خانه » همه » مذهبی » حکم استخاره در مراحل انتخاب همسر

حکم استخاره در مراحل انتخاب همسر


حکم استخاره در مراحل انتخاب همسر

۱۳۹۷/۰۶/۰۵


۶۲۸ بازدید

اگر برای ازدواج استخاره بگیری دو بارخوب نیاید باید اون ازدواج انجام نگیرد و اگه انجام شود گناه مرتکب شده ای و عاقبت خوبی ندارد؟

خداوند انسان را به گونه ای آفریده که بدون همسر ناقص است. انسان هرچه از نظر علم و ایمان و فضایل اخلاقی پیش برود تا همسر اختیار نکرده به کمال مطلوب نمی رسد. و هیچ چیز دیگری جای ازدواج و تشکیل خانواده را نمی گیرد. جنس مذکر و مؤنث به یکدیگر نیازمندند. هم از نظر روحی، و هم از نظر جسمی و هر کدام به تنهایی ناقصند و هنگامی که در کنار هم قرار گرفتند همدیگر را کامل می کنند. این قانون نظام آفرینش است و بر تمام موجودات هستی حاکم است. امّا در این نوشتار بعد از ذکر چند مقدمه درباره شرایط همسر مطلوب و کیفیت گزینش همسر به جواب سؤال شما خواهیم پرداخت.شرایط همسر مطلوب:دختر و پسر، باید ملاک ها و میزان هایی داشته باشند و بدانند چه همسری می خواهند، با چه مشخصات و صفاتی؟،این اصل کار است. معیارها و ملاک ها دو نوع هستند:
1. ملاک هایی که حتماً باید باشند و رکن و اساس هستند. این ملاک ها عبارتند از: الف ـ تدیّن. ب ـ اخلاق نیک ج ـ شرافت خانوادگی.
2. ملاک هایی که شرط کمال ازدواج ند و برای بهتر شدن زندگی اهمیّت دارند. این ملاک ها عبارتند از: الف ـ عقل. ب ـ سلامت جسم و روح. ج ـ زیبایی د ـ. علم و سواد. هـ ـ متناسب با هم بودن از لحاظ سنّ، قد، مسائل فرهنگی، خانوادگی، اجتماعی و…(1)
کیفیت گزینش فردی که می خواهد شریک زندگی خود را انتخاب نماید، باید حتی الامکان با روش های مختلف، خصوصیات و روحیّات و خانواده طرف را بشناسد و در آخر نسبت به ازدواج با او تصمیم بگیرد.
این مرحله، مهم ترین مرحله ازدواج می باشد و لذا برای این مرحله راهها و روش های مختلفی در نظر گرفته شده تا فردی که انتخاب می کند، دقیق تر انتخاب کند و با اطمینان خاطر بیشتری به عرصه زندگی پا بگذارد.
مرحله اول مشورت با افرادی که دارای خصوصیاتی چون تدیّن، عقل و فهم بالا، آگاه به مسائل ازدواج، شجاع و بدون ملاحظه، مصلحت اندیش، دلسوز و خیرخواه، و امین و رازدار باشند.
مرحله دوم تحقیق: میزان تحقیق، بستگی به فرد مورد نظر از لحاظ دوری و نزدیکی نسبت به تحقیق کننده دارد. یعنی هر قدر آشناتر باشد تحقیق کمتر و هر قدر ناآشناتر باشد تحقیق بیشتری می طلبد. در مسأله تحقیق باید راههای گوناگونی را پیمود و جزئیات مسئله را بررسی نمود و معلومات مختلفی را بدست آورد و پیرامون آن تفکر و مشورت کرد و همه جوانب امر را سنجید تا کم کم نتیجه به دست آید.
راه های تحقیق عبارتند از:
1. بررسی اصول و صفات خویشان و نزدیکان .
2. تحقیق از طریق خویشان او .
3. تحقیق از طریق دوستان نزدیک او .
4. تحقیق از طریق معلمان و مربیان او .
5. تحقیق از طریق دشمنان او .(2)
استخاره و جایگاه آن در ازدواج:
هر گاه کسی بخواهد کاری انجام دهد، اگر خوبی و صلاح آن کار برایش روشن باشد، باید با استمداد و طلب خیر از خداوند و توکل به او، آن کار را انجام دهد، و هیچ جایی برای استخاره مصطلح نیست و اگر بدیِ کار برایش آشکار است، باید آن را ترک کند و باز هم هیچ جایی برای استخاره وجود ندارد. امّا اگر خوب یا بد بودن کار برایش واضح نبود و نمی داند انجام دهد یا نه؟، باید پیرامون آن تفکر، بررسی، تحقیق و مشورت نموده و همه جوانب امر را بررسی کند، اگر یک طرف را ترجیح داد، باید طبق آن عمل کند و باز هم در اینجا نیازی به استخاره نیست، امّا اگر پس از تفکر و تحقیق و مشورت و پیمودن تمام راههای ممکن، باز هم راه به جایی نبرد و «حیران» بر سر «دو راهی» درماند و «عقربه اندیشه و تصمیمش» روی 50% مانده و به هیچ طرفی تمایل پیدا نکرد و آن کار هم به گونه ای است که نمی شود به حال خود رهایش کرد، بلکه باید تکلیف آن را روشن نمود آن گاه نوبت به «استخاره» می رسد.
هم چنین استخاره کار هر کس نیست بلکه افراد خاصّی که در این کار خبره هستند، می توانند چنین کاری را انجام دهند و در آخر باید عرض کنیم که به قول حضرت استاد آیت الله جوادی آملی: « ما در اسلام تشویق به استخاره نشده ایم». پس بهتر است شما در مسئله ازدواج راه های گفته شده را طی کنید و اگر نتیجه نگرفتید، می توانید با شرایط گفته شده استخاره بگیرید. و گرنه قبل از این مراحل استخاره از نظر اسلام درست نیست و چه بسا باعث شود انسان تا آخر عمرش تأسف بخورد.(3)
و در کل استخاره مستحب است و حکم آن الزامی نیست . یعنی اگر خوب بود عمل نکرد یا بد بود عمل کرد . و برای در امان ماند از تبعات احتمالی و بد آن استغفار کرد و صدقه داد .
نتیجه:
اگر راه های توضیح داده شده را طی کرده و استخاره را هم از افراد متخصص گرفته اید، به آن پایبند باشید ولی چناچه مراحل طی نشده، به استخاره گرفته شده توجه نکنید و برای برطرف شدن اثر وضعی آن صدقه بدهید و مسیر منطقی را پیش گیرید .
______________________________________
1. مظاهری، علی اکبر، جوانان و انتخاب همسر، قم، انتشارات پارسایان، چاپ بیست و دوم، 1382ش، ص106.
2. امینی، ابراهیم، انتخاب همسر، تهران، انتشارات امیرکبیر، چاپ هشتم، 1382ش، ص155.
3. جوانان و انتخاب همسر، همان، ص202.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد