خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » حمله گسترده ارتش روسیه به اهداف نظامی اوکراین/ زلنسکی: آماده ۱۰ سال جنگ با روسیه هستیم/ هشدار مدودوف درباره ورشکستی کل اروپا/اوکراین: بیش از ۲۰ هزار نظامی روسی کشته شده اند

دانلود کتاب های امتحان شده

حمله گسترده ارتش روسیه به اهداف نظامی اوکراین/ زلنسکی: آماده ۱۰ سال جنگ با روسیه هستیم/ هشدار مدودوف درباره ورشکستی کل اروپا/اوکراین: بیش از ۲۰ هزار نظامی روسی کشته شده اند

هشدار مدودوف درباره ورشکستی کل اروپا/قدیروف: روسیه در حال جنگ با تمام جهان است

بین الملل تابناکپنجاه و چهارمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که تحولات و رویداد‌های زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

اوکراین: بیش از ۲۰ هزار نظامی روسی کشته شده اند
۱۴۰۱/۰۱/۲۹ – ۱۹:۲۱

ارتش اوکراین آماری از تلفات نیروهای روسی منتشر کرده است که بر اساس آن از زمان آغاز جنگ بیش از ۲۰ هزار سرباز روس کشته شده اند.

به گزارش آناتولی،‌ ارتش اوکراین روز دوشنبه در بیانیه رسمی مدعی شد از زمان آغاز جنگ در اوکراین در ۲۴ فوریه، حدود ۲۰۶۰۰ سرباز روس کشته شده‌اند.

بر اساس آخرین به روز رسانی ستاد کل اوکراین، نیروهای اوکراینی ۱۶۷ هواپیمای روسی، ۱۴۷ بالگرد، ۱۵۵ هواپیمای بدون سرنشین، ۷۹۰ تانک، ۲۰۴۱ خودروی زرهی و ۳۸۱ سامانه توپخانه ای را منهدم کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است ۱۳۰ سامانه موشک انداز چندگانه روسی، ۱۴۸۷ خودرو، ۷۶ مخزن سوخت، ۶۷ سامانه ضدهوایی و هفت قایق روسیه نیز منهدم شده است.

بر اساس برآوردهای سازمان ملل متحد، حداقل ۱۹۸۲ غیرنظامی اوکراینی در این جنگ کشته و ۲۶۵۱ نفر مجروح شده اند که تخمین زده می شود که رقم واقعی بسیار بیشتر باشد.

آژانس پناهندگان سازمان ملل گفت که بیش از ۴.۸ میلیون اوکراینی به کشورهای دیگر گریخته و بیش از ۷ میلیون نفر دیگر در داخل کشور آواره شده اند.

حمله گسترده ارتش روسیه به اهداف نظامی اوکراین
۱۴۰۱/۰۱/۲۹ – ۱۹:۲۰

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که شب گذشته با جنگنده، موشک و توپخانه به صدها هدف نظامی در سراسر اوکراین حمله کرده و پایگاه های فرماندهی و انبارهای مهمات و سوخت ارتش این کشور را نابود کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ وزارت دفاع روسیه افزوده که ۱۶ پایگاه ارتش اوکراین در جنوب و شرق این کشور نابود شده و جنگنده های نیروی هوایی روسیه به ۱۰۸ نقطه تجمع نیروهای اوکراینو توپخانه روسیه به ۳۱۵ هدف نظامی محل تمرکز این نیروها حمله کرده اند.

سامانه های دفاعی هوایی روسیه نیز ۲ فروند میگ ۲۹ و یک جنگنده سوخو -۲۵ ارتش اوکراین را به همراه شماری پهپاد، سرنگون کرده اند.

نیروهای ارتش روسیه پس از چند هفته محاصره شهر بندری ماریوپل در اوکراین، برای تصرف کامل آن تلاش می کند.

کرملین: در موضع اوکراین در مذاکرات انسجام وجود ندارد
۱۴۰۱/۰۱/۲۹ – ۱۶:۰۹

سخنگوی کرملین امروز دوشنبه بر عدم وجود انسجام در موضع اوکراین در مذاکراتش با روسیه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین امروز دوشنبه گفت، در موضع اوکراین در مذاکراتش با روسیه انسجام وجود ندارد و کی‌یف اغلب موضعش را تغییر می‌دهد.

او خطاب به خبرنگاران خاطرنشان کرد: من می‌خواهم این بیانیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را یاد آورشوم مبنی بر اینکه متاسفانه طرف اوکراینی در جریان مذاکرات در قبال نکاتی که مورد توافق قرار گرفته انسجام چندانی نشان نمی‌دهد.

او بیان کرد: موضع آنها مکررا تغییر پیدا می‌کند. البته دینامیک پیشرفت در فرآیند این مذاکرات سبب می‌شود که خیلی مسائل خواستنی باشند اما عملیات نظامی ادامه می‌یابد.

زلنسکی: آماده ۱۰ سال جنگ با روسیه هستیم
۱۴۰۱/۰۱/۲۹ – ۱۱:۵۴

رئیس جمهوری اوکراین مدعی شد کشورش می‌تواند برای ۱۰ سال هم که شده با روسیه بجنگد، این در حالی است که زلنسکی تقریباً بطور روزانه از آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا درخواست ادامه کمک مالی و ارسال سلاح بیشتری برای جبران تسلیحات از دست رفته ارتش خود می‌کند.

 “ولادیمیر زلنسکی”، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی “سی‌ان‌ان” آمریکا، از آمادگی این کشور برای «مبارزه با روسیه برای مدت 10 سال» خبر داده و گفت: «ما می‌توانیم ده سال با روسیه بجنگیم تا آنچه متعلق به ماست را پس بگیریم. ما می توانیم این مسیر را طی کنیم.»

زلنسکی در عین حال از کشورهای غربی خواست تا به ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین سرعت ببخشند. وی افزود: «این تجهیزات امروز یا فردا مورد نیاز ماست، نه در عرض دو یا سه ماه آینده.»

زلنسکی همچنین با دعوت از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منظور سفر به اوکراین گفت: «خودتان بیایید اینجا و ببینید». دعوت زلنسکی از بایدن برای سفر به کی‌یف در حالی است که پیش از این جن ساکی سخنگوی کاخ سفید و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن سفر رئیس جمهور آمریکا به اوکراین در شرایط فعلی را بعید دانسته بودند.

درخواست ۵۰ میلیارد دلاری اوکراین از جی ۷
۱۴۰۱/۰۱/۲۹ – ۱۰:۵۸

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری اوکراین گفت، کی‌یف از کشورهای گروه هفت خواسته حمایت مالی ۵۰ میلیارد دلاری ارائه داده و انتشار اوراق قرضه بدون بهره برای کمک به احیای کسری بودجه مرتبط با جنگ اوکراین طی شش ماه آتی را بررسی کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اوله اوستنکو، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری اوکراین یکشنبه در سخنانی تلویزیونی گفت، این گزینه‌ها با جدیت مورد بحث قرار دارد.

این مقام ارشد اوکراین گفت که کشورش از گروه‌ هفت می‌خواهد تا ۵۰ میلیارد دلار حمایت مالی تامین کنند و همچنین اوراق قرضه‌ بدون بهره در اختیار کی‌یف قرار دهند تا کسری بودجه مرتبط با جنگ را جبران کند.

این درخواست‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که حمله روسیه به اوکراین امروز (دوشنبه) وارد پنجاه و چهارمین روز خود شد. درگیری‌ها در اکثر شهرهای مهم اوکراین ادامه دارد و در تازه‌ترین تحولات، دنیز شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین گفت که ماریوپل هنوز سقوط نکرده چون سربازان اوکراینی “تا لحظه آخر مقاومت خواهند کرد.”

همچنین پترو آندریوشچنکو، یکی از مشاوران شهردار ماریوپل در کانال تلگرامش نوشت با وجود پیشنهاد باز کردن “گذرگاه تسلیم” در شهر ماریوپل “نیروهای ما همچنان در حال مقاومت هستند.” آندریوشچنکو همچنین گفت که حملات روسیه تنها به کارخانه فولاد آزوفستال – که به پایگاه مقاومت نیروهای اوکراینی در ماریوپل تبدیل شده – محدود نمی‌شود.

رئیس کمیسیون اروپا: سریع‌تر به اوکراین سلاح بدهید
۱۴۰۱/۰۱/۲۹ – ۱۰:۵۷

رئیس کمیسیون اروپا به کشورهای عضو تاکید کرد تا سریعتر برای اوکراین سلاح ارسال کنند.

 به نوشته روزنامه گاردین، اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا همچنین اشاره کرد که دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا ممکن است بانک روسی قدرتمند “Sberbank” این کشور را هدف قرار دهد و شامل تحریم نفتی مسکو نیز شود.

وی به روزنامه بیلد آم زونتاگ چاپ آلمان گفت: این درخواست برای تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپاست. آنهایی که می‌توانند باید سریعتر سلاح به اوکراین بفرستند چون این تنها راهی است که این کشور می‌تواند در مقابل روسیه از خود دفاع کند.

فون درلاین همچنین به رهبران اروپایی تاکید کرد تا تصمیم‌های خود را درباره طبقه‌بندی تسلیحاتی که می‌خواهند به اوکراین ارسال کنند، به تاخیر نیندازند و افزود: من بین تسلیحات سبک و سنگین فرقی نمی‌گذارم. اوکراین به هر چیزی که بتواند با آن از خود دفاع کند، نیاز دارد.

رئیس کمیسیون اروپا گفت: شهروندان اروپایی باید از نظر روانی و ذهنی خود را آماده یک درگیری طولانی‌مدت در اوکراین کنند. البته ما باید هر آنچه از دستمان بر می‌آید برای پایان دادن به این درگیری انجام دهیم.

این دیپلمات آلمانی با اشاره به ششمین بسته تحریمی از سوی اتحادیه اروپا علیه روسیه ادامه داد: ما به بخش بانکداری روسیه به ویژه اسبربانک این کشور که ۳۷ درصد از بخش بانکداری روسیه را تشکیل می‌دهد، توجه داریم. ما البته به بخش انرژی روسیه نیز توجه خود را معطوف می‌کنیم. کاستن از دستاوردهای مالی ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهوری روسیه یک اولویت است. نفت به صورت جهانی تجارت و معامله می‌شود. آنچه نباید اتفاق بیفتد این است که پوتین بیشتر به بازارهای دیگر دسترسی داشته باشد. ما در حال حاضر در حال بررسی و انجام مکانیسم‌هایی مشخص هستیم تا سطح دیگری از تحریم‌ها را علیه نفت روسیه وضع کنیم.

فون درلاین افزود:‌ تحریم‌های اقتصادی تاثیر مخربی بر اقتصاد روسیه داشته است و پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی این کشور ۱۱ درصد کاهش یابد. ورشکستگی ملی روسیه فقط موضوع زمان است. پوتین با این جنگ کشور خود و آینده مردم این کشور را نیز ویران می‌کند.

سفر هیات کنگره آمریکا به چند کشور برای حمایت از اوکراین
۱۴۰۱/۰۱/۲۹ – ۱۰:۵۷

گروهی از قانونگذاران دموکرات آمریکا شامل چهار سناتور و یک نماینده مجلس نمایندگان کنگره این کشور قرار است طی یک سفر ۹ روزه به کشورهای لهستان، هند،‌ آلمان، امارات متحده عربی و نپال رفته تا به جلب حمایت برای اوکراین بپردازند.

به گزارش پایگاه هیل، مارک کلی، سناتور دموکرات آمریکایی یکشنبه عصر در یک ایمیل این سفر را اعلام کرد اما گفت که اطلاعات و جزئیات بیشتر مربوط به برنامه زمانی آن بنا به نگرانی های امنیتی قابل انتشار نیست.

دیگر سناتورهایی که مارک کلی را در این سفر همراهی می‌کنند شامل کرستن گیلیبراند، کوری بوکر، اد مارکی و همینطور موندر جونز، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا هستند.

این قانونگذاران در بیانیه مشترکی اعلام کردند: این هیات قدرتمند اعزامی کنگره آمریکا این فرصت را خواهد داشت تا با رهبران و سربازان ارتش آمریکا در هلند دیدار کرده و دریابد که چطور آمریکا می‌تواند حمایت از اوکراین و متحدان کشور ما در ناتو علیه جنگ بدون تحریک قبلی و غیرموجه روسیه را ادامه دهد.

او در ادامه این بیانیه اضافه کرد: علاوه بر آن این هیات کنگره با چند تن از رهبران مهم خارجی در کشورهای لهستان، امارات متحده عربی، هند، نپال و آلمان با هدف تقویت روابط در طول این دوره همراه با تنشهای تشدید شده جهانی دیدار خواهد کرد.

پسکوف: در مقابل فشار غرب تاب می‌آوریم
۱۴۰۱/۰۱/۲۹ – ۱۰:۵۶

سخنگوی کرملین گفت که مطمئن است که روسیه در مواجهه فعلی با غرب، تاب خواهد آورد.

به گزارش خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در شبکه تلویزیونی «روسیا ۱» حاضر شده و در پاسخ به سوال مجری برنامه گفت، روسیه در برابر غرب تاب می‌آورد.

این سخنگو در پاسخ به این سوال که آیا روسیه – بر خلاف اتحاد جماهیر شوروی – می‌تواند در بن‌بست با غرب تاب آورد، گفت: می‌توانیم.

پیش‌تر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت، در شرایط مدرن، یک کشور نمی‌تواند به‌ تنهایی سلطه خود را حفظ کند. پوتین گفت، جهان تک قطبی که با فروپاشی شوروی ایجاد شد، اکنون در حال نابودی است.

نخست وزیر اوکراین: شهر ماریوپل هنوز سقوط نکرده است

دنیز شمیهال نخست وزیر اوکراین خبر سقوط شهر ماریوپل را تکذیب و اعلام کرد که نیروهای باقی‌مانده کشورش در بندر جنوبی ماریوپل همچنان در حال نبرد هستند و به سرپیچی از درخواست روسیه مبنی بر تسلیم شدن ادامه می‌دهند.

شمیهال در گفت و گو با شبکه ای بی سی گفت: شهر هنوز سقوط نکرده است و سربازان اوکراینی به کنترل برخی از بخش‌های شهر ادامه می‌دهند.

نخست وزیر اوکراین در ادامه افزود: بنابراین هیچ کنترل کاملی بر ماریوپل توسط نیروهای روسی وجود ندارد.

شمیهال همچنین گفت که وی و مقامات مالی اوکراین این هفته در جریان نشست های صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن به دنبال کمک های مالی بیشتری خواهند بود.

سخنان شمیهال در سقوط نکردن شهر ماریوپل در حالی بیان می شود که پیش از این دمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد که اوضاع وحشتناک بندر ماریوپل، شاید خط قرمزی در مسیر مذاکرات صلح با روسیه باشد.

کولبا در عین حال گفت که اخیرا هیچ گونه تماس دیپلماتیک در سطح وزیران امور خارجه، میان روسیه و اوکراین برقرار نشده است.

نیروهای اوکراین تاکنون در برابر ضرب الاجل روسیه برای تسلیم شدن تا روز یکشنبه مقاومت کرده اند. مسکو مدعی تصرف تقریبا کامل این بندر شده که پیروزی بزرگی در این جنگ ۲ ماهه خواهد بود و قطب صنعتی اوکراین به شمار می رفته است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در پی محاصره ماریوپل توسط روسیه، وضعیت این شهر بندری را غیرانسانی توصیف کرد و خواستار ارسال تجهیزات نظامی بیشتر از سوی غرب شد.

پس از هفته‌ها آرامش نسبی در کی‌یف پایتخت اوکراین، مسکو با تشدید حملات به ماریوپل، از نیروهای اوکراین خواست سلاح هایشان را بر زمین گذاشته و تسلیم شوند.

ایتالیا: تلاش های دیپلماتیک غرب با پوتین بی نتیجه‌ بود

ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا گفت که تلاش های دیپلماتیک غرب برای متقاعد کردن ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای توقف جنگ در اوکراین، تاکنون هیچ دستاوردی نداشته است.

دراگی در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی “کوریر دلا سرا” گفت: من کم کم دارم فکر می کنم حق با آن افراد است که می گویند صحبت کردن با او (پوتین) بی فایده و فقط وقت تلف کردن است.

نخست وزیر ایتالیا در ادامه افزود، او همیشه احساس می‌کرد امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه که در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، درست می گوید که باید هر راه ممکن برای گفت‌وگو را آزمایش کرد اما من این تصور را دارم که وحشت جنگ با کشتار آن کاملاً مستقل از صحبت ها و تماس های تلفنی است.

دراگی در ادامه افزود: هدف پوتین تا کنون جستجوی صلح نبوده است، بلکه تلاش برای نابودی مقاومت اوکراین، اشغال کشور و سپردن آن به یک دولت دوست بوده است.

هشدار مدودوف درباره ورشکستی کل اروپا

«دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت روسیه روز یکشنبه هشدار داد که ورشکستگی روسیه ممکن است به ورشکستی اروپا منجر شود.

وی اضافه کرد: «ناتوانی روسیه در پرداخت خارجی ممکن است به ابرتورم در اروپا و ورشکستگی آن منجر شود».

مدودف که این سخنان را در واکنش به سخنان «اورسلا فن درلین» مطرح می‌کرد، گفت: «ورشکستگی روسیه ممکن است به ورشکستگی اروپا منجر شود و این موضوعی ملموس است».

معاون شورای امنیت روسیه هشدار داد که سیستم مالی اتحادیه اروپا با ثبات نبوده و مردم در حال از دست دادن اعتماد خود به این سیستم مالی هستند.

پیش از این رئیس کمیسیون اروپا در سخنانی مدعی شده بود که تحریم‌های غرب اقتصاد روسیه را تضعیف می‌کند و در فروپاشی اقتصاد روسیه فقط مسئله زمان مطرح است.

این مقام اتحادیه اروپا با اشاره به تشدید تحریم‌ها علیه مسکو گفت که روند صادرات کالا به روسیه تا 70 درصد کاهش داشته است.

اورسلا فن درلین که با یک روزنامه آلمانی مصاحبه می‌کرد، افزود: تحریم‌ها علیه روسیه باید تشدید شود و تحریم‌های آتی اتحادیه اروپا علیه روسیه، بانک‌ها به ویژه «اسبربانک» بزرگ‌ترین بانک روسیه و همچنین نفت روسیه را هدف قرار خواهد داد.

فن درلین توضیح داد: «ما به دنبال اقدامات بیشتری در بخش بانکداری به ویژه اسبربانک هستیم که 37 درصد از بخش بانکداری روسیه را تشکیل می‌دهد و قطعاً موضوعات انرژی نیز مطرح خواهد بود».

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا تاکنون بزرگترین بانک روسیه را از دور تحریم های قبلی در امان گذاشته است زیرا این بانک به همراه گازپروم بانک یکی از کانال‌های اصلی پرداخت پول نفت و گاز روسیه است که کشورهای اتحادیه اروپا علی‌رغم درگیری‌ها در اوکراین از این کشور خریداری کرده‌اند.

اورسلا فن درلین ادامه داد که اتحادیه اروپا همچنین در حال تلاش بر روی یک «مکانیسم هوشمند» است تا نفت در تحریم‌های بعدی علیه روسیه شامل شود و گفت: «آنچه نباید اتفاق بیافتد این است که (رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر) پوتین برای عرضه‌ در بازارهای دیگر پول بیشتری دریافت کند. اولویت برتر، محدود کردن درآمدهای پوتین است».

قدیروف: روسیه در حال جنگ با تمام جهان است

رئیس جمهوری چچن اعلام کرد، روسیه در عملیات نظامی علیه اوکراین نه تنها با ارتش این کشور بلکه با ده‌ها کشور غربی از جمله ناتو مواجه است.

به گزارش تاس، رمضان قدیروف، رئیس جمهور چچن با انتشار پستی در حساب کاربری خود در تلگرام نوشت: روسیه امروز در حال جنگ با تمام جهان است.

وی افزود: “می‌دانید چرا این حرف را می‌زنم؟ چون هیچ حمایت محسوسی از روسیه از جانب هیچ کشوری وجود ندارد و در طرف دیگر کشورهای غربی که خود را قوی و عضو ناتو می‌دانند در مقابل روسیه ایستاده‌اند”.

قدیروف خاطرنشان کرد: اینها اوکراین را با ارائه کمک مالی و تسلیحاتی حمایت می‌کنند و نیروهای مسلح و متخصصان نظامی را از سراسر جهان به اوکراین می‌فرستند، در نتیجه روسیه با ده‌ها کشور در حال جنگ است نه یکی.

هشدار روسیه درباره خطر درگیری‌ با ناتو در قطب شمال

«نیکولای کورچونوف» سفیر سیار در وزارت امور خارجه روسیه به خبرگزاری «تاس» گفت که مسکو نگران دخالت کشورهای غیر قطبی ناتو در فعالیت‌های نظامی این ائتلاف در مناطق شمالی است و خطر درگیری‌های ناخواسته با نیروهای ناتو در قطب شمال را متذکر می‌شود.

این دیپلمات روس که همچنین رئیس کمیته مقامات ارشد شورای قطب شمال روسیه است، اظهار داشت: بین‌المللی کردن فعالیت‌های نظامی ائتلاف (ناتو) در عرض‌های جغرافیایی بالا، که کشورهای غیر قطبی ناتو را در آن مشارکت دارند، نمی‌تواند نگرانی ایجاد نکند. این امر خطر حوادث غیرعمدی را افزایش می‌دهد که علاوه بر خطرات امنیتی، می‌تواند آسیب جدی به اکوسیستم شکننده قطب شمال نیز وارد کند.

کورچونوف با بیان این که مانورهای نظامی ناتو در شمال نروژ به امنیت در قطب شمال کمکی نمی‌کند. افزود: فعالیت افزایش یافته اخیر ناتو در قطب شمال مایه نگرانی است. اخیراً رزمایش نظامی گسترده دیگر این ائتلاف در شمال نروژ برگزار شد که به نظر ما کمکی به تامین امنیت در منطقه نمی‌کند.

رزمایش بزرگ بین‌المللی «واکنش سرد» در نروژ از ۱۴ مارس آغاز شد و دو هفته به طول انجامید. وزارت خارجه این کشور گفت که این مانورها بزرگترین مانورهای تحت هدایت نروژ از دهه ۱۹۸۰ بوده است. در این رزمایش حدود ۳۰ هزار نیرو از ۲۷ کشور از جمله فنلاند و سوئد که کشورهای شریک ناتو هستند، شرکت داشتند.

کورچونوف در خصوص چشم‌انداز پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو هم گفت که این مسئله به امنیت و اعتماد در قطب شمال لطمه خواهد زد. وی اظهار داشت: البته، گسترش ناتو به قیمت کشورهایی که به طور سنتی جزو بلوک نبوده‌اند، به امنیت و اعتماد متقابل در قطب شمال که روسیه همواره از تقویت آن حمایت کرده، کمکی نخواهد کرد.

این دیپلمات روس افزود: در حال حاضر مذاکرات در مورد این موضوع در استکهلم و هلسینکی در جریان است. مایلم متذکر شوم که تعهد بلندمدت استکهلم و هلسینکی به سیاست عدم تعهد با اتحادهای نظامی عامل مهمی در ثبات و امنیت در منطقه شمال اروپا و در کل قاره اروپا بوده است.

پیش از این روزنامه تایمز به نقل از منابعی گزارش داد که هلسینکی و استکهلم می‌توانند از تابستان برای عضویت در ناتو درخواست دهند. «دیمیتری مدودوف» معاون شورای امنیت روسیه در واکنش هشدار داد در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ائتلاف ناتو، روسیه مجبور به دفاع از مرزهای خود شده و احتمالاً تسلیحات اتمی را وارد بالتیک خواهد کرد.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گزارش کرد، مسکو به ناتو هشدار داده که اگر سوئد و فنلاند به این ائتلاف نظامی بپیوندند، روسیه مجبور به تقویت مرزهای خود خواهد شد و و هیچ تعهدی در آینده به بالتیک «عاری از سلاح هسته‌ای» وجود نخواهد داشت.

وزارت خارجه روسیه هم هشدار داد که پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو خطر بی ثباتی در شمال اروپا را به دنبال خواهد داشت. «ماریا زاخارووا» در متنی که در وبسایت وزارت خارجه روسیه منتشر کرد، گفت: این پوشیده نیست که ناتو در قلمروی این کشورها حضوری فعال دارد، آنها رزمایش گسترده در آنجا برگزار می‌کنند. و مشخص است که چرا ناتو به این نیاز دارد؛ هدف ایجاد پتانسیل نظامیگیری و توسعه جغرافیایی(ناتو) است و ایجاد یک بال دیگر برای تهدید نظامی روسیه است. اما مشخص نیست که چرا همسایگان سوئدی و فنلاندی ما به یک مرز جدید برای رویارویی روسیه با ناتو تبدیل می‌شوند. عواقب منفی برای صلح و ثبات در شمال اروپا کاملا محسوس است.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها