خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » تغییراتی کوچک که باعث می شود زندگی شما لذت بخش تر شوند

دانلود کتاب های امتحان شده

تغییراتی کوچک که باعث می شود زندگی شما لذت بخش تر شوند

تغییراتی کوچک که باعث می شود زندگی شما لذت بخش تر شوند

در این مقاله به چند تغییر بزرگ اشاره می شود که تاثیرات اساسی بر بهره وری کاری و حتی زندگی شما خواهد داشت. حتی فکرش را هم نمی کنید که (قدرت تجمعی) کارهای کوچک با هم چه تغییرات مداومی در زندگیتان ایجاد می کند.


تغییراتی کوچک که باعث می شود زندگی شما لذت بخش تر شوند

به‌نظرم همه‌ی ما دوست داریم تغییراتی در زندگی‌مان ایجاد کنیم، تغییراتی که باعث شوند خوشحال‌تر و موفق‌تر شویم. اما تعداد کمی از ما تغییرات را ایجاد و دنبال می‌کنیم، زیرا متعهدشدن به کاری که قرار است زندگی‌مان را تغییر دهد تعهدی است دلهره‌آور و سنگین. درست است؟

نه لزوما… بهتر است به‌جای تمرکز بر گام‌های بزرگ و افراطی، با این هشت تغییری که در این نوشته به آن اشاره خواهیم کرد شروع کنیم؛ تغییراتی آن‌قدر کوچک و ساده که می‌توانیم فوری ایجادشان کنیم.

ذهن‌تان را برای خوش‌بینی برنامه ریزی کنید

احساسات ما بر افکار و اعمال‌مان تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که وقتی از خراب‌بودن هوا یا گذراندن هفته‌ای پرتنش ناراحتیم، حتی حال خارج‌شدن از تختخواب را هم نداریم.

مشکل این است که اطراف ما پر از چیزهایی منفی شده است که نمی‌توانیم کاری برایشان بکنیم. اما می‌توانیم ذهن‌مان را برای خوش‌بین بودن برنامه‌ریزی کنیم. البته نمی‌توانیم همه‌ی افکار منفی را با داشتن ذهنی مثبت اندیش به دام بیندازیم، اما با روش‌های زیر می‌توانیم مهار آنها را به دست بگیریم:

دفتر تشکر. به‌جای آنکه نگران نداشته‌هایمان باشیم، هر روز درباره‌ی چیزهایی بنویسیم که بابت آنها شکرگزاریم. شکرگزاری باعث می‌شود خوشحال‌تر شویم، بهره‌وری‌مان را بهبود می‌بخشد و کمک می‌کند شب‌ها راحت‌تر بخوابیم.

عبارات تأکیدی مثبت بسازیم و تکرارشان کنیم، عباراتی که پیشرفت ما را در حوزه‌ی موردنظرمان تأیید کند.

با آدم‌هایی معاشرت کنیم که باعث خوشحال‌شدن‌مان می‌شوند. به یاد داشته باشیم عواطف سرایت می‌کنند.

به افکار منفی توجه نکنیم.

فعال باشیم. ورزش باعث آزادشدن هورمون‌های اندورفین می‌شود، اما بی‌تحرکی منجر به فکرکردن اضافه و تحلیل‌کردن بیش‌ازحد می‌شود.

زنگ هشدار را نیم ساعت زودتر تنظیم کنید

صبح زود از خواب بیدارشدن از رفتارهای مشترک بسیاری از افراد موفق است. البته لازم نیست ما هم مانند تیم کوک، مدیر عامل اپل، ساعت ۳:۴۵ از خواب بیدار شویم، اما می‌توانیم روزمان را نیم ساعت زودتر شروع کنیم. بنابراین اگر تاکنون زنگ بیداری را سر ساعت ۷ تنظیم می‌کردیم، از امروز آن را ساعت ۶:۳۰ تنظیم کنیم.

چرا؟

این کار زمانی فراهم می‌کند برای ورزش‌کردن، مدیتیشن، مطالعه، بررسی ایمیل‌ها، صبحانه‌خوردن با خانواده، برنامه‌ریزی و کار بر روی موضوع موردعلاقه‌مان و… . ضمن اینکه دیگر مجبور نیستیم هر صبح با عجله از خانه خارج شویم، آن‌هم درحالی‌که احساس فراموش‌کاری، بی‌دست‌وپابودن و گیجی می‌کنیم. اندازه‌گیری زمانی که برای وظایف و کارهای مختلف صرف می‌کنیم کلید پیشبرد ماست.1

تغییراتی کوچک که باعث می شود زندگی شما لذت بخش تر شوند

فوری تمیزکاری کنید

چقدر طول می‌کشد تخت‌مان را مرتب کنیم یا ظرف‌های صبحانه را بشوییم؟ پنج دقیقه؟ بااین‌حال اگر به این‌کارهای کوچک روزمره نرسیم، به‌سرعت روی‌هم تلنبار می‌شوند. لیوان چای و سایر ظروف صبحانه تبدیل می‌شود به سینکی پر از ظرف‌های بدبو که تمیزکردن‌شان زمان زیادی می‌برد. اگر این ظرف‌ها را همان موقع می‌شستیم، به این دردسر دچار نمی‌شدیم.یک‌ چیز دیگر: افرادی که تمیزکاری‌هایشان را فوری انجام می‌دهند، مثلا هر صبح تخت‌شان را مرتب می‌کنند، معمولا خوشحال‌تر و موفق‌ترند، چون انجام این کار به آنها حس موفق‌ بودن، منظم‌ بودن و کنترل بر اوضاع را می‌دهد.

بیش از توان‌تان متعهد نشوید

یکی از موضوعاتی که اغلب در توصیه‌های خودیاری می‌بینم، آسان نمایش‌دادن هدف‌گذاری است. توصیه می‌کنند که برای بهتر خوابیدن ورزش کنید. گفتن این حرف آسان است، اما وقتی‌ مجبوریم ۱۲ ساعت در روز کار کنیم و هم‌زمان از نوزادی هم مراقبت کنیم، عمل‌کردن به آن دشوار می‌شود.

اصلا قصد ندارم بهانه بیاورم. فقط اگر هدف‌هایمان را ساده و واضح تعریف کنیم، متعهدشدن به آنها راحت‌تر است و انجام‌دادن‌شان بسیار ساده‌تر می‌شود. با قدم‌های کوچک شروع کنیم و برای پیشرفت تلاش کنیم. اگر نیاز به ورزش بیشتری داریم، همان اول سراغ دوِ ماراتن نرویم! با ده عدد شنا در روز شروع کنیم یا بعد از شام اطراف محل زندگی‌مان قدم بزنیم یا تمرین ورزشی هفت‌دقیقه‌ای را (که در خانه قابل‌اجراست) انجام دهیم.

اگر می‌خواهیم سالم‌تر غذا بخوریم اما اهل آشپزی نیستیم، از خدمات شرکت‌هایی استفاده کنیم که مواد اولیه را به‌همراه دستور گام‌به‌گام پخت غذا به خانه می‌فرستند (مانند شرکت‌های Blue Apron یا Sun Basket). اگر تصمیم گرفتیم مدیتیشن کنیم، با ۵ دقیقه در روز شروع کنیم.

این قضیه درباره‌ی دنیای کسب‌وکار هم صادق است. نباید بیش از توان‌مان وعده بدهیم و کمتر از تعهدمان عمل کنیم.

خیلی پیش‌بینی پذیر نباشید

انجام کارهای تکراری، آن‌هم هر روز، ما را تبدیل به ربات می‌کند. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانیم برای خودمان بکنیم، این است که دست از «قابل پیش‌بینی بودن» برداریم. حداقل هفته‌ای یک بار از منطقه‌ی امن خود خارج شویم و دست به کار جدیدی بزنیم که هرگز پیش‌ازآن نکرده‌ایم. غذاهای تایلندی را امتحان کنیم، به اسکی روی برف برویم، از فروشگاهی جدید خرید کنیم. حتما متوجه منظورم شده‌اید.

پذیرای تجربه‌های جدید بودن باعث خوشحال‌تر شدن‌مان می‌شود، دیدگاه‌مان را تغییر می‌دهد، به شناخت بهتر موقعیت‌های نو کمک می‌کند، موجب افزایش انرژی می‌شود و باعث می‌شود بیشتر پذیرای تغییرات باشیم. عکس این چرخه هم جریان دارد. تجربیات جدید خوشحال‌ترمان می‌کنند.2

تغییراتی کوچک که باعث می شود زندگی شما لذت بخش تر شوند

به‌جای گله‌مند بودن قدرشناس باشید

در بدترین شرایط ممکن به داشته‌هایتان فکر کنید، به خانواده‌تان به دوستانتان و خوش‌بین باشید. یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه احساس بهتری داشته باشید این است که قدرشناس باشید. قدر داشته‌هایتان را بدانید و برای اتفاقات مثبت زندگی‌تان شکر گذار باشید. تا به اینجا گفتیم که نوشتن داشته‌هایتان زندگی شما را تغییر می‌دهد. محققین به این نتایج دست‌یافته‌اند:

افرادی که داشته‌هایشان را یادداشت می‌کنند، بیشتر ورزش می‌کنند، علائم و مشکلات فیزیکی کمتری دارند و نسبت به آینده خود خوش‌بین‌تر هستند.

قدرشناسی هوش، اراده، انگیزه، انرژی و خواب شبانه را افزایش داده و افسردگی را کاهش می‌دهد.

افرادی که درباره داشته‌هایشان فکر می‌کنند، صحبت می‌کنند و می‌نویسند بهتر می‌توانند به افراد دیگر کمک نموده و ازلحاظ احساسی آن‌ها را پشتیبانی کنند.

افراد قدرشناس به مادیات کمتر اهمیت داده، کمتر به دیگران حسادت ورزیده و بیشتر از بقیه تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند.

فعالیت‌های قدر شناسانه از ابتلا به بیماری عروق کرونر پیشگیری به عمل می‌آورند.

نسبت به خانواده، دوستان، مشتری و همکاران خود قدرشناس باشید. در حقیقت قدردانی از دیگران بهترین راه برای تقویت روابط شماست. علاوه براین، آیا زمانی که یک فرد برای انجام کاری خاص و یا گوش دادن به حرف‌هایش، از شما تشکر می‌کند لذت نمی‌برید؟

از مقایسه نمودن خود با دیگران دست بردارید

از فکر کردن درباره اینکه دیگران چه‌کار کرده‌اند و شما چه‌کار نکرده‌اید، دست‌بردارید. مطمئن باشید همیشه فردی وجود دارد که از شما بهتر است، شغل بهتری دارد، خانه بهتری دارد، ماشین لوکس‌تری دارد و از تعطیلات بهتری لذت می‌برد. ممکن است دوستانتان زودتر از شما صاحب‌خانه و زندگی شوند. ممکن است از شما زودتر بازنشسته شوند.

مقایسه نمودن خود با دیگران و حسرت خوردن بر موفقیت‌های آن‌ها تنها باعث می‌شود احساس بدبختی کنید. به‌جای این فکر کنید که شما موفقیت را چگونه تعریف می‌کنید. زمانی که من کار خود را به‌عنوان یک فریلانسر آغاز نمودم دوستانم مسخره‌ام می‌کردند زیرا نمی‌توانستم به‌اندازه آن‌ها پول دربیاورم. اما سپس متوجه شدم که این شغل باعث می‌شود برنامه انعطاف‌پذیرتری داشته باشم، هر وقت که دلم می‌خواهد کارم را انجام دهم و متوجه شدم که از انجام کارم لذت می‌برم و از کارم گله نمی‌کنم. درحالی‌که دوستانم همیشه از ساعت کار، همکاران و فشار کارشان، گله می‌کردند.

به نظرتان کدام‌یک از ما خوشحال‌تر بودیم؟

یکی از کارهای معوقه خود را انجام دهید

همه ما کارهای معوقه بسیاری داریم: تماس با شرکت بیمه، تمیز کردن میز کار، تعویض باتری دستگاه هشدار دود. همان‌طور که قبلاً هم گفتیم وظایفی که در اولویت قرار دارند به‌مرور انجام دهید تا بر روی‌هم تلنبار نشوند. یادتان باشد که کارهای انجام‌نشده همانند یک‌بار بر روی دوشتان سنگینی می‌کنند. بنابراین فرقی نمی‌کند وظایفتان کوچک باشند یا بزرگ، سعی کنید در اسرع وقت آن‌ها را انجام دهید تا بر روی‌هم انباشته نشوند.

پس از انتخاب وظایفی که اولویت دارند و باید سریع‌تر انجام شوند، لیست کارهای روزانه‌تان را مشخص کنید. برای مثال در پایان ساعت کاری و پس از انجام کارهای مهم، به تماس‌های تلفنی رسیدگی می‌کنید یا اتاق کارتان را مرتب می‌کنید.

پس از انجام کارهای مهمتان احساس سبک‌بالی و مفید بودن به شما دست می‌دهد و حس بهتری خواهید داشت.3

پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.zendebadvelayat.ir
3.www.paroshat.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها