خانه » همه » مذهبی » جزیره متحرک «چملی گول»؛ طبیعت زیبای آذربایجان غربی

دانلود کتاب های امتحان شده

جزیره متحرک «چملی گول»؛ طبیعت زیبای آذربایجان غربی

عصراسلام: چملی گول در واقع یک منطقه ی باتلاقی بزرگ است که در یک منطقه ی باتلاقی قرار گرفته و دور تا دورش را نیزارهای بلند محصور کرده اند. این دریاچه ی زیبا عمقی بین ۹ تا ۱۵ متر دارد و در ارتفاع با ۲۳۴۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است و همچنین قطری برابر با ۸۰ متر دارد. 

چَملی گول به معنای برکه‌ای است که در وسط آن جزیره‌‌ای از چمن قرار گرفته است. در کل این جزیره به به چمن متحرک، جزیره‌ی شناور نیز در بین مردم محلی و دیگران شهرت دارد. 

«چملی گول»، در زبان محلی این منطقه یعنی «جزیره‌ای از چمن بر روی برکه»، چمن متحرک چملی، قطعه بزرگی از نی‌هایی است که ریشه آنها به هم چسبیده و بدون ارتباط با زمین بر روی آب شناور مانده است. جزیره از پیوند ریشه‌های نی‌ها و چمن‌های رشد کرده بر روی دریاچه تشکیل شده که بر روی آب شناور است و در اثر وزش باد به طرفین حرکت می کند. 

کل مساحت این برکه عجیب، یک هکتار بوده و در میان دره‌ای عمیق قرار گرفته که نیزارها، چمن سرسبز درختان بلند و گلهای زیبای اطراف آن جلوه ای خاص ،طبیعی و زیبا به آن بخشیده است.چمن به صورت معلق و شناور در وسط این برکه قرار گرفته است. 

در هر فصلی از سال که بخواهید می‌توانید به این دریاچه بروید اما بهتر است اواسط فصل بهار و اوایل تابستان و پاییز به این منطقه سفر کنید. این دریاچه را در هنگامی می توانیم ببینیم که ۱۵ کیلومتر از شهرستان تکاب فاصله گرفته‌ایم. درابتدا هیچ چیز عجیبی در این دریاچه و محیط سبز اطرافش بی شک به نظر نمی رسد و آرامش و سکون بکری که در این منطقه نصیب هر کسی می شود، تنها چیزی است که در ابتدا نظر بیننده را جلب می نماید. 

طبیعت سر سبزش با آن رنگ های خاص و پاستلی که دارد قطعا شما را به یک دل سیر استراحت در این فضا فرا می خواند. آب این دریاچه از اعماق زمین تامین می شود و چشمه های جوشانی که در عمق دریاچه هستند آب را از اعماق زمین به دریاچه منتقل می کنند. در کنار این منبع، چشمه‌های دیگری نیز از اطراف به دریاچه می‌ریزند. آبی هم که سرازیر می‌شود و از دریاچه خارج می‌گردد به کانال کوچکی می‌رسد و در این بین گیاهان را هم آب می‌دهد. 

در این دریاچه که بسیار هم عمیق است، جانوران آبزی در آن زیست نمی‌کنند و تنها وجود مرغابی‌های وحشی در اطراف این دریاچه و چمنزارش است که اکوسیستم زنده و متحرک حیوانی این ناحیه را تشکیل می‌دهد. 

برای رفتن به این برکه، دو راه وجود دارد، راه اول از جاده تکاب به بدرلو، بعد از روستای یلقون آغاج و راه دوم از سمت تخت سلیمان، از جاده همپا به بدرلو است که از نرسیده به روستای قوشه بلاغ، یک راه میانبر از قوشه بلاغ به بدرلو وارد شده و بعد از طی چند کیلومتر به روستای «ویر» می رسد که برکه، در این روستا قرار دارد.


منابع: الی‌گشت، ستاوین

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها