مرورگر موزیلا فایرفاکس شاید دیگر نیازی به معرفی نداشته باشد. دانلودهای فراوان و رضایت کلی کاربران از این مرورگر، فایرفاکس را به سمبلی از اینترنت سریع تبدیل کرده است. اما فایرفاکس باز هم راه‌هایی برای بهینه‌سازی استفاده دارد. دسترسی سریع‌تر به سایت‌های مورد علاقه شما و جستجوی سریع در این سایت‌ها دو ترفندی است که تقریباً 99% کاربران از آن بی اطلاع‌اند و این قابلیت‌های جالب فایرفاکس به نوعی در پشت مه باقی مانده است. هم‌اکنون قصد داریم به معرفی این دو ترفند بپردازیم.

در فایرفاکس قابلیتی نهفته است که شما می‌توانید تنها با وارد کردن یک حرف و فشردن Enter به صفحه مورد نظر خود مراجعه کنید.
برای این کار ابتدا بایستی سایت یا صفحه وب مورد نظر خود را به لیست علاقه‌مندی‌های مرورگر یعنی Bookmarks اضافه کنید.

بدین منظور در صورتی که سایت مورد نظر در لیست Bookmarks مرورگر قرار ندارد، ابتدا به وسیله مورگر به صفحه وب مورد نظر مراجعه کنید.

اکنون کلیدهای ترکیبی Ctrl+D را فشار دهید.

در پنجره‌ی کوچکی که نمایان می‌شود بر روی Done کلیک کنید تا صفحه به Bookmarks اضافه شود.

حال کلیدهای ترکیبی Ctrl+B را فشار دهید.

اکنون در نوار کناری پدیدار شده، صفحه مورد نظر را در لیست Bookmarkها بیابید و بر روی آن راست‌کلیک کنید و Properties را انتخاب کنید.
اکنون در قسمت Keyword حرف یا واژه کوتاهی که قصد دارید با وارد کردن آن مستقیماًً به این سایت وصل شوید را وارد کنید. مثلاً برای ورود به ترفندستان، می‌توانید حرف T را وارد کنید (از حروف فارسی نیز در این قسمت می‌‌توانید استفاده کنید).
حال در نوار آدرس، حرف T را وارد کرده و Enter بزنید.
خواهید دید مستقیماًً به آدرس ترفندستان که وارد کرده بودید روانه خواهید شد.

ترفند فوق برای ورود مستقیم به یک سایت بود. اما ممکن است شما قصد داشته باشید مستقیماًً و بدون ورود به سایت خاصی محتویات آن را از طریق فایرفاکس جستجو کنید.
برای این منظور ابتدا باید سایت مورد نظر را توسط فایرفاکس باز کنید.
اکنون باید در صفحه سایت مورد نظر به دنبال یک فیلد جستجو باشید (منظور از فیلد جستجو به زبان ساده فضاهایی است که شما امکان تایپ یک عبارت و جستجو در سایت مورد نظر دارید).
به فرض برای جستجوی سریع در سایتی مانند Wikipedia به صفحه اصلی سایت یعنی www.wikipedia.com مراجعه کنید.
بر روی فیلد مخصوص جستجو راست‌کلیک کرده و Add a Keyword for this Search را انتخاب کنید.
در پنجره کوچک باز شده نام سایت (در اینجا Wikipedia) و در قسمت Keyword کلمه کلیدی که از آن برای جستجو استفاده خواهید کرد مثلأ W را وارد کنید.
کار تمام است.
اکنون کافی است درنوار آدرس فایرفاکس، عبارت w را وارد کنید، یک فاصله تایپ کنید و سپس واژه مورد جستجوی خود مثلاً Iran را وارد کنید.
به طور خودکار، واژه‌ی Iran در ویکی‌پدیا جستجو خواهد شد.
نحوه‌ی کار در سایر سایت‌ها نیز به همین منوال است.

 

این ترفند با مشارکت کاربر Kasra نوشته شده است.