خانه » همه » مذهبی » حمران بن اعین شیبانی چه جایگاهی در میان راویان شیعی دارد؟

دانلود کتاب های امتحان شده

حمران بن اعین شیبانی چه جایگاهی در میان راویان شیعی دارد؟

پاسخ اجمالی

حمران بن اعین بن سنسن شیبانی(با ضمه حرف «حاء» و یا کسر آن،[1] و سکون حرف «میم»[2]) از شیعیان کوفه بود.[3] کنیه‌های او ابوالحسن،[4] ابوحمزه[5] و ابوعبدالله است.[6] او به همراه برادر خود، زراره بن اعین[7] از بزرگان شیعه به شمار می‌آیند.[8] حمران چند فرزند به نام‌های حمزه، عقبه[9] و محمد داشت.[10]

حمران امام سجاد(ع) را دیدار کرد؛[11] اما نقل حدیث او از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بود.[12] او هم‌چنین از بزرگانی؛ مانند ابو‌طفیل عامر بن واثله،[13] عبید بن نضیله،[14] ابوحرب بن ابو اسود،[15] و یحیى بن وثاب‏ روایت نقل کرده است.[16] او از قاریان مورد اعتمادی بود که حمزه زیات از او قرائت کرده است.[17]

در کتاب‌های تاریخی، جزئیاتی از زندگی و تاریخ تولد او ذکر نشده، اما او در زمان حیات امام صادق(ع)[18] و در حدود سال 120،[19] یا 130 ق از دنیا رفت.[20]

جایگاه او در روایات:

روایات زیادی در مدح و عظمت حمران وارد شده است؛[21] مانند:

  1. امام باقر(ع) به حمران فرمودند: «تو در دنیا و آخرت از شیعیان ما هستی».[22]
  2. امام صادق(ع) فرمود: «حمران بن اعین مؤمنی است که به خدا قسم مرتد نمی‌شود».[23]
  3. امام صادق(ع) فرمود: «من و پدرم بهترین شفیع حمران در روز قیامت هستیم و او را رها نمی‌کنیم تا این‌که با هم وارد بهشت شویم».[24]
  4. امام صادق(ع) فرمود: «عبدالله بن یعفور و حمران بن اعین سخن من را قبول کردند و امر من را اطاعت کردند. آنها مؤمن خالص و از شیعیان ما هستند که اسم آنها در کتاب اصحاب یمینی است که خدا در اختیار پیامبر(ص) قرار داده است».[25]
  5. امام صادق(ع): «او در حالی‌که مؤمن بود از دنیا رفت».[26]

علمای اهل‌سنت نیز به بزرگی او اعتراف کرده‌اند، اما برخی او را به دلیل رافضی(شیعه بودن) مورد طعن خود قرار دادند.[27]

گفتنی است که حمران یکى از حاملان قرآن بود؛ لذا نامش در شمار قاریان آمده است‏.[28] او قرآن را بر امام باقر(ع)، ابو أسود ظالم بن عمرو، أبوحرب بن أبی أسود، و عبید بن نضیله تلاوت کرد.[29] گزارشات تاریخی مؤید تبحر او در قواعد قرآنی است: مردی از اهل شام خدمت امام صادق(ع) رسید و خواست تا با امام(ع) درباره قواعد قرآن مناظره کند. امام(ع) به او فرمود: اگر توانستی حمران را شکست بدهى، مرا شکست داده‏اى. مرد شامى از حمران آن قدر سؤال کرد که خسته شد و حمران پیوسته جواب او را می‌داد. امام(ع) به مرد شامی فرمود: حمران را چگونه یافتى؟ مرد شامی گفت: او استاد است و هر چه پرسیدم جواب داد. سپس امام(ع) به حمران فرمود: تو از شامى سؤال کن. حمران سؤالاتی پرسید که مرد شامى نتوانست پاسخ بدهد.[30]

حمران در علم کلام هم تبحر داشت؛[31] لذا امام صادق(ع) در جریان یک مناظره کلامی و در حالی‌که حمران به احترام امام ساکت نشسته بود و گوش فرا می‌داد، به او فرمود تا وارد گفت‌وگو شود.[32]

 

 

[1]. کشى، محمد بن عمر، رجال الکشی- اختیار معرفة الرجال( مع تعلیقات میر داماد الأسترآبادی)، محقق، مصحح، رجایى، مهدى‏، ج 1، ص 45، قم، مؤسسة آل البیت ع‏، چاپ اول، 1363ش‏.

[2]. ابن اثیر، على بن محمد، اللباب فی تهذیب الأنساب‏، ج 1، ص 388، بیروت، دار صادر، چاپ سوم، 1414ق.

[3]. علامه حلى، حسن بن یوسف، رجال العلامة الحلی‏، ص 63، نجف اشرف، دار الذخائر، چاپ دوم، 1411ق‏.

[4]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، الابواب(رجال طوسی)، محقق، مصحح، قیومی اصفهانی، جواد، ص 132، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ سوم، 1427ق.

[5]. همان؛ أبوغالب زرارى، احمد بن محمد، رسالة أبی غالب الزراری إلى ابن ابنه فی ذکر آل أعین‏، ص 134، قم، مرکز تحقیقات إسلامی، چاپ اول، 1369ش‏.

[6]. قفطى، على بن یوسف، ‏إنباه الرواة على أنباه النحاة، محقق، ابراهیم، محمد ابوالفضل‏، ج 1، ص 374، بیروت، مکتبة العصریة، چاپ اول، 1424ق.

[7]. «زراره و امامان»، 19464؛ « نظر زراره درباره جبر و اختیار»، 43275.

[8]. حلی، حسن بن علیّ بن داود، الرجال، ص 134، دانشگاه تهران، ‏چاپ اول‏، 1342ش.

[9]. رسالة أبی غالب الزراری إلى ابن ابنه فی ذکر آل أعین، ص 132.

[10]. همان، ص 225.

[11]. همان، ص 113.

[12]. رجال العلامة الحلی، ص 63.

[13]. اختیار معرفة الرجال، ج ‏1، ص 45؛ رسالة أبی غالب الزراری، ص  207.

[14]. ذهبى، محمد بن احمد، معرفة القراء الکبار على الطبقات و الأعصار، محقق، آلتى ‏قولاچ، طیار، ج 1، ص 171، استانبول، مرکز البحوث الإسلامیة التابع لوقف الدیانة الترکی‏، چاپ اول، 1416ق.‏

[15]. همان.

[16]. همان.

[17]. همان.

[18]. رسالة أبی غالب الزراری، ص 188.

[19]. معرفة القراء الکبار، ج‏ ا، ص 172.

[20]. جزرى، محمد بن محمد، غایة النهایة فی طبقات القراء، مصحح، سید، مجدى فتحى‏، شرف، جمال ‏الدین محمد، ج 1، ص 395، مصر، دار الصحابة للتراث‏، چاپ اول، 1429ق‏.

[21]. الرجال (لابن داود)، ص 134.

[22]رجال العلامة الحلی، ص 63؛ شیخ مفید، الاختصاص، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، محرمی زرندی، محمود، ص 196، قم، المؤتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید، چاپ اول، 1413ق.

[23]. کشی، محمد بن عمر، اختیار معرفة الرجال، محقق، مصحح، شیخ طوسی، محمد بن حسن، مصطفوی، حسن،‏ ص 176، مشهد، مؤسسه نشر دانشگاه مشهد، چاپ اول، 1409ق.

[24]الاختصاص، ص 196.

[25]. رجال الکشی – إختیار معرفة الرجال، ص 180.

[26]. رجال العلامة الحلی، ص 64.

[27]. اختیار معرفة الرجال(مقدمه محقق)، ج ‏1، ص 45.

[28]. رسالة أبى غالب الزرارى إلى ابن ابنه فى ذکر آل أعین، ص  113.

[29]. ذهبی، محمد بن احمد، تاریخ الاسلام، تحقیق، تدمری، عمر عبد السلام، ج 7، ص 349، بیروت، دار الکتاب العربی، چاپ دوم، 1409ق.

[30]. رجال الکشی – إختیار معرفة الرجال، ص 275 – 276.

[31]. کافی، ج ‏1، ص 171.

[32]. شیخ صدوق، معانی الاخبار، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ص 213، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1403ق.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها