خانه » همه » مذهبی » ثواب علم آموزی

ثواب علم آموزی

دوست گرامی. در پاسخ به مطالب ذیل توجه کنید : مطالعه کتاب های دینی و روایی مصداق بارز علم آموزی است. ثواب علم آموزی در روایات فراوانی که از اهل بیت علیهم السلام نقل شده اجر و ثواب و آثار و برکات بسیاری برای کسب علم و تحصیل دانش بیان شده است . به چند روایت در این باره توجه کنید :
َ۱- قال الصادق علیه السلام : « مَنْ تَعَلَّمَ وَ عَمِلَ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِیَ فِی مَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ عَظِیماً فَقِیلَ تَعَلَّمَ لِلَّهِ وَ عَمِلَ لِلَّهِ وَ عَلَّمَ لِلَّه. » [بحار الأنوار ج ۲ ص ۲۷ باب ۹] هر کس چیزی یاد بگیرد و به آن عمل کند و آن را به دیگران بیاموزد در ملکوت آسمان ها از او به بزرگی یاد می شود و گفته می شود : این فرد برای خدا یاد گرفت و عمل کرد و یاد داد .
۲- … قال امیرالمومنین علیه السلام : « … طَالِبُ الْعِلْمِ تَسْتَغْفِرُ لَهُ الْمَلَائِکَةُ وَ تَدْعُو لَهُ فِی السَّمَاءِ وَ الْأَرْض . » [ الإرشاد / ترجمه رسولی محلاتی ؛ ج 1 , ص 224] فرشتگان برای جویای دانش طلب مغفرت می کنند و در اسمان و زمین برایش دعا می کنند .
۳- قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم : « مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَنْظُرَ إِلَى عُتَقَاءِ اللَّهِ مِنَ النَّارِ فَلْیَنْظُرْ إِلَى طَالِبِ الْعِلْم .» [ إرشاد القلوب إلى الصواب ج ۱ ص ۱۶۴]هر کس می خواهد به آزاد شده خدا از اتش بنگرد به جویای علم و دانش نگاه کند .
4- قال الباقر علیه السلام : « إِنَّ جَمِیعَ دَوَابِّ الْأَرْضِ لَتُصَلِّی عَلَى طَالِبِ الْعِلْمِ حَتَّى الْحِیتَانُ فِی الْبَحْر » [بحار الأنوار،ج1 ،ص ۱۷۳ ، باب ۱ َ] امام باقر علیه السلام فرمود : همه جنبندگان زمین و حتی ماهیان دریا بر طالب علم و دانش درود و صلوات می فرستند .
*** بنابراین همان طوری که از روایات فوق استفاده می شود اصل علم آموزی ارزشمند است ، حال اگر این علم آموزی با کیفیت بالا و در راه رضای الهی و خواست او باشد و با انگیزه پاک خدایی و بی شائبه تحصیل گردد ، دارای ثواب بیشتری خواهد بود و باید توجه داشت که خدمت به میهن اسلامی و پیشرفت کشور و کمک به مردم و خدمت رسانی به انها و نیز کسب خشنودی والدین از جمله انگیزه های مثبت و خدایی به شمار می روند .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد