شاید در عصر حاضر غیر ممکن باشد که فردی از کامپیوتر استفاده کند و سروکاری با CD  و DVD نداشته باشد! دیگر حتی رایترها نیز در اکثر خانه ها پیدا می‌شود و CD و DVD یکی از متداول‌ترین راه ها برای تبادل اطلاعات از یک به کامپیوتر به کامپیوترهای دیگر هستند. هم‌اکنون قصد داریم تعدادی ترفند مفید برای نگه‌داری و مراقبت هر چه بهتر از CDها و DVDها معرفی کنیم.

1- توجه داشته باشید که CD/DVDهای خود را هرگز در نزدیکی مدارهای مغناطیسی مانند آهن‌ربا و باندهای ضبط قرار ندهید، زیرا از عمر CD/DVD شما کم خواهد شد.

2- هرچند وقت یک‌بار CD/DVD خود را درون CD/DVD-ROM قرار دهید و آن را به طور کامل مرور نمائید زیرا استفاده نکردن از CD/DVD باعث کم شدن عمر آن می‌شود.

3- قبل از استفاده از CD/DVDو قرار دادن آن در CD/DVD-ROM از سلامت CD/DVD-ROM خود مطمئن شوید زیرا بعضی از CD/DVD-ROMهای متفرقه و از کار افتاده باعث می‌شود CD شما خدشه‌دار شود. اگر با این مشکل روبرو هستید (ترفندستان) حتماً CD/DVD-ROM خود را به یکی از مراکز تعمیراتی نزدیک نشان بدهید.

4- حتماً بعد از استفاده از CD/DVD آن را درون قاب قرار دهید و آن را بر روی میز رایانه خود رها نکنید.

5- CD/DVD‌های خود را از گرد و غبار و نور مستقیم آفتاب دور نگه‌دارید و اگر CD/DVD شما به هر دلیل آلوده به گرد و غبار شد حتماً قبل از استفاده از آن CD/DVD خود را به طور کامل تمیز نموده تا گرد و غبار موجود به داخل CD/DVD-ROM شما منتقل نشود.

6- بهترین دمای نگه‌داری CD/DVD بین 5 تا 45 درجه سانتیگراد میباشد.

7- از پاک کردن CD/DVD با کف دست خودداری نمائید (از تماس مستقیم دست با پشت CD/DVD پرهیز کنید).

8- از نوشتن با اجسام نوک تیز برروی CD/DVD خود داری نمائید. توجه داشته باشید که هرگز CD/DVD خود را با آب، الکل، استن، بنزین و موادی مانند آن‌ها تمیز نکنید؛ زیرا این مواد به علت قدرت پاک کنندگی بالایی که دارند باعث از بین رفتن لایه پشتی CD/DVD و خدشه‌دار شدن آن میشوند.