خانه » همه » مذهبی » جشن نهم ربیع

جشن نهم ربیع


جشن نهم ربیع

۱۳۹۵/۰۹/۲۱


۶۵۸ بازدید

آیا جشن گرفتن در شب بعد از شهادت امام حسن عسگری برای امامت امام زمان درسته؟
آیا برای امامان دیگر هم همچنین جشنی داریم؟
چون زیاد با عقلم جور در نمیاد که اینو بشه عید گرفت؟
لطفا اگر روایت معتبری در این مورد داریم عرض بفرمایید .
پیشاپیش از تلاش شما افسران جنگ نرم سپاسگذاری میکنم.

روز هشتم ربیع الاول مصادف است با سالروز شهادت امام عسگری (ع) و روز نهم ربیع الاول مصادف است با «اولین روز ولایت و امامت حجه بن الحسن العسکری امام زمان (عج)، منتقم خون صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) » ،برای همین شیعیان این روز را به عنوان یکی از اعیاد مهم خود می‌شمارند.
سید ابن طاوس در کتاب «زوائد الفوائد» مى گوید: محمد بن ابى العلاء همدانى واسطى و یحیى بن محمد بن حویج بغدادى گفتند: ما با هم به نزد احمد بن اسحاق قمى در قم رفتیم, در زدیم، دختر بچه ى عراقى بیرون آمد، از احمد بن اسحاق پرسیدیم، آن دختر بچه گفت: امروز روز عید است و او به عید خود مشغول است. نزد خودم گفتم: سبحان الله، اعیاد شیعه چهار عید بیشتر نیست: عید فطر، عید قربان، عید غدیر و جمعه. آن دختر بچه گفت: احمد بن اسحاق از امام حسن عسکرى(ع) روایت مى کند که این روز، روز عید است و نزد اهلبیت و پیروان آنان، از همه ى عیدها افضل است. گفتیم: براى ما از آقا اجازه بگیر و ما را به او معرفى کن. آن دختر بچه بر احمد بن اسحاق وارد شد و ما را معرفى کرد. احمد بن اسحاق از خانه بیرون آمد در حالى که تازه غسل کرده بود و هنوز بدنش خشک نشده بود. ما گفتیم: آقا چنین بیرون آمدن خوب نیست. گفت: شما مقصّر نیستید، من براى امروز که روز عید است غسل کرده ام. گفتیم: مگر امروز روز عید است؟! گفت: بله روز عید است. آن روز، روز نهم ربیع الاول بود. احمد بن اسحاق ما را به داخل خانه برد و نشستیم. احمد بن اسحاق گفت: روزى من به قصد مولایم امام حسن عسکرى به سُرَّ مَنْ رأى (سامرا) رفتم همانطورى که شما به قصد من آمده اید، اجازه خواستم، اجازه داد. در مثل امروز که نهم ربیع الاول است بر آن حضرت وارد شدم، دیدم امام حسن عسکرى(ع) براى همه خادمها مقرّر فرموده که لباس تازه بپوشند و خودش هم عُود روشن کرده است. پرسیدم: آیا براى اهلبیت عیدى روى داده است؟ آن حضرت گفت: چه روزى از امروز که نهم ربیع الاول است، گرامى تر و محترمتر؟!
علامه مجلسى پس از نقل حدیث، چنین آورده است: وفات امام حسن عسکرى(ع) در هشتم ربیع الاول واقع شده است. بنابراین آغاز امامت حضرت ولى عصر(عج) روز نهم ربیع الاول است. شاید تعظیم و بزرگداشت روز نهم ربیع اول، از این جهت باشد.
بنابر این جشن گرفتن درایام ربیع الاول که مصادف است با ولادت رسول اکرم وامام صادق علیهما السلام اشکال ندارد لکن از کارهای موهن باید پرهیز نمود.

ممکن است این مطلب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد