خانه » همه » مذهبی » تداوم راهبردهای آمریکای دوران ترامپ در دوران بایدن در موضوع برجام

تداوم راهبردهای آمریکای دوران ترامپ در دوران بایدن در موضوع برجام

عصراسلام: جلال برزگر از تداوم راهبردهای آمریکای دوران ترامپ در دوران بایدن گفت و بیان کرد: آنچه تغییر کرده تنها راهکارها و تکنیک‌هاست زیرا نه در آمریکا و نه در ایران انقلابی در ساختارهای سیاسی با تغییر دولت‌ها تغییری رخ نداده است. در چنین شرایطی ایران برای بازگشت آمریکا به برجام شروطی را تعیین کرده است که کاملاً منطقی هستند و جزو راهبردها محسوب می‌شوند زیرا آمریکا از برجام خارج شد و حالا هم باید به برجام بازگردد.

وی با تصریح بر اینکه اجرای هر راهبردی نیاز به ابتکار دارد، اظهار کرد: راهبرد داشتن به معنای در بن بست قرار گرفتن نیست. وقتی راهبرد کلان مشخص می‌شود، عوامل اجرایی مجاز هستند در چارچوب آن راهبرد، راهکار پیدا کنند و حتی ممکن است این راهکارها، در برخی مواقع تمام راهبردها را به صورت کامل رعایت نکند اما روح آن را حفظ می‌کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به برخی تفسیرها از سخنان مقام معظم رهبری در طی مذاکرات، یادآور شد: بعضی افراد با این تفسیرها، نتیجه گیری می‌کردند که در مذاکرات برجام خیانت شده است در حالی‌ که اساساً خیانت امکان وقوع ندارد و اگر خیانتی قرار باشد رخ دهد، اتفاقی مانند ماجرای بنی صدر رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه آمریکا عجله‌ای برای بازگشت به برجام ندارد، عنوان کرد: سؤالی که باید مطرح شود این است که آیا اساساً آمریکا نیازی به برجام دارد؟ آن‌ها از ابتدای مذاکرات برجام اعلام کردند یک طرح کلانی دارند که برجام بخش اول آن است. آن‌ها از ابتدا قصد داشتند در مباحث مختلفی از جمله هسته‌ای، منطقه‌ای و مسائل دیگر گفتگو کنیم.

برزگر افزود: پاسخ ایران این بود که میزان عمل به تعهدات غربی‌ها ابتدا باید در برجام سنجیده شود و وقتی فردا شود، فکر فردا کنیم و آمریکایی‌ها به خاطر طرح کلانی که در نظر داشتند، قبول کردند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه هم ایران و هم آمریکا در برجام عجله ندارند و در عین حال عجله هم دارند! گفت: ایران عجله دارد زیرا از نظر اقتصادی تحت فشار است. البته ایران به دنیا ثابت کرد قدرت تحمل فشار را دارد و از چیزی نمی‌ترسد. این مقاومت دلیل عقلانی هم دارد زیرا مقاومت می‌کنیم تا به نتایج بهتری دست یابیم و مقاومت نمی‌کنیم که صرفاً مقاومت کرده باشیم.

وی با بیان اینکه دولت‌ها در تمام حکومت‌های جهان اثرگذاری کافی ندارند، بیان کرد: آنچه باید مورد توجه قرار گیرد آن است که نظام‌های سیاسی تصمیم گیر اصلی هستند و دولت‌ها نمی‌توانند راهبردها را تعیین کنند. آمریکایی‌ها نیز به خوبی می‌دانند که مذاکرات هسته‌ای با نظام جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد و نگاه آمریکا به جمهوری اسلامی ایران بر اساس دولت‌ها تغییر نمی‌کند. این شرایط برای ایران نیز وجود دارد و نگاه جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس ترامپ و بایدن تغییر نمی‌کند.

خبرنگار: زهرا جودکی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد