خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » ترجیح مجلس و قانون بودجه پرداخت کالابرگ است / کالابرگ از نظر تامین نیازهای ضروری افراد بهتر به نتیجه می‌رسد

ترجیح مجلس و قانون بودجه پرداخت کالابرگ است / کالابرگ از نظر تامین نیازهای ضروری افراد بهتر به نتیجه می‌رسد

1536204 223 - ترجیح مجلس و قانون بودجه پرداخت کالابرگ است / کالابرگ از نظر تامین نیازهای ضروری افراد بهتر به نتیجه می‌رسد

تابناک : پس از حذف ارز ترجیحی و آغاز واریز یارانه‌های نقدی زمزمه‌های ارائه کالابرگ الکترونیکی توسط دولت شنیده شد؛ دولت تصمیم گرفت در ماه‌های ابتدایی حذف ارز ترجیحی، یارانه نقدی را به ۹ دهک درآمدی اختصاص دهد و پس از چند ماه زیرساخت اعطای کالابرگ الکترونیک را فراهم آورد و جایگزین یارانه نقدی کند. با وجود اینکه تخصیص کالابرگ به مردم از سال 97 مطرح شده و در جز ۱ از بند«ص» تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ هم آمده است.

با این حال احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، به تازگی اعلام کرده است که «زیرساخت‌های بانک مرکزی برای ارائه خدمات کارت الکترونیکی به عنوان کالا برگ فراهم نیست و فعلاً پرداخت یارانه نقدی ادامه پیدا می‌کند، احتمالاً بعد از شهریور ماه تکلیف این موضوع روشن می‌شود.» بر اساس قانون بودجه دولت، به محض اجرایی شدن طرح کالابرگ الکترونیکی قیمت کالاهای ضروری معیشتی باید به شهریور ۱۴۰۰ باز ‌گردد.

به گفته او امیرآبادی فراهانی « براساس قانون بودجه دولت باید قیمت‌ها را بر اساس سهمی که تعیین می‌کند قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد و مابه‌التفاوت آن را هم بر اساس کالابرگ پرداخت کند و این مصوبه مجلس است.»

دشتی اردکانی: ترجیح ما کالابرگ است

محمدرضا دشتی اردکانی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در گفت‌وگو با تابناک، درباره ترجیح مجلس به توزیع کالابرگ الکترونیکی یا یارانه نقدی تاکید می‌کند که «ترجیح مجلس کالا برگ است» چون این امر علتهای متعددی دارد و به هنگام تصویب بودجه همم در مورد آن مفصل بحث شد و موافقان و مخالفان مفصلا درمورد موضوع بحث کردند.

عضو کمیسیون برنامه وبودجه: کالابرگ اثر تورمی ندارد

محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون‌های تلفیق و برنامه و بودجه و محاسبات نیز در گفت‌وگو با تابناک درباره این موضوع می‌گوید: زمانی که یارانه داده می‌شود فرد در هزینه آن آزاد است و ممکن است این یارانه به نیازمندی‌های خانواده تخصیص پیدا نکند، اما وقتی کالا یا کالابرگ می‌دهید نمی‌شود چیز دیگری تهیه کرد؛ به همین دلیل به نظر می‌رسد کالابرگ از نظر تامین نیازهای ضروری افراد بهتر به نتیجه می‌رسد، ضمن اینکه ممکن است آثار تورمی هم نداشته باشد.

با این حال این موضوع مخالفانی نیز دارد که معتقدند با توجه با اینکه نیازهای خانواده‌ها با یکدیگر متفاوت است، اختصاص کالابرگ نتیجه خوبی نخواهد داشت.

برخی از مسئولان معتقدند که اگر قرار به پرداخت کالابرگ باشد، یارانه‌ها در قالب اعتبار خرید به کارت‌های افراد پرداخت می‌شود که بر اساس آن مردم می‌توانند در سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌ها و مغازه‌ها از آن اعتبار خرید استفاده کنند و افراد بتوانند با این منابع مایحتاج سفره خودشان را تأمین کنند و به همین جهت از کالابرگ استفاده می‌کند. طبق این طرح همان افرادی که تا امروز یارانه دریافت کرده‌اند و کسانی که بر اساس تقاضا، به فهرست یارانه‌بگیران اضافه می‌شوند، مشمول دریافت کالابرگ خواهند شد. در این طرح کارت جداگانه‌ای وجود ندارد بلکه همان کارت بانکی سرپرست خانوار، برای خرید کالاهای اساسی شارژ می‌شود.

آنچه دولت در قانون بودجه توسط مجلس مکلف به انجام شده، پرداخت یارانه‌ها از طریق کالابرگ الکترونیکی است که به گفته وزارت اقتصاد انجام این کار مستلزم زیرساخت‌های لازم در کل کشور است و عملاً انجام فوری آن میسر نیست؛ به همین دلیل تصمیم گرفته شد طی دو ماه نخست سال، پرداخت نقدی صورت بگیرد، اما به‌محض اینکه زیرساخت‌های لازم آماده شد، تصمیم درباره تداوم این شیوه یا اختصاص کالابرگ الکترونیکی اتخاذ خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد