خانه » همه » آموزشی » حمایت اجتماعی در مقابله با استرس

دانلود کتاب های امتحان شده

حمایت اجتماعی در مقابله با استرس

حمایت اجتماعی

 

تحقیقات نشان داده ، افرادی که ارتباطات و روابط اجتماعی زیادی دارند و از معاشرت های خود راضی هستند ، کمتر تحت تأثیر استرس قرار می گیرند . ارتباطات و معاشرت های اجتماعی می تواند مانند یک سپر در مقابل استرس عمل کند و مانع از اثرات منفی استرس می شود . در مذهب اسلام نیز همیشه توصیه شده که انسان ها با هم رابطه داشته باشند و برقراری ارتباط و معاشرت امری بسیار سالم و پسندیده در اسلام است . هم چنین توصیه شده که بسیاری از آیین ها و مراسم مذهبی در جمع و به صورت گروهی انجام شود ، مانند نماز جماعت و نماز جمعه . صله ی رحم و استفاده از شور و مشورت و … که جنبه اجتماعی دارند ، در اسلام به شدت توصیه شده است .

ارتباط اجتماعی باعث می شود تا فرد بتواند مشکلات و ناراحتی های خود را با انسان های دیگر مطرح کند ، از آن ها راهنمایی و کمک بگیرد و در نتیجه در صورتی که با مشکل و استرس روبه رو شد ، بتواند سریع با آن برخورد کند و از طولانی و مزمن شدن استرس جلوگیری کند . از طرف دیگر ، داشتن ارتباطات ، عضو یک گروه و انجمنی بودن ، روابط خانوادگی و فامیلی بیشتری داشتن و … باعث می شود فرد به بسیاری از مشکلات و ناراحتی ها کمتر توجه کند ، چون وجود چنین ارتباطی به او این احساس را می دهد که تنها نیست ، بلکه دارای پشتیبان و حامی است . در حالی که افراد تنها و منزوی چنین احساس حمایت و پشتیبانی ندارند و همیشه از این نظر احساس ضعف می کنند .

به میزان راحتی ، آسایش ، احترام و امنیتی که انسان از داشتن ارتباطات اجتماعی احساس می کند ، حمایت اجتماعی گفته می شود . هر چه پیوندها و ارتباطات سالم و مثبت انسان با دیگران بیشتر باشد ، از سلامت بالاتری برخوردار است . انزوا دشمن انسان و سلامتی اوست . تنهایی ، انزوا و گوشه گیری در اسلام توصیه نشده است ، انسان های تنها بیشتر از دیگران به بیماری های مختلف دچار می شوند . به همین دلیل ضروری است معاشرت ها و ارتباط های خود را با دیگران افزایش دهید . بسیاری از مردم نسبت به روابط اجتماعی ، دوست و ارتباط با دوست بدبین هستند . معمولا به این افراد گفته شده که :

 مردم بدند .

 به هیچ کس اعتماد نکن .

 مردم سوء استفاده گراند .

 دوستان باعث بدبختی انسان می شوند .

 همه منتظرند که به آدم صدمه بزنند .

این مطالب صحیح نیست . اتفاقا نوجوانانی که کمتر فرصت معاشرت داشته باشند ، بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند . نداشتن ارتباطات اجتماعی در دوران نوجوانی باعث می شود که نوجوان نتواند مهارت های اجتماعی مناسب را برای زندگی امروز بیاموزد و معمولا باعث احساس حقارت ، کمرویی و خجالت در آنان می شود . به همین دلیل ، هنگامی که وارد اجتماع می شوند و با نظرات مختلف و پیشنهادهای ناسالم روبه رو می گردند ، نمی توانند به خوبی از خود و سلامت خود دفاع کنند و دچار انحراف و آسیب می شوند .

توجه داشته باشید که :

 ارتباطات و برقراری رابطه با دیگران سالم و مفید است .

 دوستیابی و داشتن دوستانی صمیمی نشانه ی سلامت روان است .

 بکوشید با بیرون از محیط خانه و خانواده ارتباط برقرار کنید .

 علاوه بر ارتباطات فامیلی و خانوادگی ، بکوشید با دوستان و آشنایان نیز ارتباط برقرار کنید .

 بکوشید در انجمن های دولتی و غیردولتی ، مؤسسات خیریه و ….. نیز شرکت کنید .

 

 

منبع : کتاب مهارت مقابله با استرس (ویژه ی دانش آموزان) – ربابه نوری

برچسب‌ها: مهارت مقابه با استرس

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها