بتوانیم درست تبلیغ کنیم. معمولاً در سفرهایی که بانوان حوزوی برای شرکت در سمینارهای علمی به خارج کشور می روند، با استقبال مواجه می شوند وخانم های ایرانی در چنین جلساتی تحول آفرینی می کنند و به اصطلاح نبض جلسه را در دست می گیرند. اما هنوز بر روی این مسأله سرمایه گذاری نشده است و رسانه ها نیز فعالیت قابل توجهی در این زمینه نداشته اند.
در حالی که وقتی بانوان حوزوی در نشست های بین المللی شرکت می کنند یا مردم و اندیشمندان کشورهای مختلف به نحوی از جریان تحصیل بانوان در حوزه های ایران مطلع می شوند، نگاه آن ها به طور کامل تغییر می کند و واقعاً آبرویی برای اسلام و انقلاب به خصوص تشیع می شوند؛ چون در اهل سنت به این شکل به خانم ها اجازه نمی دهندکه بتوانند در این عرصه ها صاحب نظر باشند. رهبر انقلاب در دیدار با طلاب قم فرمودند: بانوان باید خوب درس بخوانند. البته هدف نهایی درس خواندن بانوان، تنها مجتهد شدن یا فیلسوف شدن نیست. آشنایی با معارف اسلامی و قرآنی است که می تواند برای خود آنها و برای دیگران مورد استفاده قرار بگیرد.
مطالبات رهبر انقلاب از حوزه های بانوان طلبه: ایشان تمایل دارند که خانم ها در عرصه های مختلف علوم دینی با جدیت وارد شده و صاحب نظر شوند. به طور خاص در حوزه مباحث زنان معتقدند که خانم ها خودشان در این عرصه وارد شوند و مسائل را حل کنند.
موفق ومؤید باشید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد