خانه » همه » مذهبی » حاکمان چگونه پیامبر می‌شوند؟

دانلود کتاب های امتحان شده

حاکمان چگونه پیامبر می‌شوند؟

نیازمند ضامنی هستیم تا فئودالیسم دینی جانشین فئودالیسم سیاسی نشود. ضمانتی که لازم داریم، ملاقات حاکم با مردم و گوش دادن به ‌نقد ایشان و توجه به ‌آن است. دوری و پنهان شدن از مردم باعث انحراف حاکم می‌شود و در حالتی قرار می‌گیرد که طاقت چیزی جز تملق را ندارد و به‌ چیزی جز ستایش خود قانع نمی‌شود و از هیچ رفتاری جز چاپلوسی خشنود نمی‌گردد. 

سپس متحول می‌گردد و خود را در جایگاه پیامبر می‌بیند و احساس می‌کند که تافته‌ی جدابافته است و یار وفادار و مخلص فقط کسی است که او را تأیید کند. در نتیجه مناصب را در بین نزدیکان خود توزیع می‌کند و علما و دانشمندان و شایستگان راستین حکومت را از دربار خود می‌راند، که در نتیجه منجر به‌ فروپاشی جامعه می‌شود.

در فرمایشات حضرت علی (ع)، ضرورت ادامه داشتن دیدارها و بحث و گفتگو با حاکم، آشکارا بیان شده است. این موضوع برگرفته از این رهنمود اسلامی است که می‌فرماید: «اَفضَلُ الجهاد کَلِمةُ حقٍّ عِندَ سُلطانٍ جائرٍ». یعنی «بالاترین جهاد، گفتن حق نزد حاکم ستمگر است».

تصور نکنید کسی می‌تواند با خونریزی پیروز شود و بر مردم غلبه کند. چه بسا خونریزی بتواند یک روز، دو روز، یا مدتی در دل مردم ایجاد ترس و وحشت کند، ولی دیری نمی‌پاید که به‌نابودی آن حکومت می‌انجامد. کینه‌ی ملت، خطرناک‌ترین تهدید برای حکومت است.

ادیان در خدمت انسان، ص۱۱۲-۱۱۳

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها