خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » حداکثر قیمت فروش ۹ قلم کالای اساسی برای مصرف کننده/ روایت دو عضو دولت از افزایش بیش از ۹۰۰ هزار تومانی قدرت خرید دهک اول و کاهش تقاضای کاذب ارز

دانلود کتاب های امتحان شده

حداکثر قیمت فروش ۹ قلم کالای اساسی برای مصرف کننده/ روایت دو عضو دولت از افزایش بیش از ۹۰۰ هزار تومانی قدرت خرید دهک اول و کاهش تقاضای کاذب ارز

به گزارش تابناک اقتصادی؛ پس از صحبت های شامگاه دوشنبه سید ابراهیم رئیسی با مردم و رونمایی از برنامه دولت برای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، وزیر اقتصاد از واریز مبالغ ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان یارانه به حساب سرپرستان خانوار خبر داد و تاکید کرد: میزان پرداخت یارانه‌ها همان صحبت رئیس‌جمهور است و با توجه به اینکه مساله حمایت هدفمند و هوشمند مطرح بود، زیرساخت رفاهی خانوار‌ها در کشور چندان دقیق نبود و هم‌اکنون نیز ممکن است مسائلی وجود داشته باشد، اما اطلاعات خانوار‌ها در وزارت تعاون تجمیع شده و سامانه امکان شناسایی دهک‌های جامعه را فراهم کرده است. تفکیک دهک‌ها را دولت با حداکثر دقت و احتیاط انجام داده است تا در بین گروه‌هایی که کاملاً نیازمند هستند و طبقه متوسط و میانی تمایز قائل شویم و نزدیک به ۷۷ میلیون نفری که گیرندگان یارانه هستند در این دو طبقه تقسیم‌بندی شده‌اند. ۳۰ درصد جمعیت کشور یارانه ۴۰۰ هزار تومان، ۶۰ درصد دیگر یارانه ۳۰۰ هزارتومانی دریافت می‌کنند و نزدیک به ۱۰ درصد جزو طبقات برخوردارند و بی‌نیاز از حمایت دولت شناسایی شدند که در صف یارانه بگیران نیستد.

در نهایت شب گذشته از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام شد: «با عنایت به مراتب مذکور در بند یک، مبلغ کمک معیشتیِ واریز شده بابت ماه اول، از ساعات پایانی امشب (شب گذشته) قابل برداشت خواهد بود.» خاندوزی وزیر اقتصاد نیز چهارشنبه شب در برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره زمان برداشت یارانه معیشتی گفت: قیمت چهار قلم کالای اساسی امشب به صورت رسمی مشخص و توسط خود اتحادیه‌ها اعلام می‌شود و از فردا در تمام فروشگاه‌های رسمی براساس سقف قیمتی اعلام شده، اعمال خواهد شد. بنابراین، از فردا امکان برداشت برای بار اول یارانه‌ها وجود دارد.  

از سوی دیگر در اطلاعیه شب گذشته ستاد تنظیم بازار بیان شده بود: بر اساس پیشنهاد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تصویب ستاد تنظیم بازار، سقف قیمت کالاهای مذکور تعیین و مقرر گردید از طریق اتحادیه‌ها و تشکل‌های مربوطه به واحدهای صنفی ابلاغ و از روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۱/۲/۲۲ به‌تدریج مجاز به اعمال قیمت‌های جدید  (روغن، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات) باشند.

حال امروز اتاق اصناف ایران نرخ حداکثری فروش ۹ قلم کالا اساسی برای مصرف کننده در سراسر کشور را اعلام کرد و افزود: پیرو اطلاعیه شماره ۲ ستاد تنظیم بازار مورخ ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ درباره مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، نرخ حداکثری فروش انواع لبنیات، روغن، مرغ و تخم‌مرغ برای مصرف کننده در سراسر کشور اعلام شد.

حداکثر قیمت فروش ۹ قلم کالای اساسی برای مصرف کننده/ روایت دو عضو دولت از افزایش بیش از ۹۰۰ هزار تومانی قدرت خرید دهک اول و کاهش تقاضای کاذب ارز

حداکثر قیمت فروش ۹ قلم کالای اساسی برای مصرف کننده

بر اساس این اطلاعیه، نرخ حداکثری فروش ۹ قلم کالای  اساسی شامل:

قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم شیر خام ۳.۲ درصد چربی درب دامداری ۱۲۰ هزار ریال

قیمت مصرف‌کننده شیر نایلونی ۹۰۰‌ گرمی کم چرب ۱۵۰ هزار ریال

قیمت مصرف‌کننده شیر پاستوریزه بطری یک لیتری کم چرب ۱۸۰ هزارریال

قیمت مصرف‌کننده ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلویی کم چرب ۴۹۸ هزار ریال

قیمت مصرف‌کننده پنیر UF نسبتا چرب ۴۰۰ گرمی ۳۷۰ هزار ریال

قیمت مصرف کننده روغن مایع آفتاب گردان ۸۱۰ گرمی پخت و پز ۶۳۰ هزار ریال

قیمت مصرف کننده روغن مایع ۸۱۰گرمی سرخ کردنی۶۲۰ هزار ریال

قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم مرغ گرم ۵۹۸ هزار ریال

قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم تخم‌مرغ ۳۹۸ هزار ریال خواهد بود.

به استناد این مصوبه از امروز (پنجشنبه، ۲۲ خرداد ماه) هرگونه اعلام قیمت بالاتر از قیمت های مصوب در همه شبکه های توزیع اعم از زنجیره ای، صنفی و مجازی، تخلف گران‌فروشی محسوب شده و گشت‌های مشترک نظارت و بازرسی اتاق‌ها و اتحادیه های صنفی و سازمان تعزیرات با خاطیان احتمالی برخورد قانونی خواهند داشت.

افزایش بیش از ۹۰۰ هزار تومانی قدرت خرید دهک اول

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: مردمی‌سازی یارانه‌ها قدرت خرید همه دهک‌ها را افزایش داد؛ دهک اول با ۹۲۳ هزار تومان افزایش، صدرنشین بازتوزیع عادلانه یارانه‌ها است.

وی افزود: با اعلام نرخ جدید کالاهای اساسی از سوی اصناف و مقایسه این ارقام با آخرین سرانه مصرف و مبالغ واریز شده به حساب خانوارها، قدرت خرید همه ۹ دهک افزایش یافته است. 

سخنگوی دولت تصریح کرد: سه دهک اول (اقشار با کم‌ترین درآمد) به طور میانگین ۸۰۴ هزار تومان افزایش قدرت خرید داشته‌اند.

بهادری جهرمی بیان داشت: دهک اول تا نهم به ترتیب ۹۲۳ هزار تومان، ۷۸۳ هزار تومان، ۷۰۶ هزار تومان، ۲۹۱ هزار تومان، ۲۳۶ هزار تومان، ۲۳۴ هزار تومان، ۱۵۰ هزار تومان، ۷۱ هزار تومان و ۱۸ هزار تومان افزایش قدرت خرید پیدا کرده‌اند.

کاهش تقاضای کاذب ارز

وزیر اقتصاد چهارشنبه شب در برنامه تلویزیونی گفت: با این سیاست جدید کنترل ارزی، بخشی از صف کاذبی که برای ارز وجود داشت، کاسته می‌شود. به عنوان مثالی باید عرض کنم، در سال ۹۷ و با آغاز پرداخت ارز ترجیحی به دارو، به یکباره ۳.۵ برابر سال قبل در صف ثبت سفارش مواد اولیه دارویی افزایش تقاضا را شاهد بودیم!

خاندوزی درباره کاهش نرخ ارز با اجرای این سیاست، افزود: نرخ ارز متاثر از چندین عامل داخلی و خارجی است. اما می‌توان گفت بعد از اجرای این سیاست جدید و جلوگیری از رانت ارزی در کشور، کاهش تقاضای کاذب ارز را خواهیم داشت.  

خاندوزی همچنین در همایش شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اظهار داشت: اگر می خواهیم اقتصاد کشور و به معنای بهتر کلمه، سفره مردم وابستگی کمتری به واردات داشته باشد و به لحاظ راهبردی و استراتژیک اینقدر وابسته نباشیم چاره نداریم جز اینکه بتوانیم سهم تولید داخل را در سفره و کالاهای اساسی مردم افزایش دهیم.

وزیر اقتصاد افزود: در بلند مدت برای اینکه اقتصاد کشور مقاومتی بشود، ترجیح دولت این است که به جای اینکه یارانه ارزی به واردکنندگان محصولات اساسی بپردازد، قیمت خرید تضمینی گندم داخل و سایر کالاهای راهبردی را افزایش دهد و مبلغ بیشتری را به کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی بپردازد.

ملاک برای محاسبه و دهک بندی خانوارها چه بوده است؟

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به اینکه «ملاک برای محاسبه و دهک بندی خانوارها چه بوده است» گفت: دو محور در مورد مشمولان یارانه وجود دارد. اول، سازمان هدفمندی یارانه هاست. طی روزهای آینده درگاهی برای اعلام اعتراض مردم بازگشایی می‌شود. اما اینکه مردم در کدام دهک درآمدی قرار می‌گیرند، در حوزه صلاحیت وزارت رفاه است.

وی افزود: برخی از افراد طی این روزها مراجعه داشتند و اعلام می‌کردند که قبلا یارانه ۴۵ هزار تومانی را دریافت می‌کردند، اما اکنون یارانه جدید را دریافت نکرده اند. موضوع را پیگیری کردیم و طبق معیارهای وزارت رفاه اعلام شد که این افراد در دهک دهم قرار گرفته اند.  

پاسخ مقام مسئول به اعتراض افرادی که یارانه آن ها قطع شده است

معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است: امکان دارد کسی از حساب شخصی برای شرکت یا کارهای اداری یا خیریه استفاده می کرده که یارانه آن قطع شده است. نباید از حساب شخصی برای کارهای عمومی استفاده شود بلکه باید تفکیک شود. وی همچنین تاکید کرده است: افرادی اعتراض داشته اند که زیر نظر کمیته امداد و بهزیستی هستند و یارانه آنها قطع شده است. ملاک دهک بندی ها، کمیته امدادی یا بهزیستی نبوده است، امکان دارد کسی فرزند معلولی داشته اما کل خانواده تمکن مالی داشته است. به گفته معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شاخص های دهک بندی یارانه بگیران بر اساس اطلاعات درآمدی و دارایی بوده و زیر پوشش قرار گرفتن در بهزیستی و یا کمیته امداد امام خمینی(ره) ملاک نبوده است.

 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها