خانه » همه » مذهبی » جهاد علمی- جهاد فرهنگی- تبیین جهاد علمی- اولویت جهاد علمی- رهبری وجهاد علمی

جهاد علمی- جهاد فرهنگی- تبیین جهاد علمی- اولویت جهاد علمی- رهبری وجهاد علمی


جهاد علمی- جهاد فرهنگی- تبیین جهاد علمی- اولویت جهاد علمی- رهبری وجهاد علمی

۱۳۹۷/۰۳/۲۰


۱۴۲۶ بازدید

باسلام..چه موضوعاتی را میتوان برای کار جهادعلمی در دانشگاه ها در اولویت قرارداد وچگونه میتوان موضوع جهادعلمی را برای دیگر دانشجویان تبیین کرد؟

با عرض سلام خدمت پرسشگر محترم
ضمن تشکر از ارتباط جنابعالی با این مرکز، درابتدا خدمت شما بگوییم، که در موضوع سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغیه از سوی مقام معظم رهبری مواردی نظیر حاکمیت ارزش‌ها، اخلاق و مبانی اسلامی، تولید علم و توسعه نوآوری و نظریه پردازی، اهتمام به نظام تعلیم و تربیت اسلامی و اصل پرورش در کنار آموزش و پژوهش و ارتقای سلامت روحی و معنوی دانش‌پژوهان و آگاهی و نشاط سیاسی آنان، ‌تربیت استادان و دانشجویان مومن به اسلام و متعهد به انقلاب اسلامی و حفظ موازین اسلامی و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی در استفاده از علم و فناوری تاکید شده است، که تشکلها فرهنگی در دانشگاهها می‌توانند علاوه بربرپایی سمینارها وهمایشها وسخنرانیهاو… طرح هاو برنامه‌هایی را مطابق با سیاست‌های کلی نظام در همین باره ارائه نمایند.
جهاد علمی, مرجعیت علمی, تولید علم, نظریه‌پردازی, تحول ‌و ارتقاء‌ علوم‌ انسانی
ابلاغ سیاست‌های کلی «علم و فناوری»۱۳۹۳/۰۶/۲۹
متن سیاست‌های کلی علم و فناوری که به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده، به این شرح است:
بسم‌ الله‌ الرحمن ‌الرحیم
سیاست‌های کلی علم و فناوری (نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری)
۱- جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان با تأکید بر:
۱-۱- تولید علم و توسعه نوآوری و نظریه پردازی.
۲-۱- ارتقاء جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری و تبدیل ایران به قطب علمی و فناوری جهان اسلام.
۳-۱- توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادی.
۴-۱- تحول و ارتقاء علوم انسانی بویژه تعمیق شناخت معارف دینی و مبانی انقلاب اسلامی با: تقویت جایگاه و منزلت این علوم، جذب افراد مستعد و با انگیزه، اصلاح و بازنگری در متون، برنامه‌ها و روش‌های آموزشی و ارتقاء کمی و کیفی مراکز و فعالیت‌های پژوهشی مربوط.
۵-۱- دستیابی به علوم و فناوری‌های پیشرفته با سیاستگذاری و برنامه ریزی ویژه.
۲- بهینه سازی عملکرد و ساختار نظام آموزشی و تحقیقاتی کشور به منظور دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز و شکوفایی علمی با تأ‌کید بر:
۱-۲- مدیریت دانش و پژوهش و انسجام بخشی در سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت راهبردی در حوزه علم و فناوری و ارتقاء مستمر شاخص‌ها و روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور با توجه به تحولات علمی و فنی در منطقه و جهان.
۲-۲- اصلاح نظام پذیرش دانشجو و توجه ویژه به استعداد و علاقمندی دانشجویان در انتخاب رشته تحصیلی و افزایش ورود دانشجویان به دوره‌های تحصیلات تکمیلی.
۳-۲- ساماندهی و تقویت نظام های نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی و رتبه بندی در حوزه‌های علم و فناوری.
۴-۲- ساماندهی نظام ملی آمار و اطلاعات علمی، پژوهشی و فناوری جامع و کارآمد.
۵-۲- حمایت از تأسیس و توسعه شهرک ها و پارک‌های علم و فناوری.
۶-۲- توزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات تحصیل و تحقیق در آموزش عالی در سراسر کشور.
۷-۲- شناسایی نخبگان، پرورش استعدادهای درخشان و حفظ و جذب سرمایه‌های انسانی.
۸-۲- افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل ۴% تولید ناخالص داخلی تا پایان سال ۱۴۰۴ با تأکید بر مصرف بهینه منابع و ارتقاء بهره‌وری.
۳- حاکمیت مبانی، ارزش‌ها، اخلاق و موازین اسلامی در نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری و تحقق دانشگاه اسلامی با تأکید بر:
۱-۳- اهتمام به نظام تعلیم و تربیت اسلامی و اصل پرورش در کنار آموزش و پژوهش و ارتقاء سلامت روحی و معنوی دانش پژوهان و آگاهی‌ها و نشاط سیاسی آنان.
۲-۳- تربیت اساتید و دانشجویان مؤمن به اسلام، برخوردار از مکارم اخلاقی، عامل به احکام اسلامی، متعهد به انقلاب اسلامی و علاقمند به اعتلای کشور.
۳-۳- حفظ موازین اسلامی و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی در استفاده از علم و فناوری.
۴- تقویت عزم ملی و افزایش درک اجتماعی نسبت به اهمیت توسعه علم و فناوری:
۱-۴- تقویت و گسترش گفتمان تولید علم و جنبش نرم‌افزاری در کشور.
۲-۴- ارتقاء روحیه نشاط، امید، خودباوری، نوآوری نظام‌مند، شجاعت علمی و کار جمعی و وجدان کاری.
۳-۴- تشکیل کرسی‌های نظریه پردازی و تقویت فرهنگ کسب و کار دانش‌بنیان و تبادل آراء و تضارب افکار، آزاداندیشی علمی.
۴-۴- ارتقاء منزلت و بهبود معیشت استادان، محققان و دانش‌پژوهان و اشتغال دانش آموختگان.
۵-۴- احیاء تاریخ علمی و فرهنگی مسلمانان و ایران و الگوسازی از مفاخر و چهره‌های موفق عرصه علم و فناوری.
۶-۴- گسترش حمایت‌های هدفمند مادی و معنوی از نخبگان و نوآوران و فعالیت‌های عرصه علم و فناوری.
۵- ایجاد تحول در ارتباط میان نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری با سایر بخش‌ها با تأکید بر:
۱-۵- افزایش سهم علم و فناوری در اقتصاد و درآمد ملی، ازدیاد توان ملی و ارتقاء کارآمدی.
۲-۵- حمایت مادی و معنوی از فرآیند تبدیل ایده به محصول و افزایش سهم تولید محصولات و خدمات مبتنی بر دانش پیشرفته و فناوری داخلی در تولید ناخالص داخلی با هدف دستیابی به سهم ۵۰ درصد.
۳-۵- تحکیم و تعمیق پیوند حوزه و دانشگاه و تقویت همکاری‌های مستمر راهبردی.
۴-۵- تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال و متناسب سازی سطوح و رشته‌های تحصیلی با نقشه جامع علمی کشور و نیازهای تولید و اشتغال.
۵-۵- تعیین اولویت‌ها در آموزش و پژوهش با توجه به مزیت‌ها، ظرفیت‌ها و نیازهای کشور و الزامات نیل به جایگاه اول علمی و فناوری در منطقه.
۶-۵- حمایت از مالکیت فکری و معنوی و تکمیل زیرساخت‌ها و قوانین و مقررات مربوط.
۷-۵- افزایش نقش و مشارکت بخش‌های غیردولتی در حوزه علم و فناوری و ارتقاء سهم وقف و امور خیریه در این حوزه.
۸-۵- توسعه و تقویت شبکه‌های ارتباطات ملی و فراملی میان دانشگاه‌ها، مراکز علمی، دانشمندان و پژوهشگران و بنگاه‌های توسعه فناوری و نوآوری داخلی و خارجی و گسترش همکاری‌ها در سطوح دولتی و نهادهای مردمی با اولویت کشورهای اسلامی.
۶– گسترش همکاری و تعامل فعال، سازنده و الهام بخش در حوزه علم و فناوری با سایر کشورها و مراکز علمی و فنی معتبر منطقه‌ای و جهانی بویژه جهان اسلام همراه با تحکیم استقلال کشور، با تأکید بر:
۱-۶- توسعه صنایع و خدمات مبتنی بر علوم و فناوری‌های جدید و حمایت از تولید و صادرات محصولات دانش بنیان و متکی بر فناوری‌های بومی بویژه در حوزه های دارای مزیت و ظرفیت، با اصلاح امر واردات و صادرات کشور.
۲-۶- اهتمام بر انتقال فناوری و کسب دانش طراحی و ساخت برای تولید محصولات در داخل کشور با استفاده از ظرفیت‌ بازار ملی در مصرف کالاهای وارداتی.
۳-۶- استفاده از ظرفیت‌های علمی و فنی ایرانیان مقیم خارج و جذب متخصصان و محققان برجسته سایر کشورها بویژه کشورهای اسلامی حسب نیاز.
۴-۶- تبدیل ایران به مرکز ثبت مقالات علمی و جذب نتایج پژوهش‌های محققان، نخبگان علمی و نوآوران سایر کشورها بویژه جهان اسلام.
پرسشگر گرامی،جهت اینکه درس بخوانیم تا مورد رضایت حق تعالی قرار گیرد بایستی اقداماتی انجام داد ودراین راه علاوه بر تقویت ایمان وتقوا ومعنویت و… با همت وپشتکار وتلاش وکوشش جهاد نماییم یعنی جهاد فرهنگی وعلمی که درادامه به ان میپردازیم.
ابتدادر زمینه تبیین وظایف هر جوانی به خصوص دانشجو ودانش اموز و… در خنثی سازی توطئه های گوناگون دشمنان ، با توجه به گستردگی این توطئه ها خصوصاً در ابعاد مختلف فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، علمی و … ، دو وظیفه کلی و بسیار مهم وجود دارد ؛
یکم . جهاد فرهنگی در راستای آشکار نمودن اهداف و نقشه های شوم دشمنان در جهت آگاهی بخشیدن به اقشار مختلف جامعه خصوصاً دانشجویان و دانشگاهیان .
دوم . جهاد علمی و عملی در راستای ارتقای سطح کارآمدی نظام اسلامی در پاسخگویی به نیازهای مختلف جامعه و ساختن جامعه ای پیشرفته و مترقی بر اساس اصول حیات بخش اسلامی و ارائه الگویی ناب به جهانیان خصوصاً جهان اسلام.
در زمینه جهاد فرهنگی که به صورت فردی ، گروهی و سازمان یافته امکان پذیر است در اولین گام نیازمند ارتقای سطح عقیدتی و معرفتی خود یا مجموعه فعالان فرهنگی در زمینه معارف اصیل اسلامی و مبانی تشیع می باشد . گام دوم شبهه شناسی و شناخت آسیب ها و محورهای اساسی است که توسط بیگانگان به عنوان هدف در نظر گرفته شده است و یافتن پاسخ های علمی ، منطقی و راهکارهای مقابله اصولی و انتقال آن به دانشگاه و جامعه با استفاده از روشهای مختلف تبلیغی از تدوین مقاله و کتاب گرفته تا درج مطالب مربوطه در نشریات دانشجوئی ، پایگاههای اینترنتی ، استفاده از سخنرانان و اساتید آگاه به ماهیت برنامه ها و اهداف شوم دشمنان ، راه اندازی نمایشگاه ، مسابقات کتابخوانی ، مقاله نویسی و … .
دوم. در زمینه جهاد علمی ، انجام صحیح و کامل وظایف دانشجویی و دانش اموزی و رسالتی که بر عهده دارد ، نیز از تأثیرگذاری مهمی در خنثی سازی توطئه های دشمنان برخوردار می باشد. مقام معظم رهبری در تبیین وظایف دانشجویان دراین زمینه می فرمایند :
«به نظر من، جوانان انقلابى دانشگاه – چون بحث دانشجو را داریم – سعى کنند خوب درس بخوانند؛ خوب فکر و معرفتشان را بالا ببرند؛ سعى کنند در محیط خودشان اثر بگذارنند؛ فعال باشند، نه منفعل؛ روى محیط خودشان، اثر فکرى و روانى بگذارند؛ این شدنى است. یک جوان گاهى اوقات مى تواند مجموعه ى پیرامونى خودش را – کلاس را، استاد را، حتّى دانشگاه را – زیر تأثیر شخصیت معنوى خودش قرار بدهد. البته این کار با سیاسیکارى به دست نمى آید؛ با معنویت به دست مى آید؛ با صفا به دست مى آید؛ با استحکام رابطه با خدا به دست مى آید. عزیزان من! رابطه ى با خدا را جدى بگیرید. شماها جوانید؛ به آن اهمیت بدهید، با خدا حرف بزنید، از خدا بخواهید. مناجات، نماز، نماز با حال و با توجه، براى شما خیلى لازم است؛ مبادا اینها را به حاشیه برانید.»
رهبرفرزانه انقلاب اسلامى در بیانات خویش همواره بر جهاد علمى تاکید دارند از منظر ایشان « امروز کشور نیازمند یک جهاد علمى است . . . جهاد یک معناى خاصى دارد . معناى جهاد فقط تلاش نیست . در مفهوم اسلامى ، جهاد عبارت است از آن تلاشى که در مقابل یک دشمن است ، در مقابل یک خصم است . هر تلاشى جهاد نیست . مجاهدت با نفس ، مجاهدت در مقابل شیطان ، جهاد در میدان نظامى ، مواجهه‌ى با یک دشمن است مواجهه‌ى با یک معارض است . امروز ما در زمینه‌ى علم نیاز داریم که اینجور تلاشى در کشور بکنیم احساس کنیم موانعى وجود دارد ، باید این موانع را برداریم دارد معارضه‌هائى میشود ، باید این معارضه‌ها را در هم بشکنیم در زمینه‌ى عرضه‌ى امکانات علمى ، خسّتهائى از سوى کسانى که صاحبان آن هستند – که کشورهاى پیشرفته‌ى علمى است – وجود دارد ، باید در مقابل این خسّتها از خودمان عزت و جوشندگى و فورانِ از درون نشان بدهیم . امروز دنیا على‌رغم تظاهر به سخاوت علمى ، در نهایتِ خسّت علمى است . آن کسانى که بر حسب عوامل گوناگونى توانستند در یک برهه‌اى پیشرفت علمى را صاحب و مالک بشوند و موتور پیشرفت را سوار بشوند و از همه‌ى بشر جلو بزنند – که همین کشورهاى پیشرفته‌ى غربى هستند ، که تقریباً از دوره‌ى رنسانس به این طرف دست اینها افتاده یک روز هم دست ما بود – اینها انحصارگرند ، انحصارطلبند اینها نمیخواهند دائره‌ى این دانش ، دائره‌ى این اقتدار توسعه پیدا کند با دانائى ملتها مخالفند بخصوص بعد از آنکه این دانش در دست آنها وسیله‌اى شد براى سیاست . استعمار از علم پدید آمد . علم توانست آنها را قوى کند ، مقتدر کند لذا راه افتادند اطراف دنیا ، استعمار به وجود آمد والّا ملتها داشتند زندگى خودشان را میکردند . بریتانیا کجا ، اندونزى کجا ؟ اینها با ابزار علم رفتند آن مناطق را صاحب شدند . خوب ، وقتى که استعمار از علم زائیده شد و قدرت بین‌المللى و قدرت سیاسى متکى به علم شد ، این علم را در اختیار دیگران نباید بگذارند والّا این قدرت تهدید میشود .
و تا امروز همین جور عمل کردند .
حالا یک ملتى اراده میکند و تصمیمى میگیرد که روى پاى خود بایستد ، از استعداد خود استفاده کند ، خوشبختانه این زمینه‌ها هم به یک شکلى براى او فراهم است – ملت ما اینجورى است – شاید بعضى از ملتهاى دیگر باشند که اگر چنانچه آنها تصمیم میگرفتند در مسئله‌ى علم روى پاى خودشان بایستند ، نمیتوانستند چون نه آن پیشینه‌ى تاریخى را داشتند ، نه آن استعداد بومى و منطقه‌اى و ذاتى خودشان را داشتند . کشور ما بحمداللَّه اینها را دارد . انقلاب هم شد ، حرکت عظیمى هم انجام گرفت ، بیدارى‌اى به وجود آمد ، احساس توانائى‌اى به وجود آمد ، یک حرکت مهمى شروع شد ، که خوب ، پیشرفتهاى فراوانى هم داشته . ما باید قبول کنیم و اعتراف کنیم که این حرکت در آغاز خود است . ما اول راهیم .
دوستان اشاره کردند به برنامه‌ریزى سیصد ساله . البته من اعتقادى به سیصد سال برنامه‌ریزى ندارم اما این فکر را ، این روحیه را مى‌پسندم که احساس کنیم سى سال گذشته ، ما قدم اولیم ده قدم بخواهیم برداریم ، میشود سیصد سال دیگر . باید بدانیم قدمهاى اولیم ، باید بدانیم میتوانیم قدمهاى بلندترى را برداریم این احساس باید به وجود بیاید . و من اعتقادم این است که این احساس حتماً به وجود مى‌آید کمااینکه این حرکت عظیم علمى ، این نوآورى علمى ، این تولید علم ، این پرداختن به مرزهاى دانش ، به فکرمان نمیرسید که شدنى باشد خوب ، مطرح شد ، گفته شد ، دنبالگیرى شد امروز شما ثمراتش را دارید مشاهده میکنید . بنابراین میتوانیم قدمهاى بلندتر را برداریم ، میتوانیم کارهاى بزرگى را انجام دهیم . » ( بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌ها ( 14 / 06 / 1389 ،
همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامى ، اصل پنجم اصولگرایى را جهاد علمى برشمرده اند و جهاد علمى را جزو مبانى اصولگرایى دانسته اند . حال باید بدانیم که اصولگرا براى نهضت تولید علم در کشور ، چه رسالتى بر عهده دارد .
رهبر فرزانه انقلاب اسلامى به خوبى ، به رسالت اصولگرا در این امر مهم اشاره کرده و مى فرمایند : « ما باید بر ثروت علمى بشر بیفزاییم . نگویند نمى‌شود مى‌شود . یک روزى بشریت فناورى ریزترینها – نانوتکنولوژى – را نمى‌شناخت ، بعد شناخت . امروز صد تا میدان دیگر ممکن است وجود داشته باشد که بشر نمى‌شناسد اما مى‌توان آنها را شناخت و مى‌توان جلو رفت . البته مقدمات دارد اما آن مقدمات را هم مى‌شود با همت فراهم کرد . من یک روز در مجموعه‌ى جوانها و اهل دانشگاه گفتم من توقعم زیاد نیست من این را از شما جامعه‌ى علمى کشور توقع مى‌کنم که شما پنجاه سال دیگر – پنجاه سال ، نیم قرن است – در رتبه‌ى بالاى علمى دنیا قرار داشته باشید این توقع زیادى است از یک ملت با استعداد ؟ اما اگر بخواهیم این اتفاق بیفتد ، از الان باید سخت کار کنیم . شرطش تنبلى نکردن است غفلت نکردن است خست نورزیدن است از ورود در این راه وحشت نکردن است و میدان دادن و پرورش نخبگان علمى است . » ( بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار مسؤلان و کارگزاران نظام جمهورى اسلامى ، 1385 / 3 / 29 )
مدیریت علمى اصولگرا در جهت تولید علم و دانش در جامعه است . او به جوانان تشنه کار و فهمیدن ، میدان مى دهد ، امکانات را در اختیار آنان قرار مى دهد تا آنان در دامان ایران اسلامى پرورش یابند . اصولگرا ارزش واقعى علم را مى داند و به آن بها مى دهد ، به جوان جویاى علم بها مى دهد . اصولگرا نیک مى داند که اگر او فرصت هاى علمى را براى جوان ایرانى مهیا سازد ، آینده از آن ایران اسلامى است و آن روز است که مى توانیم چشم اندازهاى 20 ساله و حتى بیشتر را ارایه دهیم و افق دید خود را گسترش دهیم .
در ادامه مناسب دیدیم تا بخشهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور (مورخه31/ 02/ 86) که حاوی مطالب بسیار ارزشمندی پیرامون تبیین وظایف دانشجویان متعهد و دلسوز در شرایط حاضر می باشد ، ارائه گردد :
«… بیدار باشید. بیداری دانشجو هم فقط بیزاری از امریکا نیست. امریکا چیست؟ امریکا به معنای یک منطقه ی جغرافیایی یا یک ملت مطرح است؟ یا نه، به عنوان یک حجم و هویت سیاسی، امنیتی، تشکیلاتی، فرهنگی که به چشم دیده نمی شود؟ آن هم تشکیلاتی با پشتوانه ی عظیم مالی و تجربه ی فراوان در کار تبلیغات و جنگ روانی. بیزاری از این، بیداری مضاعف لازم دارد. مثل بیداری در میدان جنگ نظامی نیست که شما اگر در سنگر بیدار باشید، به مجردی که دشمن کوچکترین تحرکی نشان داد، او را هدف قرار بدهید. در جنگ فرهنگی، در جنگ سیاسی، در جنگ امنیتی، تحرک دشمن را درست نمی توان دید. گاهی اوقات، دشمن کار را به گونه ای ترتیب می دهد که حرف حقی، از زبان یک نفر صادر بشود! دشمن ناحق و باطل است، پس چرا می خواهد این حرف حق از زبان آن شخص صادر بشود؟ چون می خواهد پازل خودش را کامل کند. این پازل از صد یا دویست قطعه تشکیل شده؛ یک قطعه اش هم همین حرف حقی است که آن شخص باید بزند تا این پازل را کامل کند! اینجا این حرف حق را نباید زد. پازل دشمن را کامل نباید کرد. در این حد هوشیاری لازم است! بله، وارد سیاست بشوید و فکرِ سیاسی کنید؛ اما بسیار هوشیار. دشمن نباید بتواند از هیچ حرکت و اظهار و موضعگیری شما استفاده کند. این، اصل اول و یک خط قرمز است. چه طور دشمن را بشناسیم؟ چه طور تمایلات او را کشف کنیم؟ چه طور بفهمیم که این کار به نفع دشمن یا به ضرر دشمن است؟ این همان نقطه ی اساسی است. این همان جایی است که به اهتمام کامل، مطلقاً سهل انگاری نکردن و هوشیاری و بیداری کامل احتیاج دارد. اگر هم در جایی برای انسان مطلب روشن نیست، آن جا نباید حرکت کند. اگر دیدید زیر پا محکم است، پا بگذارید؛ اگر دیدید مشکوک است، پا نگذارید. بنابراین محافظه کار نباشید، اما هوشیار باشید؛ این، آن خط سیاسی است.
البته سخت است و آسان نیست؛ اما شما هم مرد کارِ سختید؛ بسیجی هستید و باید این کار سخت را به عهده بگیرید. این هم که سؤال بکنیم آیا بسیج وارد عرصه ی علم بشود یا نشود، این از همان سؤالهایی است که تعجب من را بر می انگیزد! چرا نشود؟! بسیج باید جلوتر از همه وارد عرصه ی علم بشود. شما باید بروید و عرصه های علمی را، عرصه های فناوری را، نوآوری های علمی و آفاق شناخته نشده ی علم را تصرف کنید. …
بسیج دانشجویی نیازهائی دارد؛ نیازهای اصلی و عنصری و اساسی: نیاز اولش به فکر و تحلیل و روشن بینی است. فکر، تفکر، اندیشه پردازی – یا به قول شماها کارِ تئوریک – در زمینه ی مسائل اسلام، در زمینه ی مسائل انقلاب، در زمینه ی مسائل بین المللی و در زمینه ی مسائل جاری؛ به طوری که دانشجوی بسیجی، در هر جمع دانشجویی، ذهن روشنتر، زبان گویاتر و ابتکار بیشتری داشته باشد. همان طوری که گفتم و اشاره کردم، حقایق را از ورای جناح بندی های سیاسی نگاه کنید و ببینید؛ از بالا نگاه کنید و جبهه را ببینید. … از بالا اوضاع کشور را نگاه کنید؛ آن وقت جای خودتان را درست پیدا می کنید که کجا باید باشید، چه کار باید بکنید، به چه چیز باید حساسیت نشان بدهید، به چه چیز باید حساسیت نشان ندهید. همان طور که گفتم گاهی یک حرف حق را نباید زد؛ چون گفتن این حرف، پازل دشمن را تکمیل می کند. مواظب باشید در هیچ مرحله ای، شما تکمیل کننده ی پازل دشمن نباشید.
یک نیاز دیگر عبارت است از جهاد علمی. جهاد علمی برای شما لازم است. باید در میدانهای علم وارد بشوید؛ وزارتخانه ها هم باید کمک کنند؛ معاونتهای تحقیقاتی هم باید کمک کنند؛ معاونتهای اداری مالی دانشگاه ها و وزارتخانه ها هم باید کمک مالی کنند؛ خود سازمان مقاومت بسیج هم در بخشهایی باید کمک و پشتیبانی کند.
یکی دیگر از نیازهای عمده ی شما مسأله ی اخلاق و معنویت است. شماها جوانهای خوبی هستید؛ این را بدون تعارف می گویم؛ انصافاً جوانهای بسیجی ما، جوانهای خوبی هستند. اما خوبی مراتبی دارد. هیچ وقت در خوب بودن و خوب شدن حد نشناسید؛ مرتب در حال بالاتر رفتن باشید. سعیتان این باشد که گناه نکنید. فرائض را با شوق و رغبت انجام بدهید. از یاد خدا غفلت نکنید. با قرآن انس پیدا کنید. در محیطهای گوناگون که با همدیگر هستید، سعی کنید به دینداری و معنویتِ یکدیگر کمک کنید. اگر رفیقی در جایی پایی کج می گذارد، او را برادرانه و مشفقانه باز بدارید. عزیزان من! از لحاظ اخلاق خودسازی کنید. …
اخلاق و معنویت هم از نیازهای عمده ی شماست! درسهای اخلاقی را در بین خودتان رائج کنید. از اساتید اخلاق و موعظه گرها استفاده کنید. البته مواظب باشید در دام عنکبوتهای دنیادار و دکاندار گرفتار نشوید؛ این روزها از این چیزها هم زیاد است: دکاندارهایی که به اسم معنویت، ادعا می کنند که امام دیدیم و …! هیچ واقعیتی هم ندارد. حواستان باشد که اسیر آنها نشوید. از جمله ی نیازهای شما، یک مجموعه ی اندیشه ورز است. … یک مجموعه ی فکری درست کنید – همان اتاق فکر در مراکز – اینها بنشینند فکر کنند، فکرهای عالی بکنند. از افراد مطمئن، خاطرجمع و خوشفکر استفاده کنید. نشریات بسیج دانشجویی جزو پُرمایه ترین و غنی ترین نشریات باشد که هر دانشجویی یا هر استادی یا هر کسی بیرون از محیط دانشگاه آن را نگاه کرد، از آن استفاده کند؛ این جزو نیازهای شماست. یکی از نیازها، گزینش افراد باصلاحیت در بخشهای مختلف این تشکیلات بزرگ است. امام (رضوان اللَّه تعالی علیه) همیشه به همه – از جمله به دانشجوها – توصیه می کردند که از نفوذی ها بپرهیزید؛ … حواستان باشد؛ انشعاب و انشقاق و دودسته شدن خطرناک است؛ یکی به خاطر یک فکری از مجموعه ای جدا بشود، باز یکی دیگر از آن طرف به خاطر یک فکر دیگر جدا بشود؛ در حالی که این فکرها ممکن است درست هم باشد، اما آنقدر اهمیت نداشته باشد که انسان این یکپارچگی را به خاطر آن به هم بزند. بنده که عرض کردم اتحاد ملی، خوب، اتحاد ملی برای شما دانشجویان بسیجی از همین بسیج خودتان شروع می شود: اتحاد سازمانی و تشکیلاتی. نگذارید شما را تکه تکه و پاره پاره کنند. و یک توصیه هم که واقعاً به آن احتیاج دارید – با اینکه شماها بسیجی هستید و تحرک شما زیاد است – این است که مراقب باشید تحرک خود را از دست ندهید و از تنبلی بپرهیزید؛ این چیز مهمی است. تن آسایی نکردن، چیز مهمی است…»
درانتها مطالبی درمورد ثمره ونتیجه جهاد فرهنگی خدمت شما ارائه مینماییم.
درفرهنگ اسلامی یکی از انواع جهادها «جهاد فرهنگی»است: «باید توجه داشت که جهاد، تنها به معنى جنگ و نبرد مسلحانه نیست بلکه هر نوع تلاش و کوششى را که براى پیشبرد اهداف مقدس الهى انجام گیرد، شامل مى شود، و به این ترتیب علاوه بر نبردهاى دفاعى و گاهى تهاجمى، مبارزات علمى، منطقى، اقتصادى، فرهنگى و سیاسى را نیز در بر مى گیرد.»( _تفسیر نمونه، ج 4، ص: 82)
مقام معظم رهبری دراین مورد فرموده اند:«جهاد، عبارت از جهاد نظامی، جهاد سیاسی و جهاد فرهنگی است. این هر سه، جهاد است. هیچ کدام را شما مغفولٌ عنه نگذارید….هر دوی اینها، بدون کار فرهنگی بی ثمر خواهد بود. (بیانات در دیدار با اعضای حزب وحدت اسلامی افغانستان 22/01/1369)
»جهاد، انواعی دارد. یکی از سخت ترین جهادها این است که در مقابله با هجوم افکار و فرهنگهای غلط و انحرافی و درک غلط جمعی از مردم، انسانی که حق را می شناسد، بایستد و بخواهد از حق دفاع کند و با بیان، بافکر، با منطق و با سلاح زبان و قلم، ذهنها را به سمت آنچه درست است هدایت کند. این، از آن جهادهای بسیار دشوار است… مبارزه فرهنگی، مبارزه ای واجب تر از واجب است. « (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگران و فرهنگیان کشور، به مناسبت « روز کارگر» و « روز معلّم»15/02/1372)
ایشان درجای دیگر می فرمایند:«اثر کار فرهنگی، صددرصد است و هیچ کار فرهنگی درست، بدون اثر نیست. راز کار فرهنگی را تبلیغاتچی های جهانی می دانند. اگر این همه پول خرج می کنند و رادیو و خبرگزاری راه می اندازند، به این دلیل است که آثار و نتایج کار فرهنگی را می دانند. تأثیر هیچ سرمایه گذاری یی مثل کار فرهنگی قطعی و نتیجه اش صددرصد نیست.( سخنرانی در دیدار با فرزندان ممتاز شهدا، مسؤولان امور فرهنگی بنیاد شهید و گروهی از دانشجویان امامیه ی پاکستان 25/05/1368)
اما ثمره ویا ثمرات جهاد فرهنگی:
1.دفع ویا بی تاثیر کردن تهاجم فرهنگی بیگانگان
2 حفظ ،تعمیق وتقویت وکارآمد کردن فرهنگ وارزشهای ملی واسلامی،حفظ میراث فرهنگی
3.صادر کردن فرهنگ به دیگران وجذب آنها به فرهنگ خودی
4.جبران ضعف های احتمالی درابعاد مختلف فرهنگ خودی:
5.موجب حفظ وحدت ملتها ووحدت دولت وملت
6.تثبیت فرهنگ خودی دربین اقشار مختلف مردم از جمله جوانان،تا به سمت وسوی فرهنگ های بیگانه کشانده نشوند.
7. تببین هرچه بیشتر وبهتر همه جانبه زوایای فرهنگ ؛که موجب می شود آنهایی که اطلاع کمی از فرهنگ خودی دارند ،اطلاع وآگاهی کافی به فرهنگ به دست بیاورند.
8.ایجاد باور عمیق، ریشه دار، عقلانی و مبتنی بر نظام فرهنگی ارزشی اسلام در مدیران فرهنگی جامعه؛ یعنی، کسانی که در دستگاه های رسمی قانونی، نقش ایفا می کنند.
خلاصه جهاد فرهنگی موجب اصلاح فرهنگ غلط جامعه ، اصلاح رسم ورسوم ها وآداب انحرافی مردم، اصلاح روش ها ومنابع ومتون فرهنگی انحرافی و… می شود.
برای آگاهی بیشتر ر.ک:
1. علی ذوعلم، فرهنگ و تهاجم فرهنگی، بر گرفته از سخنان مقام معظم رهبری.
2.انقلاب و ارزش ها؛ ابوالفضل اشرفی.
3. بحران هویت اجتماعی و آسیب شناسی انقلاب (مجموعه مقالات آسیب شناسی انقلات اسلامی)
4.راهکاها و چالش‌های مقابله با ناتوی فرهنگی جهاد فرهنگی پیش روی امت اسلام، ایرج نظافتی. – روزنامه کیهان. 1385، 11 آذر.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد