خانه » همه » مذهبی » توصیه قرآن به خانه ماندن زنان

توصیه قرآن به خانه ماندن زنان


توصیه قرآن به خانه ماندن زنان

۱۳۹۷/۰۵/۳۰


۱۵۰ بازدید

آیا آیه ای و یا اشاره ای در قرآن داریم که بانوان نباید از خانه جز در صورت لزوم خارج شوند؟ حدیث چطور؟سپاسگزارم .

آیات و روایات ضمن بیان حفظ حریم ها، توصیه به اولویت ها ( از جمله در خانه ماندن و نرفتن به بیرون جز در مواقع ضروری) و مراعات آن فرموده است ، از جمله : 1- آیه 33 سوره احزاب ( در مرحله اول خطاب به زنهای پیغمبر و بعد سایر زنان مرمنین) چنین بیان مى کند: (وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى ). ” شما در خانه هاى خود بمانید و همچون جاهلیت نخستین در میان جمعیت ظاهر نشوید” و اندام و وسائل زینت خود را در معرض تماشاى دیگران قرار ندهید ” قرن” از ماده” وقار” به معنى سنگینى است، و کنایه از قرار گرفتن در خانه ها است، بعضى نیز احتمال داده اند که از ماده” قرار” بوده باشد که از نظر نتیجه تفاوت چندانى با معنى اول نخواهد داشت».” تبرج” به معنى آشکار شدن در برابر مردم است، و از ماده” برج” گرفته شده که در برابر دیدگان همه ظاهر است.اما اینکه منظور از جاهلیت اولى چیست؟ ظاهرا همان جاهلیتى است که مقارن عصر پیامبر (ص) بوده، و به طورى که در تواریخ آمده در آن موقع زنان حجاب درستى نداشتند، و دنباله روسرى هاى خود را به پشت سر مى انداختند به طورى که گلو و قسمتى از سینه و گردنبند و گوشواره هاى آنها نمایان بود، و به این ترتیب قرآن همسران پیامبر (ص) را از این گونه اعمال باز مى دارد.بدون شک این یک حکم عام است، و تکیه آیات بر زنان پیامبر (ص) به عنوان تاکید بیشتر است، درست مثل اینکه به شخص دانشمندى بگوئیم تو که دانشمندى دروغ مگو، مفهومش این نیست که دروغ گفتن براى دیگران مجاز است، بلکه منظور این است که یک مرد عالم باید به صورت مؤکدتر و جدى ترى از این کار پرهیز کند.به هر حال این تعبیر نشان مى دهد که جاهلیت دیگرى همچون جاهلیت عرب در پیش است که ما امروز در عصر خود آثار این پیشگویى قرآن در دنیاى متمدن مادى را مى بینیم، ولى مفسران پیشین نظر به اینکه چنین امرى را پیش بینى نمى کردند، براى تفسیر این کلمه به زحمت افتاده بودند لذا” جاهلیت اولى” را به فاصله میان آدم و نوح، و یا فاصله میان عصر داود و سلیمان که زنان با پیراهن هاى بدن نما بیرون مى آمدند، تفسیر کرده اند، تا جاهلیت قبل از اسلام را” جاهلیت ثانیه” بدانند!.
ولى چنان که گفتیم نیازى به این سخنان نیست، بلکه ظاهر این است” جاهلیت اولى” همان جاهلیت قبل از اسلام است که در جاى دیگر قرآن نیز به آن اشاره شده است (سوره آل عمران آیه 143 و سوره مائده آیه 50 و سوره فتح آیه 26) و” جاهلیت ثانیه”، جاهلیتى است که بعدا پیدا خواهد شد (همچون عصر ما) .
اگر کسی بگوید که این آیه مخصوص زنان پیغمبر است ، پاسخ می دهیم که حتی اگر این هم باشد بازهم از این آیه می توان چنین فهمید که ماندن خانه برای زن مگر در ضرورت، یک اصل مهم است و تاکید این آیه برای زنهای پیغمبر به جهت به کمال رساندن ایشان است و دیگر زنها هم می توانند از این آیه بهره ببرند.
2- حدیث معروف فاطمه زهرا علیه السلام حضرت فرموده اند: بهترین چیزها برای زن این است که هیچ مردی او را نبیند و او هیچ مردی را نبیند!
سؤال : چطور می شود که حضرت زهرا (س) بفرمایند بهترین حالت زن این است که در خانه اش بنشیند .
پاسخ این است که : حضرت فرموده اند بهترین چیزها برای زن این است که هیچ مردی او را نبیند و او هیچ مردی را نبیند! آن حضرت بهترین چیز را فرموده و معنی اش این نیست که آن را تکلیف کرده باشد بلکه خواسته بهترین چیز را برای یک زن معرفی کند تا شاید زنی پیدا شود که به دنبال بهترین چیز برای یک انسان (زن ) باشد و بخواهد آن را بدست آورد!
و اگر حضرت فاطمه علیها السلام برای یک زن بهترین چیزها را ندیدن آن زن توسط نامحرم و ندیدن زن، هیچ نامحرمی را ، قرار داده است دقیقا برای این بوده که جامعه را از خطرسقوط در پرتگاه جنسی نجات دهد.
این حدیث نیز اجمالا می فهماند که زن برای ندیدن و دیده نشدن بهتر است که در خانه بماند . و در غیر ضرورت بیرون نرود.
ر. ک: تفسیر نمونه، ج 17، ص 291 .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد