خانه » همه » مذهبی » تولد در کعبه

تولد در کعبه


تولد در کعبه

۱۳۹۸/۰۸/۰۴


۴۷۹ بازدید

حضرت علی(ع) ده سال قبل از بعثت به دنیا امد. در ان زمان مسجد الحرام بتکده مهم اعراب بود و کعبه محل نگهداری بت‌ها. تمامی کسانی که به دور کعبه طواف می‌کردند بت‌پرست بودند؛ حال سوال این است ایا فاطمه بنت اسد جزو بت‌پرستان بوده که برای عبادت به ان‌جا رفته بود؟ و در این صورت؛ تولد در کنار بت‌ها امتیاز محسوب می‌شود؟!

در جواب باید گفت:
اولا- ولادت امیرالمومنین علی (ع) در خانه خدا جزء ‌مسلمات تاریخ است که حتی در منابع معتبر اهل سنّت فراوان نقل شده است .
ثانیا- بزرگان اهل سنّت و شیعه ، متفقا تولد حضرت علی (ع) در کعبه را بزرگداشت و اکرامی نسبت به مقام شامخ و با عظمت ایشان از جانب خدای متعال دانسته اند .
ثالثا- شکافته شدن دیوار خانه خدا از معجزات است . خداوند برای هرکسی این کاررا نمی کند. مادر حضرت علی ع در حال طواف درد زایمانش شروع شد و دیوار خانه خدا شکافته شد و پس از آنکه فاطمه بنت اسد داخل کعبه رفت شکاف دیوار به هم آمد و کسی نتوانس داخل شود .
رابعا- وجود مقطعی بتها در خانه کعبه نمی توانست قداست و معنویت اصیل آن را از بین ببرد. رسول خدا (ص) پیش از بعثت و پس از آن همواره بدون توجه به بتها، کعبه را طواف و کنار این خانه مقدس عبادت می کرد، قطعا اگر اشکالی بود خود آن حضرت بدان توجه داشت و از این امور پرهیز می کرد. همچنین مکه در سال هشتم هجری فتح شد و تا آن هنگام درداخل کعبه بت هم وجود داشت ؛ درحالی که کعبه از سال دوم هجری به عنوان قبله گاه مسلمانان بود . پس کعبه مقدس بوده و بت خانه تلقی نمی شده است و برای همین کعبه در نظر همه مقدس بود .
خامسا – بت ها هرگز از قداست کعبه نکاسته اند و تولد امام علی(ع) در این مکان مقدس فضیلتی بزرگ برای آن حضرت محسوب می شود ، فضیلتی که کسی در آن با حضرت شریک نگشته است.
علت رفتن فاطمه بنت اسد به کنار خانه خدا این بود که می خواست دور خانه خدا طواف کند . در آن زمان موحدان و مشرکان همه دور کعبه طواف می کردند . طواف از سنتهای حضرت ابراهیم ع بود . پیامبر اسلام هم در مکه دور کعبه طواف می کرد گرچه داخل کعبه چند تا بت بود .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد