خانه » همه » مذهبی » توصیه به توکل به خدا و توسل به ائمه(ع)

توصیه به توکل به خدا و توسل به ائمه(ع)


توصیه به توکل به خدا و توسل به ائمه(ع)

۱۳۹۷/۰۹/۱۰


۱۲۸۶ بازدید

با سلام و تحیت . در کتاب تحف العقول یکی از مواعظ امام(ع) آمده است و روی آن بین رفقای اهل علم بحث شده است، یا کمیل سم کل یوم باسم الله و قل لا حول و لا قوه الا بالله، و توکل علی الله ( و سم باسماینا و صل علینا و ادر بذلک علی نفسک الخ ) لطفا معنی و مفهوم جمله های اخیر را که میان پرانتز واقع شده است بیان فرمایید که منظور امام(ع) چیست؟ چون در قدیم الایام به خاطر مصونیت از خطر جن و انس می گفتند ،،،الله محمد علی فاطمه حسن و حسین علیهم السلام ،،، سپس به دورو برشان پف می کردند !! ایا منظور همان است و یا معنای دیگری دارد ؟ متمنی است بطور اشکار و صریح پاسخ فرمایید. متشکر

در کتاب های روایی وارد شده است:
عنه علیه السلام ـ فی وصیَّتِهِ لکمیلِ بنِ زیادٍ ـ : یا کمیلَ بنَ زیادٍ ، سَمِّ کُلَّ یَومٍ بِاسمِ اللّه ِ و لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلاّ بِاللّه ِ ، و تَوَکَّلْ عَلَى اللّه ِ ، و اذکُرْنا و سَمِّ بأسمائنا ، و صَلِّ عَلَینا ، و استَعِذْ بِاللّهِ رَبِّنا ، وَ ادرَأْ بذلکَ عن نفسِکَ و ما تَحُوطُهُ عِنایَتُکَ ، تُکْفَ شَرَّ ذلکَ الیَومِ . ( بحارالأنوار ، ج 74 ، ص 268 ، باب 11- وصیته ع لکمیل بن زیاد النخعی)
از توصیه های امام علی(ع) است به کمیل بن زیاد: اى کمیل بن زیاد! هر روز نام خدا را ببر و «لا حول و لا قوّة إلاّ باللّه » بگو و به خدا توکّل کن و ما را یاد کن و نام ما ببر و بر ما درود فرست و به پروردگارمان اللّه پناه به بر ، و بدین سان خود و هر آنچه را که تحت اختیار و سرپرستى توست ، از شرّ آن روز در امان دار .
– در چندین نسخه « ادرَأْ » به معنای دفع و دور کردن به جای «ادر » یعنی دور دادن امده است که ظاهرا صحیح همین است .
– منظور همان یاد کردن پنج تن یا همه ائمه (ع) و بردن نام مقدس آنها می باشد که نوعی توسل است .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد