خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » توپیرامات چیست؟

دانلود کتاب های امتحان شده

توپیرامات چیست؟

توپیرامات چیست؟

توپیرامات یکی از داروهای پرمصرف از گروه داروهای ضد صرع می باشد که به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر در کنترل حملات تشنجی صرع در بزرگسالان و کودکان بکار می رود.


توپیرامات چیست؟

توپیرامات یکی از داروهای پرمصرف از گروه داروهای ضد صرع می باشد که به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر در کنترل حملات تشنجی صرع در بزرگسالان و کودکان بکار می رود.توپیرامات ( با مارک تجاری Topamax )  ابتدا به عنوان یک داروی ضدتشنج طراحی شد . بعدها معلوم گشت که در درمان انواع اختلالات روانی و عارضه های نورولوژیک مفید واقع می شود ، از جمله در پیشگیری از میگرن ، درمان چاقی ، بولیمیا ، بینج ایتینگ ، و اعتیاد به الکل .

تشنج یک حمله ی عصبی ناشی از اختلال در فعالیت الکتریکی مغز می باشد.توپیرامات با کاهش جریان الکتریکی غیر طبیعی سلول های مغزی به کنترل این حملات کمک می نماید.
 

توپیرامات چیست؟

احتیاط های پیش از مصرف توپیرامات

در صورت بارداری یا اقدام به بارداری و شیردهی پزشک خود را مطلع نمایید.

-در صورت سابقه ی مشکلات کلیوی،کبدی و حساسیت دارویی به پزشک خود اطلاع دهید.

-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید.

نحوه ی مصرف توپیرامات

– دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید . مصرف این دارو باتوجه به وضعیت و نوع مشکل شما متفاوت می باشد.

-از آنجا که این دارو بر روی سیستم عصبی تاثیر دارد،مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد.اگرچه ممکن است در چند هفته ی ابتدایی درمان احساس بهبودی در شما ایجاد نشود،با این حال درمان خودرا ادامه دهید و طبق برنامه ی منظم به پزشک خود مراجعه کنید و همچنین برای بهبود روند درمان کلیه ی مشکلات و مسائل خودرا از پزشک یا داروساز خود سوال بفرمایید .

-قطع این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک ،می تواند عوارض نامناسبی از جمله بروز حمله ی تشنجی برای بیمار در برداشته باشد لذا قطع این دارو بایدبصورت تدریجی و تحت نظر پزشک انجام شود.

-ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن،مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.

-مقدار مصرف دارو در کودکان با توجه به شرایط، سن و وزن آنها توسط پزشک محاسبه می شود.

-این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.قرص توپیرامات مزه ی تلخی دارد لذا آن را بصورت کامل با یک لیوان آب ببلعید و از جویدن آن بپرهیزید.

-در صورت فراموش کردن مصرف یک نوبت دارو بلافاصله پس از یادآوری آن را مصرف کنید مگر آنکه زمان یاد آوری به نوبت مصرف بعدی دارو نزدیک باشد.در این شرایط نوبت فراموش شده را مصرف نکنید و نوبت بعدی را در زمان خودش مصرف کنید اما به هیچ وجه مقدار مصرف دارو را دوبرابر نکنید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید.

از جمله داروهایی که با توپیرامات تداخل دارند، عبارتند از:

-داروهای خواب آور
-داروهای شل کننده عضلات
-داروهای اضطراب یا افسردگی
-سایر داروهای ضد تشنج و صرع
استازولامید
-قرص‌های ضدبارداری

توصیه ها توپیرامات

با توجه به اینکه این دارو توسط شرکت ها ی متعددی ساخته می شود،ممکن است اثر داروی تولیدی شرکت های مختلف برای بیمار متفاوت باشد لذا نحوه ی مصرف این دارو باتوجه به شرکت سازنده و نام برند دارو متفاوت است . به همین دلیل دارو را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید و همچنین پیش از مصرف بروشور دارویی موجود درجعبه ی دارو را به دقت مطالعه کرده و سوالات خود را از داروسازتان بپرسید.

-بهتر است هر بار برای دریافت نسخه ی جدیدتان از تغییر برند یا شرکت تولیدکننده ی دارو خودداری کنید و در صورت لزوم به پزشک خود اطلاع دهید.

-به علت اینکه در مدت درمان با این دارو احتمال بروز سنگ های کلیوی بیشتر می شود،لازم است روزانه از آب و مایعات فاقد کافئین به مقدار کافی استفاده نمایید.

-در ابتدای درمان با این دارو ممکن است افکار ناراحت کننده ی شما از گذشته بیشتر شوند اما نگران نباشید. باید بدانید که این افکار ناشی از مصرف این دارو و شروع اثر بخشی آن می باشند و به مرور زمان برطرف می شوند.

-بهتر است در این موارد افکار خودرا با نزدیکان و یا مشاور و پزشک خود درمیان بگذارید و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایید .

-به دلیل عوارض ناشی از این دارو برای جنین ،درصورتی که قصد بارداری یا شک به بارداری دارید حتما پزشک خود را جهت تغییر دارو مطلع سازید و در زمان مصرف این دارو از روش مناسب جهت پیشگیری از بارداری استفاده نمایید.

-این دارو اثر داروهای ضدبارداری خوراکی را کاهش می دهد لذا در صورت مصرف داروهای ضدبارداذی حتماً پزشک خود را از مصرف این دارو مطلع نمایید.

-در ابتدای شروع درمان بیماری صرع با توپیرامات ممکن است تعداد یا نوع حملات تشنج کمی تغییر کند اما نگران نباشید زیرا به مرور این مشکل برطرف می شود.لذا احتیاطات لازم را رعایت کنید و با پزشک خود در تماس باشید.

-رانندگی برای بیماران مبتلا به صرع مناسب نمی باشد اما در صورتی که در مدت یک سال تشنجی رخ نداده باشد، می توان با نظر پزشک و با احتیاط ، مجددا شروع به رانندگی نمود. با این حال در صورتی که رانندگی می کنید باید حواستان به زمان مصرف داروها و خواب آلودگی ناشی از آنها باشد.

عوارض شایع توپیرامات 

-خواب آلودگی، خستگی، سرگیجه و مشکلات بینایی مانند تاری دید از عوارض این دارو می باشد لذا تا زمانی که اثر دارو از بین نرفته از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط دارند خودداری نمایید .

-در صورت بروز اسهال خفیف، مصرف مایعات به مقدار کافی توصیه می شود.معمولاً اسهال ناشی از این دارو خودبخود برطرف می شود اما در صورت ادامه دار شدن این وضعیت به پزشک خود مراجعه نمایید.

_در صورت احساس تهوع ناشی از مصرف این دارو ،مصرف غذاهای سبک و ساده و پرهیز از غذاهای پرچرب و پر ادویه این مشکل را برطرف می سازد.

-در صورت بروز علائم آنفولانزا، گلودرد،مشکلات بینی،گز گز انگشتان وکاهش وزن غیرطبیعی تغییرات شدید خلق و خو، مشکلات بینایی و سایر موارد حتماً به پزشک خود مراجعه نمایید .
 

منبع:

fa.wikipedia.org
www.darooyab.ir
www.paziresh24.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها