خانه » همه » مذهبی » توسل به امام حسین(علیه السلام )

توسل به امام حسین(علیه السلام )


توسل به امام حسین(علیه السلام )

۱۳۹۷/۰۹/۲۵


۳۵۶۰۲ بازدید

راه های توسل و ارتباط با امام حسین علیه السلام چیست؟

علامه امینی در مورد حقیقت ومعنی توسل نقل فرموده اند :
توسـل بیش از این نیست که شخصی با واسطه قراردادن ذوات مقدسه به خدا نزدیک شود و آنان را وسیـله برآورده شدن حاجات خود قـراردهد؛ زیرا آنان نزد خدا آبرومندند، نه این که ذات مقدس آنان را به طور مستقـل در برآورده شدن حاجت هایـش دخیـل بداند! بلکه آنان را مجـاری فیض، حلقه‌های وصل و واسطه های بین مولی و بندگان می‌داند … با این عقیده که تنها مؤثر حقیقی در عالم وجود، خداوند سبحان است… (الغدیر ج 3، ص 403)
سه گونه میتوان به اولیاء الهی متوسل شد :
– گاهى حاجت خود را از خدا مى خواهیم و هنگام دعا او را به حق اولیایش قسم مى دهیم که حاجت ما را برآورده سازد. این روش را پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تعلیم فرمود و خود نیز بدان عمل مى کرد. کنزالعمال، ج 12، ص 148، ح 34425؛ مسند احمد بن حنبل، ج 4، ص 138.
– در نوع دوم توسّل، خداوند را حاجت دهنده مى دانیم و از اولیاى الهى مى خواهیم بر آمدن حاجت ما را از درگاه الهى درخواست کنند.
– در نوع سوم توسّل به طور مستقیم حاجت خود را از اولیاى الهى طلب مى کنیم
نکته قابل توجه :
در توسل باید توجه داشته باشیم که اگر کسى اسباب و واسطه هاى فیض را، فاعل مستقل از اراده و قدرت خدا بداند و یا معتقد به مبدأ مؤثرى در عالم هستى باشد که خدا آن را سبب و واسطه فیض قرار نداده، دچار شرک گشته است.
بنابراین توسّل و حاجت خواستن از اولیاى الهى، تمسّک به رابطه هاى فیض الهى و اسبابى است که فاعل بودن آنان وابسته به قدرت و اراده خداوند است. در نتیجه این حاجت خواستن، شرک در ربوبیت نخواهد بود؛ همچنان که تمسّک به سایر اسباب (مثل پزشک و دارو)، شرک در ربوبیت نیست. از سوى دیگر، چون کسى آنان را «خدا» و «اللَّه» نمى داند؛ بلکه تمام افتخار اولیاى الهى این است که بنده و مخلوق او هستند، شرک در الوهیت (شرک در ذات) هم نیست.
توسل به امام حسین علیه السلام یعنی :
– واسطه قرار دادن حضرتش را میان خودمان و خداوند است و بهترین و حقیقی ترین نوع توسل واسطه قرار دادن سنت و سیره عملی ایشان به منظور رسیدن به قرب الهی است.
– توسل روح تشیع است.
– شیعه یعنی پیروی از اهل بیت علیهم السلام و پیروی ارزنده ترین نوع توسل است.
-باید بکوشیم آنان را وسیله و الگوی خود در زندگی قرار دهیم و از کلام و رفتار آنان درس زندگی بگیریم و پیرو راستین آنان باشیم.
– در مورد معنای عرفی توسل برای رسیدن به خواسته ها هم می توان با:« هدیه دادن صلوات به روح ایشان» و یا« خواندن دعای توسل» و یا «زیاراتی که مربوط به امام حسین علیه السلام است» ویا «بر پایی مجلس روضه امام حسین علیه السلام » به ایشان متوسل شد .
زبان توسل :
توسل به اولیای دین، نیازمند لفظ و کلمات خاصی نیست بلکه با هر زبان و کلمه ای می توان به این انوار تابناک متوسل شد و حتی می توان در خلوت دل و با دهان بسته به آنها متوسل شد و حاجت و نیاز خود را بر آنها عرضه داشت و برآورده شدن آنها را از خداوند به واسطه آبرو و مقام آنها درخواست نمود.اگر چه برخی معتقدند اولویت در دعاهای مستند و مأثور از لسان مبارک معصومین علیهم السلام است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد