خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » ترفندهای داشتن پوستی شفاف و با طراوت در ماه رمضان

دانلود کتاب های امتحان شده

ترفندهای داشتن پوستی شفاف و با طراوت در ماه رمضان

ترفندهای داشتن پوستی شفاف و با طراوت در ماه رمضان

آجیل جز مواد غذایی مهم و سودمند می باشد که خوب است در ماه مبارک رمضان در حد اعتدال از ان استفاده شود. به طور کلی خوردن بادام و بادام زمینی نقش اساسی در جوان سازی و حفظ طراوت پوست صورت شما دارند چرا که درصد زیادی الیاف و اسید های چرب را تشکیل می دهند.


ترفندهای داشتن پوستی شفاف و با طراوت در ماه رمضان

ماه رمضان و حفظ طراوت پوست صورت یکی از دغدغه های بانوان عزیز میباشد. روزه داری یکی از وظایف اصلی و واجب ما مسلمانان است که باید در کنار روزه داری و عبادت این ماه نکات ضروری و دستورالعمل های ویژه را هم به دقت رعایت کرد تا ایجاد اثرات جبران ناپذیر بر فیزیک ما نشود. یکی از نگرانی های این ماه طراوت پوست صورت می باشد.

همان‌طور که گفته حفظ طراوت پوست صورت در ماه رمضان از نگرانی مردم و به ویژه بانوان گرامی می باشد که در مجموع این نگرانی ها کاملا طبیعی می باشد و با رعایت یک سری دستورالعمل ساده و قابل انجام به راحتی می توانید با تقویت پوست صورت خود از لاغر شدن صورت جلوگیری کنید.همچنین مانع کاهش طراوت ان شوید به خصوص که چند سالی است، ماه رمضان با شروع فصل گرما مصادف شده و مراقبت های بیشتری را هم می طلبد.
 

حفظ طراوت پوست صورت درماه رمضان

از طرف دیگر پوست یکی از بزرگترین ارگان های بدن است و دارنده قوی ترین شاخص های سلامت در بدن می باشد. متخصصان تغذیه معتقدند که بیماری های عمده انسان را در ابتدا می توان از روی پوست تشخیص داد. که این شاخص ها  با توجه به علامت ها و نشانه هایی است که پوست از خود نمایان می کند. مثلا وجود اکنه ها، پوست خشک و چرب و حساس و علائمی که بر روی ان نقش می بندند همه نشانه هایی از درون ادمی هستند که گاهی کمک کننده موثر برای تشخیص سایر بیماری ها  می شوند. این علائم بیماری نامبرده بیش تر به خاطر نوع تغذیه نامناسب می باشد که قریب به اکثریت رژیم غذایی ناسالم دارند. در این مقاله سعی بر ان است که بر روی موضوع طراوات پوست به خصوص پوست صورت در ماه رمضان بیشتر تمرکز شود و راهکار های لازم نیز ارائه داده شود.

ترفندهای داشتن پوستی شفاف و با طراوت در ماه رمضان

کافئین را کم یا حذف کنید

متاسفانه به دوستداران قهوه، باید گفت که وقت ان رسیده که به خاطر طراوت پوست صورت خود تان هم که شده ان را حذف کنید،این کار را هر چه زود تر انجام دهید، به نفع خودتان است.یکی از ترفند های لازم در ماه مبارک رمضان همین است که برخی از نوشیدنی های غیر ضروری و حتی مضر را کم کنید.ربکا ترستون، موسس و مدیر گروه زیبایی شناسی در درمانگاه اورومد، توضیح می دهد که کافئین و و سایر نوشیدنی های کافئین دار بسیار مضر هستند که بر روی پوست تاثیر منفی دارند.
 

آجیل را فراموش نکنید

آجیل جز مواد غذایی مهم و سودمند می باشد که خوب است در ماه مبارک رمضان در حد اعتدال از ان استفاده شود. به طور کلی خوردن بادام و بادام زمینی نقش اساسی در جوان سازی و حفظ طراوت پوست صورت شما دارند چرا که درصد زیادی الیاف و اسید های چرب را تشکیل می دهند.

ترفندهای داشتن پوستی شفاف و با طراوت در ماه رمضان

شکر را ترک کنید

اثرات منفی قند در بدن ما بسیار زیاد است، و همین امر برای پوست ما نیز صورت می گیرد. شکر به طور جدی باعث پیری، شکنندگی پوست و ضعف سیستم ایمنی می شود. که به دنبال ان تخریب کلاژن و الاستین پوست را خواهیم داشت که دو فاکتور مهم و اساسی برای حفظ شادابی و طراوت پوست می باشند و نبود ان ها افتادگی پوست و نهایتا چین و چروک را به دنبال خواهد داشت. پس سعی کنید کمی استقامت خود را در  ماه رمضان در برابر خوردن شیرینی جات، من جمله زولبیا و بامیه بالا ببرید تا اثرات جبران ناپذیری را بر روی پوست شما باقی نگذارد.

ماه رمضان و  حفظ طراوت پوست صورت، اگر دغدغه اساسی برای شما می باشد، باید مصرف شیرینی جات را کنار گذاشت. اغلب به لطف تمام شیرینی ها و غذاهای خوبی که روی میز در طول افطار و سحر می گذاریم، و اغلب دارنده شکر فراوان هم هستند، باید هشدار داد که وجود افزودنی ها و قند های استفاده شده در این مواد غذایی همان طور که گفته شد سیستم ایمنی بدن تضعیف می شود و بدن ما توان مقاومت با انواع باکتری های مهاجم را از دست می دهد و دست اخر با اکنه های چرکین  و سایر بیماری های التهابی پوست مواجه خواهیم شد .
 

پرتو های خورشید را در ماه رمضان

از آنجا که وجود گرمای حاصل از خورشید موجب تعریق و کم آبی بدن می شود، در ماه رمضان به خصوص که با ماه های گرم مصادف شده است، لز قرار گرفتن زیر نورخورشید اجتناب کنید. چرا که هم موجب تشنگی می شود و هم اینکه موجب تعریق پوست می شود و این تعریق یکی دیگر از دلایل افتادگی پوست می باشد و اما در صورت ضرورت  کرم ضد افتاب فراموش نکنید.
 

از محصولات طبیعی استفاده کنید

اکنون وقت آن رسیده که در ماه رمضان بیش از ماه های دیگر به خوردن غذا های سالم و طبیعی توجه کنید و مصرف کنید. دقت کنید که خوردن محصولات غیر طبیعی باعث ازاد شدن رادیکال های ازاد می شود که این رادیکال ها مهاجمان خطرناک برای طراوت پوست هستند. پس در این ماه از خوردن غذا های سالم من جمله لبنیات، میوه جات و سبزیجات غافل نشوید.
 

مصرف آب را در اولویت قرار دهید

همه ما در مورد مزایای آب بر سلامتی و تاثیر ان بر زیبایی صورت را می دانیم، اما اکنون وقت آن است که در  ماه رمضان بیش از پیش به این موضوع دقت کنیم و آن را جدی بگیریم چرا که این ماه بیش از سایر ماه ها با کم ابی در بدن مواجه هستیم و همین که اب  عامل بسیار مهم در دفع سموم و زوائد موجود در بدن از جمله کبد و کلیه هاست که همه این عوامل بسیار تاثیر گذار بر روی سلامت پوست بدن و صورت  هستند. از همه مهمتر خود آب طبیعی یک آبرسان فوق العاده طبیعی وسالم برای پوست می باشد و خیلی راحت می توانید با همین اب معدنی در هیدراته کردن پوست خود موثر باشید.

ترفندهای داشتن پوستی شفاف و با طراوت در ماه رمضان

مصرف مواد غذایی سالم

در ماه مبارک رمضان به غیر از نوشیدن اب سالم و گوارا که یکی از شروط اصلی برای داشتن یک رژیم غذایی سالم می باشد خوردن دیگر مواد غذایی که دارنده پروتئین ها و ویتامین های اساسی هستند را نباید تحت هیچ شرایطی فراموش کنید. و جود پروتئین و ویتامین ها برای مقاوم ماندن و کلاژن سازی پوست صورت بسیار حائز اهمیت می باشد. از بین ویتامین های ضروزی باید به  ویتامین A، C و E  اشاره کرد که در بازسازی پوست هم نقش بسزایی دارند. همچنین می توانید غذاهای غنی از فیبر مانند میوه ها، سبزیجات، آجیل و ماهی را بخورید زیرا آنها به بهبود پوست شما کمک می کنند.
 

استفاده از مرطوب کننده ها

در طول ماه رمضان، برای حفظ طراوت پوست صورت از مرطوب کننده ها استفاده کنید. در این ماه  شما به راحتی می توانید رطوبت پوست خود را از دست بدهید بنابراین شما باید در طول این ماه حتما از مرطوب کننده های مناسب که مورد تایید بهداشت و سلامت هستند، را باید حتما مصرف کنید. طریقه استفاده از ان ها بدین گونه است که بعد از شستشو دست و صورت خود و خشک کردن ان از مرطوب کننده مد نظراستفاده کنید و اجازه دهید چند ساعتی بر روی پوست صورت دور از اشعه افتاب قرار بگیرد.
 

در ماه رمضان لبنیات را جایگزین دسر کنید

ماه رمضان و حفظ طراوت پوست صورت را می توان با مصرف لبنیات تضمین کرد. محصولات لبنی اغلب به آکنه و اسیب دیدگی های پوستی مرتبط هستند. پس سعی کنید در ماه رمضان از خورد انواع دسر ها خودداری کنید که اسیب رسان های مخربی برای پوست شما هستند. به جای ان ها سعی کنید شیر معمولی را جایگزین ان کنید و حتی می توانید فرنی های بسیار خوشمزه و سالم را به جای دسر ها استفاده کنید که با شیر و بادام و برنج تهیه می شوند.
 

مواد معدنی جادوی بی نظیر پوست

با توجه به نظرات متخصصان وجود مواد معدنی برای سلامت روده بسیار مهم و اساسی است. ماه رمضان و  حفظ طراوت پوست صورت  اگر با مصرف مواد معدی همراه باشد به هیچ وجه اسیبی را متحمل نخواهید شد.هر کسی با ویتامین های A، C و E آشنایی دارد و تا حدودی تاثیر ان ها را بر سلامتی می داند. این مواد همان طور که گفته شد بسیار برای سلامتی پوست ضروری هستند. اما مواد معدنی کلیدی و اساسی دیگری وجود دارد که پوست شما نیز به ان ها نیاز دارید.

سیلیکا یک ماده معدنی است که سبب تقویت بافت همبند بدن – عضلات، تاندون، مو، ناخن، غضروف و استخوان می شود و برای داشتن پوست سالم حیاتی است. کمبود سیلیکا می تواند سبب کاهش الاستیسیته و کاهش توانایی بدن در بهبودی زخم ها شود. مواد غذایی سیلیس شامل کرفس، پیاز، لوبیا سبز، خیار، مارچوبه، توت فرنگی و انبه می باشد. سیلیس در شکل طبیعی خود، در یک گیاه به نام اسب وحشی نیز یافت می شود.

روی دیگر ماده معدنی و اساسی برای پوست است. این ماده معدنی همچنین جزء مهم برای سلامت پوست، به ویژه برای افراد مبتلا به آکنه است. در واقع، خود آکنه ممکن است نشانه ای از کمبود روی باشد. چر که روی اکنه را با کنترل تولید چربی در پوست تنظیم می کند و همچنین می تواند کمک کند به کنترل برخی از هورمون هایی که آکنه را ایجاد می کنند. روی،  برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی و همچنین حفظ بینایی مورد نیاز است. غذاهای غنی از روی شامل دانه کدو تنبل، زنجبیل، گردو،  برنج و جو می باشد.
 

مواد مغذی ضروری برای پوست در ماه رمضان:

ویتامین A: یکی از مهم ترین ویتامین ها برای سلامت پوست همین ویتامین است که از خشکی پوست جلوگیری می کند و بافتی نرم به آن می بخشد. هویج منبع غنی از ویتامین A است. این ویتامین همچنین در موادی همچون زردآلو، اسفناج و سبزیجاتی با برگ سبز دیده می شود. بنابراین در طول ماه رمضان بهتر است هویج تازه یا آب آن را به منوی غذایی خود اضافه کنید.

ویتامین B: کمبود این ویتامین می تواند به کم شدن آب پوست منجر شود. همین امر نیز موجب ایجاد چین و چروک در پوست خواهد شد. منابع مهم ویتامین B شامل گوشت قرمز،عدس و غلات سبوس دار است. بنابراین سعی کنید گوشت قرمز، مرغ گریل شده و ماهی را به وعده غذایی اصلی خود در ماه رمضان اضافه کنید. شما می توانید با جایگزین کردن نان سفید با نان سبوس دار از مزایای آن به خوبی بهره مند شوید. اضافه کردن سوپ عدس و لوبیا را فراموش نکنید.

ویتامین E: یک ویتامین ضروری دیگر، ویتامین E است که به نگهداری ظاهر پوست و کاهش چین و چروک آن کمک می کند. این ویتامین همچنین تولید دوباره سلول ها را بهبود می بخشد. ویتامین E در آجیل ها و روغن سبزیجات پیدا می شود.

ویتامین C: این ویتامین نقش بسیار مهمی در کنترل و نگهداری یکپارچگی و درخشندگی پوست بازی می کند. ویتامین C در آب میوه هایی همچون پرتغال، توت فرنگی و هندوانه یافت می شود.

ترفندهای داشتن پوستی شفاف و با طراوت در ماه رمضان

آنتی اکسیدان ها: علاوه بر موارد ذکر شده، سلنیوم و روی نیز آنتی اکسیدان هایی هستند که نقش مهمی در حفاظت از سلول های پوستی و داشتن پوستی سالم بازی می کنند. سلنیوم و روی در گوشت و غذاهای دریایی یافت می شود. بنابراین وعده افطار را با غذاهای دریایی و گوشت غنی کنید.

اسیدهای چرب امگا3: این اسیدهای چرب نقش مهمی در حفاظت از پوست و شادابی آن بازی می کنند. از آنجایی که بدن قادر به تولید این نوع اسیدها نیست باید از طریق مواد غذایی تامین شود.ماهی منبع اصلی اسیدهای چرب امگا 3 است. پس سعی کنید هفته ای دوبار ماهی بخورید.

آب: نوشیدن آب کافی علاوه بر رفع تشنگی برای داشتن پوستی شاداب بسیار ضروری است. در طول ماه مبارک رمضان، توجه به این نکته مهم است. آب همچنین به نگهداری قابلیت ارتجاعی پوست کمک می کند. بین افطار و سحری، 8 لیوان آب بنوشید و از مزایای آن به خوبی بهره مند شوید.

بهتر است به خاطر داشته باشید:
مصرف میوه ها و سبزیجات تازه را فراموش نکنید. انواع مختلفی از این مواد را به سبد غذایی خود اضافه کنید زیرا سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای پوست هستند و می توانند سلامت و شادابی پوست را به خوبی حفظ کنند. ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای شماست تا وعده غذایی عالی و سرشار از مواد مغذی فراهم کنید و از مزایای آن برای پوست خود بهره مند شوید.
 

مطرح‌ترین بیماری پوستی که روزه‌داری برای آن منع طبی دارد، بیماری پمفیگوس است.

این بیماری خود ایمنی موجب بروز تاول‌های متعددی روی پوست و مخاط دهان می‌شود و در صورت عدم درمان مناسب می‌تواند تهدیدکننده حیات باشد.
 
متأسفانه بسیار شاهدیم که در ماه مبارک رمضان یا مدت کوتاهی پس‌ازآن، برخی بیماران مبتلابه پمفیگوس که از این منع طبی بی اطلاعند، با عود ضایعات مراجعه می‌کنند.
 
عود این بیماری مشکلات دیگری ازجمله مصرف داروهای کورتیکواسترویید و عوارض آنها ازجمله: افزایش خطر پوکی استخوان، افزایش وزن، افزایش قند خون، افزایش فشارخون و مشکلات دیگر را به دنبال دارد.
 
مشکلات دیگر روزه‌داران خشکی لبهاست، که به‌خصوص در کسانی که تنفس خود را به‌جای بینی از دهان انجام دهند، شایع‌تر است.
 
علل متعددی علاوه بر کاهش مصرف آب برای خشکی شدید لب‌ها وجود دارد؛ مثلاً مصرف برخی داروها (مثل ایزوترتینوئین یا آکوتان)؛ بهتر است در ماه رمضان با نظر پزشک خود دوز دارو راکمی کاهش دهند.
 
بعلاوه، چرب کردن مکرر لب‌ها را نیز باید مدنظر قرارداد و برای این منظور می‌توان از وازلین، او سرین و کرم‌های مختلف چرب کننده لب استفاده کرد.
 
پس جهت به حداقل رساندن ناراحتی‌های جسمی و احتمالی در ماه مبارک رمضان رعایت نکات زیر توصیه می‌شود.
 
1- برای شاداب ماندن و جلوگیری از خشکی پوست در وعده‌های سحری و افطاری به‌اندازه کافی مایعات، مخصوصاً آب، بنوشید و از نوشیدن مایعات مدر (مانند چای غلیظ) که باعث از دست رفتن آب بدنتان می‌شود، به‌شدت پرهیز کنید.
 
2- به علت محدودیت غذایی و اینکه نظم و حجم غذای دریافتی‌تان در ماه رمضان تغییر می‌کند، باید به‌منظور جلوگیری از کم شدن آهن، روی و سایر ویتامین‌ها و موادمعدنی که سبب رشد مناسب مو و ناخن‌هایتان می‌شود، در وعده‌های غذایی سحر و افطار غذایی کامل که همه گروه‌های غذایی را در خود بگنجاند، مصرف کنید.
 
مثلاً می‌توانید از همین حالا برنامه‌ریزی کنید و غذاهای پرکالری‌تر و کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها و سبزی‌های را در وعده سحر و غذاهای سبک‌تر مانند لبنیات در کنار سبزی‌های و انواع سالاد را در وعده افطارتان بگنجانید.
 
در ضمن جای میوه هم باید در سفره سحری و افطاری همیشه محفوظ بماند.
 
3- چون خانم‌ها بیشتر با مشکل کمبود روی، آهن و … دست‌به‌گریبان‌اند، پس به آن‌ها توصیه می‌کنیم که با نظر یک پزشک متخصص از همین روزها خوردن مکمل‌های گروه B یا سایر مکمل‌های موردنیاز را شروع کنند تا پس از ماه رمضان دچار مشکل ریزش مو یا شکنندگی ناخن‌هایشان نشوند.
 
4- نکته آخر اینکه اگر مشکلی پوستی یا ریزش مو دارید و در حال مصرف داروهای خوراکی در فواصل زمانی منظم هستید، توصیه ما به شما این است که برای تغییر ساعات خوردن داروهایتان، حتماً به پزشکتان مراجعه کنید و هرگز خودسرانه میزان و ساعت مصرف دارویتان را جابه‌جا نکنید زیرا تغییر میزان داروی دریافتی ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری را برای پوست و موی شما به همراه داشته باشد.

منبع: سایت دکتردکتر
سایت کلینیک ایرانیان
سایت بیتوته

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها