خانه » همه » مذهبی » جشن امامت

دانلود کتاب های امتحان شده

جشن امامت


جشن امامت

۱۳۹۸/۰۸/۱۵


۵۸۵ بازدید

سلام علیکم آیا درشب غریبان امام حسن عسکری ع میتوان برای آغاز امامت امام زمان عج جشن گرفت؟

اینجا مساله جشن نیست ؛ بلکه بزرگداشت امامت ولی الهی و منجی بشریت است که یقینا مورد رضایت همه امامان بخصوص امام عسکری است. مساله بزرگداشت شام غریبان هم اختصاص به امام حسین دارد ؛ همان طور که زیارت اربعین هم اختصاص به امام حسین دارد. بر این اساس اگر برای امامت ائمه – بخصوص امام زمان – مجلسی برپا می کنیم، به معنای شادی بر شهادت امام قبلی نیست. نسبت به امامت امام عصر(ع) از آن جهت که هشتم ربیع الاول روز شهادت امام حسن عسکری(ع) است و از آن به بعد امامت به عهده امام زمان حضرت ولی عصر(عج) سپرده می‌شود، شیعیان برای به امامت رسیدن امام زمان خشنودند و آن را بزرگ می شمرند . با این کار یک نوع ابراز احساسات و عرض ارادت نسبت به آن وجود شریف و مادر بزر گوارش حضرت زهرا (س) می‌کنند که با آمدن او زعامت و امامت آخرین امام آغاز می شود .‌ آغاز نوید به تمام جهان و گسترش عدالت در تمام گیتی است. عدالت را در کل جهان برپا خواهد نمود . انتقام خون امام حسین (ع) و تمام امامان را خواهد گرفت . آیه قرآن هم به آن اشاره دارد (1)، اما در عین حال هیچ گونه توصیه‌ای از سوی معصومان بر جشن گرفتن و عید نامیدن این روز نداریم. امیر المومنین علی (ع) فرمود :خدواند شیعیانی را برای ما قرار داد ه که ما را یاری می کنند . با شادی ما شاد و با ناراحتی ما غمگین می شوند.(2)یقینا اهل بیت با امامت امام زمان (ع) شاد شدند . از این رو شیعیان هم به خاطر گرامیداشت این روز و به پیروی آن ها ابراز شادی می کنند.
پی نوشت ها:
1. قصص(28)آیه 5: « وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلیَ الَّذِینَ اسْتُضْعِفُواْ فیِ الْأَرْضِ وَ نجَْعَلَهُمْ أَئمَّةً وَ نجَعَلَهُمُ الْوَارِثِین ؛ما می خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم!»
2 .إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی اطَّلَعَ إِلَی الْأَرْضِ فَاخْتَارَنَا وَ اخْتَارَ لَنَا شِیعَةً یَنْصُرُونَنَا وَ یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا .بحارالأنوار، علامه مجلسی ، بیروت ،چ الوفا ، 1404 ، ج 10 ،ص 114 ، باب 7- ما علمه صلوات الله علیه .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها