خانه » همه » مذهبی » تفسیر آیه ۸۸ سوره نمل

دانلود کتاب های امتحان شده

تفسیر آیه ۸۸ سوره نمل


تفسیر آیه ۸۸ سوره نمل

۱۳۹۸/۰۵/۱۷


۵۷۹۱ بازدید

سلام . خدا قوت .
لطفا تفسیر ایه ۸۸ سوره مبارکه نمل را بفرمایید.

آیه اشاره به یکى دیگر از آیات عظمت خداوند در پهنه عالم هستى کرده مى گوید:” کوه ها را مى بینى و آنها را ساکن و جامد مى پندارى در حالى که مانند ابر در حرکتند” (وَ تَرَى الْجِبالَ تَحْسَبُها جامِدَةً وَ هِیَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ).
” این صنع و آفرینش خداوندى است که همه چیز را متقن آفریده” (صُنْعَ اللَّهِ الَّذِی أَتْقَنَ کُلَّ شَیْ ءٍ) «1».کسى که این همه حساب و نظم در برنامه آفرینش او است” مسلما از کارهایى که شما انجام مى دهید آگاه است” (إِنَّهُ خَبِیرٌ بِما تَفْعَلُونَ).
بسیارى از مفسران معتقدند که آیه فوق اشاره به حوادث آستانه رستاخیز است، چرا که مى دانیم در پایان این جهان و آغاز جهان دیگر زلزله ها و انفجارهاو دگرگونیهاى عظیم واقع مى شود، و کوه ها از هم متلاشى مى گردند، این نکته در بسیارى از سوره هاى آخر قرآن صریحا آمده است.
قرار گرفتن این آیه در میان آیات رستاخیز، دلیل و گواه این تفسیر است.
ولى قرائن فراوانى در آیه وجود دارد که تفسیر دیگرى را تایید مى کند و آن اینکه آیه فوق از قبیل آیات توحید و نشانه هاى عظمت خداوند در همین دنیا است و به” حرکت کره زمین” که براى ما محسوس نیست اشاره مى کند.
توضیح اینکه:
1- آیه فوق مى گوید:” گمان مى کنى کوه ها جامد و ساکنند، در حالى که همچون ابر در حرکتند” معلوم است این تعبیر با حوادث آغاز رستاخیز سازگار نیست، چرا که این حوادث به قدرى آشکار است که به تعبیر قرآن” از مشاهده آنها مادران کودکان شیرخوار خود را فراموش مى کنند و زنان باردار سقط چنین مى نمایند، و مردم از شدت وحشت همچون مستانند در حالى که مست نیستند”! (سوره حج آیه 2).
2- تشبیه به حرکت ابرها متناسب حرکات یک نواخت و نرم و بدون سر و صدا است، نه انفجارهاى عظیمى که صداى رعد آسایش، گوشها را کر مى کند.
3- تعبیر بالا نشان مى دهد، در عین اینکه ظاهرا کوه ها ساکنند در واقع در همان حال به سرعت حرکت مى کنند (یعنى دو حالت از یک شى ء را در آن واحد بیان مى کند).
4- تعبیر به” اتقان” که به معنى منظم ساختن و محکم نمودن است نیز تناسب با زمان برقرارى نظام جهان دارد، نه زمانى که این نظام فرو مى ریزد و متلاشى و ویران مى گردد.
5- جمله” إِنَّهُ خَبِیرٌ بِما تَفْعَلُونَ” مخصوصا با توجه به اینکه” تفعلون” فعل مضارع است نشان مى دهد که مربوط به این دنیا است چرا که مى گوید:” او از اعمالى که شما در حال و آینده انجام مى دهید با خبر است” و اگر مربوط به پایان این جهان بود مى بایست گفته شود” ما فعلتم” (کارى که انجام دادید) (دقت کنید).
از مجموع این قرائن دقیقا چنین استفاده مى شود که این آیه یکى دیگر از عجائب آفرینش را بیان مى کند و در واقع شبیه چیزى است که در دو آیه قبل آمده (أَ لَمْ یَرَوْا أَنَّا جَعَلْنَا اللَّیْلَ لِیَسْکُنُوا فِیهِ).
و بنا بر این آیات مورد بحث، قسمتى درباره توحید و بخشى درباره معاد است.
نتیجه اى که از این تفسیر مى گیریم این است که این کوه ها که ما آنها را ساکن مى پنداریم با سرعت زیاد در حرکتند، مسلما حرکت کوه ها بدون حرکت زمینهاى دیگر که به آنها متصل است معنى ندارد، و به این ترتیب معنى آیه چنین مى شود که زمین با سرعت حرکت مى کند همچون حرکت ابرها! طبق محاسبات دانشمندان امروز سرعت سیر حرکت زمین به دور خود نزدیک به 30 کیلومتر در هر دقیقه است و سرعت سیر آن در حرکت انتقالى به دور آفتاب از این هم بیشتر است.
اما چرا قرآن” کوه ها” را مرکز بحث قرار داده شاید به این جهت است که کوه ها از نظر سنگینى و وزن و پا بر جایى ضرب المثلند و براى تشریح قدرت خداوند نمونه بهترى محسوب مى شوند، جایى که کوه ها با این عظمت و سنگینى به فرمان خدا (همراه زمین) حرکت کنند قدرت او بر هر چیز به ثبوت مى رسد.
به هر حال آیه فوق از معجزات علمى قرآن است، زیرا مى دانیم نخستین دانشمندانى که حرکت کره زمین را کشف کردند،” گالیله” ایتالیایى و” کپرنیک” لهستانى بودند که در اواخر قرن 16 و اوائل 17 میلادى این عقیده را برملا ساختند، هر چند ارباب کلیسا شدیدا آنها را محکوم کرده و تحت فشار گذاشتند!.
ولى قرآن مجید حدود یکهزار سال قبل از آنها، پرده از روى این حقیقت برداشت، و حرکت زمین را به صورت فوق به عنوان یک نشانه توحید مطرح ساخت.
بعضى از فلاسفه اسلامى در عین قبول تفسیر دوم یعنى اشاره به حرکت کوه ها در این جهان، آیه را ناظر به” حرکت جوهرى” اشیاء دانسته اند و آن را هماهنگ و مؤید نظریه معروف حرکت جوهرى مى دانند «2».
در حالى که تعبیرات، آیه با آن سازگار نیست، زیرا تشبیه به حرکت ابرها تناسب با حرکت در مکان (حرکت در این) دارد نه حرکت در جوهر، بنا بر این ظاهر آیه فقط یک تفسیر را مى پذیرد و آن حرکت میکانیکى زمین (به دور خود یا خورشید) است«3 ».
پی نوشت ها:
(1) صنع اللَّه منصوب به فعل مقدرى است همچون انذر یا صنع.
(2) منظور از” حرکت جوهرى” آنست که اشیاء عالم ماده علاوه بر تغییرات مختلفى که در کیفیت و کمیت و مکان و مانند آن پیدا مى کند حرکتى در درون ذات دارند، یعنى ذات آنها یک وجود سیال و متحرک است، و تغییرات ظاهرى پرتوى از تغییرات مستمر درونى آنها است، و به تعبیر دیگر ما دو نوع وجود داریم که ذاتا با هم مختلفند، وجود ثابت (وجود ما وراء مادى) و وجود سیال و متحرک (وجود مادى) و مهمترین دلیل بر اثبات این نظریه را مساله زمان داشتن موجودات مادى و همچنین جدایى ناپذیرى تغییرات ظاهرى از تغییرات درونى دانسته اند که شرح آن از موضوع بحث ما خارج است.
(3) ر. ک: تفسیر نمونه، ج 15، ص: 571 .

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها