خانه » همه » مذهبی » حق همسایه

حق همسایه


حق همسایه

۱۳۹۷/۰۵/۲۴


۴۴۲ بازدید

با عرض سلام رو به روی خانه ما یک مغازه سوپری هست که ما هیچ گاه از او خرید نمی کنیم. آیا این مغازه حق همسایگی بر ما دارد؟ حق همسایگی آن چیست؟ آیا به دلیل حق همسایگی ما مستلزم خرید از این مغازه هستیم؟ با تشکر

پاسخ: پرسشگر گرامی؛ به اطلاع شریف می رسد در قرآن کریم و سنت و سیره عملی اولیاء گران قدر اسلام عزیز در مورد همسایه، حقوق و حدود آن مطالب و مباحث زیادی وارد شده که در اینجا به برخی از آنها اشاره می شود (که در بردارنده درسهای علمی و عملی زیادی است و جهت اطلاع بیشتر به منابعی که در پایان ذکر می گردد مراجعه نمایید). حق همسایه در اسلام بسیار بزرگ دانسته شده است و جبرئیل امین (سلام الله علیه) همواره در ارتباط با حق همسایه به پیامبر اسلام (صل الله علیه و آله وسلم) سفارش می کرد تا آن جا که به فرمایش علیّ (علیه السلام) گمان بردند همسایه از همسایه (مثل رحم و خویشاوندان) ارث می برد. (نهج البلاغه، نامه 31). در قرآن کریم در ارتباط با حق همسایه در آیه 36 سوره ی مبارکه نساء (4) فرموده است: « وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ بِذِی الْقُرْبى وَ الْیَتامى وَ الْمَساکینِ وَ الْجارِ ذِی الْقُرْبى وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبیلِ وَ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ مَنْ کانَ مُخْتالاً فَخُوراً ؛ و خدا را بپرستید! و هیچ چیز را همتاى او قرار ندهید! و به پدر و مادر، نیکى کنید همچنین به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان، و همسایه نزدیک، و همسایه دور، و دوست و همنشین، و واماندگان در سفر، و بردگانى که مالک آنها هستید زیرا خداوند، کسى را که متکبر و فخر فروش است، (و از اداى حقوق دیگران سرباز مى زند،) دوست نمى دارد».
اگرحق همسایگی نزدیک به حق رحم و خویشان دانسته شده است، چون همسایگی حقی است ورای حق برادری اسلامی، به این معنی که همسایه مسلمان علاوه بر حق برادری اسلامی حق دیگری نیز دارد و بنابراین باید ضمن شناخت همسایه و حقوق و حدود آن تا حد امکان در صدد اداء حقوق او برآمد.
در این زمینه به احادیث زیر توجه فرمایید:
– رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «الجیران ثلاثة: فمنهم من له ثلاثة حقوق: حق الجوار، و حق الاسلام، و حق القرابة. و منهم من له حقان: حق الاسلام و حق الجوار. و منهم من له حق واحد: الکافر له حق الجوار؛ همسایگان سه قسمند: همسایه ای که سه حق دارد: حق همسایگی و حق اسلام و حق خویشاوندی. و همسایه ای که دو حق دارد: حق اسلام و حق همسایگی. و همسایه ای که یک حق دارد: کافری که حق همسایگی دارد و بس» .
– همچنین می فرماید: «هرکس به خدا و روز قیامت ایمان دارد همسایه خود را گرا می بدارد».
– باز فرمودند: «کسی که شب را سیر بخوابد در حالی که همسایه او گرسنه است و او باخبر باشد، به من ایمان ندارد».
– در حدیثی دیگر از پیامبر اسلام (ص) نقل شده است که می فرماید: «قسم به کسی که جانم در دست اوست بنده ایمان ندارد تا زمانی که برای همسایه خود بخواهد آنچه برای خود می خواهد».
– و فرمود: «احسن مجاورة من جاورک تکن مؤمنا؛ با همسایگان نیکو همسایگی کن تا مؤمن باشی».
– و فرمود: «من کان یؤمن بالله و الیوم الآخر، فلا یؤذ جاره؛هر که به خدا و آخرت ایمان دارد، همسایه خویش را نیازارد» .
– و فرمود: «لا ایمان لمن لا یامن جاره بوائقه؛ کسی که همسایه از بدیها و شرش ایمن نباشد ایمان ندارد» .
– به آن حضرت عرض کردند: «فلان زن روزها روزه می گیرد و شبها به عبادت می ایستد و صدقه می دهد، و لیکن همسایگان خود را به زبان آزار می رساند. فرمود: خیری در او نیست، او از اهل جهنم است» .
– و از حضرت علی (علیه السلام) روایت است که: «رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم میان مهاجر و انصار و دیگر اهل مدینه که به آنها ملحق بودند نوشت: همسایه آدمی مثل خود اوست که باید به او ضرر نرساند، و او را به گناه نیفکند، و حرمت همسایه بر همسایه مثل حرمت مادر است» .
– امام صادق (علیه السلام) فرمود: «حسن الجوار زیادة فی الاعمار، و عمارة فی الدیار؛ نیکوئی با همسایگان باعث فزونی عمر و آبادی دیار می گردد» .
– و فرمود: «لیس منا من لم یحسن مجاورة من جاوره ؛ هر که با همسایه نیکوئی نکند از ما نیست».
– و فرمود: «رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: هر که سیر بخوابد و همسایه او گرسنه باشد به من ایمان نیاورده است».
– و فرمود: «یعقوب علیه السلام وقتی بنیامین از نزدش رفت، ندا داد: پروردگارا به من ترحم نمی کنی، چشمم را گرفتی و پسرم را نیز گرفتی؟ خدای تبارک و تعالی به او وحی فرستاد: اگر آن دو را میرانده بودم برایت زنده می کردم و به تو می رساندم. و لیکن به یاد آر که روزی گوسفندی را کشتی و کباب کردی و خوردی و فلان شخص در همسایگی تو روزه بود به او چیزی ندادی». و در روایت دیگر آمده است که: «بعد از آن هر صبح و شام منادی یعقوب تا یک فرسخ ندا می کرد: هر که صبحانه یا شام می خواهد به خانه یعقوب بیاید!».
– و در بعضی اخبار است که: «همسایه فقیر در قیامت به همسایه توانگر آویزد و گوید: پروردگارا از این بپرس که چرا با من نیکوئی نکرد و در خانه خود به روی من بست» .
لازم به ذکر است در شناختن همسایگی رجوع به عرف می شود، یعنی هر که را در عرف همسایه گویند حق همسایگی باید درباره وی مراعات شود. و از بعضی اخبار مستفاد می شود که تا چهل خانه از هر طرف همسایه هستند. و باید دانست که حق همسایه تنها این نیست که به وی اذیت نرسد، که این حقی است برای همه، بلکه باید با او به مهربانی و خیر و نیکی رفتار نمود، و در آنچه به آن محتاج باشد مضایقه نکرد، چنانکه از بعضی از اخبار که ذکر شد برمی آید. و در سلام باید بر او پیشی جست، و با او پر حرفی نکرد، و از احوالی که می خواهد پوشیده باشد سؤال ننمود، و به هنگام بیماری به عیادتش رفت، و در مصیبت تسلیتش داد، و در خوشی و شادی تبریک و تهنیتش گفت، و از لغزشهایش عفو و گذشت کرد، و اسرارش را پوشیده داشت، و اگر خواهد بر دیوار همسایه سر تیر بگذارد مضایقه نکند، و اگر خواهد آب را در ناودان وی جاری سازد مانع نشود، و اگر خواهد از راه مختص وی آمد و شد کند تنگ نگیرد، و از اسباب خانه آنچه خواهد دریغ ندارد، و چشم خود را از اهل خانواده او نگاهدارد، و چون در خانه نباشد از مواظبت خانه او غافل نشود، و با فرزندان او لطف و مهربانی کند، و به آنچه مصلحت دین و دنیای او باشد ارشاد نماید، و اگر از او یاری خواهد یاریش کند، و اگر وام خواهد وام دهد، و بنای خانه خود را بدون اجازه او بلند نگرداند که هوای خانه او را حبس کند، و اگر از خوراکهای لذیذ و مرغوب به خانه آورد به وی هدیه فرستد، و اگر این کار را نمی کند پنهان به خانه آورد و فرزندانش آن را بیرون نیاورند مبادا کودکان همسایه آگاه شوند و خواهش داشته باشند و خاطر او شکسته شود.
منابع:
– رساله ی حقوق امام سجاد (علیه السلام).
– سایت مرکز ملی پاسخ گویی (www.pasohgoo.ir نرم افزار حق همسایه با امکان دانلود).

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد