خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » جرم گیری دندان چیست؟ انواع جرم گیری در مطب،روش های جرم گیری در منزل

دانلود کتاب های امتحان شده

جرم گیری دندان چیست؟ انواع جرم گیری در مطب،روش های جرم گیری در منزل

جرم گیری دندان چیست؟ انواع جرم گیری در مطب،روش های جرم گیری در منزل

متاسفانه برخی از افراد به سلامت و بهداشت دهان و دندان های خود هیچ توجهی نمی کنند که همین موضوع سبب می شود تا باکتری های موجود بر روی دندان هایشان نه تنها نابود نشوند بلکه به جرم نیز تبدیل شده و در نهایت دندان های طبیعیشان را برای همیشه از دست بدهند.


جرم گیری دندان چیست؟ انواع جرم گیری در مطب،روش های جرم گیری در منزل
جرم گیری دندان به معنای تمیز کردن و پاک سازی دندان ها می باشد، حال این پاک سازی یا در دندان پزشکی ها توسط دستگاه های پیشرفته صورت می گیرد و یا اینکه در منزل و به روش هایی ساده تر انجام می شود.

عمل جرم گیری و یا همان پاک سازی دندان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد چرا که اگر این کار انجام نشود باکتری ها با انجام فعالیت هایی در دهان سبب ایجاد پلاک(لایه ای از باکتری و میکروب) دندان شده و این پلاک ها به مرور زمان دندان های فرد را دچار پوسیدگی می کنند. متاسفانه برخی از افراد به سلامت و بهداشت دهان و دندان های خود هیچ توجهی نمی کنند که همین موضوع سبب می شود تا باکتری های موجود بر روی دندان هایشان نه تنها نابود نشوند بلکه به جرم نیز تبدیل شده و در نهایت دندان های طبیعیشان را برای همیشه از دست بدهند.

جرمگیری هم به روش های سنتی در منزل قابل انجام است و هم می توان این کار را با مراجعه نزد یک دندان پزشک خوب و در مطب وی به کمک دستگاه های موجود انجام داد
 

انواع روش های جرم گیری دندان در مطب

جرم گیری با استفاده از دستگاه اولتراسونیک

یکی از راه کار های رایج برای پاک سازی دندان ها در مطب استفاده از ابراز اولتراسونیک می باشد، این ابزار به گونه ای تولید می شود که بتوان آن را تنظیم نمود به همین دلیل دندان پزشک زمانی که قصد دارد اقدام به جرم گیری نماید ابتدا این دستگاه را متناسب با شرایط فرد بیمار تنظیم می کند تا به دندان های وی هیچگونه ضربه و یا فشاری وارد نشود.

جرم گیری دندان چیست؟ انواع جرم گیری در مطب،روش های جرم گیری در منزل

نحوه ی عملکرد این ابزار به گونه ای است که بر روی دندان های فرد ارتعاشات صوتی توسط دندان پزشک تابانده می شود. در حین تابیده شدن ارتعاشات گفته شده، آب هم بر روی دندان های فرد بیمار ریخته می شود چرا که ریخته شدن کمی آب بر روی دندان ها سبب می شود تا مواد آلوده ی موجود در دندان نابود شوند.
اگر به شکل ظاهری این ابزار دقت کنید متوجه می شوید که سر آن به حالت دایره ای شکل و گرد است، دلیل دایره ای شکل بودن سر آن راحتی در انجام کار و تمیز کردن دندان ها می باشد.  
 

جرم گیری دندان در مطب
 

  1. بروساژ دندان

بروساژ دندان از جمله کار هایی است که در مطب ها پس از اینکه دندان های فرد را جرم گیری نمودند، این کار(بروساژ) را نیز انجام می دهد. در بروساژ دندان های فرد را به خمیر های مخصوصی آغشته کرده و سپس به کمک ابزاری همچون مسواک یا برس مواد خمیری را بر روی دندان ها میمالند.
 

  1. استفاده از لیزر برای دندان ها

لیزر از جمله دستاورد های پیشرفت علم و تکنولوژی است که از طریق آن فعالیت های مختلفی در تمامی حوزه ها حتی پزشکی و دندان پزشکی انجام می دهند برای مثال به کمک لیزر می توان دندان های افرادی را که برای جرم گیری به مطب ها مراجعه می کنند، پاک سازی نمود.

جرم گیری دندان ها از طریق لیزر به دو نوع معمولی و عمیق صورت می گیرد. در نوع جرم گیری عمیق با لیزر همانطور که از نامش مشخص است تمامی باکتری ها، رسوبات و میکروب های موجود در کل بخش های دندان همچون زیر آن و… پاکسازی می شود اما در نوع معمولی تنها سطح روی دندان ها جرم گیری می شوند.
 

  1. کورتاژ لثه

زمانی که برای پاک سازی دندان های خود به دندان پزشک مراجعه می کنید، پزشک مورد نظر همانطور که گفته شد با ابزار های مختلفی دندان های شما را جرم گیری می کند. نکته ای که در این مورد حائز اهمیت است این است که بدانید پس از انجام جرم گیری، دندان پزشک حتما باید لثه های شما را کورتاژ کند تا از این طریق اگر عفونتی در لثه ها وجود داشته باشد از بین رفته و نابود شود.

در صورتی که در دهان خود ایمپلنت انجام داده اید هر شش ماه یک بار جهت معاینه و جرمگیری به دندانپزشک مراجعه نمایید

جرم گیری دندان چیست؟ انواع جرم گیری در مطب،روش های جرم گیری در منزل

 جرم گیری دندان در منزل

شیوه های جرم گیری دندان در منزل

در صورتی که تحت هر شرایطی همچون وجود ترس از دندان پزشک، وضعیت مالی نامناسب و… نمی توانید برای پاک سازی دندان های خود نزد یک دندان پزشک خوب بروید به هیچ وجه ناراحت نباشید! چرا که اکنون به بررسی روش هایی می پردازیم که شما می توانید با عمل به آن ها و بدون پرداخت هزینه ی اضافی در منزل دندان های خود را جرم گیری نمایید.
 

  1. استفاده از خمیر دندان ضد رسوب و ضد جرم
  2. استفاده از ترکیب جوش شیرین و لیمو به عنوان خمیر دندان
  3. استفاده از پوست پرتقال به گونه ای که آن را طی چند دقیقه روی دندان های خود بگذارید
  4. جویدن دانه ی کنجد به گونه ای که این دانه ها را به خوبی جویده و سپس دندان هایتان را بدون هیچ موادی و تنها با مسواک تمیز کنید
  5. استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید

 
 
 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها